Missä kohtaa olen sitä mieltä, että alinopeutta ajavat voivat aiheuttaa vaaratilanteita? Seuraavassako?
Olis varmaan pitänyt jatkaa tarkennuksella, kun menee niin vaikeaksi. Eli alinopeutta ajava vaaraa aiheuttava kuljettaja voisi tarkoittaa esimerkiksi traktoria, joka tulee alinopeutta päätielle ilman huomiovaloja pimeällä kelillä ja sitten sitten käy takaa tuleville autokuskeille hullusti. Mutta nyt kun on puhuttu lähinnä ohitustilanteista, niin siihen edelleen sanon, että se on ohittajan vastuu - ei ohitettavan. Mikäli siis puhutaan nyt vain siitä, että ohitettava ajaa vaikka nyt sen 20 km/h hitaammin kuin muut, eikä tilanteessa ole muuta moitittavaa.
Mistään välillisestä syyllisyydestä on siis aivan turha ruveta lässyttämään, jos joku ajaa hitaammin, mutta muutoin moitteettomasti (viittaan siihen rekka-esimerkkiin, minkä annoit aiemmin).
Joo kyllä mä niin tosta käsitin. Totuus nyt vain on se, että ohitukset aiheuttavat vaaratilanteita. Ja onhan se totta, että vastuu on aina loppupeleissä ohittavalla, mutta tolla logiikalla viinakaan ei aiheuta ongelmia, vaan ne käyttäjät, koska niiden vastuullahan se juominen on.
Mutta joo, kaksi sivua ollaan väitelty asiasta, joten eiköhän lopeteta, ennen kuin tää keskustelu alkaa vituttamaan ihmisiä. Ollaan varmaan samaa mieltä, että hitaasti ajavat aiheuttavat vaaratilanteita, mutta loppupeleissä vastuu on ohittavalla. Teille riittää, että syyllinen löytyy (ohittajasta), mua ei taas kiinnosta, kuka se syyllinen on kolareihin, vaan se, mikä niitä aiheuttaa. Kai tässä pitää onnitella teitä vähemmistöön kuuluvia, joilla hermot ja aika riittää körötellä pitkät matkat hieman hitaammin. Mua se köröttely vituttaa edelleen, kuten suurinta osaa autoilijoista.
Mä kyllä ajelen kuuttakymppiä jos siltä tuntuu. Ei paljoa kiinnosta suurten logistiikkafirmojen intressit. Yhtä vähän kiinnostaa duunissa rehkiä ylitöitä, että osakkeenomistajat saisivat enemmän voittoa. Mun ohjenuorana muiden ihmisten kanssa toimimiseen on laki ja tekemäni sopimukset. Lain puitteissa suotavaa on ajaa sellaista tilannenopeutta, kuin itsestä hyvältä tuntuu eikä missään tilanteessa ylinopeutta. Hyväksyn kyllä myös sen faktan, että papparaisuuteni vituttaa monia oman elämänsä räikkösiä.
Laki ei myöskään velvoita sua avaamaan vanhukselle ovea. Mutta juu, kyllähän niitäkin ihmisiä löytyy, jotka eivät anna tilaa, jos toinen haluaa vaihtaa kaistaa tms. eikä heitä mikään velvoitakaan siihen. Sun tilanteessa olisi kohteliasta ruuhkassa väistyä tien sivuun, jos kerta kiire ei ole, mutta siihenkään sulla ei tietenkään ole velvollisuutta.