Voisko joku jeesata aloittelijaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 26-v, pituutta on 191 cm ja painoa sellaset 97 kg. Olen aloittanut laihduttamisen ja aloittelen saliharrastusta. On vaan niin paljon epäselviä juttuja että ajattelin turvautua teidän viisaampien apuun.

1.) Muutaman kilon oon saanut tiputettua. Tää on ehkä tyhmä kysymys, mut tärkeä mulle: Miten poistan ylimääräset tehokkaimmin vatsan alueelta. Kun ongelma on se, että laihduttaessa kuihtuu kädet ja kasvot ja kaikki muu törkeen näkösiksi, mutta vatsa ja pakarat ei! Onko vatsalihakset ainoa keino kohdistaa rasvanpoisto vatsanalueelle? Vai laihduttaako sekään vatsan aluetta sen enempää kuin muukaan liikunta?

2.) Täällä näyttäisi olevan monenlaista ohjelmaa. Vähän turhan monimutkaista. Voisiko joku heittää sellaisen nyrkkisäännön alkuun, että mitä konkreettisesti teen mennessäni ekaa kertaa salille. Esim. rintalihaslaite 2*15 sarja maksimipainoilla ym ym... Montako kertaa viikossa kannattaa aluksi käydä? Jos esimerkiksi joka toinen päivä niin teenkö sitten vuorokerroin ala -ja ylävartaloa?

3.) Kädet: Ne on tällä hetkellä säälittävät. Mikä olisi sopiva ohjelma siihen remonttiin? Hauista ja ojentajaa käsipainoilla?

4.) Olkapäät ja ryhti: Mites saan olkapäitä treenattua? En halua sellaisia kyhmyhartioita, mutta tavoitteena olisi lihaksikas yläkroppa. Eli miten yläselkä ja varsinkin olkapäät treenataan parhaiten? Ja ryhdissäkin olisi parantamista. En tiedä muita liikkeitä kuin selkälihasliikkeet mahallaan maaten, vuorotellen nostetaan vastakkaista kättä ja jalkaa ilmaan. On varmasti muitakin liikkeitä olemassa?

5.) Ass: Pakara -ja takareisiliikkeitä on paljon. Minkä olette kokeneet tehokkaimmaksi?

6.) Sitten ruokavaliosta. Pois on nyt karsittu vaalea leipä, limsat, mehut, makeiset, pullat, piparit ja kaikki muutkin makeat. Pitäisikö siis syödä jopa viis kertaa päivässä? Tuntuu että tosi usein. Ilmeisesti sitten todella vähän kerrallaan? Minkälaisia aamupaloja muut painonpudottajat ootte syöneet? Mulle tuottaa ongelmia keksiä samalla aikaa kevyt, täyttävä ja maistuva aamiainen... Ja onko teillä jotain aterioita, jotka olette painonpudotuksen kannalta hyväksi havainneet, ja suositte samaa usein?

7.) Vielä tällainen peruskysymys: Kannattaako mun tiputtaa vielä painoa (esim.10kg) ja vasta sen jälkeen alkaa treenaamaan salilla, vai heti salille samalla kun laihduttaa? Tottakai esim. kuntopyöräily ja vatsalihas-tyyppinen hikitreeni on hyväksi painonpudotukselle, mutta tarkoitan ihan kunnon lihastreeniä. Kilot pois ja vasta sitten salille vai heti huomenna?

Tässä oli nyt tällanen liuta kiperiä kysymyksiä. Olisi hienoa jos joku viitsisi vastailla näihin, niin olisi paljon helpompi alkaa pudottaa painoa ja kohentamaan kroppaa. Uskoisin ainakin, että oikeanlainen dieetti on helpompi ja ennenkaikkea tehokkaampi kuin itsensä kiduttaminen syömällä mahdollisimman vähän. Kiitos jo etukäteen!

moikka!

1. Et voi "paikallistaa" rasvanpolttoa millekkään alueelle, vaan se palaa jokapuolelta "tasaisesti" ;)

2. No Esim hyvä jako jolla itse alotin on simppeli:
1. Rinta/olk

- penkki 3x10 vinopenkki 3x10(mieluusti alle 45 asteen kulma)
- ristikkäistalja 2x10
olk
- vipunostot sivuille käsipainoilla 4x10
- pystysoutu tangolla 2x10

2. Selkä

- ylätalja 4x10
- alatalja 4x10
- olankohautukset 4x10

3. Kädet

- hauiskääntö tangolla 3x10
- ojentajapunnerrus taljassa 3x10
- hauiskääntö tangolla scott 2x10
- ranskalainen punnerrus tangolla 2x10
- hauis yhdellä kädellä taljassa 1x10
- ojentajat yhdellä kädellä taljassa 1x10

4. Jalat

- kyykky/prässi/hack 4x15-20(lyhyet palautukset, painoa pois joka sarjaan)
- ojennus 4x10
takareidet
- koukistus istuen tai maaten 4x10
- suorinjaloin maastaveto 4x10

Vatsoja voit tehdä esim lisäpainoilla heti jos/kun saat tehtyä 10 puhdasta vatsalihas liikettä.

Ja sitten kierto alusta.

6. Jätä Iltahiilarit pois, syö proteiinia 2xomanpainosi verran, syö paljon HYVIÄ (oliivi öljy, rypsiöljy) rasvoja, ja hiilarit hyvistä lähteistä ( tumma riisi, pasta, tumma leipä, kauraleseet jne.. )

7. http://laam.ath.cx/ruoka Mene tuonne ja laske oma päivittäinen kulutus, ja alat sen mukaan syömään, joudut IKÄVÄKYLLÄ laskemaan syömisesi, se voi tuntua aluksi rankalta. Syö vaikka aluksi -500 kcal /päivä jos haluat laihtua... Tässä kiireesti laadittu vastaus :D

Voit näin alkuun vaikka selkä treenin päätteeksi polkea 30-60 min kuntopyörää, ja pikku hiljaa lisätä aeroobisen määrää.

[EDIT] kaikenlaista....

Unohdit vielä kysyä että jos aikoo nukkua koko yön, niin onko pakko pitää silmät kiinni.

Sori, oli pakko. Ei mutta siis..

1) Rasva ei siis pala kohditetusti. Eli jos teet paljon vatsoja niin se rasva ei pala siistä vatsan kohdalta sen ihmeellisemmin. Eihän juostessakaan pala pelkästään jaloista rasva. Tietenkin kannattaa tehdä vatsoja.

2-6) Eiköhän palstalta löydy näihin kaikkii ihan yllin kyllin vinkkejä. Eikä se nyt niin monimutkaista voi olla.

7) Tietenkin salille heti. Kyllähän se salitreenikin on liikuntaa ja kuluttaa ihan yhtälailla kaloreita kuin muukin liikunta. Vaikkei tietenkään yhtä tehokkaasti kuin juoksu, kävely tai pyöräily. Mutta ei se salilla käyminen nyt mikään haitta ole dietissä.

Eiköhän se siitä ala sujumaan.

:david:

EDIT: katos siinä yläpuolella tulikin jo hyvät neuvot

Ymmärsin tuosta kysymyksestäsi, että saliharrastus ei ole sinulle entuudestaan tuttua? Jos näin on, niin pari huomionarvoista seikkaa:

- Elimistö kannattaa totuttaa treenaamiseen pikkuhiljaa. Suosittelisin 2-3 ekaksi kuukaudeksi ohjelmaa, jossa käydään koko keho kerralla läpi (3 kertaa viikossa on sopivin määrä mielestäni). Näin rasitus yhdelle lihasryhmälle ei kerralla muodostu liian suureksi. Voit sitten myöhemmin siirtyä 3- tai 4-jakoiseen ohjelmaan, jossa jokaista lihasryhmää hierotaan kerralla enemmän. Toki, jos haluat, voit aloittaa suoraan tuollaisella jaetullakin, mutta saat olla varovaisempi ettet rasita itseäsi liikaa aluksi.
- Kannattaa ehdottomasti pyytää salilla kokeneemmilta neuvoja liikkeiden suorituksessa. Joissain liikkeissä voi oikeasti satuttaa itsensä tekemällä niitä väärin.
- Ennen kuin elimistö on treeniin tottunut, ja liikeradat ovat 'selkäytimessä', kannattaa painoa lisätä maltilla. Sopiva paino alussa on sellainen, jolla sarjapituus on 10-15. Toki jo alkuvaiheessakin painoa pitää lisätä, jos saa tehtyä yli tuon 15. (Ja alkuvaiheessa painot usein nousevatkin nopeasti.)

Ohjelma koko keholle (jos siis haluat sellaisella aloittaa) voisi olla esimerkiksi tällainen:

kyykky (tai prässi, suosittelen kyllä kyykkyä)
suorin jaloin maastaveto
ylätalja
kulmasoutu käsipainolla
penkki / vinopenkki kp
pystypunnerrus kp / vipunostot sivulle
hauiskääntö tanko / hammer
ranskalainen punnerrus
pohkeet seisten / istuen
vatsarutistus / kylkitaivutus

Kaikkia 2*10-15. Noissa missä on vaihtoehto, teet vuorotellen, esim. nyt penkin, ensi kerralla vinopenkin käsipainoilla, ja seuraavalla taas penkin.

Treenaaminen kannattaa ehdottomasti aloittaa nyt heti, vaikka pudottaisitkin samalla painoa. Näin painoa lähtee vähemmän lihaksista (ja enemmän rasvasta), ja lihaksistosi on tottunut treeniin, sitten kun laihduttamisen jälkeen koittaa aika tosissaan alkaa lihasten kasvatus.

Tsemppiä muutokseen!

Harrastelija_69 sanoi:
- Elimistö kannattaa totuttaa treenaamiseen pikkuhiljaa. Suosittelisin 2-3 ekaksi kuukaudeksi ohjelmaa, jossa käydään koko keho kerralla läpi (3 kertaa viikossa on sopivin määrä mielestäni). Näin rasitus yhdelle lihasryhmälle ei kerralla muodostu liian suureksi. Voit sitten myöhemmin siirtyä 3- tai 4-jakoiseen ohjelmaan, jossa jokaista lihasryhmää hierotaan kerralla enemmän. Toki, jos haluat, voit aloittaa suoraan tuollaisella jaetullakin, mutta saat olla varovaisempi ettet rasita itseäsi liikaa aluksi.
Tuokin on kaksipiippuinen juttu! Itse en tätä olisi hoksannut, mutta DJacobs kertoi toisen puolen asiasta, joka kuulostaa viisaammalta:
Aloittelija ei saisi rasittaa itseään vielä ihan hirveästi, koska ei ole tottunut harjoittelemaan eikä palaudukaan rasituksesta niin hyvin.
Mutta tuo koko kroppa kolme kertaa viikossa -jakohan nimen omaan rasittaa kaikkia lihaksia ja vielä useammin kuin esim. nelijakoinen! Aloittelijalle on aika turha sanoa "treenaa löysästi", tai ei ainakaan mulle toimis. Innoissaan sitä vetää aika lujaa treenit.
Eli suoraa nelijakoinen treeni käyttöön. :thumbs:

:offtopic:
mulla ois tämönen ohjelma:
maanantai:

penkki 2x6
vinopenkki 3x6
Hauiskääntö tang. 2x6
Scott- hauiskääntö kp./tang./alataljassa 3x8
Vasarakääntö 3x10-12

Tiistai:

Kyykky 2x10 2x8
prässi 3x8
Ojennus & koukistus 3x8
pohkeet 3x10
vatsat

Keskiviikko: lepo

torstai:

kapee penkki 2x6
ojentaja taljassa 3x6
dippi 1x10
pystypunnerrus niskan takaa 4x8-12
pystypunnerrus edestä 3x8
vipunosto sivuille 3x8
Hauiskääntö tang. 2x6

perjantai:

Kulmasoutu 4x8-12
Ylätalja niskantaakse 4x8-12
Alatalja 5x8-12
selkälaite/selänojennuspenkki 3x max
olankohautukset 3x8-10

miltä näyttää tällänen ohjelma?

Saapas sanoi:
Tuokin on kaksipiippuinen juttu! Itse en tätä olisi hoksannut, mutta DJacobs kertoi toisen puolen asiasta, joka kuulostaa viisaammalta:
Aloittelija ei saisi rasittaa itseään vielä ihan hirveästi, koska ei ole tottunut harjoittelemaan eikä palaudukaan rasituksesta niin hyvin.
Mutta tuo koko kroppa kolme kertaa viikossa -jakohan nimen omaan rasittaa kaikkia lihaksia ja vielä useammin kuin esim. nelijakoinen! Aloittelijalle on aika turha sanoa "treenaa löysästi", tai ei ainakaan mulle toimis. Innoissaan sitä vetää aika lujaa treenit.

Juu kakspiippunen juttu, mutta mitä itse olen lukenut harjoittelusta, niin monesti suositellaan aloittelijoille koko kroppa 2-3 kertaa viikossa.Esim.Pauliina Talus sanoo, että aloittelijoiden on hyvä aloittaa semmoisella ( oon toki muualtakin lukenut, mutta ei nyt tuu mieleen mistä) . Kun kevyesti aloittaa ( jos siis malttaa aloittaa kevyesti :D ) niin kyllä pitäisi palautua hyvin (ainakin itse palauduin).Ja kun on ottanut kevyesti ainakin pari ensimmäistä viikkoa, niin pysty jo vetämään tiukempiakin sarjoja ja lihakset eivät tulleet edes seuraavana päivänä kipeaksi, johtuen siitä vähäisestä sarjamäärästä mikä tehtiin lihakselle, esim.rinnalle pelkästään tietenkin penkkiä
se 3 sarjaa.

Saapas sanoi:
Enpäs ole asiaa näin ajatellutkaan ennen. Perustin oman käsitykseni sille mitä yleensä kuulee puhuttavan, sekä omille kokemuksilleni. Pari kertaa kun olen pitemmän tauon jälkeen aloittanut suoraan normaalilla jaetulla ohjelmalla, olen saanut jonkin paikan kunnolla kipeäksi (esim. viimeksi jalat siinä kunnossa, etten paljon kävellyt melkein viikkoon). Jos taas olen tehnyt 'teenpä vähän kaikkea, mutten mitään täysillä' asenteella sisäänajon ensin, ei ongelmia ole ollut. Varmasti on totta myös, että olen tuolloin ottanut kevyemmin ihan jo tuosta asenteesta johtuen.

Jampsu sanoi:
:offtopic:
mulla ois tämönen ohjelma:
maanantai:

penkki 2x6
vinopenkki 3x6
Hauiskääntö tang. 2x6
Scott- hauiskääntö kp./tang./alataljassa 3x8
Vasarakääntö 3x10-12

Tiistai:

Kyykky 2x10 2x8
prässi 3x8
Ojennus & koukistus 3x8
pohkeet 3x10
vatsat

Keskiviikko: lepo

torstai:

kapee penkki 2x6
ojentaja taljassa 3x6
dippi 1x10
pystypunnerrus niskan takaa 4x8-12
pystypunnerrus edestä 3x8
vipunosto sivuille 3x8
Hauiskääntö tang. 2x6

perjantai:

Kulmasoutu 4x8-12
Ylätalja niskantaakse 4x8-12
Alatalja 5x8-12
selkälaite/selänojennuspenkki 3x max
olankohautukset 3x8-10

miltä näyttää tällänen ohjelma?

Rinnalle laittaisin enemmän sarjoja, jos vertaa sitä esim.hauiksen sarjamäärään, sillä onhan se isompi lihasryhmä mitä haba.

Takareisille vois ottaa toisenliikkeen, esim.sjmv tai julle.Pohkeille myös enemmän rasitusta, jos et jaksa tehdä niitä enemmän jalkapäivänä, niin voit tehdä toisen pohjeliikeen perjantaina viimeisenä liikkeenä.

Monille tuo niskantakaa punnerrus ei sovi ( olkapäät saattaa mennä rikki) eli katso mitä omat olkapääsi tykkäävät.Muutenhan liike on varmasti hyvä, mutta
ei vaan sovi monien olkapäille, sille ne menevät epäluonnolliseen asentoon liikeen aikana.
Takaolkapäät puuttuu kokonaan, eli niille myös liike.Jos haluat tehdä hauista kaks kertaa kierron aikana, niin itse ainakin tekisin toisen kerran selkäpäivänä selkäliikkeiden jälkeen.

Ylätalja niskantaakse on myös riskialtis olkapäille, joten katso taas mitä omat olkapäät tykkäävät.Jos ei tykkää, niin vedä taljaa eteen.

on tässä jo ½vuotta treeniä takana joten en nyt ihan aloittelia ole! ja penkkiä ja haukkaa teen 2x6 systeemillä eli niihin lisää maksimi voimaa!
mä tykkään tosta niskantakaa punnerruksesta mulle paljon mieluisampi liike mitä pystysoutu :worship:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jampsu sanoi:
on tässä jo ½vuotta treeniä takana joten en nyt ihan aloittelia ole!

Minulla treeniä takana hieman alle 2 vuotta, ja pidän itseäni täysin aloittelijana. Niin sitä ajatellaan asioista erilailla... ;)

2.)Itse tein aloitellessani tällaisella ohjelmalla:

1. Takakyykky 3x10
2. Polvenkoukistus koneessa 2x10
4. Penkkipunnerrus 3x10
5. Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla 2x10
6. Ylätalja 3x10
7. Alatalja 3x10
8. Pystypunnerrus 3x10
9. Hauiskääntä tangolla 3x10
10. Ojentajapunnerrus taljassa 3x10

En tiedä onko tuo hyvä ohjelma,(enkä oikeastaan suosittele tuota, mutta sain sillä osan liikkeistä tutuiksi) mutta eräs ystäväni neuvoi minulle tuon. Tuo tehtiin 2-3 krt viikossa oman tuntuman mukaan. Tuota tein itse n. 2kk ja sitten vaihdoin 3 jakoiseen ohjelmaan, jossa pääliikkeinä oli takakyykky, penkkipunnerrus, maastaveto.

3.) Ne kädet kyllä kehittyy jokaisella oikein tehdyllä liikkeellä,(ja miksei väärinkin) mutta ei kannata tehdä sitä virhettä, että ottaa alussa liian suuret painot hauiskäännössä ja sitten selkäkaarella vääntää sitä. Vaan pyrkii tekemään puhtaita suorituksia. Samoin muissakin liikkeissä.
-Ensin tekniikka, ja sitten painot.
Näin varmistat, että et saa selkääsi jumiin kun alat siirtymään suurempiin painoihin.

Tässä nyt jotain. Toivottavasti auttaa :)

Selvästikin olet aloittelija treenaamisen suhteen, mutta huoli pois, olet oikeassa paikassa. ;)

Tuosta viisi kertaa päivässä syömisestä: niinhän se kansanterveyslaitoskin suosittelee: aamiainen, lounas, päivällinen ja pari välipalaa. Eli ainakin kolme aterioista saa olla ihan tukeviakin, välipalat sitten kevyempi.

10 kg painonpudotusta en välttämättä pitäisi hirveän tärkeänä, alat treenata kunnolla, panostat ruoan laatuun ja vaikkei paino putoaisikaan, saatat yllätykseksesi huomata joku päivä, että voit laskea palikat massusta.

Aamupalalle ehdottomasti parasta on puuro marjojen ja maidon (tai rahkan) kera, puuron sekaan loraus öljyä. Nopeaa, ja pitää nälkää hyvin. Ja vatsa kiittää. Monille tuntuu puuron syönti olevan alkuun vaikeaa, mutta oletan että siihen tottuu parissa viikossa.

Tämän lisäksi luet hartaasti pakkotoistoa, sekä alan lehtiä ja kirjoja. Kyllä se siitä.

EDIT: älä siitä ole huolissasi, että kasvot "kuihtuu". Ei tuon ikäisellä miehellä mitään lapsenpyöreyttä poskissa tarvitse ollakaan. ;)

Viimeksi muokattu:
hernekeppi sanoi:
Juu kakspiippunen juttu, mutta mitä itse olen lukenut harjoittelusta, niin monesti suositellaan aloittelijoille koko kroppa 2-3 kertaa viikossa.Esim.Pauliina Talus sanoo, että aloittelijoiden on hyvä aloittaa semmoisella ( oon toki muualtakin lukenut, mutta ei nyt tuu mieleen mistä) . Kun kevyesti aloittaa ( jos siis malttaa aloittaa kevyesti :D ) niin kyllä pitäisi palautua hyvin (ainakin itse palauduin).Ja kun on ottanut kevyesti ainakin pari ensimmäistä viikkoa, niin pysty jo vetämään tiukempiakin sarjoja ja lihakset eivät tulleet edes seuraavana päivänä kipeaksi, johtuen siitä vähäisestä sarjamäärästä mikä tehtiin lihakselle, esim.rinnalle pelkästään tietenkin penkkiä
se 3 sarjaa.

Harrastelija_69 sanoi:
Enpäs ole asiaa näin ajatellutkaan ennen. Perustin oman käsitykseni sille mitä yleensä kuulee puhuttavan, sekä omille kokemuksilleni. Pari kertaa kun olen pitemmän tauon jälkeen aloittanut suoraan normaalilla jaetulla ohjelmalla, olen saanut jonkin paikan kunnolla kipeäksi (esim. viimeksi jalat siinä kunnossa, etten paljon kävellyt melkein viikkoon). Jos taas olen tehnyt 'teenpä vähän kaikkea, mutten mitään täysillä' asenteella sisäänajon ensin, ei ongelmia ole ollut. Varmasti on totta myös, että olen tuolloin ottanut kevyemmin ihan jo tuosta asenteesta johtuen.

Niinpä, ota tuosta nyt selvää. Mutta mutta.. No joo, minäkin kyllä pystyn perustelemaan molemmat.
Jos pystyy vaan aloittamaan löysästi, olisi tuo nelijakoinen alusta asti kyllä parempi, mielestäni... :rolleyes: Jos ei, niin sitten koko kroppaa, mielestäni.. :rolleyes:

On tää vaan vaikeeta. :kuola: :kuola:

Kiitoksia vaan kaikille vinkeistä. Juuri tällaisia konkreettisia neuvoja kaipailinkin. Päädyin nyt sitten jonkinlaiseen kompromissiratkaisuun; Pari viikkoa vedän 3-4 päivää viikossa totuttelu. Eli laitteet tutuksi ja lihaksille pieni myrskyvaroitus tulevasta tekemällä kaikkea kohtuudella. Sitten siirryn teidän suosittelemaan kolmi -tai neljäjakoiseen ohjelmaan. Katsotaan sitä sitten parin viikon päästä. Toivottavasti salilta löytyy jätkiä joilta saa neuvoja.

Yllätitte minut todella, en olisi uskonut että aloittelijan järjettömän typeriin kysymyksiin saan näin hyvät vastaukset. Ja eikun salille... Palataan!

Jos sinun ensimmäinen huolesi on laihtuminen, ja kiinteytyminen niin kannattaisi enemmän harrastaa aerobista liikuntaa ja lykätä vaikka salille menot vähän myöhempään. Jos salille menet niin tietty sitä ajan mukaan kertyy lihaksia, mutta valitettavasti nämä lihakset kertyvät fläsän alle, ei päälle, ja tämä onkin ehkä vähän ikävämpi asia. Jos haluat rasvaa polttaa ja tätä fläsää erityisesti pois mahan alueelta niin tottahan toki sitä rasva salillakin palaa, mutta aerobisessa treenissä palaa nopeammin, puhumattakaan että aerobisessa treenissä kasvaa peruskunto. Voihan ne fläsät lihaksien päältä pois laihduttaa vasta silloin kun on jo salilla jonkin aikaa käynyt, mutta pitää muistaa että nämä lihakset ei välttämättä pidä siitä äkkinäisestä aerobisen alkamisesta ja palaa osittain pois rasvan kanssa.
Eli ensin aerobista ja pieni muutos ruokavalioon, sitten kun on peruskunto ja kroppa paremmassa kunnossa niin salille. Nyt kun olen aerobista ehdottamassa niin en tietenkään tarkoita että ei pitäisi lihaksia treenata ollenkaan, vaan esim. sopivassa suhteessa. Tämä onnistuu kotonakin vallan mainiosti. Vatsoja voit tehdä kotona yhtä hyvin kuin salilla, erityisesti jos haluat mahaa kiinteyttää. Jos omistat käsipainot, haboja ja ojentajia voit ongelmitta treenata. Leukoja voi vetää vähän missä vain, esim. itse aikaisemmin vedin pyykkitelineessä ja näin sai yläselkä kivasti rääkkiä. Alaselkää voit treenata selänojennuksilla. Vielä jos vaikka saisit jostain hankittua penkin niin olisi paketti kunnossa, itse ostin kotiin penkin 80eurolla, joten ei paha hinta, ja näin saa rinnan kondikseen.
Monesti näkee salilla reilusti ylipainoisia tyyppejä ja nämä käy salilla koska haluavat nimenomaan laihtua. Ylös, ulos ja lenkille sanon minä!

TheRookie sanoi:
Yllätitte minut todella, en olisi uskonut että aloittelijan järjettömän typeriin kysymyksiin saan näin hyvät vastaukset. Ja eikun salille... Palataan!

Pakkomielteisistä treenaajista on vaan kivaa saada uusia jäseniä veljeskuntaan ja pähkäillä asioita. ;)

Unohda lenkkeilijän vinkit. Ne kuulostaa melkeinpä siltä, miten naisia usein neuvotaan laihduttamaan; paljon aerobista ja sitten lihaskuntoa erityishuomiota kaipaaville ruumiinosille. Hevonkukkua.

Tietysti aerobistakin täytyy tehdä, mutta ehdottomasti kannattaa tehdä kunnollista punttitreeniä eikä mitään vatsa-pena-haukkaa. Punttauskin kuluttaa energiaa, ja koska et ole mitenkään hirveän ylipainoinen, lihasten kasvaessa kun viilaat ruokavaliota terveellisemmäksi saatat laihtua yhden kymmenen kiloa lähes huomaamatta.

Oikeastaan voisit melkein unohtaa vaa'an kokonaan, kokeilet vaan välillä on vararengas pienentynyt ja alkaako paita kiristää hartioista. ;)

Vielä sellainen rohkaiseva kommentti, ettei tuossa kokoluokassa niin hirveästi pieni maha miehellä haittaa, jos sitä massaa on muutenkin. :rolleyes:

reinhardt sanoi:
Pakkomielteisistä treenaajista on vaan kivaa saada uusia jäseniä veljeskuntaan ja pähkäillä asioita. ;)

Unohda lenkkeilijän vinkit. Ne kuulostaa melkeinpä siltä, miten naisia usein neuvotaan laihduttamaan; paljon aerobista ja sitten lihaskuntoa erityishuomiota kaipaaville ruumiinosille. Hevonkukkua.

Tietysti aerobistakin täytyy tehdä, mutta ehdottomasti kannattaa tehdä kunnollista punttitreeniä eikä mitään vatsa-pena-haukkaa. Punttauskin kuluttaa energiaa, ja koska et ole mitenkään hirveän ylipainoinen, lihasten kasvaessa kun viilaat ruokavaliota terveellisemmäksi saatat laihtua yhden kymmenen kiloa lähes huomaamatta.

Oikeastaan voisit melkein unohtaa vaa'an kokonaan, kokeilet vaan välillä on vararengas pienentynyt ja alkaako paita kiristää hartioista. ;)

Vielä sellainen rohkaiseva kommentti, ettei tuossa kokoluokassa niin hirveästi pieni maha miehellä haittaa, jos sitä massaa on muutenkin. :rolleyes:
Jotenki odotin juuri tällaista kommenttia. Mutta kyllähän se vaan niin menee että saliharrastaja neuvoo salille. Kuten jo sanoin aikaisemmin jos laihduttaminen on pääasia niin tämä tapahtuu nopeiten/parhaiten ruokavalion muuttamisella ja aerobisella treenillä. Aerobisen treenin yhteydessä sitten vahvistetaan lihaksia, ei sillä väliä ole jos teet tämän kotona tai salilla. Ja jos nimenomaan haluat laihtua, ja VARSINKIN vatsan ympäriltä niin silloin sinun olisi parasta harrastaa aerobista treeniä enmmän kuin punttitreeniä. Juuri lenkillä käynti polttaa todella tehokkaasti fläsät pois vatsan ympäriltä ja nyt kun on talvi niin ei muutakun sukset kaapista ja hiihtämään, näin saa koko kroppa liikuntaa.
Unohda lenkkeilijän vinkit. Ne kuulostaa melkeinpä siltä, miten naisia usein neuvotaan laihduttamaan; paljon aerobista ja sitten lihaskuntoa erityishuomiota kaipaaville ruumiinosille.
Tätä kommenttia en tajua, pointtisi on? Siis tarkoitatko että tuo ei pidä paikkansa, että tolla menetelmällä ei laihdu? Voi, voi, vad är smör på finska?

Heittäisin kehiin vielä seuraavan:

Ensimmäisen 3-4 viikon totuttelujakson (sali/lenkki, ihan miten vaan) jälkeen olisi kenties järkevää pitää noin viikonmittainen jakso jonka aikana ei tee liikuntaa kuin korkeintaan kävelylenkkejä matalalla sykkeellä tms. Eli kunnollinen palauttava jakso vielä totuttelujakson jälkeen ennen varsinaista treenaamista. Väittäisin, että seuraava treenijakso lähtee aivan eri tavallan liikkeelle, kuin jos nostaisi treeni-intensiteettiä heti sen kolmen tai neljän viikon totuttelun jälkeen. Yleensäkin kannattaa pitää noin 3-5 viikon välein kevyempi viikko, jonka aikana keho saa hieman levätä tavallista enemmän.

Yleensäkin jos meinaa pudottaa painoa ja treenata (miinus kaloreilla) niin kannattaa pitää tarkasti silmällä ylikunnon oireita, sillä itselläni ainakin palautuminen hidastuu dietillä. Varsinkin aloittelijan ylikunto voi yllättää salakavalasti. Kannattaa siis myös miettiä sitä treenikertojen määrää viikkoa kohden. Suosittelisin aloittamaan vaikka niin, että liikkuu aluksi korkeintaan joka toinen päivä ja korkeintaan pari kolme salitreeniä viikossa fiilisten mukaan. Loput kevyttä aerobista, taas omien fiilisten mukaan.

Jalkojen kanssa kannattaa olla tarkkana sillä usein jalat vaativat enemmän palautumisaikaa kovasta treenistä kuin muut lihasryhmät, joten jos käyt lenkillä älä treenaa jalkoja salilla niin usein, kovan jalkatreenin salilla voi ottaa vaikka vain joka toinen viikko.

Yksi vaihtoehto sali/aerobinen-treeni kysymykseen on tehdä kumpaakin vaikka vuoroviikoin. Esimerkki:

vko 1 ja 3:
- Salia 3 kertaa/vko (joko jaotellulla- tai kokokroppa-ohjelmalla)
- Kävelylenkki 3-4 kertaa/vko

vko 2 ja 4:
- Salia 2 kertaa/vko (esim. ma = rinta+kädet, to = selkä+olkapäät tai yläkroppa kahdesti viikossa, ja jalkoja vain tosi kevyesti, tyyliin x15-30 toiston sarjoja pari kolme kappaletta per treeni, esim. kyykkyä 1 sarja, suorinjaloin maastavetoa yksisarja ja pohkeita vaikka yksi sarja höysteeksi.)
- Juoksulenkki 1-2 kertaa/vko
- Kävelylenkki 2-3 kertaa/vko

vko 5:
- kävelylenkki tai fiilistelykevyt kuntopiiri salilla 0-3 kertaa/ viikko

vko 6-9:
kuten edellä mutta kovemmalla intensiteetillä

vko 10:
taas kevyesti...
Tuossa jotain mitä tuli mieleeni.

Ehdottomasti salitreenit lenkkeilyn ohella, ellei sitten halua että ne lihat palaa läskien kanssa. Siit tolla salitreenillä parhaiten ylläpitää olemassa olevaa lihasmassaa dietillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom