snj sanoi:
Samankokoinen tavaratila tuossa Subarussa on kuin V50:ssä, miksi se sitten ei ole liian pieni?
Wagon Subarussa on tavaratila jopa 50l suurempi kuin V50:ssä, samoin Audi A3 Sportbackissä on TM:n mittausten mukaan 50l isompi kontti.
Käypä livenä kurkistamassa kummankin (a3/v50) takaluukusta sisään ja sovittele vähän mielessäsi sinne erilaisia esineitä
Se vda-mitta kun tarkoittaa sitä hemmetin peiteverhon alle jäävää tilaa, mikä Volvossa on erittäin matala.
A3:n tavaratila on kuitenkin käytännössä aivan saatanasti pienempi. Kyseessä on kuitenkin farmariauto vs. ei-farmariauto, vaikka Volvo onkin "keskiluokan" farkuista sieltä pienimmästä päästä.
Subarusta pitää myöntää etten ole käynyt kurkkaamassa mutta olen kuvitellut sen pieneksi. Joka tapauksessa a) subaru on japanilainen b) sisusta ei miellytä kuvien perusteella, eikä japanilaisissa käytännössä koskaan, koska ne ovat sisustaltaan "japanilaisia" vaikka edistystä on tullutkin ja c) se Imprezan wagon (joka ainoa vaihtoehto itselleni olisi) on mielestäni aivan helvetin ruma.
EDIT: vielä tosta a3 vs. v50 tavaratilasta: tosiaan jos mitataan suojapeitteen alle jäävää tilaa koreilla, voi tulos olla hyvinkin a3:n eduksi, se voi olla ihan tavallisen keskikokoisen sedaninkin eduksi. Monessa farmarissahan (esim audi a4) on ollut perinteisesti niin, että vda-mitta on sedanissa farmaria isompi! Kutenkaan tuskin kellään on epäselvyyttä, kumpaan mahtuu suurempia kappaleita kyytiin
Esimerkkinä vaikkapa meillä olevat lasten nk.kaksosrattaat, eli kahden lapsen rinnakkainistuttavat. Kun ne taittaa kasaan, ne menevät Volvon tavaratilaan suoraan työntämällä. Audiin ne eivät menisi sellaisenaan leveyden puolesta, eivätkä muutenkaan mahtuisi siihen mitenkään, ilman että kaataisi takaistuimet (jolloin lapset jäisivätkin sitten rannalle).
Eli nämä vertailut, vaikkakin arvovaltaisen julkaisun tekeminä tai viralliset ilmoitetut tilavuusmitat eivät välttämättä anna aina sitä parasta kuvaa, mikä tilanne on käytännön elämässä.