POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Voimanostovideoita – kyykky, penkki ja veto

Meta description: Voimanostovideoita-ketju: kyykky-, penkki- ja vetoklipit, treenipätkät, kisavideot, PR-yritykset ja tekniikka-analyysit.

Mä en tajua tota pro tangon hehkutusta. Mä en ainaka vedä pro tangolla kiloakaan enempää ku "normaalilla" ja yhden 350+ vetäjän kanssa kun juttelin niin sanoi vetäneensä omat ennätyksensä ipf tangolla ja ettei pro tangolla tule hänellekkään grammaakaan hyötyä.

Muistan, kun videon pidempi kaveri kävi vuosia sitten eräässä tampereen naapurikunnassa (nyk. kaupungissa) salilla tekemässä maastavetoo, niin saman rakennuksen uimahallivalvoja tuli sanoon, josko tekis pienemmillä painoilla, kun yläkerrassa vesi ei meinaa pysyä altaissa..

Mä en tajua tota pro tangon hehkutusta. Mä en ainaka vedä pro tangolla kiloakaan enempää ku "normaalilla" ja yhden 350+ vetäjän kanssa kun juttelin niin sanoi vetäneensä omat ennätyksensä ipf tangolla ja ettei pro tangolla tule hänellekkään grammaakaan hyötyä.
Niin uskoisin kyllä kaikkien vetävän liki polven alta enemmän kun normivedossa. Pro tankohan taipuu monissa kisoissa, jo 250kg niin, että veto lähtee paljon ylempää kun ipf tangolla.

Niin uskoisin kyllä kaikkien vetävän liki polven alta enemmän kun normivedossa. Pro tankohan taipuu monissa kisoissa, jo 250kg niin, että veto lähtee paljon ylempää kun ipf tangolla.
Polven alta rupee olee melkosta liiottelua. Saattaa parisen senttiä taipua ja silloinkin tekee sen, että kun painot tulee mukaan niin täräyttää koko kuorman kerralla näpeille. Eli joillekkin voi olla jopa vaikeempaa jos ei näppi pidä. Ja varsinkin räjähtäville ja nopeille vetäjille.

Polven alta rupee olee melkosta liiottelua. Saattaa parisen senttiä taipua ja silloinkin tekee sen, että kun painot tulee mukaan niin täräyttää koko kuorman kerralla näpeille. Eli joillekkin voi olla jopa vaikeempaa jos ei näppi pidä. Ja varsinkin räjähtäville ja nopeille vetäjille.

No tangon taipumiseenhan vaaditaan tietty voima ja painojen irtoamiseen sitten suurempi voima, joten kyllä tuo taipuminen toimii erittäin lyhyen, keventävän vetokumin tavoin (painojen irrottamiseen vaadittavaa voimaa ei tarvitse tuottaa taipumattomaan tankoon). Jos nyt siis tarkkoja ollaan. Kysehän on nimenomaan siitä, että kun tanko taipuu, niin koko kuorma ei "tärähdä kerralla näpeille".

Onko pro-vetotanko muuten ohuempi kuin ipf-tanko?

Itse olen huomannut jo 220kg raudassa että joustavasta tangosta on apua irrotuksessa, lähtee paljon pehmeemmin liikkeelle, joustava tanko millä tein oli normaalia ohuempi mutta paino tietenkin 20kg...

Itse olen ainakin vetänyt polven alta 20 kg vähemmän kuin maasta. Ja kisaennätyksen olen tehnyt ipf tangolla. Tottakai monet saavat apua pro tangosta mutta eivät kaikki ja tuskinpa siitä monia kymmeniä kiloja kukaan saa.

Itse olen kerran kokeillut pro tangolla vetää pelkästä uteliaisuudesta ja kyllähän irrotus oli paljon helpompi kuin ipf tangolla. Ja onhan se aivan selvä jos tanko joustaa, niin silloin veto lähtee ylempää ja on helpompi.

Mun tyylille ipf-tanko sopii paljon paremmin. Niille jotka rykäsee tangon irti lattiasta on ipf-tanko parempi. Niille jotka ns. paineella irrottaa, sopii pro-tanko paremmin.

Nostomatka on perkeleen pitkä, voimaa on vitusti. Joku osaava neuvoja kun laittaisi tekniikan optimaaliseksi niin tulisi välittömästi kymmeniä kiloja lisää.

En tarkoittannut mitään "pahaa" kun heitin että 400kg tulee PRO-tangolla. Siinä 380 nostossa oli 5-10kg varaa ja ainakin itse saan PRO-tangolla n.15kg enemmän niin heitin lonkalta että 400kg pitäisi tulla.

Ihmeellistä toi ammattilaistouhu kun ei voida vaan nostaa omilla voimilla vaan pitää joka saatanan asiassa mennä siitä mistä aita on matalin.

Ei se niiden voimia mihinkään vähennä. Jos olemassa ois vaan yks liitto ja kaikilla ois samat säännöt ni kyllä siellä ne samat ukot ois mitalit kaulassa kun nytkin. Mut kuten sanottua, joku siitä pro tangosta voi hyötyä saada, mut ihan turha huudella mistään kymmenistä kiloista. Se on paskaa. Sen myönnän, että hyvällä pro tangolla on mukavamman tuntunen vetää mut rautaa siihen ei kyllä lisää tangon takia tarvi laittaa.

Mä oon ainaki vetäny ipf tangol 10kg enemmä ku tol pro vetotangol. Emmä sit tie mistä nää pakkisgurut saa sitä hyötyä.
Mikset ihmeessä lähde ipf kisohin nostamaan jos saat kerran enemmän ipf tangolla. Varmaankin kyykkäätkin yli vaaterista vähemmin kun ipf syvyydestä.

Ei se niiden voimia mihinkään vähennä. Jos olemassa ois vaan yks liitto ja kaikilla ois samat säännöt ni kyllä siellä ne samat ukot ois mitalit kaulassa kun nytkin.

Mitä tarkoitat tällä? Paha tietenkin spekuloida kun et sanonut minkälaiset säännöt mutta uskoisin että ihan suomen tasollakin ois hyvä vääntö eri liittojen kovimpien nostajien kesken.

Back
Ylös Bottom