Voiko polvisiteet aiheuttaa vammoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
topi sanoi:
Eikös se jos käyttää aina siteitä hidasta polvien nivelten ja lihasten kehitystä jolloin reisissä on enemmän potkua kuin mitä polvet kestää.

Kyllä se näin menee. Seuraavassa kopio Fred "Dr Squat" Hatfieldin artikkelista.

"But there’s a downside to using wraps also. Wearing them while squatting under 80-85 percent or so is counterproductive to providing adaptive overload to various tissues comprising the knee. Simply, the wrap absorbs the stress instead of the tissues, so they never get stronger."

Koko artikkeli.

http://www.drsquat.com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=5

Heitetäänpä pikkusen omaa kokemusta polvista ja siteistä. Hieman taustaa: treeniä nyt 10 vuotta joista vajaa 8 melkolailla tosissaan. Nykyään teen melkein pelkkää bodytreeniä, mutta aikaisemmin oli myös tavoitteena voimanostotulosten parantaminen. Nykyään olen tuosta voimanostosta luopunut, jatkuvien selkäongelmien takia. Muuten kyllä tulee treenattua kovaa.

Mutta asiaan. Tuosta viimeisen 8 vuoden jaksosta ensimmäisen 4 vuoden aikana tein lähes kaikki kovat sarjat polvisiteiden kanssa. Tosin käytin niitä aina sillain tukevaan tyyliin, etten vetänyt niitä maksimitiukkuuteen, vaan jätin joustovaraa, että jalkoja oli helppo liikuttaa. Ensimmäisen 4 vuoden aikana ei tullut yhtään polvivammaa eikä niiden kanssa ollut muutenkaan ongelmia. Sitten muutaman kerran keskusteltuani asiasta muutaman "asiantuntijan" kanssa he saivat minut vakuuttuneeksi, että olisi terveellisempää treenata ilman polvisiteitä. No nyt on 4 vuotta ilman siteitä treenattu ja joka vuosi olen joutunut pitämään n. 2 kuukautta taukoa jalkojen treenauksesta polviongelmien takia ja jalat ovat muutenkin kehittyneet mielestäni huonommin koska olen joutunut käyttämään huomattavasti pienempiä painoja.

Siis itse en todellakaan allekirjoita, että polvisiteet lisäisivät vammoja vaan asia on päinvastoin. Tosin haluan huomauttaa, että omat pidempiaikaiset kokemukset siteistä koskevat vain löysällä pidettyjä siteitä. Ja mikäli siteitä pidetään maksimitiukkuudessa vammautumisriski nousee luultavasti korkeammalle kuin mitä se olisi kokonaan ilman siteitä.

Ei jumankeuta. Äsken kokeilin kotona sitoa siteen kireälle siten, että jalka oli ihan niin suoraksi jännitetty/yliojennettu kuin pystyy. Siteen ollessa paikallaan polvessa tuntui pistävää kipua. Kun yritin koukistaa jalkaa, niin ei onnistu! Polvi oli jotenkin lukittunut ja koukistusyritys tuotti sietämätöntä tuskaa!

Ainakin meikäläisen on siis jätettävä jalka hieman koukkuun.

hemmmo sanoi:
Heitetäänpä pikkusen omaa kokemusta polvista ja siteistä. Hieman taustaa: treeniä nyt 10 vuotta joista vajaa 8 melkolailla tosissaan. Nykyään teen melkein pelkkää bodytreeniä, mutta aikaisemmin oli myös tavoitteena voimanostotulosten parantaminen. Nykyään olen tuosta voimanostosta luopunut, jatkuvien selkäongelmien takia. Muuten kyllä tulee treenattua kovaa.

Mutta asiaan. Tuosta viimeisen 8 vuoden jaksosta ensimmäisen 4 vuoden aikana tein lähes kaikki kovat sarjat polvisiteiden kanssa. Tosin käytin niitä aina sillain tukevaan tyyliin, etten vetänyt niitä maksimitiukkuuteen, vaan jätin joustovaraa, että jalkoja oli helppo liikuttaa. Ensimmäisen 4 vuoden aikana ei tullut yhtään polvivammaa eikä niiden kanssa ollut muutenkaan ongelmia. Sitten muutaman kerran keskusteltuani asiasta muutaman "asiantuntijan" kanssa he saivat minut vakuuttuneeksi, että olisi terveellisempää treenata ilman polvisiteitä. No nyt on 4 vuotta ilman siteitä treenattu ja joka vuosi olen joutunut pitämään n. 2 kuukautta taukoa jalkojen treenauksesta polviongelmien takia ja jalat ovat muutenkin kehittyneet mielestäni huonommin koska olen joutunut käyttämään huomattavasti pienempiä painoja.

Siis itse en todellakaan allekirjoita, että polvisiteet lisäisivät vammoja vaan asia on päinvastoin. Tosin haluan huomauttaa, että omat pidempiaikaiset kokemukset siteistä koskevat vain löysällä pidettyjä siteitä. Ja mikäli siteitä pidetään maksimitiukkuudessa vammautumisriski nousee luultavasti korkeammalle kuin mitä se olisi kokonaan ilman siteitä.

Toisaalta voi olla, että kun opettelit kyykkäämään aina siteillä, niin polvet oppi siihen, että kyykätessä sitteet antavat tukea. Ja kun siteet yhtäkkiä jäivät pois, polvet eivät saaneetkaan tarvittavaa tukea ja alkoivat mullitella. En osaa mitenkään lääketieteellisesti perustella asiaa, mutta ehkä polvinivel rasittui liikaa, kun siteet eivät olleet enää tukemassa. Saman asian voi huomata maastavedossakin. Jos on aina tottunut pitämään vyötä "kovissa raudoissa", niin eihän sitä uskalla enää hetken päästä ilman vyötä mitään painavempaa nostaa, kun pelkää selän pettävän...

Tämä voi tietenkin olla ihan turhanaikaista jorinaa, mutta tulipa vaan mieleen...

Banda sanoi:
Toisaalta voi olla, että kun opettelit kyykkäämään aina siteillä, niin polvet oppi siihen, että kyykätessä sitteet antavat tukea. Ja kun siteet yhtäkkiä jäivät pois, polvet eivät saaneetkaan tarvittavaa tukea ja alkoivat mullitella. En osaa mitenkään lääketieteellisesti perustella asiaa, mutta ehkä polvinivel rasittui liikaa, kun siteet eivät olleet enää tukemassa. Saman asian voi huomata maastavedossakin. Jos on aina tottunut pitämään vyötä "kovissa raudoissa", niin eihän sitä uskalla enää hetken päästä ilman vyötä mitään painavempaa nostaa, kun pelkää selän pettävän...

Tämä voi tietenkin olla ihan turhanaikaista jorinaa, mutta tulipa vaan mieleen...

Osittain olet oikeassa, mutta halaun korostaa että polviongelmia on vielä 4 vuoden päästä siteiden käytön lopettamisen jälkeen. Kyllä siinä ajassa pitäisi polvien jo tottua ilman siteitä treenaamiseen.

Hemmmo, voisiko kyse olla myös siteiden lämmittävästä vaikutuksesta (jos kerta et niitä kovin kireälle koskaan pistänyt)? Jos sen poistaa, niin ehkä polvet ovat siitä ruenneet "kiukuttelemaan". Tuota arvuuttelen siksi, kun moni kehuu nivelvaivojen vähentyneen tai poistuneen esim. polvista tai kyynärpäistä sen jälkeen, kun lämmittimiä rupesivat käyttämään.

iivili sanoi:
Hemmmo, voisiko kyse olla myös siteiden lämmittävästä vaikutuksesta (jos kerta et niitä kovin kireälle koskaan pistänyt)? Jos sen poistaa, niin ehkä polvet ovat siitä ruenneet "kiukuttelemaan". Tuota arvuuttelen siksi, kun moni kehuu nivelvaivojen vähentyneen tai poistuneen esim. polvista tai kyynärpäistä sen jälkeen, kun lämmittimiä rupesivat käyttämään.

Voi tuo lämmittävä vaikutus olla osatekijä, mutta siteitä olen käyttänyt vain sarjojen aikana ja riisunut ne pois sarjojen välillä. Joten tuskin kovin suuri vaikutus tuolla on. Ennemminkin kyse on vain siitä, että siteet tukevat jänteitä ja niveliä.

Force sanoi:
Ei jumankeuta. Äsken kokeilin kotona sitoa siteen kireälle siten, että jalka oli ihan niin suoraksi jännitetty/yliojennettu kuin pystyy. Siteen ollessa paikallaan polvessa tuntui pistävää kipua. Kun yritin koukistaa jalkaa, niin ei onnistu! Polvi oli jotenkin lukittunut ja koukistusyritys tuotti sietämätöntä tuskaa!

Ainakin meikäläisen on siis jätettävä jalka hieman koukkuun.
:jahas: oliskohan parempi tehdä nuo testit reenissä paikat lämpimämpinä ja muutenkin valmiina reeniin eikä ihan kylmiltään kotona netin ääressä :jahas:

pori1980 sanoi:
:jahas: oliskohan parempi tehdä nuo testit reenissä paikat lämpimämpinä ja muutenkin valmiina reeniin eikä ihan kylmiltään kotona netin ääressä :jahas:

Harjoittelee kotona sitomaan siteen niin ei tarvitse salilla pilata treeniä siinä sählätessä.

En tiedä liittyykö tää nyt tähän threadiin mitenkään, mutta tyhmä kysymys: Onko mitään väliä sillä sitooko polvisiteet verkkareiden päälle, vai pitäiskö ne tulla paljaalle iholle...?

Tepes sanoi:
En tiedä liittyykö tää nyt tähän threadiin mitenkään, mutta tyhmä kysymys: Onko mitään väliä sillä sitooko polvisiteet verkkareiden päälle, vai pitäiskö ne tulla paljaalle iholle...?

Itse olen sitonut verkkareiden päälle ja hyvin on toiminut, mutta jos verkkarit on erityisen liukasta mallia niin se saattaa olla hankalampaa kuin paljaalle jalalle.

Herätetäämpäs tätä.
Vähän aikaa sitten ostin polvisiteet merkiltään Thp:t. En ole vielä kyykkäillyt niiden kanssa. Harjoittelin niiden sitomista ja huomioni herätti naksuvat polveni. Ei väliä että miten ne siteet on sidottu (alhaalta ylös,sisäpuolelta ulos, niinkuin jto neuvoi tässä ketjussa vai jotenkin muuten) niin puolikireästi/kireästi sidottuna polveni naksahtaa kun koukistan jalkaa (alussa siis jalka suorana). Osaako joku ihmisen anatomiaan/johonkin muuhun perehtynyt tai ei selittää mistä tämä johtuu?
Mahtaisiko poistua ennen kyykkäilyä esim. lämpän +lajikoht lämittelyn jälk.? Ei muuten mutta kun itselleen suurilla raudoilla kyykkyä kokeilee niin näin kaukaahaettuna voisi tuo aiheuttaa ainakin itselleni epäluuloja/harhoja päänsisässä kyykyn onnistumisesta/tasapainoisuudesta. Mitään kipua tai sen mukaista ei tähän liity.

kovissa sarjoissa, olkoot ne vaikka kutosia tai kolmosia tai ykkösiä. kannattaa käyttää siteitä. kantsii enemmänki miettiä mitkä siteet laittaa ja kuinka tiukalle ne laittaa.. itse käytän esim 4x4 reenissä maxx 2raitasia jotka on tosi löysät, ja sidon ne niin löysästi että voi otta koko kerroksen ja ottaa sen irti polvesta (kukaan ei varmaan tajunnu tuota :) ) ja 2x3, 2x1 reenissä käytän thp rättejä tiukasti sidottuna.. ja mulla ne thp:eet auttaa varmaan 20-30kiloa

kovissa sarjoissa, olkoot ne vaikka kutosia tai kolmosia tai ykkösiä. kannattaa käyttää siteitä. kantsii enemmänki miettiä mitkä siteet laittaa ja kuinka tiukalle ne laittaa.. itse käytän esim 4x4 reenissä maxx 2raitasia jotka on tosi löysät, ja sidon ne niin löysästi että voi otta koko kerroksen ja ottaa sen irti polvesta (kukaan ei varmaan tajunnu tuota :) ) ja 2x3, 2x1 reenissä käytän thp rättejä tiukasti sidottuna.. ja mulla ne thp:eet auttaa varmaan 20-30kiloa Janne Toivanen kirjoitti että yli 60% raudoissa aina siteet

Itse teen vaan kovat ykköset siteillä ja trikoilla, normaalit treenit teen vaan vyöllä. Sääntönä on ollu että en tee ykköstä enempää siteillä toistoja. En sit tiä mikä on oikein.

Kuinkas paljon noi thpt venyy muutaman kovan ykkösen jälkeen, entäs noissa 2x2 sarjoissa asterix?

Edit: Taitaa nuo siteiden antamat lisäkilot vaihdella paljon varusteyhdistelmän kanssa, siis että sopiiko siteet ja trikoot yksiin.

niin.. jos on jo trikoo päällä niin ei niistä sitte enää niin paljoa saa irti, ainakaa mie.. ei ne veny.. kyllä niillä kärsii "parit" kyykyt jumppailla.. kyllä 2x2 ite laittaisin ne niin tiukalle ku lähtee

Itekki oon kyykkäilly vasta pari kertaa siteiden kans. Koviin ykösiin oon kokeillu. Tuntus ainaki et semmonen 5-10 kg tulis enemmän siteillä näin lyhyellä kokemuksella. Kaikki jalkareenit teen yleensä vain vyön avittamina.

itse ainakin laitan heti siteet kun mennään yli 100 kg, joskus hajonnut enduroa ajaessa polvet ja en uskalla ottaa riskiä niiden kans joten aina siteet kun kyykkää, eihän niitä ny niin kireelle että soi tarvi laittaa pienemmillä painoilla mutta 150-200> kg:ssä alkaa oleen jo tosi kireellä, aina on jalat pienillä verestävillä jäljillä treenin jälkeen kun on kovaa tehny. mut eipä sitä tuu kun kerran kuussa oikein irvistämällä kyykättyä vaikka viikottain kyykkyä tekeekin.

omia siteitä en omista, salin ihan paskoja ja kulahtaneita olen käyttäny, eipä niistä juuri nostossa ole muuta apua muutakun ettei tuo polvi hajoa mutta nostotulokseen ei enään paljo mitään auta.

Back
Ylös Bottom