Volvo V50 T5

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo en ajatellut AWD:ta. Sen hinnalla ottaisin sitten mielummin "oikealla" nelivedolla varustetun A4:n, vaikka sillä joutuisikin tyytymään ehkä 1.8T - koneeseen.

p.s. ei tarkoituksena kylvää mitään väittelyä, mutta haldex-neliveto ei edusta minulle nelivetoa, vaan etuvetoa jossa takapyörät auttaa tarvittaessa, sen hyvyydestä tai huonoudesta sen kummemmin kommentoimatta.


On muuten poikittaismoottorisissa (esim. 1,8T) Audeissa se täysin sama Haldex:lla toimiva "väärä" nelivetojärjestelmä, kun kaikilla muillakin merkeillä. Ihmisillä tuntuu olevan se harhaluulo, että tuo Quattro -teksti tarkoittaa aina sitä samaa legendaarista TorSen-nelivetoa täysillä lukoilla mitä alkuaikojen Ursseissa oli. Se on vain Audin merkki nelivedolle, kuten 4-motion, AWD, X-drive tai 4-matic on muille. Omassa Pasaatissa sitten taas on TorSen -neliveto, koska on pitkittäisellä koneella varustettu.

Siitä lopullisesta paremmuudesta taas voitaisiin tapella vaikka maailman tappiin saakka. Molemmilla tekniikoilla tuntuu olevan kannattajansa. TorSen on vanhaa, mutta toimivaa tekniikkaa ja sen huoltovapaus on toki hyvä asia. Ilman tasauspyörästönlukkoja on silläkin omat heikkoutensa, koska se voi välittää saman akselin toiselle pyörälle vain sen verran voimaa minkä verran huonommin pitävän renkaan alla on kitkaa. Toisin sanottuna, jos toinen etupyörä ja toinen takapyörä on ilmassa, ei TorSen -nelivetokaan inahda ilman lukkoja mihinkään. Toki tämä tekniikka mahdollistaa manuaalivaihteisissa autoissa jarrunkäytön vastavoimana ilmassa pyörivälle pyörälle, jolloin muodostuu kitkaa ja maassa oleva pyörä alkaa vetämään.

Huh... Tulipahan paasattua... Mutta tässä oma näkemykseni tähän hieman OT-osioon. :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
On muuten poikittaismoottorisissa (esim. 1,8T) Audeissa se täysin sama Haldex:lla toimiva "väärä" nelivetojärjestelmä, kun kaikilla muillakin merkeillä.

No toi riippuu ihan Audin mallista, A4:ssä, A6:ssa ja A8:ssa on moottorista riippumatta Torsen, A3:ssa ja TT:ssä puolestaan on Haldex. Kuten on uudessa (3C) Passatissakin.
 
On muuten poikittaismoottorisissa (esim. 1,8T) Audeissa se täysin sama Haldex:lla toimiva "väärä" nelivetojärjestelmä, kun kaikilla muillakin merkeillä.

Sori että OT jatkuu, mutta tuodaanpa soppaan vielä viskolla toteutettu neliveto. Tässä videossa Volvo V50 T5 vs Subaru Legacy.

:rock:
 
Zone-sarja -42%
Sori että OT jatkuu, mutta tuodaanpa soppaan vielä viskolla toteutettu neliveto. Tässä videossa Volvo V50 T5 vs Subaru Legacy.

:rock:

Missä videossa?
 
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XyLgYskj-oc"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XyLgYskj-oc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Tätä varmaan tarkoitettiin, vaikken T5:sta tosta löydä.
 
http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466

Tässäpä esimerkkiä A8:n Quattrosta. Pointtini oli siis juuri se ettei Audin normaalimallien nelivedot ole sen kummempia kuin muillakaan malleilla. Audifanina haluamatta mollata heidän autojaan. Näin vain jää automaattivaihteinen iso TorSen:lla varustettu Quattro rullille. Audillakin niitä lisälukkoja, jotka tekevät autosta "oikean" nelivedon, on ollut vain noissa legendaarisissa vanhemmissa sporteissa ja ilmeisesti uusissa vain aivan parhaissa sporttimalleissa. Jouduin itsekin toteamaan Passatin nelivedon huomattavasti mukavammaksi, ja takapainotteisemmaksi ajaa, kuin edellisen V6 A4:n...

Jos kunnon nelivedon tarvitsee, niin suosittelisin Hiluxia napalukoilla tai Impreza WRX STI:tä. :)
 
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XyLgYskj-oc"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XyLgYskj-oc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Tätä varmaan tarkoitettiin, vaikken T5:sta tosta löydä.
Enkä mä V50:stä...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom