Voimaa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kisskiss
  • Aloitettu Aloitettu
jto sanoi:
En tiedä, miks sä jankutat (jankuta vaan :kippis1: ) ton kyykkyynvedon autuaallisuudesta, mutta mun mielestä sen käyttö ei oo tarpeellista ja perusteltua muilla kuin painonnostajilla, koska laji niin vaatii. Kuten mainitsin, loukkaantumisriskit kontra hyödyt ei vastaa.
...

Allemenoon panostaminen ei tarkota vetovaiheiden halveksintaa. Sitä en tarkottanut tietenkään. Mutta ellei allemenon hyötyjä näe, ei ole mahdollisuuksia saada parasta itsestään irti.
No musta oli ehkä hieman turhan jyrkästi sanottu ettei kyykkyynvedot ole perusteltua muilla kuin painonnostajilla. Itse en ole kauaa tehnyt rinnallevetoa, enkä osaa sitä läheskään täydellisesti, mutta lämmittelyjä lukuunottamatta vedän aina kyykkyyn ja nimenomaan turvallisuuden vuoksi. On vittumainen tunne kun tekee rinnallevetoa lähes maksimipainoilla eikä pudottaudu tarpeeksi alas saadakseen kunnon "kopin". Mulla meinas kerran mennä ranteet ja kyynärpäät tuolla tyylillä. Siksi koen turvallisemmaksi tehdä kunnon allemenot riippumatta siitä saanko tangon vedettyä nännien vai navan korkeudelle. Ja kuten itsekin sanoit, ei se reilu allemeno ole välttämättä pois siitä kakkosvedosta ja lantiopotkusta.

En yhtään epäile etteikö pikajuoksijoilla, hyppääjillä ja heittäjillä ole joku järkevä syy vetää raakana. Ehkä he kokevat sen turvallisemmaksi tai sitten he eivät halua rasittaa jalkoja turhaa kyykkäilemällä. Mulla tulee rinnallevetopäivänä samalla kevyt jalkatreeni kun vedän rinnalle n.65-75% etukyykkymaksimista ja tää sopii mulle hyvin, kun ei tarvi tehdä enää toista erillistä kyykkytreeniä.

Jos liikkeen tehon laskee jollain kaavalla niin varmaankin raaka rv vaikuttaa silloin paremmalta, mutta kyykkyynvedossa käytettävät painot ovat kuitenkin suuremmat ja ainakin oma kakkosvetoni ja lantionkäyttö parani nimenomaan tekemällä rinnalleveroa polven alapuolelta (hang clean) mahdollisimman isoilla painoilla ja kyykkyyn pudottautumalla. Tämä kaikki on siis jälleen mutua, mutta minusta raa´at rinnallevedot vaativat lisäkseen joko kyykkyynvetoja tai korkeita vetoja isommilla painoilla. Näiden avulla se raaka rinnallevetokin voi kehittyä paremmin.

Jankutan tästä asiasta ihan vaan sen vuoksi, että itse en tykkää vetää raakana mitään muuta kuin kananmunia! :piis::joulu5:

Pecman sanoi:
Minä olen ainakin ollut siinä käsityksessä että esim. maksimiykköset kyykyssä kehittää
nopeutta enemmän kuin nopeuskyykyt 50% maksimista, joten tällöin myös raskaat
kyykkyyn vedot olisivat tehokkaampia kuin kevyemmät ja nopeammat raa´at rinnallevedot.,

Mitä,häh,täh?? Miten maksimiykköset kyykyssä kehittävät MUKA
paremmin nopeutta kuin mainitsemasi "NOPEUSKYYKYT"?
Kai jo nimikin kertoo jotain NOPEUSKYYKKY :rolleyes:
Ei painonnostajat tai voimannostajat saa mitään nopeutta kehitettyä
jos tinttaavat menemään esim. kyykkyä maksimiykkösillä.

Menipäs tämäkin nyt kiistelyks. Minä teen näin ,kun ei vaikuta maastaveto tulokseen millään tavalla tekeekö sen ensin,jälkeen vai ei ollenkaan. Eikä tämä reenaileminen niin vakavaa oon pääasia että on kivvoo. Hassun hauskoja reenejä. :)

Robby: maksimikyykyillä on melkonen nopeusvaikutus. vaikka nosto ois hidas näennäisesti ja laskennallisesti, treenautuu nopeet solutkin hyvin tehokkaasti. mutta myös hitaat.

periatteessa jos kaksi samanlaista tyyppiä ei tee erikseen hyppy- tai juoksutreenejä, ja toinen tekee maksimikyykkyjä ja toinen vain nopeuskyykkyjä, on ensinmainittu parempi esim. kevennyshypyssä. sama koskee myös lyhyitä juoksumatkoja jne.

nopeuskyykkyjen funktio voimailussa ja muussa treenissä on jalostaa sitä voimaa räjähtävyyteen enempi eli silloin treenataan niitä nopeita soluja vielä enemmän, eikä hitaita juuri lainkaan. kun yhdistetään maksimi- ja nopeustreenit, saadaan optimaalinen harjoitusvaikutus.

Pecman: kerros nyt se saitti, missä niitä animaatioita oli.

mitä tarkoitat turvallisuudella kyykkyynvedoissa? ellei raaoilla saa rinnalle, tankohan putoo turvallisesti lattialle. kyykkyynvedossa taas saattaa tulla paljon pahempaa jälkeä ala-asennon luonteen vuoksi. miten sulla muuten meinas ranteet ja kyynärpäät rikki mennä?

jto sanoi:
Pecman: kerros nyt se saitti, missä niitä animaatioita oli.
Niitä oli tuolla http://www.olympiclifting.citymax.com/page/page/140029.htm
, mutta eipä oo enää! :(

No, täällä on samaa asiaa, kylläkin vähemmän havainnollisessa muodossa:
http://fsport.uniba.sk/vzpier/kiev/all105+m/all105+mn.htm
Tuoltakin huomaa, että painonnostajienkin rinnallevetotekniikoissa ja -nopeuksissa on selkeitä eroja.

Mulla meni se ranne, kun en saanut tankoa vedettyä tarpeeksi korkealle ja sitten yritin ottaa sen kuitenkin rinnalle huonosta asennosta.

Pecman sanoi:
Niitä oli tuolla No, täällä on samaa asiaa, kylläkin...t.uniba.sk/vzpier/kiev/all105+m/all105+mn.htm
Tuoltakin huomaa, että painonnostajienkin rinnallevetotekniikoissa ja -nopeuksissa on selkeitä eroja.

No mitä ne eroavaisuudet mielestäsi ovat? Noita käppyröitä kun tutkii niin pitää huomioda, että Cholakov, joka vetää korkeimmalle, on kaksi metrinen jätti. Nuot kaksi muuta ovat lyhyempiä. Taitaa tämä tehdä suurimmat eroavaisuudet noissa käyrissä. Jos noissa käyrissä on jotain eroja millä on merkitystä, niin mitä ne ovat?

yks kans mikä hämää mm. kyykkysyvyyksissä on ukkojen erilainen liikkuvuus. joku kiinan poika nappaa melki takapuolen maahan nilkkojen kohdalla, ku isompi ukkeli ei saa edes reittä vaakasuoraan. lisäksi tietenkin hämäävää vaikutelmaa antaa suuremmat läskit. pienempi kaveri yleensä myös näyttää liikkuvan nopeempaa. ei reza ja kumppanit oo ollenkaan hitaita.

vierestä kattelin kreikassa asuessani muutaman taatusti yli 150-kilosen äijän (eri maalaisia olivat, ainakin kreikka, bulgaria, puola, italia ja venäjä oli edustettuna) tekevän vetoja ja oli muuten vauhtia. älyttömän isoja äijiä, mutta todella nopeita. on muuten melko hauskaa nähdä, miten sen kokonen äijä tekee aitahyppyjä... :D :D

mtk77 sanoi:
No mitä ne eroavaisuudet mielestäsi ovat? Noita käppyröitä kun tutkii niin pitää huomioda, että Cholakov, joka vetää korkeimmalle, on kaksi metrinen jätti.
Totta, mutta jos katsoit tuolta löytyviä muitakin käppyröitä niin huomaa että vastaavia eroja löytyy melkein joka painoluokasta eikä nostajien pituuserot niitä pelkästään selitä vaan tekniikoissakin on eroja.
Tuolla erilaisia tekniikoita animoituina:http://www.olmagazine.citymax.com/page/page/1214515.htm
Ja täällä lisää tieteellisten selitysten kanssa:http://www.coachesinfo.com/category/strength_and_conditioning/237/

Eroja tekniikoissa nostajien välillä näkyy esim. siinä noustaanko päkiöille 2-vedossa vai vedetäänkö "lättäjaloin". Toinen asia missä on eroja nostajien välillä ja mikä tekee eroja myös noihin "kiihtyvyyskäppyröihin" on se vaihe nostoa, kun tanko nousee polven yläpuolelle. Tässä vaiheessa huippunostajien polvet koukistuvat uudelleen. Joillakin nostajilla tämä näkyy selvemmin ja se tekee lantiopotkustakin erilaisen.

toi polvien paluu takaisin tangon eteen kakkosvaiheessa myös painottaa etureisiä enempi. eli aavistuksen sama juttu kuin maastavedon reisikannatuksessa. yks etu on se, että allemeno voidaan alottaa aiemmin, mutta vetokorkeus pysyy aika samana.

eroja näkyy myös päkiöille nousun lisäksi maakontaktissa. jotkut hyppii runsaastikin ylös ja jotkut pitää jatkuvan kontrollin lattiaan. ite pidän jälkimmäistä parempana. syynä nimenomaan toi kontrolli suhteessa tankoon. jos siinä vielä alkaa pomppimaan ees-taas, ei se ainakaan helpota nostamista :)

twinlab sanoi:
Jos käyt kolme kertaa viikossa salilla, niin paras jako varmasti ma, ke ja pe. Esimerkiksi ohjelma voisi mennä näin:

Maanantai: Veto 4x5, SJMV 3x8, ylätalja 3x8, kulmasoutu 3x8, habat 3x8 jos haluaa

Keskiviikko: Penkki 2x6, ranskalainen punnerrus 3x8, vuoroviikoin penkistä loppu ojennuksia ja rinnalta puoleen väliin, Vinopenkki 3x8, kiertäjäkalvosin kiikkeitä

Perjantai: Kyykky 4x5, hack-kyykky 3x8, jalan ojennukset 3x8, takareidet 3x8, pohkeet tuntuman mukaan

Toi nyt on aika perus ohjelma, ja lisää löytyy vaikka millä mitalla. Sajoihin varaa saa jättää toiston tai pari. Kevyitä viikkoja aina väliin kun siltä tuntuu. Noita apareita voi vaihdella ja ottaa poiskin, jos syö kiekkoharkkoja. Mikään ei ole kiveen kirjoitettu, ja tää voiman hankinta on monesti kovaa kikkailua.

Kyllä sä isäs vielä voitat ;)
Minusta toi maanantai näyttää aika rankalta, kun tehdään ensin tavallista maastavetoa 4 sarjaa ja perään vielä suorin jaloin maastavetoa 3x8. Vaikuttaa tottakai, miten kovaa ne tekee, mutta joka tapauksessa itse vaihtaisin SJMV:n paikkaa tuonne perjantain takareisien kohdalle tai jättäisin sen kokonaan pois ja tekisin vedon maanantaina kovaa.

fullpower sanoi:
Sunnuntai jalat:

Tässä ois yks vaihtoehto versio lisää.

1.pääliike kyykky:
2-3x5
2.apuliike etukyykky:
2-3x5-8
3.apuliikkeenä vaihtelevasti jotain kissanpesuliikkeitä. reisi ojennusta, takareisiä koneessa tahi kuminauhoilla avustettuna puolapuissa (tietty jos on poweria jalkahaubereissa tarpeeks voi tehdä ilmankin).

Tiistaina:
1. pääliike penkki
2-3*5
2. apuliike lankkupenkki,kapeapenkki, käsipainoilla penkki vaihdellen viikottain.
2-3*5-8
3. apuliike pystypunnerrus tangolla tai käsipainoilla tahi jotain kissanpesuliikkeitä mistä ite tykkää
2-3*5-8

Torstai:
1.pääliike Maastaveto
2-3*5
2.apuliike Nopeusvetoa/rinnallevetoa vaihdellen vuoroviikoin. Nopeus vedossa 2*3-5, rinnalle vedossa 3*1-3

3.apuliike kulmasoutua tahi mitä tykkää tehä yläselälle.

Vatsoja reenailee vaikka kyykky reenissä jos siltä tuntuu mutta kiekkoilijalla on varmaan muutenkin keskiroppa kunnossa niin ei varmaan niin välttämätöntä ole.

Tää näyttäs ihan mukavan näköiseltä ohjelmalta. Itellä ois taas tarkotus ottaa joku parin kuukauden voimajakso jossain välissä muttaku ei mulla näistä voimaohjelmista oo paljo tietoa.

Kuinka paljon volyymiä kannattas lisätä jos aerobista tulee vain n. kerran viikkoon? Tulisiko kaikki sarjat vetää kovaa vai pääliikkeet kovaa ja apuliikkeissä aina toistoja varastoon? Oiskohan mitään haittaa jos tuonne 3. päivälle lisäis 2-3 sarjaa jotain hauisliikettä? Minkä pituisia palautuksia sarjojen välissä?

jto sanoi:
fullpower... se kun ei ole mikään päänsisusjuttu, pystyykö sen tekemään yhtä nopeesti vedon jälkeen vai freshinä, sitä on ihan turha väittää, koska se vaan ei niin mene. ei mun tartte tän ikäsenä siitä itteeni korostaen täällä pälistä, kunhan toin faktan esiin.

Minä uskaltaisin väittää, että jos vedon teet niin tappiin että sen jälkeen et jaksa räjähtävästi mitään tehdä, niin teet vedon väärin. Oma vetotuloksesi tietysti puhuu sen puolesta kuinka oikein vedon teet.

Selväähän on, että jos edes "pyörittää" käsiä ennen penkkiä, on turhaa voimaa kulutettu, sama muissakin liikkeissä, mutta montako kiloa mielestäsi vuositasolla maastavedon tekeminen ennen RVtä haittaa kehitystä? Onko kyse hifistelystä tyyliin palautusjuoman hiilari+protskusuhde, vai saanko RVhen 20kg kehityksen tänä vuonna, jos vaihdan liikkeet toisinpäin?

Back
Ylös Bottom