No musta oli ehkä hieman turhan jyrkästi sanottu ettei kyykkyynvedot ole perusteltua muilla kuin painonnostajilla. Itse en ole kauaa tehnyt rinnallevetoa, enkä osaa sitä läheskään täydellisesti, mutta lämmittelyjä lukuunottamatta vedän aina kyykkyyn ja nimenomaan turvallisuuden vuoksi. On vittumainen tunne kun tekee rinnallevetoa lähes maksimipainoilla eikä pudottaudu tarpeeksi alas saadakseen kunnon "kopin". Mulla meinas kerran mennä ranteet ja kyynärpäät tuolla tyylillä. Siksi koen turvallisemmaksi tehdä kunnon allemenot riippumatta siitä saanko tangon vedettyä nännien vai navan korkeudelle. Ja kuten itsekin sanoit, ei se reilu allemeno ole välttämättä pois siitä kakkosvedosta ja lantiopotkusta.jto sanoi:En tiedä, miks sä jankutat (jankuta vaan :kippis1: ) ton kyykkyynvedon autuaallisuudesta, mutta mun mielestä sen käyttö ei oo tarpeellista ja perusteltua muilla kuin painonnostajilla, koska laji niin vaatii. Kuten mainitsin, loukkaantumisriskit kontra hyödyt ei vastaa.
...
Allemenoon panostaminen ei tarkota vetovaiheiden halveksintaa. Sitä en tarkottanut tietenkään. Mutta ellei allemenon hyötyjä näe, ei ole mahdollisuuksia saada parasta itsestään irti.
En yhtään epäile etteikö pikajuoksijoilla, hyppääjillä ja heittäjillä ole joku järkevä syy vetää raakana. Ehkä he kokevat sen turvallisemmaksi tai sitten he eivät halua rasittaa jalkoja turhaa kyykkäilemällä. Mulla tulee rinnallevetopäivänä samalla kevyt jalkatreeni kun vedän rinnalle n.65-75% etukyykkymaksimista ja tää sopii mulle hyvin, kun ei tarvi tehdä enää toista erillistä kyykkytreeniä.
Jos liikkeen tehon laskee jollain kaavalla niin varmaankin raaka rv vaikuttaa silloin paremmalta, mutta kyykkyynvedossa käytettävät painot ovat kuitenkin suuremmat ja ainakin oma kakkosvetoni ja lantionkäyttö parani nimenomaan tekemällä rinnalleveroa polven alapuolelta (hang clean) mahdollisimman isoilla painoilla ja kyykkyyn pudottautumalla. Tämä kaikki on siis jälleen mutua, mutta minusta raa´at rinnallevedot vaativat lisäkseen joko kyykkyynvetoja tai korkeita vetoja isommilla painoilla. Näiden avulla se raaka rinnallevetokin voi kehittyä paremmin.
Jankutan tästä asiasta ihan vaan sen vuoksi, että itse en tykkää vetää raakana mitään muuta kuin kananmunia! :piis::joulu5: