voima/massa vs. kunto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bobbie
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
3 kuukauden jälkeen jaksoin jo juosta erään tietyn lenkin jonka jaksoin juuri ja juuri juosta ollessani parhaimmassa juoksukunnossa vuosikausia aiemmin.

Vanhat punttitulokset on saavutettu taukojen jälkeen pisimmillään samassa ajassa.

Mut ajattele, jos olisit kuitenkin pitänyt esim. juoksua punttitreenin lomassa vaikka 1-2 krt/vko (ja kevyillä viikoilla ehkä enempi) ylläpitävänä treeninä, tai toisinpäin. Ei olis tarvinnu käyttää kuukausikaupalla aikaa VANHOJEN tulosten saavuttamiseen, vaan oisit melkein suoraan pienen sisäänajovaiheen jälkeen päässyt jatkamaan siitä, mihin edellisellä intensiivikaudella jäit. Kukin tyylillään toki, mutta minusta olisi varsin epämotivoivaa palata aina lähtöruutuun kunkin treenisyklin alussa. Tosin itselläni syklit ovat lyhyemmät, samanlaiset kuin tässä jo aiemmin esitetty: lumettomana ja valoisana aikana enemmän aerobista ulkosalla, pimeässä lumen keskellä punttien kolistelua. Kumpaakaan ei kuitenkaan heivata täysin, vaan raahataan mukana kertaluontoisella tai pari krt/vko viikkoharjoittelulla. Kyllästyn sen verran nopeasti, että ei paljon kiinnostaisi hinkata samanlaista treeniä vuositolkulla ja sitten taas monta vuotta seuraavaa.

Osittain olen kyllä huomannut muuta kautta ominaisuuksien pysyvyyden - vaikka olin monta vuotta kilpaurheilun lopettamisen jälkeen joka suhteessa sohvapottuna, niin olin kuitenkin paremmassa kunnossa kuin vastaavassa tilanteessa olevat kaverit ilman kilpaurheilu-uraa. Eli ihan absoluuttiseen lähtöruutuun ei tarvitse palata, ja se jos mikä on lohduttavaa. :)

jonanzille:tuntuminen ja tekeminen on kaksi eri asiaa. Ja korostan nuo kaikki tulokset pystyn tekemään saman päivän aikana. Ja toiseksi nuo eivät ole ennätystuloksiani. Ps.kyllä se kyykkykin kulkee;)

Mut ajattele, jos olisit kuitenkin pitänyt esim. juoksua punttitreenin lomassa vaikka 1-2 krt/vko (ja kevyillä viikoilla ehkä enempi) ylläpitävänä treeninä, tai toisinpäin.

Kyllä meikäläisenkin tulee puntin ohessa harrastettua jotain kevyttä (kävelyä tai uintia tms.) kerran pari viikossa että jaksaa käydä salilla. :)

Juoksun ja puntin yhdistäminenkin varmasti toimisi, mutta meikäläisen pääkopalle ja elämäntyylille sopii paremmin treenata joko juoksua tai punttia kerrallaan, vain 3-4 kertaa viikossa.

Lisäksi, juoksuharjoittelun tueksi sopii meikäläiselle semmonen terveellisempi ja kevyempi ruokavalio ja puntille taas runsaampi.

Alan helposti kyrpiintyä koko touhuun kun esim. tiistaina on selkä kohmeessa maanantain maastavedosta ja pitäisi lähteä työpäivän jälkeen vielä pitkälle lenkille, esim:

Ma: Puntti
Ti: Lenkki
Ke: Puntti
To: Lenkki jne...

Jokaiselle on oma tyylinsä.

Itte oon penkissä 10 toistoa 100kg:llä ja puoliska n.1h50min sekä 30 leukaa kunnossa. Itte neuvoisin treenaamaan vain yläkehoa ja ottamaan yhden juoksulenkin viikossa, vuoroin pitkä kestävyys lenkki vuoroin keskipitkä vauhtikestävyys lenkki. Jalkojen treenamisen punteilla kehotan jättämään väliin, jos haaveenasi on tuollainen aika puoliskalle. Mutta muista lepo ja pitkäjännitteisyys, kaikkea ei voi heti saada. Ittellä on mennyt 10v:tta;)

No nyt on sellainen meno että 3x salia ja 3x lenkkiä viikossa. Talvi kun tulee niin jotain muuta aerobista sitten. En oikein usko että tuo puolikas menee tuohon aikaan jos tekee vain yhden lenkin viikossa!

Tällä hetkellä teen tuota JTO:n leukaohjelmaa (pitkin päivää leukoja progressiivisesti) ja salilla sitten sovellan tuota Miken 2x6 penkkiohjelmaa. Jalat teen kevyesti kerran viikkoon että pysyy kondiksessa eikä muutu ihan kalkkunaksi.

itekki oon koittanu pari kertaa alottaa ton lenkkeilyn mut sit se on aina loppunu lyhyeen:/, mutta tulee tässä kutienkin vietettyä 20tuntia viikossa kentällä koriksen ja futiksen parissa ja talvisin lätkän.

itekki oon koittanu pari kertaa alottaa ton lenkkeilyn mut sit se on aina loppunu lyhyeen:/, mutta tulee tässä kutienkin vietettyä 20tuntia viikossa kentällä koriksen ja futiksen parissa ja talvisin lätkän.

Pysyyhän se kunto kovana noilla koriksilla sun muillakin. Itse korvaan varmaan yhden lenkin jollain joukkueurheilulla tai nyrkkeilyllä tässä talven tultua. Itse pidän aina parempana kuntoilumuotona esim. juuri koripalloa - tulee sen juoksemisen lisäksi niin monipuolista liikettä. Ja onhan se nyt järkevämpää kavereiden kanssa riehua kuin yksin puurtaa tuolla lenkkipolulla päivästä toiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom