Voimanostajan treenipolitiikka?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
57
Voi olla vähän köpö kysmys, mutta kysyn nyt kuitenkin.. eli minkälaisilla ohjelmilla voimanosto porukka treenailee? Mulla on aika selkeä käsitys bodauspuolen treeniohjelmista, mutta voimanosto puoli on vähän hämärän peitossa.. Treenataanko esim. penkkiä kerran viikossa vai useampana päivänä ja millä systeemeillä? Do diin, nyt mie meen syömään..

Äähh, mä oon treenannut aikalailla samanlaisella ohjelmarungolla, mitä tuo bodaustyyppinen ohjelma on. Eli mulla on nyt ollut 8-päiväinen kierto (joka toinen päivä treenipäivä). Voimaa kun haetaan, niin paljonkin lyhyempiä sarjoja otetaan, kuin bodaus ohjelmassa.

Monet voimanostajat harjottavat maksimivoiman lisäksi nopeusvoimaa, eli n. puolella maksimin kuormituksesta tekevät muutaman toiston mahdollisimman nopeasti. Eri päivänä kuin maksimiharjoituksen tosin (dynaaminen treenipäivä).

Napsautapa SSpowerin banneria tuolla ylhäällä, niin saat jotain osviittaa voimanostoreenistä.

Niin ja söörtsi pakkotoistolla ja Googleen jotain "voimanosto", "voimaharjoittelu", "painonnosto" tai "maksimivoima harjoittelu" laittaa hakusanoiksi, niin eiköhän löydy asiaa varsin paljon kehoreenistä poikkeavasta harjoittelutavasta.

Ja jos englannin kieli sujuu, niin laita samat hakusanat englanniksi, niin hukut tietotulvaan :D

oon nähny muutaman voimanostajan treenejä ja ne vääntää niitä sarjoja aika lailla... pienin korotuksin, ehkä pari kolme sarjaa tulee täysillä. kokonaisvolyymistahan tässä on kai kyse. mä en jaksa tollasta kikkailua opetella, vaan lämmittelen ja väännän 3-5 sarjaa aika täysillä ja sitten mahdolliseen apuliikkeeseen

ainakin bulgarialaisesta ja venäläisestä penkkiohjelmasta on ollu täällä juttua, hakuja hakuja...

Originally posted by beginner
mä en jaksa tollasta kikkailua opetella

Mitä ihmeen kikkailua? Voimareeni on ainakin reeniliikkeiden lukumäärän suhteen niin maan perusteellisen yksinkertaista. Ja muutenkin. Mikä siinä on monimutkaista? Enemmän kiloja tankoon, vähemmän toistoja, enemmän sarjoja, mun mielestä uskomattoman yksinkertaista.

Nojoo, toi on voimareenin peruskaava. Sitten kun siihen lisätään nopeusreeniä, ketjuja, kumilenkkejä yms. sälää, niin kai se menee pikkusen monimutkaisemmaksi. Edelleenkään se ei mun mielestä oo sen ihmeellisempää kuin kehoreenikään.

Tää historiallinen muutos voimailun/punttireenin suhteen on varsin mielenkiintoinen. Esim. Eugen Sandow taisi olla enemmän voimamies kuin kroppaansa esittelevä kaunispoika ja vielä 1950-luvulla jos joku olisi Suomessa esittänyt, että "Kannattaa reenata 8 toistolla ja 3 sarjalla.", niin häntä olisi tod.näk. pidetty vähän punttireenistä tietävänä ja jenkeissäkin vain muutamat harvat olivat ns. kehonrakentajia. Suurin osa reenasi punteilla vain voimaa varten, ei niinkään lihasmassaa. Arnold, Franco ja suuri osa 1970-luvun kehonrakentajistakin taisi olla ensin voimailijoita ja myöhemmin urallaan kehomiehiä.

Nykyään tuota em. sarja/toistoyhdistelmää pidettäneen melko perusjuttuna lihaskasvun kannalta. No, voimareenissä kääntää sen vaan toisinpäin, eli kolme toistoo, kahdeksan sarjaa, niin sitä voisi pitää jonkinlaisena voimareenin peruskaavana.

Tämän homman ydin on kumminkin AINA vaihtelu, oli sitten voimailija tai kehomies. Välillä tekee hyvää reenata tavalla X ja välillä tavalla Y, riippumatta siitä reenaako useimmin/mieluummin kummalla tahansa tavalla. Molempi parempi, vaihtelu vielä parempi.

Originally posted by Iivili
Mitä ihmeen kikkailua? Voimareeni on ainakin reeniliikkeiden lukumäärän suhteen niin maan perusteellisen yksinkertaista.
näin yhdessä menetelmässä, wsb:ssä. taasen jos katsotaan itäblokin treenejä, on pojilla aika eri metodit. penkki jopa neljä kertaa viikossa, ei juuri koskaan aivan täysillä (ks. bodaus 8/2001 s.78). apuliikkeidenkin määräkin on aivan eri luokkaa. olet kylläkin oikeassa tuosta yksinkertaisesta voimatreenistä. se toimii parhaiten, natulle. roinaajat on aivan eri juttu, kun pystytään lisäämään harjoituskertoja

Tässä on yhen wb ohjelman penan maksimipäivä ja mun mielestä se näyttää yhtä paljon kehoreeniltä ku voimailulta:
esim:
Maanantai maksimimetodi Max Effort:
Maksimimetodi, maksimivoimaliike: kapea 5 lankun penkki 3 x max
(otelevyes noin 40 cm)
Toistometodi, JM Press 4x3-8
Toistometodi, ranskalainen punn. maaten 4x6-10
vipunosto edestä 3x15
Toistometodi, kulmasoutu tangolla 2x10
Toistometodi, hauis käsipainolla 3x15

En yleensäkään näe mitään suurta eroa voimailun ja kehoilun välillä. Esimerkiksi penaan ihmiset tekevät yleensä 2-4 kovaa sarjaa olivat he sitten voimailijoita tai kehoilijoita. Joten oman käsitykseni mukaan ero ei ole niinkään sarjojen määrisää vaan intensiivisyydessä.

Mikä muuten on JM Press?

tossa toisessa threadissa (ojentajat) sanottiin sen olevan jalat ylhäällä tehtävä kapea penkki, mutta tankoa ei lasketa rintaan asti

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Jonksu

En yleensäkään näe mitään suurta eroa voimailun ja kehoilun välillä.

Mun mielestä tässä on perustavaa laatua oleva ero: useimpien kisaavien voimailijoiden (joilta siis ohjelmat usein kopioidaan) tavoite on maksimaalinen voimatasonnousu minimaalisella painonnousulla, kun taas kehoilijalla maksimaalinen lihasmassankasvu niinkään välittämättä voimatasosta(tulee siinä kylkiäisenä). Raskasta sarjaa lukuunottamatta kun voima/painonnostajien tulisi pysyä siinä omassa painosarjassaan. Tavoitteensa kullakin, useimmathan treenaa jotain siltä väliltä.

joo kyllä voimatreeni on eri juttu kuin lihastreeni. edellinen perustuu hermoston toimintaan ja jälkimmäinen aineenvaihduntaan.

Back
Ylös Bottom