Vuoden treenaaminen, ja lihasprosentti pienentynyt?

Miltei tasan vuosi sitten töissämme kävi terveystädit kehonkoostumusmittarin kanssa, ja pitihän se kokeilla. Tuolloin en harrastanut oikeastaan mitään liikuntaa, raskas fyysinen työ, ja koiran kanssa silloin tällöin juoksu olivat ainoat "treenaukset". Jossain kohtaa iski kuitenkin inspis, ryhdyn käymään salilla. Aloittelin kaverien antamilla ohjelmilla, vetäisin läpi Jutan Superdieetin ruokineen ja ohjelmineen (sillä muutama kilo ja sentti lähtikin). Orjallisen tarkasti en ruokavalioita jäänyt dieetin loppumisen jälkeen jäänyt noudattamaan, mutta uudet opitut tavat vähärasvaisista lihoista, rahkoista jne jäi. Kk sitten lomalta palattuani noudatin 3vkoa gofatgo-ohjelmaa jolla näpsästi lähti lomalla kertyneet 3kg. Treeniohjelmia salilla olen vaihdellut, tehnyt erilaisilla sarjoilla, ja painot ovatkin sarjoissa nousseet. Lihakset erottuvat kun liikkeitä tekee, juoksussakin keskinopeus on noussut 1km/h, olen ollut kaiken kaikkiaan tyytyväinen. Kunnes. Kävin fyssarilla tenniskyynärpään takia, ja pyysin josko voisi tehdä saman mittauksen, heillä on sama laite. Rasvaprosentti noussut 0,1%, ja lihasprosentti laskenut 0,3% vuoden takaisesta! WTF?! Voiko tällainen olla mahdollista, vai onko kyseessä mittavirhe? :wtf: Salilla siis käyn kuitenkin yleensä 4krt viikossa, käyn juoksemassa, kävelen päivittäin vähintään 9km, lisäksi painin ja nyrkkeilen kahtena päivänä.. Epätoivo!

Arvontakone. Täältä löytyy aihekin tälle.

Oikeellisimmat tulokset (peilin lisäksi) saa vakioimalla mittauksen; Sama laite, aika päivästä, aika kk-kierrosta yms.

Poltat lihasta liialla aerobisella? Tai sitten, hyvinkin todennäköisesti, mittausten olosuhteet eivät vaan olleet identtiset? :)

T Nation | Fasted Cardio Eats Muscle

Jos teet aerobista tyhjällä mahalla. Mieti uudestaan.
Eiks jutan jutuissa niitä suositella?

- - - Updated - - -

Fasted cardio, most often done first thing in the morning, has been a popular approach in the world of bodybuilding for years... and it works, if you're using performance-enhancing drugs to protect your muscle mass. But for a natural trainee, fasted cardio is a very good way to eat away muscle mass. First of all, cortisol is at its highest in the morning (the cortisol spike is what allows you to have energy when you wake-up). If you don't eat, it will stay elevated and even increase. And if you do cardio work, which also tends to jack up cortisol output, you'll end up with a sky-high cortisol level, which is one of the best ways to lose muscle. Not only that, if it gets high enough you'll actually have a hard time bringing it down during the day (especially when in a caloric deficit). You end up spending the whole day in a muscle-wasting state!

Holy crap..Mä olen lähestynyt tätä koko juttua ihan väärältä suunnalta :face: Huomaa ettei ole tarpeeksi tietotaitoa asioista, taidanpa istahtaa alas, nollata kaiken tähän asti faktaksi luulemani, ja aloittaa ihan alkutekijöistä. :nolo:

Noi kehonkoostumus-mittaukset on noin virheprosentilla +/- 10%. En vetäisi paniikkeja jonkin kusisen kehonkoostumus-mittauksen perusteella.

Kaikissa noissa mittauksissa on mun mielestä yks sellanen perussääntö. Lähtötilanne ja "lopputilanne" kannattaa ehdottomasti käydä saman tahon kautta toteuttamassa ja tasan samoilla laitteilla.
Muuten on lähes 100% varmuudella odotettavissa jokin virhemarginaali noissa mittauksissa.

Jos nuista mittauksista jotain iloa haluaa niin olosuhteet pitää yrittää vakioida mahdollisimman tarkkaan.

Jos ensimmäinen mittaus on tehty vaikkapa klo 09.00 tyhjällä mahalla, edellinen ruoka vaikka illalla nukkumaan mennessä niin toinen mittaus on tehtävä samaan kellonaikaan ja yhtä pitkään syömisestä aikaa. Eikä mitään ryyppyiltaa tai mitään omitusta lähiaikoina ennen mittausta. Mielellään jopa samat vaateet päällä kun mittaat, jos et sitten ole alasti :D

Silti voi kyllä hieman skeptisesti suhtautua näihin laitteisiin ainakin lihasmassan suhteen. Itselläni ovat antaneet ihan asiallisia tuloksia, rasvaprosentti ainakin hyvin lähellä sitä mitä se oikeasti onkin. Mittaillut lähinnä silloin kun on ilmaiseksi saanut mitata... Lihasmassan kasvatukseen ei voi kyllä muuta neuvoa antaa kuin että syödä pitää kokoajan, itsellä se ei kasva kyllä silloinkaan kuin hyvin maltillisesti. Rasvaa kyllä kertyy mutta niistä olen aina päässyt suht kivuttomasti eroon.

+(sillä muutama kilo ja sentti lähtikin).
+uudet opitut tavat vähärasvaisista lihoista, rahkoista jne jäi.
+Kk sitten lomalta palattuani noudatin 3vkoa gofatgo-ohjelmaa jolla näpsästi lähti lomalla kertyneet 3kg.
+Treeniohjelmia salilla olen vaihdellut, tehnyt erilaisilla sarjoilla, ja painot ovatkin sarjoissa nousseet.
+Lihakset erottuvat kun liikkeitä tekee,
+juoksussakin keskinopeus on noussut 1km/h,
+olen ollut kaiken kaikkiaan tyytyväinen.

-Kunnes. Kävin fyssarilla tenniskyynärpään takia, ja pyysin josko voisi tehdä saman mittauksen, heillä on sama laite. Rasvaprosentti noussut 0,1%, ja lihasprosentti laskenut 0,3% vuoden takaisesta! WTF?! Voiko tällainen olla mahdollista, vai onko kyseessä mittavirhe? :wtf: Salilla siis käyn kuitenkin yleensä 4krt viikossa, käyn juoksemassa, kävelen päivittäin vähintään 9km, lisäksi painin ja nyrkkeilen kahtena päivänä.. Epätoivo!

Kaikki sujuu, oot tyytyväinen. Sit käyt tekemässä jonkun mittauksen, jonka tarkkuus on luokkaa +-5% ja siinä on 0,1% heitto - APUA WTF MITÄ TEEN!?!?

Naiset...

Ja sit vielä jengi tekemässä täällä jotain vitun analyyseja tyyliin "aineenvaihdunta juntturassa". Kohta on pakka sekasin jos alat muuttamaan tekemisiäs liikaa.

Back
Ylös Bottom