Voiko nukkua liian paljon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli mieleen että kun tässä ennen armeijaan lähtöä on meikäläisellä ns. "vapaata" aikaa, ja yritän nyt elää mahdollisimman tehokasta bodielämää (pystyy syömään jatkuvasti parin tunnin välein ja treenaamaan silloin kun siltä tuntuu), ja nyt kun on aikaa nukkua niin voiko sitäkin tehdä liikaa? Tuntuu että uni maistuu ainakin sen 11 tuntia (:) ) / vrk. Onko siis jotain haittaa jos nukkua röllöttelee lähes puolet vuorokaudesta?

Ittellä on vaikeaa saada tehdyksi mitään jos nukun liikaa, toisin sanoen ei väsytä muttei jaksa tehdä mitään.
Vähän sama vaikutus jos nukkuu liian vähän muttei 'väsytä'.
Pystyn näin talvella vetelemään keskimäärin 11 tunnin unia jos en laita kelloa soimaan, 8-9 tuntia on yleensä ok jos ei liikaa univelkoja.
Mutta aina kannattaa nukkua niin paljon kun mahdollista, pidemmän päälle sitä vois ehkä hieman herätä aikaisemmin jos tuntuu ettei saa mitään aikaan.

Originally posted by Dragon
Nuku kun väsyttää. :) Ei varmasti ole mitään haittaa...

On siitä haittaa. On koko päivän veto pois ja heräämisen jälkeen vielä yleensä totaalitokkurassa muutaman tunnin. Ja sitten kun unitokkuraisena ei treenikään luista niin vitutus vaan nousee. Suorista fyysisistä haitoista en osaa sanoa.

Eli kohtuus kaikessa ja kello soimaan jos tuntuu että menee mahdottomuuksiin nukkumisten kanssa.

Mulla kanssa menisi kevyesti 12+h vuorokaudessa nukkumiseen, mutta pakko vääntäytyä ylös, koska päivätkin ovat muuten yhtä usvaa.

Väkisin kun pidän unet jossakin 8h tienoilla niin on paljon pirteämpi olo ja päivässäkin on kummasti enemmän tunteja aikaa tehdä asioita.

Jep, Jep.

Meikäläiselläkin tahtoo tuo yöuni välillä venyä turhan pitkäksi. Kun kesällä tuli mentyä nukkumaan klo 01 ja ylösnousemus tapahtui joskus klo 15, niin rupesi olo tuntumaan jo hiukan narkoleptiseltä. :david:

Kyllä liiasta nukkumisesta on haittaa.. Tulee useimmiten varsin vetämätön olo loppupäiväksi. Itsellä toimii parhaiten 7,5-9 h.

Kohtalo tovereita. Armeija alkaa vasta tammikuussa. Nyt on sitten aikaa reenata ihan ajan kanssa. Mutta auta armias kun on välillä tylsää! Välipäivinä tulee roikuttua melkein koko päivä pakkiksella.
Pyysin vielä heinäkuuta palvelukseen astumisen ajaksi, mutta mitä ne kerpeleet teki. Eivät päästäneet. Sitten kuitenkin moni tuttu on päässyt lähtemään jo heinäkussa, vaikka kävivät kutsunnoissa vasta mun jälkeen. :curs:
Ja en etes päässy opiskelemaan mihinkään, niin ollaan tässä 5kk vaan norkoiltu. Vaan oonhan mä kämpän rempannu, uusinut yo-kirjoituksia ja tänää aloin tekemään hyllyä. Sekin on kohta valmis.. :(
Ylikuntokin taitaa puskea päälle... jepjep.

Saatto olla vähän :offtopic:

Juu tottahan se on. Jos vetelee 12 tuntisia unia niin se väsymys jää päälle ja parin tunnin päästä uudelleen nukkumaan. Koko päivä menee sit siinä vitutuksessa. On niinku eräänlaisessa horroksessa.Päivä ei lähde käyniin.
Tämä on tietysti yksillöllistä..

Ihan oma valintasi, Jos tahdot nukkua puolet elämästäsi ajasta ,niin siitä vaan! :arvi:

Ainut haitta meikäläisellä on että tahtoo vuorokausi rytmi mennä sekaisin.

Joskus tosin kun on kertynyt muutamia vähäunisia öitä putkeen ja sen jälkeen nukkuu pitkät unet niin herätessä on hieman pöpperöinen olo.

Itse olen kanssa huomannut että jos nukun esimerkiksi tuon 11h, päivän askareista ei tahdo tulla mitään. Taasen jos nukun vaikkapa 7.5h niin olen huomattavasti pirteämpi. Tietenkin on hyvä nukkua enemmän viikonloppuisinkin jos on arjelta kertynyt univelkaa.:)

Itse olen huomannut että paras unenmäärä tunneissa määriteltynä itselleni on tuo 8-9h. Jos tuon ylittää niin auta armias kun on veto pois puntilta, sama myös toisinpäin. Ei saa sitä "agree" puntille jos on ihan veto pois koko päivän liiallisen/vähäisen unen takia...;)

Ei kai siitä fyysisesti mitään haittaa ole, kannattaa kumminkin muistaa, että nukkuminen on elämästä pois. Ei ehdi tehdä kaikkia kivoja asioita, kuten surffailla Pakkiksessa. :zzzz:

Back
Ylös Bottom