Voi vs margariini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Upii
  • Aloitettu Aloitettu
Mainitsemasi vaihtoehdot on oikeen hyviä, kannattaa vaan panostaa laatuun, eli älä osta sitä ihan halvinta pellavansiemenöljyä mitä kaupasta löydät.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi voittaa. Margariinin prosessoinnissa käytetty vaihtoesteröinti on tutkitusti erittäin epäterveellistä. Voissa on runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, eli täydellistä energiaa. Mitkään tutkimukset eivät osoita, että voi olisi epäterveellistä, mutta margariinia vastaan puhuu mm. sen runsas omega-6-pitoisuus, käsittely, sekä voi ihan sanoa että huono maku :)

EDIT: Ja tässä vaihtoesteröinnistä tutkimusta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20823487

Voi voittaa. Margariinin prosessoinnissa käytetty vaihtoesteröinti on tutkitusti erittäin epäterveellistä. Voissa on runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, eli täydellistä energiaa. Mitkään tutkimukset eivät osoita, että voi olisi epäterveellistä, mutta margariinia vastaan puhuu mm. sen runsas omega-6-pitoisuus, käsittely, sekä voi ihan sanoa että huono maku :)

EDIT: Ja tässä vaihtoesteröinnistä tutkimusta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20823487

Itse vaihtaisin mielelläni voihin juuri margariinin prosessoinnin vuoksi, mutta nimenomaan margariineihin tottunut makuaisti pistää kovasti vastaan.

Component in Common Dairy Foods May Cut Diabetes Risk

http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/2010-releases/dairy-foods-diabetes-risk.html

Uusinta uutta Hardwardista.

Harvard School of Public Health (HSPH) ja muut amerikkalaiset tutkimuslaitokset ovat nyt yhdessä havainneet, että maitotaloustuotteet (mm. rasvaiset juustot) voivat ehkäistä diabetesta. Maito, juusto, jogurtti ja voi sisältää näet runsaasti transpalmitoleenihappoa, joka voi olla antidiabeettistä.

Elimistö ei kykene valmistamaan tätä mainittua rasvahappoa, joten sitä on saatava ravinnosta.

Kovasti kuulee puhuttavan että paistamiseen pitäisi käyttää voita tai kookosöljyä, eikä missään nimessä kasviöljyjä. Tämä taitaa perustua kasviöljyjen suureen pufa -pitoisuuteen ja niiden härskiintymiseen lämmetessä. Entäs oliiviöljy jossa on pääasiassa kertatyydyttymättömiä? Vai onko tämäkin hippien ja Antti Heikkilän omaa huuhaata? Paletaani tai joku muu velho kuka osaa noita tutkimuksia etsiä ja tulkita voisi meitä tyhmempiä valaista. :confused:

eihän heikkilä oo kemiaa keksinyt - kerta- ja monityydyttymättömistä rasvojen C-ketjuista puuttuu H molekyyleja ja ne ovat alttiit hapettumiselle eli härskiintymiselle.

eihän heikkilä oo kemiaa keksinyt - kerta- ja monityydyttymättömistä rasvojen C-ketjuista puuttuu H molekyyleja ja ne ovat alttiit hapettumiselle eli härskiintymiselle.

Sille ei kaiketi oo suoranaisesti väliä onko rasva kerta- tai monityydyttymätöntä, molempia rasvatyyppejä tarvitaan kehossa. Useat monityydyttymät rasvat on ihmiselle jopa essentiaaleja, joita keho tarvitsee, muttei osaa itse syntetisoida. Ilmeisen haitallisia on toki just noissa monityydyttymättömissä, erityisesti transrasvoissa, joiden käsittely vaatii keholta enemmän, mikä lisää entsyymitoimintaa ja syöpäriskiä.

Tää olis ihan perusfysiologian lukemiseen pohjautuvaa settiä, eikä suinkaan mikään asiantuntijalausunto, eli korjatkaa jos oon aivan hakoteillä. En osaa myöskään suoraan vastata et missä suhteessa kehon pitäis mitäkin rasvaa saada, eihän sitä nykyään tunnu kukaan tietävän. :D

Sille ei kaiketi oo suoranaisesti väliä onko rasva kerta- tai monityydyttymätöntä, molempia rasvatyyppejä tarvitaan kehossa. Useat monityydyttymät rasvat on ihmiselle jopa essentiaaleja, joita keho tarvitsee, muttei osaa itse syntetisoida. Ilmeisen haitallisia on toki just noissa monityydyttymättömissä, erityisesti transrasvoissa, joiden käsittely vaatii keholta enemmän, mikä lisää entsyymitoimintaa ja syöpäriskiä.

Tää olis ihan perusfysiologian lukemiseen pohjautuvaa settiä, eikä suinkaan mikään asiantuntijalausunto, eli korjatkaa jos oon aivan hakoteillä. En osaa myöskään suoraan vastata et missä suhteessa kehon pitäis mitäkin rasvaa saada, eihän sitä nykyään tunnu kukaan tietävän. :D

tietty. EPA ja DHA on sellaisia, mutta kasvirasvasekoitteet- niin kuin perusmargariinit on- sisältää enimmäkseen omega 6 ja jos niihin on lisätty 3sta, sitten sekin on yleensä ALA. ja ALAn kokonais%sta n 3,8% muuntautuu kehossamme DHAksi ja n 1% EPAksi, eli aika tehoton tapa saata niitä välttämättömiä omega 3 sia...

Miksi tuo oivariinia ylipäätänsä pitäisi ostaa, miksei oikeata voita? Oivariinissa on jotain epämääräistä kasviöljyä, joka 100% todennäköisyydellä ei ole kylmäpuristettua. Voita vaan naamariin ja sitten erikseen kylmäpuristettuja kasviöljyjä, jos siltä tuntuu.

Voin ainoa huono puoli on se, että sen täytyy pehmetä 10 minuuttia huoneenlämmössä ennen kuin pystyy kunnolla levittämään pehmeälle leivälle. Mutta ei se nyt oikeasti kovin suuri ongelma ole.

Voin ainoa huono puoli on se, että sen täytyy pehmetä 10 minuuttia huoneenlämmössä ennen kuin pystyy kunnolla levittämään pehmeälle leivälle. Mutta ei se nyt oikeasti kovin suuri ongelma ole.

Pehmeetä leipää ja voita? Kas ku ei pullaa ja voita.

Pehmeetä leipää ja voita? Kas ku ei pullaa ja voita.
Eli kaikki pehmeä leipä on huonoa? Aika kapeakatseista. Onks viikon pöydällä maannut jälkiuunileipä sitten parempi, kun se ei taatusti ole pehmeää? Ihme hysteriaa jotkut jaksaa repiä leivästäkin.

Kannattaa vedellä siitä jääkaappikylmästä voista juustohoylällä leivälle, nopein ja helpoin tapa sekä tulee tasainen kerros voita. Eikä sitten tarvi ootella sitä voin pehmentymistä ja voikimpalekin pysyy suht nättinä. :D

Kannattaa vedellä siitä jääkaappikylmästä voista juustohoylällä leivälle, nopein ja helpoin tapa sekä tulee tasainen kerros voita. Eikä sitten tarvi ootella sitä voin pehmentymistä ja voikimpalekin pysyy suht nättinä. :D

Tämän minäkin olen huomannut. Mutta jätän leivän väliin ja laitan juustohöylällä voisiivuja suoraan juustosiivun päälle ja rullaan :D

Itse olen viimeiset pari kuukautta laittanut leipien päälle kylmäpuristettua rypsiöljyä.
Paljon ei tarvitse laittaa (muuten tulee yli leivältä) ja maku on hyvä.

Nimenomaan kylmäpuristettu rypsiöljy on niin luonnollista kuin voi.

Tämän varjolla olen kokenut sen parhaimmaksi ja täten terveellisimmäksi itselleni.

Käyttääkö joku muu? Mitä mieltä olette?

suosittelen voin käyttöä...miksi ahtaa itseensä muiden rasvojen mukana kaiken maailman lisäaineita...ja voikin kirnuvoina,ei ole mitään teollisesti käsiteltyä vaan parasta mahdollista...mutta jokainen tietysti myrkyttäköön itsiään jos tykkää :-)

Eli kaikki pehmeä leipä on huonoa? Aika kapeakatseista. Onks viikon pöydällä maannut jälkiuunileipä sitten parempi, kun se ei taatusti ole pehmeää? Ihme hysteriaa jotkut jaksaa repiä leivästäkin.

Nauratti vaan mielikuva kovasta voiklöntistä musertuneen leipäviipaleen päällä.Ilmaisin itseni vähä huonosti,tottahan kaikki saa syödä mitä haluu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom