SUPERCARB 1kg -40%

Vuoden nuori taiteilija, valokuvaaja Anni Leppälä

Photarissa eniten halveksuttava asia on minun mielestä ehkä se että jos olet tarpeeksi taitava niin voit luoda melkein valokuvan näkösen kuvan ilman että koskaan kosket kameraan. Tämän takia en arvosta tota photarilla pelaamista niin paljon.

Mä en oikein ymmärrä mitä halveksuttavaa siinä on jos on niin kovat skilssit että osaa maalata photarilla valokuvan näköisen kuvan. Se kun ei mitenkään nappia painamalla tapahtu, vaan raa'alla käsipelillä.

Vaikka digiaikana onkin käytössä digitaaliset välineet, photarit ja wacomit, ei se juurikaan vaadi sen vähempää taitoa tehdä täysin aidonnäköistä kuvaa "from scratch" kuin mitä perinteisellä "pensselit ja maalit" -taidemaalarilla on. Siinä missä kameralla saa 100% realistisen kuvan 1/60 sekunnissa, photarilla tai pensseleillä samaan pääsy vaatii 10 vuotta treeniä ja 60 tuntia työtä.

EDIT: 3D-mallinnusjututhan sitten on erikseen, niillä saa aitoa jälkeä kun vaan on tarpeeksi tehokkaat vehkeet ja säätää namiskat kohdilleen. Mutta kyllähän sekin taitoa vaatii ja teknistä ymmärrystä.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Basson kommenttiin lisäyksenä kuitenkin vielä eri aspektia. Onhan fotari vähän kierouttanut monessa mielessä taideskeneä muutenkin kuin valokuvauspuolella. Ihan sen takia koska tuo koko prosessi voidaan tehdä takaperoisesti, esim. saada valokuvista tehtyä vaikka piirros, niinkuin vaikka mikellä tuo hildenin naamakuvat. Itse olen huomannut että joskus olisi helpompi mennä takaperoisesti, mutta tuo ajattelumaailma tuntuisi niin syntiseltä ettei siihen ole oikein varaa lähtä. En usko että asiakas huomaisi eroa valokuvasta muokattu piirros vs. piirroksesta muokattu valokuva, jos homma tehtäisiin kunnolla ja kuvaan ujutettaisiin epätäydellisyyksiä. Kuitenkin, työaikana laskien "from scratch" lähestymistapaan menee 5-10x enemmän aikaa joten tottakai se on vähemmän houkuttelava vaihtoehto. Mutta jos sellainen tilataan niin kai se pitää silloin niin tehdä.

Nykyään ei oikein voi luottaa mihinkään ja se on vähän sääli. Tietty "lopputulos ratkaisee" on se väsynyt fraasi mitä käytetään, mutta joskus kuvaan voi liittyä lisäarvona se tietty autenttisuus, se että voi sanoa "tämä on aito asia", tätä on väkerretty 1000tuntia että siihen päästään. Ei sitä välttämättä kuvasta näe, ehkä ketään ei edes kiinnosta, mutta vielä tuolla asialla on painoarvoa markkinamielessä. Ehkä muutaman vuoden päästä kun skannerit vääntävät vaikkapa öljyvärimaalauksen 3Dnä täysin 100% pintarakenteineen kaikkineen asia hämärtyy ja silloin lentänee viimeistenkin traditionaalisten taiteilijoiden pensselit roskiin.

Taidekuvien arvostuksessa avain on tieto siitä että kyseessä on Taidekuva. Jos kuva ei olisi Taidetta, kyseessä olisi vain paska lomafoto.

o-t, noissa parhaissa tilannekuvissahan monissa idea on se että kuva on otettu tilanteessa missä normaali ihminen ei kuvaa, vaan juoksee helvetin lujaa karkuun. Toki niitäkin on lavasteltu, mutta niin on luontokuviakin. Ja horkkaahan ne bodaritkin vaikkei myönnä :D

Joo taidetta tuo enimmäkseen. Tuo on enempi 'valokuvataiteilija', aika selkeesti eri asia kun normaali 'valokuvaaja'. Jokainen ymmärtänee pointin...

Taiteessa tuppaa vallitsemaan sääntö, että kuva ei voi olla taidetta, jos se on teknisesti hyvä. Järjestäen kaikki taiteen ylistämät kuvat ovat teknisesti ala-arvoisella tasolla. Tuokaan kuvaaja ei saa edes terävää kuvaa aikaiseksi web-koossa, joka on jo aivan simppelisti osaamisen puutetta. Enkä tarkoita tahallaan täräytettyjä kuvia.

Jätkät ei vaan tajuu. Tossa ekassa kuvassahan selkeestä haetaan naisten seksuaalisen heräämisen aikaa, patriarkaalinen aika on loppumassa ja muutos on tulossa. Nainen huoneessa jossa kaksi ovea ja kakluuni uuni. Nainen sisäkön asussa seisoo oven edessä jaloissaan puu klapeja. Toisen oven edessä kuppi/astia? Tämähän voidaan nähdä että nainen on valinnut työläämmän oven (halot) kulkea. Eikä palkitsevampaa (vesikuppi?), tietä. Uuni keskellä kuvaa jakaa samalla tavalla kuin tuli jakaa, ollessaan lämpimä mutta samalla liian kuuma.
Taiteilijathan tekee taidetta toisilleen, varsinkin nämä "pakottaa katsojan osallistumaan". Jonkin aikaa sitten luin juttua Salvador Dalista jossa oli taulu mitä Dali oli kommentoinut. Mies seisoo pellolla naisen edessä hattu kädessä, mahan edessä. Nainen katsoo maahaan. Dalin kommentti, "Mies peittää erektiotaan häpeillen hatullaan ja nainen on rukousasennossa kuin aikoisi syödä yhdynnän jälkeen miehen.". Ei riittänyt pelkkä, valoa nätisti käytetty tässä. Joku taiteilijahan roudasi lavalle polkupyörän pyörän ja vessan pytyn. Ihmiset ihmetteli että mikä tässä nyt on taidetta? Taiteilija vastasi, "Ei pyörä itsessään ole taidetta, mutta kun taiteilija valitsee sen taideteoksekseen se on käynyt läpi taiteilijan valintaprosessin ja on näinollen muuttunut taiteeksi." Kyllä se taide (mitä nykyään taiteilijat haluavat taiteeksi kutsua) on ihan jotain mitä normaalit ihmiset ei ymmärrä ja onneksi se pysyy poissa meidän silmistä.
Joskus olen miettinyt että taiteilijat eivät haluakkaan tehdä normi ihmisille taidettansa. Tämähän voisi johtaa siihen että kukaan ei enää arvostaisi heitä ja he joutuisivat laskeutumaan norsunluutornistansa kuolevaisten tasolle.

Mä taas näkisin että ihmiset on niin loppupeleissä snadisti tyhmiä että niillä menee korkeakulttuuri yli ihan defaulttina ja sitten tulee vastareaktioita kun ei edes haluta ymmärtää vaan puolustellaan vaan omia mielipiteitään. Nämähän on hienoja juttuja että jengi vetää jotain käsittämätöntä shittiä ruudulle joita voi tulkita eri tasoilla ja eri tavoilla, ei kukaan ole oikeassa eikä väärässä.

Mä en ihan täysillä näe miksi pitää nähdä tuossa vaan se negatiivinen puoli. Itse voin katsella jotain piimäpurkkia pari tuntia putkeen helposti, sen muoto ja koko olemassaolon oikeutus on taidetta. Haluaisin että muutkin näkisi sen prosessin mitä sekin pitää sisällään, siihen että se materialisoituu siihen valotilaan mihin se asetetaan, jatkaen pupillin läpi ja suodattuen pään sisään. Ja vielä kaupan päälle se mitä käsitteitä johonkin piimäpurkkiin liittyy, se on uberia kun alka funstsimaan. Nykyaikana kun jengi ei edes yritä tulkita aistejaan muuten ku mainstreamin kautta niin on ihan jees että joku tulee ja heittää kakkapökäleen tikun nokkaan (olipa kliseinen vertauskuva mutta pitää ollakin niin selkenee pointti). Ohihan se menee silti mutta ainakin siinä on hyvää yritystä. Kaikki extremejutut on hyviä, murhat, enkelit, vaahtokarkit. Pääasia että hommat liikkuu ja joutuu miettimään. Sama se kuka ne hillot käärii ja saa kunnian, itse idea on tärkein.

Se mitenkään poissulkematta sitten sitä teknistä laatujuttua, se on vaan eri kategoria joka nyt on jostain syystä sotkeutunut samaan huttuun. Eri asioistahan tässä puhutaan.

Taiteessahan aina oletetaan olevan se "jokin" suurempi merkitys, mutta omasta mielestä taide on hyvin paljon katsojasta riippuvaista. Mitä enemmän jokin piirros/kuva/teos herättää keskustelua ja ajatuksia niin sitä helpommin ihmiset kutsuvat sitä taiteeksi. Esimerkiksi jos joku piirtää kuvan vaikka roskapöntöstä niin kaikkien mielestä se on vain roskapönttö mutta jos siihen heittää vierelle vaikka juomalasin niin kaikki alkaa miettimään niiden kahden objektin yhteyttä näin ollen saaden aikaan sen "suuremman merkityksen". Ja jos tarpeeksi moni miettii tätä asiaa niin kappas vaan, se onkin taidetta. Se että millasta taidetta se on, on kiinni sitten tyylisuunnasta.

Crrc on ytimessä, kaikki tiedostavuuteen liittyvät jututhan on taidetta halusi sitä tai ei. Se nyt vaan materialisoituu sitten näissä kaupallisissa projekteissa eri tavoilla, joskus jopa massi liikkuu mutta se on markkinataloustekninen juttu enemmän. Tosin myös markkinatalous on taidetta.

EDIT: tais olla samat jorinat kaikilla jo edellisessä valokuvakisatredissä viime tai toissavuonna lolz.

Joskus vaan tuntuu että ihmisiä aliarvioidaan ja heitetään vaan joku paskakikkare tikun nokkaan. Että saadaan puhetta aikaan ja shokeerataan. Nämähän itsessään ovat oikein positiivisia ja tervetulleita reaktioita asiaan kuin asiaan. Kuitenkin tuntuu että taiteilijat nostavat itseään ylemmäksi, "että ei noi kumminkaan ymmärrä näin hienoa kontrastia". Saadaan aikaan se että "normaali" ihminen ei tosiaankaan kiinnostu taiteesta.

Tuokin on totta, mutta ilman populistista tai provosoivaa lähestymistapaa taide jäisi ehkä kokonaan huomioimatta. Jos joku asettelee teepussin kuppiin ylösalaisin, sitä ei kukaan jaksaisi miettiä.

Tuossa olen samaa mieltä että joillekin taiteilijanaolo on se taiteenmuoto jota jotkut kehittää, ei niinkään itse teos. Toisaalta myös taiteilijan oleminen on yhtä suurta performanssia :D

Nykyään ei oikein voi luottaa mihinkään ja se on vähän sääli. Tietty "lopputulos ratkaisee" on se väsynyt fraasi mitä käytetään, mutta joskus kuvaan voi liittyä lisäarvona se tietty autenttisuus, se että voi sanoa "tämä on aito asia", tätä on väkerretty 1000tuntia että siihen päästään. Ei sitä välttämättä kuvasta näe, ehkä ketään ei edes kiinnosta, mutta vielä tuolla asialla on painoarvoa markkinamielessä. Ehkä muutaman vuoden päästä kun skannerit vääntävät vaikkapa öljyvärimaalauksen 3Dnä täysin 100% pintarakenteineen kaikkineen asia hämärtyy ja silloin lentänee viimeistenkin traditionaalisten taiteilijoiden pensselit roskiin.

tämä on kyllä totta, ja samalla erittäin surullista. sinällään se nyt ei minua suoranaisesti kosketa, koska en piirroksiani juurikaan tee enää julkiseen myyntiin, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (toisin kuin esimerkiksi MHK, jonka piirrokset ovat muutenkin eri tasoa kuin omat kuvani), mutta silti ajatus tuosta on surullista. koko käsityön merkitys vähenee koko ajan tässä yhteiskunnassa, ja pelottaa ajatellakin miten vähän käsityöllä on merkitystä vaikkapa 50 vuoden päästä.

eihän kukaan juuri enää osta/tilaa esimerkiksi kokonaan käsintehtyjä puisia purjeveneitäkään nykyään, vaikka ne ovatkin helvetin hienoja, ja varmasti kulkevat meressä juuri niin kuin veneen pitääkin. niitä kun nyt saa valmiiksi kaupasta halvemmallakin. voin kuvitella miten hankalaa MHK:n on omia töitään myydä, sillä hinnalla mikä niistä tulisi saada työmäärään verrattuna. omiin piirroksiin menee aina se 40 tuntia aikaa per piirros, ja ajallisesti ne saa valmiiksi n. kahden kuukauden aikana, koska yhteen tuubiin ei voi montaa tuntia kerrallaan piirtää. tai ainakaan minä en voi.

siihen kun alkaisi laskemaan työtunteihin rahallista arvoa, niin aletaan menemään lukuihin jota harva on valmis maksamaan, vaikka useimmat toki ovatkin huuli pyöreänä kuvan lopputuloksesta. tuo on kuitenkin taito jota harvalla on, ja taidosta pitäisi saada rahallisestikin hyvä arvostus, jos sitä markkinamielessä tekee. jos tuota asiaa vertaa vaikkapa esimerkiksi it -alan ammattilaisiin, jotka velottavat tunnista 70-250 euroa (riippuen vuorokauden ajasta), niin jos alkaisi kertomaan vaikkapa keskiarvon tuosta tuntipalkasta sille 40:lle tunnille joka piirrokseen menee, niin hinta alkaa olla jo sellainen että lopulta taitaa useimmiten saada jäädä taiteilija yksin ihailemaan kotonaan sitä tekemäänsä piirrosta. summa summarum tuosta aiheesta; useimmat haluaisivat kotiinsa esim. tuollaisen MHK:n tekemän kuvan, mutta harva on siitä valmis maksamaan. <- enkä nyt sitten tiedä mitä MHK velottaa kuvistaan, eikä tuota esimerkkiäni pidä ajatellakaan niin että MHK ottaisi tuon verran kuvistaan, halusin tuoda tuon vaan esimerkkinä siitä että miten taiteilija jää rahallisesti usein vaille ansaitsemaansa arvostusta.

sitten on täysin toinen lukunsa juuri nämä tredin taiteilijat, jotka voivat räpsiä tuossa 40 tunnin ajassa useita kuvia, tuotosten hintojen ollessa silti suuria, koska se on "taidetta". ymmärrän täysin esim. MHK:n tuoman pointin tuossa siitä, että aina ei pidä hakea näistä jutuista pelkästään sitä negatiivista puolta, ja pitäisikin ajatella siitä taiteesta sitä puolta että minkälaisia ajatuksia kyseinen taide juuri minussa herättää, mutta en voi sille mitään että itseäni vituttaa se suuresti että esim. tämä ketjun taiteilija vetää mahdollisesti tuolla taiteellaan rahaa enemmän kuin vaikkapa MHK. ok, taide on taidetta, eikä sitä pitäisi rahalla mitata - mutta saatana maineella, tunnettavuudella ja arvostuksellako sitä laskut maksetaan? no, tottakai tähän voisi myös sanoa sen että mitäs läksit, ja valitsit tuollaisen taiteenalan jossa joutuu tekemään työtä tuhottoman määrän saadakseen oman tuotoksensa valmiiksi, kun kerran on olemassa toisiakin taiteenmuotoja jossa sen voisi tehdä nopeammin.

lopultahan kyse on kuitenkin siitä, että jokainen taiteilija tekee sitä mikä itseään kiinnostaa, ja mikä itseään sytyttää. mikellä se on valokuvaus, minulla piirtäminen (ja myös photarilla leikkiminen erinäisten asioiden kanssa - vaikka olenkin erittäin kaukana esim. basson osaamisesta, ja arvostankin mm. photariosaajia todella paljon), ja MHK:lla piirtämisen lisäksi myös muutkin asiat. mutta kuitenkin MHK:kin piirtää paljon, joten hän haluaa tuoda omaa taidettaan sitä kautta esille. turhahan siitä on tietenkin purnata jos omasta valitsemastaan työstä ei saa yhtä paljon liksaa kuin joku toinen jostakin toisesta. valintojahan nämä on, ja aina voi halutessaan laajentaa skaalaansa. eikä MHK tästä aiheesta purnaakaan, minähän tässä olen se jota asia vituttaa. <- piti taas selventää tuo asia, ettei kenellekään jäisi mielikuvaa siitä että MHK olisi valittanut aiheeseen liittyen. minua vaan harmittaa tämä asia mm. MHK:n puolesta, koska tiedän miten raakaa ja vaativaa tuo piirtäminen on.

pitkän jorinan päätteeksi voisin sanoa jotain ketjuunkin suoranaisesti liittyvää. en pitänyt ollenkaan ketjun aloitukseen liittyvän "taiteilijan" kuvista, eivätkä ne oikeastaan herättäneet minussa suuremmin mitään ajatuksiakaan. miken ensimmäiselle sivulle postaaman taiteilijan kuvat herättivät niitä ajatuksia paljon enemmän, joka voi johtua siitä että koska itse teen piirroksia jotka ovat realistisia, arvostan enemmän taidetta joka on tehty teknisestikin hienosti.

mutta meitähän on moneen junaan, ja joku voi tosiaan löytääkin tuollaisesta "tärähtäneestä" kuvasta jotain todella mystistä, joka menee minulta täysin ohi.

Ilmeisesti valokuvataiteilija on kuitenkin onnistunut teoksissaan koska ne ovat näinkin paljon herättäneet keskustelua taiteen olemuksesta :D

Itse en kyllä ymmärrä photoshoppaamisen dissaamista. Jos jossain luontokuvaajapiireissä liikkuu, on kyseenalaista paljonko kannattaa kuvia photoshoppailla, mutta jopa niissä piireissä kuville tehdään säätöä, ennen pimiössä, nykyään lightroomilla. Tosiasiahan on se että photoshoppaamisella tehdään vaan työtä enemmän yhteen kuvaan, jos normaali työjärjestyksestä puhutaan. Harvoin sillä varmaan valokuvan teknistä heikkoutta korjaillaan, se on paljon helpompaa kuvaustilanteessa (poislukien kaupalliseen tarkoitukseen tehtävät kuvat jossain seiskassa)...

Hehehee hyvä vuodatus taikahousulta ;) mua ei nykyisellään oikein vituta mikään taideskenessä, joten ei jaksa stressata jostain taidejutuista tai siitä kuka sitä rahaa saa ja kuka ei. Mulla nyt asettuu tuntiliksat 10e ja 500e väliin, nämä riippuu ihan julkaisuoikeuksista tv/printtimediassa ja on enemmän jo "graafista suunnittelua". Se nyt on päivänselvä ettei orkkiksia kenellekään nykyaikana myydä, ne on vaan backuppina. Markkinat on erikseen, orkkiksia ei siellä kysellä. En mä usko että tuo vuoden taiteilijakaan mitään saa myytyä, saapahan vaan nimen lehteen ja egoa pönkitettyä. Se ei ole keltään pois.

Ilmeisesti valokuvataiteilija on kuitenkin onnistunut teoksissaan koska ne ovat näinkin paljon herättäneet keskustelua taiteen olemuksesta :D

Itse en kyllä ymmärrä photoshoppaamisen dissaamista. Jos jossain luontokuvaajapiireissä liikkuu, on kyseenalaista paljonko kannattaa kuvia photoshoppailla, mutta jopa niissä piireissä kuville tehdään säätöä, ennen pimiössä, nykyään lightroomilla. Tosiasiahan on se että photoshoppaamisella tehdään vaan työtä enemmän yhteen kuvaan, jos normaali työjärjestyksestä puhutaan. Harvoin sillä varmaan valokuvan teknistä heikkoutta korjaillaan, se on paljon helpompaa kuvaustilanteessa (poislukien kaupalliseen tarkoitukseen tehtävät kuvat jossain seiskassa)...
Luontokuvissa taas huiputetaan ottamalla kuvia luonnonpuistoissa ja jopa eläintarhassa.

Eikös tuo olisi vielä helpompaa täytetyillä elukoilla? Saisi rakennettua vaikka hetulavalaan ja dromedaarin taistelun manskulla kello neljän ruuhkassa. Onkos kukaan yrittänyt :D

Eikös tuo olisi vielä helpompaa täytetyillä elukoilla? Saisi rakennettua vaikka hetulavalaan ja dromedaarin taistelun manskulla kello neljän ruuhkassa. Onkos kukaan yrittänyt :D

On, oliko täytettyjä susia ?
Ei ole sen koommin saanut kummoista arvostusta tuota alaa seuraavien piireissä ko. henkilö.

Kyllähän tämän vuodenkin VLK:sta keskustellaan tiukkaan sävyyn, onko studiomainen kuvanrakentaminen, vaikkakin se tehdään luonnon eläimen ehdoilla, enää luontokuvaamista.
Itse pidän luontokuvaamista asiana, jossa kollaasit pitäisi jättää pois. Eli siinä mielessä autenttista kuvaa pitäisi saada. Tosin paljon tuossakin fuskataan, jotkut jopa niin pitkälle, että kirjassa on vasta paljastunut dia-aikana tehty kollaasi (Hannu Hautala). Tekijä ei ollut edes kuvaaja itse, vaan ammattimainen kuvankäsittelijä. Tämän jälkeen ainakin oma arvostus ko. henkilön muitakin kuvia kohtaa romahti, johtuen ihan epäilystä "että entäs jos tämäkin ?"

Mutta täytyy sanoa tähän loppuun, että en koskaan ole tuntenut valokuvataidetta kovin omaksi alaksi. Ei vaan 'syty' näihin suomalaisten taidepläjäyksiin. Sitten kun mennään etsimään sitä 'ei teknistä, mutta helvetin hienoa', niin se löytyy jostain muualta. Näissäkin on pimiössä ranteet natisseet täysillä, mutta itse en pidä tekotapaa merkittävänä tekijänä, jos tulos on ao. kuvien tasoa.

Gregory Colbert, Ashes and snow näyttelyn kuvia http://www.ashesandsnow.org/
Muutama maistiainen:

gregory_colbert.jpg

gregory-colbert-ashes-and-snow-v.jpg

elefante.jpg

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Ihan sama tekeekö taidetta kynällä, 10 000€:n kameralla, 10€ kertakäyttökameralla, photoshopilla tai vaikka paskaisella sormella piirtää kallioon, kunhan itse on siihen tyytyväinen ja kuva ei ole pelkkä elementtien yhteissumma, vaan yhteissumma +x.
x-arvo taas taiteessa on se vaihtuva tekijä joka välittyy kasvojan verkkokalvoilta aivonystyröihin ja reagoi tavalla, joka pistää ajattelemaan

Yhteissumman ollessa normi ilman x-elementtiä voi myös tehdä taidetta elementtien yllättävällä,shokeeravalla ja lempeällä sekoittelulla tai ultrarealistuuteen pyrkivällä analogisilla tai jopa digitaalisilla menetelmillä

Nuo colbertin kuvat on vähän epäilyttäviä. On tolkuttoman näppärää kääntää kuvat harmaasävyjen kautta ensin muokattaviksi ja huetella sitten jonnekin seepiaan, kummasti saa piiloon väriteknisiä epäsopivuuksia. Onko noissa oletusarvona että olisi aitoja fotoja vai ihan kuvamanipulaatiota? Enihau, norsut toimii aina.

Hannu Hautalahan on kiistelty hahmo myös luontokuvaajien keskuudessa. Vaikka taitaa moni luontokuvaajapuritanistikin kuvata haaskalta. (tuskin kuitenkaan norsuja :D)

Kai hyvän kuvan lähtökohta on se että kuva miellyttää tavalla tai toisella kohderyhmäänsä. Ja hyvän kuvaajan lähtökohta se että hänet pystyy tuo kohderyhmä tunnistamaan jo kuvista.

Sillä onko kuvat millaisia teknisesti tai sisällöllisesti, ei ole merkitystä jos ylläolevat ehdot toteutuu...

Back
Ylös Bottom