Originally posted by beginner
mä en jaksa tollasta kikkailua opetella
Mitä ihmeen kikkailua? Voimareeni on ainakin reeniliikkeiden lukumäärän suhteen niin maan perusteellisen yksinkertaista. Ja muutenkin. Mikä siinä on monimutkaista? Enemmän kiloja tankoon, vähemmän toistoja, enemmän sarjoja, mun mielestä uskomattoman yksinkertaista.
Nojoo, toi on voimareenin peruskaava. Sitten kun siihen lisätään nopeusreeniä, ketjuja, kumilenkkejä yms. sälää, niin kai se menee pikkusen monimutkaisemmaksi. Edelleenkään se ei mun mielestä oo sen ihmeellisempää kuin kehoreenikään.
Tää historiallinen muutos voimailun/punttireenin suhteen on varsin mielenkiintoinen. Esim. Eugen Sandow taisi olla enemmän voimamies kuin kroppaansa esittelevä kaunispoika ja vielä 1950-luvulla jos joku olisi Suomessa esittänyt, että "Kannattaa reenata 8 toistolla ja 3 sarjalla.", niin häntä olisi tod.näk. pidetty vähän punttireenistä tietävänä ja jenkeissäkin vain muutamat harvat olivat ns. kehonrakentajia. Suurin osa reenasi punteilla vain voimaa varten, ei niinkään lihasmassaa. Arnold, Franco ja suuri osa 1970-luvun kehonrakentajistakin taisi olla ensin voimailijoita ja myöhemmin urallaan kehomiehiä.
Nykyään tuota em. sarja/toistoyhdistelmää pidettäneen melko perusjuttuna lihaskasvun kannalta. No, voimareenissä kääntää sen vaan toisinpäin, eli kolme toistoo, kahdeksan sarjaa, niin sitä voisi pitää jonkinlaisena voimareenin peruskaavana.
Tämän homman ydin on kumminkin AINA vaihtelu, oli sitten voimailija tai kehomies. Välillä tekee hyvää reenata tavalla X ja välillä tavalla Y, riippumatta siitä reenaako useimmin/mieluummin kummalla tahansa tavalla. Molempi parempi, vaihtelu vielä parempi.