3 kuukauden jälkeen jaksoin jo juosta erään tietyn lenkin jonka jaksoin juuri ja juuri juosta ollessani parhaimmassa juoksukunnossa vuosikausia aiemmin.
Vanhat punttitulokset on saavutettu taukojen jälkeen pisimmillään samassa ajassa.
Mut ajattele, jos olisit kuitenkin pitänyt esim. juoksua punttitreenin lomassa vaikka 1-2 krt/vko (ja kevyillä viikoilla ehkä enempi) ylläpitävänä treeninä, tai toisinpäin. Ei olis tarvinnu käyttää kuukausikaupalla aikaa VANHOJEN tulosten saavuttamiseen, vaan oisit melkein suoraan pienen sisäänajovaiheen jälkeen päässyt jatkamaan siitä, mihin edellisellä intensiivikaudella jäit. Kukin tyylillään toki, mutta minusta olisi varsin epämotivoivaa palata aina lähtöruutuun kunkin treenisyklin alussa. Tosin itselläni syklit ovat lyhyemmät, samanlaiset kuin tässä jo aiemmin esitetty: lumettomana ja valoisana aikana enemmän aerobista ulkosalla, pimeässä lumen keskellä punttien kolistelua. Kumpaakaan ei kuitenkaan heivata täysin, vaan raahataan mukana kertaluontoisella tai pari krt/vko viikkoharjoittelulla. Kyllästyn sen verran nopeasti, että ei paljon kiinnostaisi hinkata samanlaista treeniä vuositolkulla ja sitten taas monta vuotta seuraavaa.
Osittain olen kyllä huomannut muuta kautta ominaisuuksien pysyvyyden - vaikka olin monta vuotta kilpaurheilun lopettamisen jälkeen joka suhteessa sohvapottuna, niin olin kuitenkin paremmassa kunnossa kuin vastaavassa tilanteessa olevat kaverit ilman kilpaurheilu-uraa. Eli ihan absoluuttiseen lähtöruutuun ei tarvitse palata, ja se jos mikä on lohduttavaa.