- Liittynyt
- 28.9.2007
- Viestejä
- 2
Joo en ajatellut AWD:ta. Sen hinnalla ottaisin sitten mielummin "oikealla" nelivedolla varustetun A4:n, vaikka sillä joutuisikin tyytymään ehkä 1.8T - koneeseen.
p.s. ei tarkoituksena kylvää mitään väittelyä, mutta haldex-neliveto ei edusta minulle nelivetoa, vaan etuvetoa jossa takapyörät auttaa tarvittaessa, sen hyvyydestä tai huonoudesta sen kummemmin kommentoimatta.
On muuten poikittaismoottorisissa (esim. 1,8T) Audeissa se täysin sama Haldex:lla toimiva "väärä" nelivetojärjestelmä, kun kaikilla muillakin merkeillä. Ihmisillä tuntuu olevan se harhaluulo, että tuo Quattro -teksti tarkoittaa aina sitä samaa legendaarista TorSen-nelivetoa täysillä lukoilla mitä alkuaikojen Ursseissa oli. Se on vain Audin merkki nelivedolle, kuten 4-motion, AWD, X-drive tai 4-matic on muille. Omassa Pasaatissa sitten taas on TorSen -neliveto, koska on pitkittäisellä koneella varustettu.
Siitä lopullisesta paremmuudesta taas voitaisiin tapella vaikka maailman tappiin saakka. Molemmilla tekniikoilla tuntuu olevan kannattajansa. TorSen on vanhaa, mutta toimivaa tekniikkaa ja sen huoltovapaus on toki hyvä asia. Ilman tasauspyörästönlukkoja on silläkin omat heikkoutensa, koska se voi välittää saman akselin toiselle pyörälle vain sen verran voimaa minkä verran huonommin pitävän renkaan alla on kitkaa. Toisin sanottuna, jos toinen etupyörä ja toinen takapyörä on ilmassa, ei TorSen -nelivetokaan inahda ilman lukkoja mihinkään. Toki tämä tekniikka mahdollistaa manuaalivaihteisissa autoissa jarrunkäytön vastavoimana ilmassa pyörivälle pyörälle, jolloin muodostuu kitkaa ja maassa oleva pyörä alkaa vetämään.
Huh... Tulipahan paasattua... Mutta tässä oma näkemykseni tähän hieman OT-osioon.