Voiko lihakset kasvaa ja laihtua samaanaikaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terpan
  • Aloitettu Aloitettu
Eiks toi ny aika paljon riipu siitäkin, kuinka paljon sitä lihaa ja rasvaa on jo ennestään kehossa. Jos rasvaprosentti on alhainen ei pysty kasvattamaan lihasta yhtä hyvin, kuin hieman korkeammalla rasvaprosentilla. Jos se rasva prosentti taas on liian korkea ei jaksa treenata. Itse olen dietannut ja kasvattanut lihasta saman aikaisesti ja olen mielestäni onnistunut, vaikkakaan en saavuttanut tavoittelemaani määrää poltettua rasvaa yhtä nopeasti, kuin aluksi kuvittelin. Treenaamiseen ja säntilliseen ruokavalioon oppiminen ottaa aikansa.

Ei varmaan tääkään tuonu nyt taas mitään uutta tähän threadiin :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähä sama kysymys kuin tuossa aikaisemmin, mut oon ajatellu väsätä jonku 500-700kcal miinuksella/päivä -dieetin, jonka aikana tulisi se 200g protskuu päivässä (87kg elopaino).
Arkipäivät menis edellä mainituilla miinuksilla mut sit lauantai aamuisin kävisin vetämässä käsitreenin ja olisin plussalla viikonlopun (+500 max).
Tuossahan ehkä kerkis jo synteesit ym. käymään loppuun jne. mut kasvaako tuossa sit lihas oikeastaan kuinka hyvin vai kasvaako ollenkaan? Ja käsiä olis tarkoitus reenailla ennen kesää koska kropassani on kaks ongelmaa: liikaa rasvaa ja liian ohuet kädet; elikkä lissää massaa käsiin ja rasvat+vähä lihasta dieetin mukana pois muualta kropasta. Onnistuuko? :david:

edit: treenattu on 3 vuotta.

Ee, siis aiot treenata vain käsiä, kerran viikossa? Vai ymmärsinkö väärin?

Ee, siis aiot treenata vain käsiä, kerran viikossa? Vai ymmärsinkö väärin?
Hehee joo unohdin mainita ne muut treenit :D elikkä tuo hulkin 2-jakoinen voimaohjelma 8 päivän kierrolla: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=381140&postcount=6
Mutta käsittääkseni kädet on pieni lihasryhmä, enkä kai voi ajaa itseeni kovin helposti ylikuntoon tekemällä jotain höpöhöpö-hammerkääntöjä ym. eristäviä liikkeitä käsille lauantaisin. Ja päälle tulee vielä airoobiset pari krt viikossa. Mut ois tietty kiva saada vastaus siihe alkuperäiseen kysymykseen nyt. :)

tuo hulkin 2-jakoinen voimaohjelma
Meikäläisellä ei ole ainuttakaan voimaohjelmaa, tuo linkittämäsi kyhäelmä on ensimmäinen 2-jakoinen voimapainotteinen kehonrakennusohjelmani. Voimaohjelmat ovat voimaa treenaaville, itse tavoittelen aina ensisijaisesti lihasmassaa. ;)

Miten siinä voi kasvaa jos kuluttaa enemmän kuin saa ravintoa?
Pitäis mitata se lihasmassan määrä, että vois ton kasvun todistaa. Itse en siihen usko. Ja kuten jo aiemmin sanottiin: lääkeaineet ovat asia erikseen.

Lihasmassan kasvu perustuu siihen, että palautuessaan rikkoutuneet lihassolut ylikompensoituvat, eli niistä tulee aikaisempaa vahvempia ja kookkaampia. Miksei tätä voisi tapahtua myös miinuskaloreilla?

Ok. Siispä olin väärässä.

EDIT: Hetkonen, missäs tossa mini reviewissä sanotaan että mentiin miinuskaloreilla?
Linkkaa tähän, ku ite en löytäny muutamalla lukukerralla. Syynä saattaapi olla ruostunut kielipää...

Ei puhuta miinuskaloreista, mutta otsikon kyssäriin vastaus: kehon rasvan määrä alas samaan aikaan kun rasvaton kehon massa ylös (lähinnä lihasta). Ihan simppeli tutkittu homma erityisesti aloittelijoilla. Myös joitain miinuskaloritutkimuksiakin on joissa on rasvaton kehon paino kuitenkin noussut, lähinnä kuitenkin vain jos energiaa ei rajoiteta proteiinien saannista. Nyt ei ole valitettavasti aikaa kaivaa niitä tähän hätään...Teoriaperusteena hommalle on joka tapauksessa niin yksinkertainen, että lihaksen kasvussa energiansaanti on vain yksi ratkaiseva tekijä satojen muiden vaikuttavien tekijöiden joukossa, eli kyllä se lihasproteiineja ja sitä kautta lihasmassaa voi saada miinuskaloreillakin. Toki ei yhtä helposti kuin plussilla! Kyllä esimerkiksi pitkään plussakaloreilla ollut bodari yleensä toki käytännössä hieman lihasta menettää dieetin aikana jollei tällöin tehosta lääkitystä samaan aikaan.

Lisäksi pitää muistaa että kun lihakset kasvaa, samaan aikaan rasvamäärän pysyessä ennallaan rasva jakautuu iholla isommalle alueelle, jolloin ihonalainen rasva paksuudeltaan vähentyy, samoin myös rasva%.

Ei puhuta miinuskaloreista, mutta otsikon kyssäriin vastaus: kehon rasvan määrä alas samaan aikaan kun rasvaton kehon massa ylös (lähinnä lihasta). Ihan simppeli tutkittu homma erityisesti aloittelijoilla. Myös joitain miinuskaloritutkimuksiakin on joissa on rasvaton kehon paino kuitenkin noussut, lähinnä kuitenkin vain jos energiaa ei rajoiteta proteiinien saannista. Nyt ei ole valitettavasti aikaa kaivaa niitä tähän hätään...Teoriaperusteena hommalle on joka tapauksessa niin yksinkertainen, että lihaksen kasvussa energiansaanti on vain yksi ratkaiseva tekijä satojen muiden vaikuttavien tekijöiden joukossa, eli kyllä se lihasproteiineja ja sitä kautta lihasmassaa voi saada miinuskaloreillakin. Toki ei yhtä helposti kuin plussilla! Kyllä esimerkiksi pitkään plussakaloreilla ollut bodari yleensä toki käytännössä hieman lihasta menettää dieetin aikana jollei tällöin tehosta lääkitystä samaan aikaan.

Ok, eli siis on mahdollista saada miinuksilla lihasta, mutta tuo tutkimus ei nimenomaan sitä asiaa käsitellyt?

Lisäksi pitää muistaa että kun lihakset kasvaa, samaan aikaan rasvamäärän pysyessä ennallaan rasva jakautuu iholla isommalle alueelle, jolloin ihonalainen rasva paksuudeltaan vähentyy, samoin myös rasva%.
Aivan, mutta tässähän ei nimenomaan laihduta sanan varsinaisessa merkityksessä vaan ikään kuin "laimennetaan" niitä rasvoja?
Vai elänkö ihan väärässä käsityksessä?

Hyvä sanavalinta meikäläiseltä:david:

Ok, eli siis on mahdollista saada miinuksilla lihasta, mutta tuo tutkimus ei nimenomaan sitä asiaa käsitellyt?

Aivan, mutta tässähän ei nimenomaan laihduta sanan varsinaisessa merkityksessä vaan ikään kuin "laimennetaan" niitä rasvoja?
Vai elänkö ihan väärässä käsityksessä?

Hyvä sanavalinta meikäläiseltä:david:

Tuo oli vain mun lyhyt tutkimuskatsaus, tsekkaa niin huomaat.

Juu toki olet ihan oikeassa. Ihmiset eivät usein ymmärrä mitä "rasvaprosentti" ja kehon rasvan määrä tarkoittavatkaan.

Silti, ettei alkuperäinen kysymys hämärtyisi, on täysin mahdollista samanaikaisesti pudottaa kehonpainoa (eli laihtua) ja lisätä lihasmassaa.

Tuo oli vain mun lyhyt tutkimuskatsaus, tsekkaa niin huomaat.

Juu toki olet ihan oikeassa. Ihmiset eivät usein ymmärrä mitä "rasvaprosentti" ja kehon rasvan määrä tarkoittavatkaan.

Jep, huomasin että kyseessä oli mini rewiev. Täytyypä lueskella noita muitakin artikkeleita kun kiinnostaa.

Lihasmassan kasvu perustuu siihen, että palautuessaan rikkoutuneet lihassolut ylikompensoituvat, eli niistä tulee aikaisempaa vahvempia ja kookkaampia. Miksei tätä voisi tapahtua myös miinuskaloreilla?
Tätä en huomannutkaan aiemmin. Ja huomautettakoon, että itse tiedän huomattavan vähän näistä asioista, joten tuo "minä en usko"-tyylini oli aika perustelematonta.

Käsittääkseni lihasmassan kasvusta tiedetään kuitenkin melko vähän ja tämäkin vain nykyisen tiedon valossa, joten ehkä en lähtisi tuon tyylisiäkään totuuksia heittelemään.

No joo, olisin ehkä voinut laittaa tuohon "Lihasmassan kasvu perustuu KÄSITTÄÄKSENI" :).

Luin tuon joskus Rauno Savelan kotisivuilta, jokainen saa sitten itse päättää pitääkö tuota luotettavana vai ei :). Ei taida tosin enää sivuja olla samassa muodossa pystyssä?

-2 viikkoa syö yli kulutuksen (+500-1000kcal)
-Seuraavat 2 viikkoa syö alle kulutuksen (-500-1000kcal)
-ja sit 2 viikkoa syö normaalin kulutuksen verran.

Itelläni ainakii tollei toiminu, lihas o pysyny ja paino tippunu iha mukavasti:D

Läski on tiukassa :(

-2 viikkoa syö yli kulutuksen (+500-1000kcal)
-Seuraavat 2 viikkoa syö alle kulutuksen (-500-1000kcal)
-ja sit 2 viikkoa syö normaalin kulutuksen verran.

Itelläni ainakii tollei toiminu, lihas o pysyny ja paino tippunu iha mukavasti:D

Aloittelin vastaavan systeemin omaan HST-treeniin. Toteutus niin, että 15-viikot +/-0, 10-viikot plussalla, 5-viikot miinuksella.

Tätä ennen oon ollut miinuksella pari kuukautta yhtä soittoa, mutta aina vaan paino jumittaa satasessa, ei voi mittään :( 5 kg pitäisi ainakin saada pois.

Syömiset pitäisi oleman kunnossa: kalorit 2700-3000 /pv, proteiinia 3 g/kg, p/h/r = ~45%/35%/20%. Eli suht. matalilla hiilareilla mennään (sopii mulle, enemmät hiilarit väsyttävät, tosin treeniteho ei oo paras mahdollinen). Hiilarit tulevat aamupuurosta, leivästä, salaatista, hedelmistä ja palkkarista. Sokeri, valkoiset jauhot, riisi, pasta, peruna jne. ovat kokonaan pannassa.

Kulutuksesta:
Treeni on 3x vk, n 1.25 h/kerta, sykemittarin mukaan ~800 kcal kulutus. Keskisyke 115-120.
Matalatehoista aerobista 3x vk, noin-kesto 2, 5 ja 3 h, keskisyke ~120, kulutus mittarin mukaan ~1300-3100. Joillakin viikoilla kerrat jäävät kahteen jos tuntuu että väsyttää.
Kokonaiskulutus /vk: ~ 3x800 + 1300 + 3100 + 2100 = ~9000

Peruskulutus on kalorilaskurin mukaan ~2400 kcal/pv, eli miinusta pitäisi oleman ((7*3000) - (7*2400) - 9000) / 7 = n. -700 kcal/pv.

Treeni kulkee välillä paremmin, välillä huonommin, mutta enimmäkseen oon pystyny viemään treenit läpi osapuilleen ohjelman mukaisesti (4. kierto HST:tä menossa, 2.5-5% korotuksilla/kierto). Omaa säätöä on sen verran, että teen 2-viikollakin ainakin pääliikkeisiin (kyykky, veto/SJMV, penkki) 2-sarjaa, jälkimmäinen vajaana jos ei suosiolla mee loppuun. Seuraavilla 5-viikoilla aattelin kokeilla 1-viikolla 3x5.

Mikä tässä yhtälössä mättää? Luulisi että palaisi rasvaa ihan kunnolla tuommoisella aerobisen määrällä, tai ainakin lihasta jos ei muuta :(
Mutta kun paino vaan ei putoa eikä jenkkakahvat katoa - prkl :(
6-pakista on vain aavistus näkyvissä, eli rasvat lienevät jossain 18-20% nurkilla.

Voimatasot ovat lievässä noususuunnassa. Pattia on tullut vähän ehkä reisiin ja persiiseen, ainakin siitä päätellen että farkut on alkaneet kiristää mainituista kohdista. Haluaisin myös uskoa että hartioihin ja selkään on tullut vähän lisää lihaa, mutta se voi olla harhaa.

Mitä tässä osaisi korjata? Yksi vaihtoehto tietty ois unohtaa koko diettaminen :D mutta en millään viitsisi päästää painoa paljoa yli sadan.

Laitan tämän nyt tähänkin threadiin, jos ei laidutusosiosta huomata...

Hei,

Olisi muutama mutkikas kysymys ja tarvitsisin ohjeita ja neuvoja mahd. paljon seuraavan asiaan;

Olen tässä nyt kuukauden aikana ollut "dieetillä", joskaan nyt ei tarkoituksen mukaisesti. Miinuskalorit ovat menneet viikottain noin, 1000 per päivä. Olen kuitenkin reenaillut todella ahkerasti paitsi yhen viikon, kun oli flunssaa. Olen käynyt neljä kertaa salilla ja kerran tai kaks uimassa.

Syönyt olen yhden lounaan päivässä ja aamu -ja iltapalat. Ei rasvaisesti paitsi tietenkin joskus. Nyt haluaisin saada reenistä kaiken mahdollisen irti, kun kerta vielä kuukauden on auki tuo sali, missä käyn. Tähän asti olen juonut palkkarin joka reenin jälkeen, mutta nyt ajattelin nostaa tuota kalorimäärää siten, että ylimääräistä "läskiä" ei kehoon tulisi, ja saisin vatsalihakset ja muut vieläkin paremmin näkyviin. Olen ajatellut, että nostan proteiinin määrää rahkoilla ja tonnikalalla. Joka päivä pari ehrmann -rahkaa ja muuta.

Miten suosittelisette ja antaisitte vinkkejä? Eli aikomus on ikään kuin saada reenistä "kaikki" irti, mutta samalla saada lihakset näkyvämmin esille (fläsä pois). Onko kuinka mahdollista, ja miten pystyn toteuttamaan tämän kuukauden tai puolentoista aikana?:thumbs:

Kiitos vastauksista.

Hei,

Olisi muutama mutkikas kysymys ja tarvitsisin ohjeita ja neuvoja mahd. paljon seuraavan asiaan;

Olen tässä nyt kuukauden aikana ollut "dieetillä", joskaan nyt ei tarkoituksen mukaisesti. Miinuskalorit ovat menneet viikottain noin, 1000 per päivä. Olen kuitenkin reenaillut todella ahkerasti paitsi yhen viikon, kun oli flunssaa. Olen käynyt neljä kertaa salilla ja kerran tai kaks uimassa.

Syönyt olen yhden lounaan päivässä ja aamu -ja iltapalat. Ei rasvaisesti paitsi tietenkin joskus. Nyt haluaisin saada reenistä kaiken mahdollisen irti, kun kerta vielä kuukauden on auki tuo sali, missä käyn. Tähän asti olen juonut palkkarin joka reenin jälkeen, mutta nyt ajattelin nostaa tuota kalorimäärää siten, että ylimääräistä "läskiä" ei kehoon tulisi, ja saisin vatsalihakset ja muut vieläkin paremmin näkyviin. Olen ajatellut, että nostan proteiinin määrää rahkoilla ja tonnikalalla. Joka päivä pari ehrmann -rahkaa ja muuta.

Miten suosittelisette ja antaisitte vinkkejä? Eli aikomus on ikään kuin saada reenistä "kaikki" irti, mutta samalla saada lihakset näkyvämmin esille (fläsä pois). Onko kuinka mahdollista, ja miten pystyn toteuttamaan tämän kuukauden tai puolentoista aikana?:thumbs:

Kiitos vastauksista.

Ensinnäkin, minkähänlaisessa kunnossa olet tällä hetkellä? Ja olet ollut kuukauden 1000 kalorin miinuksilla? Kuukausi on kyllä tosi lyhyt aika tehdä kehoon näkyvää muutosta lihaksen muodossa. Jos haluat lihakset "esille", niin kyllä se diettaaminen ainoa tie siihen on, varsinkin tuolla aikavälillä. Eli ajatus siitä, että voisi lisätä ainoastaan tiukkaa lihasta nykykuntoon, on aika tuhoon tuomittu..Mutta laita nyt jotain taustatietoja, esim. mitat,lähtökunto dieetille,paljonko paino on pudonnut ymym.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom