Voimahakuisuus heti alusta lähtien?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m36
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

m36

Toivottavasti kysymykseni ei ole nyt ihan per#¤estä, mutta tälläinen kysymys on mieltäni kaivellut:

Eli mitenkäs se onkaan noin niin kuin aloittelijan näkökulmasta (n. 2 kuukauden "lämmittelyjakson jälkeen") voiko ja kannattaako alkaa heti vääntämään 2-4 toiston liikkeitä, kun hakee pelkkää voimaa?

Vai pitäiskö alussa (ehkä 6kk, 1. vuosi?) ottaa kuiteski silleen, että myös lihasmassaa tulee "samassa suhteessa" voiman kanssa ja keskittyy hermottelemiseen vasta myöhemmin???

Maalaisen järjelläni kun ajattelen, niin suoraan vaan lyhyitä toistomääriä heti alussa vaan. Lihakset kasvaa siinä sivussa mitä kasvaa. Varsinkin kun lihasten koko ei merkitse minulle mitään, vaan pelkkä woima.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aloittelijalle 8-12 toistoo antaa varmaan saman verran voimaa kuin lyhemmätkin, samalla saa paremmin tekniikat kuntoon niin ei tule turhia loukkaantumisia.

Kyllähän isompaan lihasmassaan mahtuu enemmän voimaa. Eli ite kyllä ottaisin ja hankkisin massaa ja siinä sivussa tulisi varmasti voimaakin. tietysti saahan sitä ihminen tehä mitä tykkää...

Zone-sarja -42%
Originally posted by Missukka
Jesuiitan kanssa samoilla linjoilla. Ensin pidempiä sarjoja että saa tekniikan hiottuu.
kyllä ja että nivelet ja jänteet vahvistuvat ettei heti mene paikat rikki huonosta tekniikasta ja liiasta painosta

Eiköhän ne liikeradat ole jo ihan tarpeeksi parissa kuukaudessa hioutunut?

Riippuu vähän minkä pitusta sarjaa olet vääntänyt. Jos olet vain jotain 15:ta toiston sarjoja tehnyt niin sitten kannattaa aluksi mennä juuri tuonne 8-12, mutta jos näitä on tullut jo hinkattua niiin miksei alemmaskin voisi mennä? En nyt tiedä kannattaako ihan mihinkään 2 ja 3:iin mennä, mutta 5:n toiston sarjat ovat ihan jees sekä voimientuotossa että massan haussa.

Teet vaikka pääliikkeet, kyykky, penkki ja maastaveto jotain vitosia ja apuliikkeet vähän pidempinä.

Perusliikkeitä

olen vääntänyt ja toistot oli aluksi 15-25 mutta muutaman viikon jälkeen tiputin 10:iin, kun tuntui jotenkin paremmalta/tehokkaammalta.

Nyt on semmonen olo (ainakin päässä ), että tehoa voisi alkaa vähän nostaakin.

Taidanpa pysytellä sitten tuossa 5-8:ssä ja katella vaikka 2 kk:n päästä missä mennään ja miltä tuntuu.

Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin loukkaantumis riski on varmaan aika suuri, jos liian aikaisin alkaa "repimään"...

Aloitin 3 kuukautta sitten tein 20 toistoja, nyt olen siirtynyt kokeilun vuoksi 8-12 toistoihin. Tuntuu ainakin tähän mennessä hyvältä. Yksi kysymys, ei kai painojen nostamisesta haittaa ole jos on lämmitellyt lihakset hyvin eikä ainakaan tunnu, että revähtäisi tjsp? Olen nyt nostanut sarjapainoja jonkun verran taas ja ihan hyvin menee 8-12 haarukkaan toistot...

Originally posted by Daug
Yksi kysymys, ei kai painojen nostamisesta haittaa ole jos on lämmitellyt lihakset hyvin eikä ainakaan tunnu, että revähtäisi tjsp? Olen nyt nostanut sarjapainoja jonkun verran taas ja ihan hyvin menee 8-12 haarukkaan toistot...

Painojen nostamisesta ei ole koskaan haittaa :thumbs: Nojoo, mutta tuskin noin suurilla toistomäärillä on mitään kovin suurta loukkaantumisriskiä, jos osaa vain tehdä liikkeet niin ku ne pitääkin tehdä. Itse en nyt tähän hätään keksi muuta suurta loukkaantumisriskin aiheuttajaa tuossa kuin huono tekniikka tai ihan liian pitkät venytykset ennen treeniä. :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nyt kyl kehtaa kyseenalaistaa Miken ja Jesuiitan neuvoja, mutta sanompahan vaan, että mä ainakin opin tekniikat paremmin lyhyillä sarjoilla. Niissä on se hyvä puoli ettei paikat väsy ja voi ottaa vaikka 10 kolmen toiston sarjaa. Jos toistepäin, niin niissä vikoissa toistoissa tulee väkisinkin jotain käärmeliikkeitä ja epäsymmetrisyyttä tekniikkaan... Painot tietty pitää olla pienet siihen asti että tekniikka on hallussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom