Voiman katoaminen sarjojen välillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kiwes
  • Aloitettu Aloitettu
Morjesta. Olen tehnyt tässä kohta 8 viikkoa voimaohjelmaa jossa noustaan progressiivisesti kohti tavoite maksimeja. (Penkki,Kyykky,Mave.) treeni päivät ovat jaettu 4 eri osaan viikossa. Tänään oli penkin vuoro, sain nostettua penkistä tämän viikon tavoite painon, mutta sen jälkeen yksinkertaisesti voimat hävisi muista liikkeistä.. tätä ei ole siis käynyt muina viikkoina. penkki päivään kuuluu apuliikkeinä mm. kapea penkki 4 x 10, vinopenkki 4 x 6, pystypunnerrus kp 4 x 8, talja 4 x 8. sain nippanappa tehtyä kapean penkin, mutta sen jälkeen failasin kaikki muut liikkeet jopa sellaisilla painoilla jotka olen ennen saanut ylös. Mistä moinen voi johtua? yritin pitää taukoa 3-5 min jokaisen sarjan välissä kuten aikaisemminkin mutta tuloksetta. Mitään poikkeavaa ei ole tapahtunu levon taikka ruokailun ohessa sillä olen noudattanut hyvin tarkasti ruokavaliota kaikkina viikkoina.

Morjesta. Olen tehnyt tässä kohta 8 viikkoa voimaohjelmaa jossa noustaan progressiivisesti kohti tavoite maksimeja. (Penkki,Kyykky,Mave.) treeni päivät ovat jaettu 4 eri osaan viikossa. Tänään oli penkin vuoro, sain nostettua penkistä tämän viikon tavoite painon, mutta sen jälkeen yksinkertaisesti voimat hävisi muista liikkeistä.. tätä ei ole siis käynyt muina viikkoina. penkki päivään kuuluu apuliikkeinä mm. kapea penkki 4 x 10, vinopenkki 4 x 6, pystypunnerrus kp 4 x 8, talja 4 x 8. sain nippanappa tehtyä kapean penkin, mutta sen jälkeen failasin kaikki muut liikkeet jopa sellaisilla painoilla jotka olen ennen saanut ylös. Mistä moinen voi johtua? yritin pitää taukoa 3-5 min jokaisen sarjan välissä kuten aikaisemminkin mutta tuloksetta. Mitään poikkeavaa ei ole tapahtunu levon taikka ruokailun ohessa sillä olen noudattanut hyvin tarkasti ruokavaliota kaikkina viikkoina.

Huono päivä ja voimat loppu. Jos 8 viikkoa olet saanut toteutettua samaa ohjelmaa failaamatta kertaakaan niin helvetin hyvinhän se on mennyt.

Aika monta liikettä. Jos kaikissa yrität puskea lineaarisesti eteen päin niin jossain vaiheessa tulee stoppi. Nyt sun pitää miettiä onko pääpaino pääliikkeen kehityksessä ja voimaprogressiossa, vai kokonaisvoluumin nostamisessa. Vaihtelua tuo systeemi tulee tarviimaan joka tapauksessa ja siinä vaiheessa kun "voimat loppuu" niin olis pidettävä pää kylmänä, ohjelmoitava jatko fiksusti ja uskottava omaan tekemiseen. Ei ne voimat onneksi yhdessä päivässä mihinkään katoa.

Kiitos vastauksista! Ehkä jatkossa tulisi pudotaa apuliikkeiden painoja ja keskittyä enemmän räjähtyvyyteen esimerkiksi tekemällä stoppeja/ 1,5x toistoja?

Kiitos vastauksista! Ehkä jatkossa tulisi pudotaa apuliikkeiden painoja ja keskittyä enemmän räjähtyvyyteen esimerkiksi tekemällä stoppeja/ 1,5x toistoja?
Ei vaan menee sen päivän fiiliksen ja tason mukaan. Huonot päivät on niitä tärkeitä treenejä, painot vaan sinne missä se tarvittava työmäärä onnistuu.

Kerroit aloituksessa apuliikkeiden määrät mutta paljonko itse pääliikkeessä penkissä tulee työsarjoja?

Teet neljä treeniä viikossa, tuleeko penkkivariaatiota kierron aikana muulloin kuin "penkkipäivänä"?

Niin yrität nostaa joka viikko vähän enemmän? Siitähän se sitten johtuu, että alat olla penkissä jo siinä pisteessä, että saa tehdä ihan tosissaan töitä saadakseen sarjat tehtyä. Ja kun joutuu ihan tosissaan vääntämään, niin ei se mikään ihme ole jos voimat loppuu. Kova treeni käy ihan koko kropan päälle. Ottaa vaikka alkuun kovan maven ja koittaa sen jälkeen penkata niin saa ottaa 10 kg pois, vaikka mave ei edes rasita niitä lihaksia mitä penkissä tarvitaan.

Kova treeni käy ihan koko kropan päälle. Ottaa vaikka alkuun kovan maven ja koittaa sen jälkeen penkata niin saa ottaa 10 kg pois, vaikka mave ei edes rasita niitä lihaksia mitä penkissä tarvitaan.

Kokeilin tämän jo kerran käytännössä, tuolla 1-jakoisen ketjussa mainitsinkin; käänsin liikkeet treenissä toistepäin:
-Mave
-Pystäri
-Leuat
-Dippi
Siirsin tuosta maven loppuun ja aloitin pystärillä. Ja nöösinä tietty siihen maveen se 2,5kg entiseen lisää. Vois sanoa että tiukille meni, viimeinen sarja jäi yhteen toistoon kahden sijaan.

Taidan tänään kokeilla samaa:
-Kyykky
-Penkki
-Pendlay row
Lopetan tuon tänään kyykyllä.

Syy miksi tuota kokeilen on Greyskull-ohjelma jota meinasin syksyllä kokeilla. Kummastuttaa miksi isot liikkeet on viimeisenä?
Mikä järki on kusta mave? Sekö että saadaan pystäriä kehitettyä? Tai että penkki kehittyy paremmin kuin kyykky? Kyykyn kustannuksella?

Meni nyt vähän offariks mutta kummastuttaa pientä kulkijaa.

Edit: ja kyllähän mave rasittaa penkissä tarvittavia lihaksiakin? Mitä lihasta mave EI rasita?:whistle:

Kokeilin tämän jo kerran käytännössä, tuolla 1-jakoisen ketjussa mainitsinkin; käänsin liikkeet treenissä toistepäin:
-Mave
-Pystäri
-Leuat
-Dippi
Siirsin tuosta maven loppuun ja aloitin pystärillä. Ja nöösinä tietty siihen maveen se 2,5kg entiseen lisää. Vois sanoa että tiukille meni, viimeinen sarja jäi yhteen toistoon kahden sijaan.

Taidan tänään kokeilla samaa:
-Kyykky
-Penkki
-Pendlay row
Lopetan tuon tänään kyykyllä.

Syy miksi tuota kokeilen on Greyskull-ohjelma jota meinasin syksyllä kokeilla. Kummastuttaa miksi isot liikkeet on viimeisenä?
Mikä järki on kusta mave? Sekö että saadaan pystäriä kehitettyä? Tai että penkki kehittyy paremmin kuin kyykky? Kyykyn kustannuksella?

Meni nyt vähän offariks mutta kummastuttaa pientä kulkijaa.

Edit: ja kyllähän mave rasittaa penkissä tarvittavia lihaksiakin? Mitä lihasta mave EI rasita?:whistle:

Se lukee siellä ebookissa jos jaksat katsoa.
Teoria on että kyykky ennen penkkiä syö paljon enemmän tehoja penkistä, kuin penkki ennen kyykkyä syö kyykystä.
Ohjelma on muutenkin lineaariseen progressioon perustuva aloittelijan ohjelma. Oletus lienee että aloittelija ei vielä tee niin kovaa, että penkki syö jo tehoja kaikesta sen jälkeen merkittävästi.

^ Kysyjällä on oma päivä penkille, mistä työ nyt juttelette? :-)

Jos 8 viikkoa on vedetty ylöspäin ilman kevennyksiä, niin tottahan toki homma pragaa jostain kohtaa, ei sitä loputtomiin voi tehdä, muuten tää olis maailman helpoin ja yksinkertaisin laji. Voiskohan apuliikkeiden feilaaminen olla oire tästä?

Kerroit aloituksessa apuliikkeiden määrät mutta paljonko itse pääliikkeessä penkissä tulee työsarjoja?

Teet neljä treeniä viikossa, tuleeko penkkivariaatiota kierron aikana muulloin kuin "penkkipäivänä"?

Elikkä penkkiä tulee tehtyä 2 kertaa viikko. Tiistai raskaspenkki (ns. Varsinainen päivä) jolloin painot vaihtuu joka viikko pääliikkeessä esim, tällä kertaa oli 70%/ORM 8x3 ensiviikolla 75%/ORM 6x3 jne. perjantaisin kevyt penkkipäivä. Killer Strength Program! täältä löytyy kyseinen ohjelma.

Luultavasti oot tehny apuliikkeet liian kovaa. Ohjelmakaan ei kyllä näytä hääviltä, mutta jos haluat jatkaa niin jätä pari toistoa varastoon joka sarjassa. Jos seuraavan sarjan onnistuminen tuon rajoissa epäilyttää, vähennä painoa. Toisaalta noiden prosenttien perusteella ei myöskään pääliikepenkin pitäis mennä tuossa vaiheessa tiukkuutteen "sain nippa nappa tehtyä".

Luultavasti oot tehny apuliikkeet liian kovaa. Ohjelmakaan ei kyllä näytä hääviltä, mutta jos haluat jatkaa niin jätä pari toistoa varastoon joka sarjassa. Jos seuraavan sarjan onnistuminen tuon rajoissa epäilyttää, vähennä painoa. Toisaalta noiden prosenttien perusteella ei myöskään pääliikepenkin pitäis mennä tuossa vaiheessa tiukkuutteen "sain nippa nappa tehtyä".

Tuossa ilmeisesti lasketaan tavoite toistomaksimista nuo prosentit.
Apuliikkeet vois olla kyllä kevyempiä, esim. 2x12 vs. 4x8.

Tuossa ilmeisesti lasketaan tavoite toistomaksimista nuo prosentit.
Apuliikkeet vois olla kyllä kevyempiä, esim. 2x12 vs. 4x8.

No niinpä onkin. Tämähän muuttaakin ohjelman jopa sysipaskaksi. Itse asiassa nyt kun luin ohjelman lopussa olevat ohjeet niin täyttä kukkuahan nekin on.

Munkin mielestä apuliikkeitä liikaa kuten sarjoja. Penkki kun kovenee ohjelman edetessä, itse keventäisin/vähentäisin sitä mukaa apuliikkeitä.

Tossa aloituksessa ei nyt ollut mainintaa intensiteetistä mutta jos mä hakkaisin mun normi 4-6 työsarjaa penkkiä ja päälle 4x10 kapeeta penkkiä edes jossain rpe8 maastossa niin olisin valmis lähtemään kotiin. Voisin mä selkää tehdä mutta ei tossa punnertavat lihat enää lisää kaipaisi. Toinen päivä freesinä takas tekemään lisää.

Back
Ylös Bottom