Mä joudun palauttamaan kaikki tämän vuoden opintotuet. Paska.
Ilmeisesti valmistumien jälkeiset tulot lasketaan opintotukien vuosituloihin, mikä on mun mielestä aika naurettavaa. Enhän mä silloin enää ole opiskelija, eikä silloin tienatuilla rahoilla osteta ruokaa alkuvuodesta. Kertokaa joku, että kelan täti oli väärässä ja mä saan pitää rahani...
Käsittääkseni teet vain valituksen Kelalle ja selvennät milloin olet valmistunut. Jos opiskeluajan tulot on pysyneet Kelan tulorajojen sisällä, on valmistumisen jälkeen ihan sama kuinka paljon tienaat. Kelalle ei kai mene automaattisesti tietoa valmistumisestasi. Tämä kelan sivuilta kopsattu:
Esimerkki vuoden 2011 tulovalvonnasta (suoritetaan vuonna 2013)
Opiskelija on valmistunut 31.5. ja saanut opintotukea tammikuusta toukokuuhun. Hänen koko vuoden vuositulorajansa on 17 090 euroa (= 5 x 660 e + 7 x 1 970 e).
Kela saa verohallinnolta tiedon, että opiskelijan koko vuoden tulo on 21 500 euroa, joka ylittää vuositulorajan. Opiskelija saa takaisinperinnän päätösehdotuksen, jonka mukaan takaisin perittäisiin neljän kuukauden tuki.
Hän tekee uudelleenkäsittelypyynnön, jossa todistaa saaneensa 18 800 euroa valmistumiskuukauden jälkeisten seitsemän kuukauden aikana (1.6.–31.12.). Näiden opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tuloista vähennetään se osa, joka ylittää keskimäärin 1 970 euroa kuukaudessa. Tuloista vähennetään siis 5 010 euroa (= 18 800 e - 7 kk x 1 970 e/kk).
Vähennyksen jälkeen huomioon otettava vuositulo on 16 490 euroa (= 21 500 e - 5 010 e). Huomioon otettava vuositulo jää alle vuositulorajan, joten opiskelija saa päätöksen siitä, että tukea ei peritä takaisin.
Takaisinperintää ei tule, koska opiskelijan opiskeluaikana (1.1.–31.5.) saamat tulot (21 500 e - 18 800 e = 2 700 e) pysyvät laskukaavan "660 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä + 1 970 euroa x opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä" sisällä. Opiskelijan tulot opiskeluaikana 1.1.–31.5. saisivat olla enintään 3300 euroa (= 5 x 660 e).