Voiko selkää notkistaa liikkaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja taagi
  • Aloitettu Aloitettu
Olin salilla tekemässä 120 kg 10 sarjoja, kun eräs herra tuli huomauttaamaan että sären selkäni tuolla tyylillä. Itse olen kuullut että selän pyöristäminen on haitallista, mutta onko notkistaminen väärin vai pitäisikö selän olla suorana kyykyssä? Selkäni on kyllä aika "taipuisa". Kysyn vaan siksi, että en säre selkääni.

Ite yritän ainakin saada niin kaarelle jännitettyä kuin mahdollista, mutta eipä tuo oma selkä kovin kaarelle taivu ja painot niskassa vielä vähemmän. Jos on yliliikkuva niin ei varmaan kannata maksimaalisesti vetää kaarelle..

Mielestäni kumpaakaan tyyliä ei pidä viedä liiallisuuksiin. Jokainen löytää hyvän ryhdin liikkeeseen, vaikuttaa myös missä kohdin tanko on niskaa ja millä otteella tangosta pitää :)

Lihakset eivät kai pysty tukemaan selkärankaa riittävästi sen kaareutuessa yli tietyn pisteen. Nostaminen selkäranka aivan suorana olisi kai se paras vaihtoehto ainakin selän terveyttä ajatellen.

Force sanoi:
Yleisesti käytetyt termit ovat "selkä kaarella" ja "selkä pyöreänä". Kaarella tarkoittaa tarkoittaa siis taaksepäin kaarevaa, niinkuin tuossa kuvassa. Pyöreänä taas tarkoittaa kissanselkää.

:offtopic:

On muuten pirun hyvä kirja tuo Ryhti ja Liike. Onnistuin tekemään kirjamessuilla löydön ja sain sen omakseni 5€.

Mulle ainakin sopii toi miltei suorin selin kyykkäys, tai ainakin yritän pitää sen mahdollisimman suorina, koska jalkoja yritän rasittaa tossa kyykyssä... kyllähän sitä näkee tuolla puntilla, et äijät on kaksinkerroin tangon alla...Lopputuloksena kyykky, mikä muistuttaa lähinnä hyvää huomenta liikettä shikodachissa. Kukin taaplaa tyylillään.

Ainahan se selkä maximeiden viimesillä tapaa kaareutuu, mut jos teet 120 kg:lla kymppejä niin etsä ainakaan kuolemassa oo sen painon alle, vaikka oliskin hieman kaarella selkä. En tosin tiedä paljon selkääs taivuttelet kyykyssä loppujen lopuksi.

Plaa... oon siis kuitenkin sitä mieltä, et kandee pitää mahdollisimman suorana. Vyö tietenkin on kova. Sen kaa selkäranka pysyy suorana kuitenkin vaikka ottaiskin hieman selällä...

Back
Ylös Bottom