Voima, hermotus ja lihassolut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 123jippo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oli ilmeisesti virhe laittaa sana "kova" bodaus-puolelle, koska se käsitetään heti 100% loppuun vedettynä sarjana, mitä ei juurikaan käytetä voiman hankinnassa. Se jätetäänkö varastoon kuinka monta toistoa, on kiinni siitä kuinka kova sarja halutaan (ja on tarkoituksenmukaista) tehdä. Monet ammattilaiset tekevät peruskuntokaudella jopa 8-10 toiston sarjoja, kehittääkseen ns. kestävyysvoimaa. Yleensä perusvoiman tekoon käytetään kuitenkin 4-6 toiston sarjoja, ja selvästi ennen kisoja tehtävään piikkailuun 1-3 toiston sarjoja. Treenata voi tietysti monella tapaa, ja mikä toimii yhdellä ei toimi kaikilla.

Minun on pakko nostaa melkein tämä esiin,ja kysäistä,että jos minulla menisi pystärissä esim.25 kg kässäreillä sellainen 4-5 suht koht puhdasta toistoa,ja tämä toistomäärähään viittaa voimaan,niin olisiko minun parempi(koska huomaan,että jos jatkan pelkästään tällä painot vain pienenee),tehdä myös esim.20 kg kässäreillä sellaista 12-15+ toistoa,ainakin näin alkuun,vai eikös tämä autakin hermottumiseen ja lihaksen funktionaaliseen toimintaan mahd.voimailuakin tulevaisuudessa,ajatellessa? :)

Minun on pakko nostaa melkein tämä esiin,ja kysäistä,että jos minulla menisi pystärissä esim.25 kg kässäreillä sellainen 4-5 suht koht puhdasta toistoa,ja tämä toistomäärähään viittaa voimaan,niin olisiko minun parempi(koska huomaan,että jos jatkan pelkästään tällä painot vain pienenee),tehdä myös esim.20 kg kässäreillä sellaista 12-15+ toistoa,ainakin näin alkuun,vai eikös tämä autakin hermottumiseen ja lihaksen funktionaaliseen toimintaan mahd.voimailuakin tulevaisuudessa,ajatellessa? :)

Kannattaa tietenkin tehä myös pidempiä toistomääriä. Itselläni ei ainakaan tykkää olkanivelet hyvää, jos jatkuvasti tahkoaa jotain nelosia-vitosia punnerrusliikkeissä. Kaikista pahin olkapäille omalla kohallani ovat olleet punnerrus-vipuvarsilaitteilla pienet toistomäärät pitkillä palautuksilla. Alussa nopeasti paraneva hermotus antoi väärän kuvan liikkeiden/toistomäärien tehokkuudesta. Jonkinlaista kunnon kehitystä alkoi tapahtua vasta siinä vaiheessa lihasten ja voimien suhteen, kun ymmärsin alkaa tehdä toistoja välillä ~3...30 vapailla painoilla.

Ei tietenkään voi sanoa, että kaikki treenaisivat samalla tavoin.
Mutta tarkoitan siis ettei tuloksia nosteta kovilla kutosilla vaan kutoset tehdään enemmänkin apuliikkeissä, eikä niin kovina.
Ja treenaamalla tuota "pelkkää piikkailua" on tehty aika kovia tuloksia...

Pelkällä piikkailulla, eli jos tarkoitat sillä 1-3 sub.max/max painoja ei pidemmän päälle toimi. Tämän tyylinen treeni johtaa vääjäämättä ylikuntoon. Suurin osa voimanostossa ja olympianostoissa tapahtuvasta harjoittelusta tapahtuu pidemmillä sarjoilla. Esim olympianostoissa ohjelma joka sisältää mm kovia kutosia liikkeistä riippuen takaa sen suurimman kehityksen ja tälle se pohja rakentuu. Piikkaukset eivät ole se ohjelmien perusta. Niillä haetaan irti lihaksista/hermostosta se paras suorituskyky. Jos joku nimeltämainitsematon Bulgaarien painonnostajien valmentaja kävi suomessa luennoimassa 80 luvulla heidän treenimetodeista, niin hän jätti puolet heidän treenisysteemeistään kertomatta. Tähän aika usein perustuu uskomus, että 1-3 maksimivoimatreeni jatkuvasti tehtynä kehittää parhaiten.

Siksi esim. voimailijat eivät saa yhtä suurta hyötyä testosteronin käytöstä kuin kehonrakentajat. Itseasiassa traumaattisen voimaharjoittelun (1-5rep, negatiiviset toistot jne.) on todettu tuhoavan lihaksen testosteronireseptoreja, kun taas pumppailun lisäävän niiden määrää.

Sattuisiko sinulla olemaan tutkimuksia tiedossa tästä aiheesta ja linkkejä mielellään...?

Suositut

Back
Ylös Bottom