Vituttaa niin ankarasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Klep
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Vituttaa niin ankarasti – ketju jossa höyryt päästetään ulos ennen kuin pää räjähtää

Meta description: Keskustelua arjen ärsytyksistä, vastoinkäymisistä ja tilanteista jotka nostavat verenpaineen – tänne saa purkaa ilman filtteriä.

Integrandi sanoi:
On muuten aika harvinaista herkkua maailmanlaajuisesti ylipäätään saada sitä opintotukea. Ja kyllä nuo tulorajat on mun mielestä kohdallaan, aika paljon saa tienata ennenkuin joutuu tukia palauttelemaan. Ja jos joutuu palauttelemaan niin eiköhän sitten selviä niillä tienatuilla rahoilla.

Ei opintotuen tarkoitus ole olla mikään palkintojärjestelmä vaan tuki niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Kaipa se kiittämättömyys on maailman palkka eikä ikinä ole mikään asia hyvin.
Ensiksikin turha kait lisätä Tähtitytön sanomaan suurempia. Pointtini on lähinnä, että tuollaisella ikään kuin "rankaisemisella", mikäli tienaa tulorajojen yli, ei mielestäni saavuteta mitään, jos työnteko ei häiritse opiskeluja vaan opinnot edistyvät suunnitellusti/ oikeassa aikataulussa.
Myöskin se, että esim. stadissa asuvalta koko tuki yleensä menee jo pelkkään vuokraan ja on yksinkertaisesti pakko mennä töihin tai ottaa opintolainaa (Mikä on hemmetin toimiva systeemi kuten myös KELAN ateriatuet). Yli ymmärrykseni menee vain se, miksi rajat ovat noinkin alhaiset, jos siitä ei yhteiskunnalle ole mitään haittaa.
Ja tuohon lauseeseesi, että kiittämättömyys on maailman palkka jne. niin myönnän, että huonomminkin voisi olla, enkä mielestäni nyt niin katkeroitunut ole, mutta haluaisin jonkun tolkun tähän touhuun. Ja niin kuin Pyranha sanoi, että kun kysymys ei ole pelkästään rahasta vaan hänen tilassaan myös parisuhteesta..

Tuomas H. sanoi:
Ensiksikin turha kait lisätä Tähtitytön sanomaan suurempia. Pointtini on lähinnä, että tuollaisella ikään kuin "rankaisemisella", mikäli tienaa tulorajojen yli, ei mielestäni saavuteta mitään, jos työnteko ei häiritse opiskeluja vaan opinnot edistyvät suunnitellusti/ oikeassa aikataulussa.
Myöskin se, että esim. stadissa asuvalta koko tuki yleensä menee jo pelkkään vuokraan ja on yksinkertaisesti pakko mennä töihin tai ottaa opintolainaa (Mikä on hemmetin toimiva systeemi kuten myös KELAN ateriatuet). Yli ymmärrykseni menee vain se, miksi rajat ovat noinkin alhaiset, jos siitä ei yhteiskunnalle ole mitään haittaa.
Ja tuohon lauseeseesi, että kiittämättömyys on maailman palkka jne. niin myönnän, että huonomminkin voisi olla, enkä mielestäni nyt niin katkeroitunut ole, mutta haluaisin jonkun tolkun tähän touhuun. Ja niin kuin Pyranha sanoi, että kun kysymys ei ole pelkästään rahasta vaan hänen tilassaan myös parisuhteesta..

Näin muuten on! Valtio sais helposti korjattua opintotuen ongelmia yksinkertaisesti korottamalla tukirajoja, vaikka pääkaupunkiseudulle spessu korotetut rajat. Onhan esim. vartiointialojen työehtosopimuksessakin palkoissa pääkaupungille omat, korotetut palkat. Ei menis valtiolta rahaa opintotuen korotukseen. Vahtisivat mielummin tarkemmin opintoviikkorajoja, kuin tulorajoja. Näin saatais opinnotkin etenemään joutusammin.

Integrandi sanoi:
On muuten aika harvinaista herkkua maailmanlaajuisesti ylipäätään saada sitä opintotukea. Ja kyllä nuo tulorajat on mun mielestä kohdallaan, aika paljon saa tienata ennenkuin joutuu tukia palauttelemaan. Ja jos joutuu palauttelemaan niin eiköhän sitten selviä niillä tienatuilla rahoilla.

Ei opintotuen tarkoitus ole olla mikään palkintojärjestelmä vaan tuki niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Kaipa se kiittämättömyys on maailman palkka eikä ikinä ole mikään asia hyvin.

Tämä selvä. Tuet pois ja joka jannu duuniin opiskelujen sijaan paitsi ne joiden porukoilla on varaa rahoittaa opiskelut. Näinkö taataan kaikille edes jonkinlaiset mahdollisuudet kouluttautua haluamaansa ammattiin?

Se mitä minä valtiolta olen tukea opinnoilleni saanut, tulee kyllä maksettua korkojen kanssa takaisin suuremman veroprosentin muodossa. Kaikista suomen sosiaalietuuksista TÄMÄ ei ole sulta pois!

Se on helppo paukutella henkseleitä kun ei itse ole vastaavassa tilanteessa :thumbs:

edit: Niin ja jollet nyt mun aiemmasta postista ymmärtänyt niin systeemi on nykyisellään nimenomaan rakennettu niin että ne jotka ovat valmiit painamaan niska limassa saavat siitä rangaistuksen. En kyllä näe siinä mitään järkeä?

Pyranha sanoi:
edit: Niin ja jollet nyt mun aiemmasta postista ymmärtänyt niin systeemi on nykyisellään nimenomaan rakennettu niin että ne jotka ovat valmiit painamaan niska limassa saavat siitä rangaistuksen. En kyllä näe siinä mitään järkeä?
Entä kun 50v lakimies, nettopalkka 5000e, päättää aloittaa opinnot TKK:lla. Pitäisikö hänenkin saada täydet tuet? Mihin raja sinun mielestäsi voitaisiin vetää? Miten sinä ratkaisisit tämän ongelman? :)

susa sanoi:
Jos henkilö ei ole suoriutunut tehtävästään kellotetussa ajassa niin pihalle oli syy mikä tahansa tai et olemuksellasi viehätä jotain vakkaria joka menee huomauttamaan pomolleen jostain tekemisestäsi.

Onneksi itse pääsin aikoinani osastolle jossa :rock: :aa täysin:thumbs: .
Eli se on niin tuurista kiinni mihin vuokralainen heitetään ja millainen on vakkareiden keskinäinen ilmapiiri.

Joskus eräs viisas on sanonut mulle, ettei koskaan kannata siltojaan perässään polttaa koska et voi tietää jos joudutkin palaamaan alkuun.....;)

Olen suoriutunut työssäni hyvin ja ajoissa joskus jopa jäänytkin aikaa katsomaan sitä nettiä ja kerennyt istumaankin max.5min kerralla. Luulen että naama ei taida miellyttää ja sen takia haluavat mua pois...

Vakkareihin on hyvät suhteet kun nään heitä työn ulkopuolellakin! Enkä minä ole minkää vuokrajutun kautta tuolla hommissa!

Siltoja on nyt tullu poltettua vähän turhankin paljon tässä lähiaikoina että ei paljon haittaa jos vähän vittuilen samalla jos tuolta joudun lähtemään

kvu sanoi:
Entä kun 50v lakimies, nettopalkka 5000e, päättää aloittaa opinnot TKK:lla. Pitäisikö hänenkin saada täydet tuet? Mihin raja sinun mielestäsi voitaisiin vetää? Miten sinä ratkaisisit tämän ongelman? :)

Hienosti vedetty äärimmäisen kärjistetty vastaesimerkki !

No vastataan nyt, koska mistään systeemistä ei ikinä saa tasapuolista ja "oikeudenmukaista" kaikkia kohtaan senkään takia että oikeudenmukaisuus on subjektiivista niin kyllä, minä soisin tälle kaverille täyden tuen.
Esimerkkisi kaltaisia lienee niin vähän tässä maassa että sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään :thumbs:

Jos itse saisin päättää opintotukisysteemistä, mä läväyttäisin kaikki tuet ja etuudet yhteen ja samaan summaan. Summa olisi muuten vakio paitsi, siihen voisi tehdä pientä hienosäätöä aluekohtaisesti vuokratason mukaan.
Tämän jälkeen voisi jokainen keskenään miettiä miten tuon summan käyttää, asuako yksiössä makaroonia mussuttaen vaiko kolmen hengen solussa ja hieman paremmin syöden.
Ateriatuki on hyvä esimerkki, opiskelija maksa 2,35E itse ja tukea ruokala saanee samanverran valtiolta. No 4,70E kotona tehtyä edullista safkaa kyllä käsittää mulla jo lähes vuorokauden muonat, mutta eihän se kannata kun tuen saa vain syömällä koululla.

Integrandi sanoi:

Ja vitut on kohdallaan. Teet 1-2 päivää viikossa duunia ja kesäduunit+lomarahat siihen päälle, niin menee jo se 9000 euron raja puhki. Ja uuu! Olet saanut keskim. kuukaudessa verojen jälkeen käteen alle tellien ja lellien jälkee 800-900 euroa. Siis palkka + opintotuki ja asumistuki. Kyllä mä mielestäni tällasessa tilanteessa tarviin vähintään ton tuen stadissa, jos maksan tosta summasta vielä aika suolasen vuokran. Ja minkä takia pitää olla kiinteät rajat noissa tuissa? Eikö se voisi mennä vaikka jotenkin suoraan suhteessa, eikä niin että "HUPS" tuli vuodessa 50 euroa liikaa palkkaa, palautanpa tässä 400 euroa takaisin. Tulee aika vitun kärttystä tekstiä koska mun leuka/ien mikä vitut ikinä onkaan on ihan vitun kipeä. Vitun YTHS lääkärit, kun otatte viisaudenhampaan pois, niin ettekö vittu voi tikata sitä kerralla kuntoon, ettei tartte mennä takaisin ja huomata "OHO, sehän vuotaa tuosta etureunasta, laitetaanpa yks ommel siihen. Et varmaan tarvi puudutusta? Vai haluatko? Noo, emmä tiiä "Siis tää on ihan nopee juttu?" Okei, ei laiteta. "Joo, ja tungetaan sinne varmuuden vuoksi tollasia hyytymistä edistäviä tuppoja, voi vähän sattua kun venytän tätä haavaa. Joo, ja laitankin itse asiassa varmana pari ommelta vielä lisää" Mun teki NIIIIN paljon mieli vetää sitä lekuria turpaan kun nousin siitä tuolista. :curs: :curs: :curs: :curs: :wall:

Asiakas! Vittu saatana. Jos on säännöt joiden mukaan on toimittava niin sitten niiden mukaan toimitaan. Jos puuttuu papereita ja pyydän asiallisesti sitä paperia niin samantien aletaan huutamaan että en tuu tänne enää ikinä kun täällä ei jousteta missään. Ja lähetään ovet paukkuen ulos. Ja kohta tullaan sen puuttuvan paperin kanssa ja ruvetaan heti vittuilemaan että sääntöjä tarvii noudattaa mutta vaan tiettyyn rajaan asti ei tarvi kyykyttää. Vittu viimeisen kerran tuun tänne kyykytettäväksi. Ja nieleskele siinä sitten vastalauseita, prkl! :curs: :curs: Pakko saada muuta hommaa, ei jaksa nieleskellä enää paskaa!

(huh, helpotti)

kvu sanoi:

Jos tulorajalle pitäisi uudet raamit antaa, niin tulisi niiden taata opiskelijalle mahdollisuus suomalaisen ihmisen keskimääräiseen ansiotuloon. opiskelija saa maksimissaan opintotukea+asumislisää noin 430 euroa/ kk ja suurin osa opiskelijoista nostaa tukia 9 kk vuodessa, jolloin tukien lisäksi saa tienata ~9000 euroa, joten opiskelijan tulot ovat tässä tapauksessa maksimissaan ~13 000 euroa (brutto). Keskimääräisesti suomalaiset tienaavat noin tuplasti tuon vuodessa eli opiskelijalla on mahdollisuus karrikoiden vain puoleen siitä tai muuten rokotetaan.

Jos taas haluaa tehdä ainoastaan töillä opintoajan rahat, joutuu töissä olemaan sen verran paljon, että opiskelut kärsivät. Joten ansiorajat voitaisiin nostaa ainakin sille tasolle, että opiskelijatkin voisivat elää taloudellisesti kuten ihmiset keskimäärin Suomessa. Nykyisellään opiskelijat mielestäni pakotetaan elämään lähes köyhyysrajan tuntumassa.

edit. Käteen jäävä asumistuki nousi marraskuussa noin 30 euroa kuussa, josta tulee 9 kk tuista huimat 270e.

kvu sanoi:
Et sitten yhtään kauempaa hakenut esimerkkiä.

Pyranha sanoi:
Jos itse saisin päättää opintotukisysteemistä, mä läväyttäisin kaikki tuet ja etuudet yhteen ja samaan summaan. Summa olisi muuten vakio paitsi, siihen voisi tehdä pientä hienosäätöä aluekohtaisesti vuokratason mukaan.
Tämän jälkeen voisi jokainen keskenään miettiä miten tuon summan käyttää, asuako yksiössä makaroonia mussuttaen vaiko kolmen hengen solussa ja hieman paremmin syöden.
Ateriatuki on hyvä esimerkki, opiskelija maksa 2,35E itse ja tukea ruokala saanee samanverran valtiolta. No 4,70E kotona tehtyä edullista safkaa kyllä käsittää mulla jo lähes vuorokauden muonat, mutta eihän se kannata kun tuen saa vain syömällä koululla.

Mietteitä mutupohjalta: Mä en tykkäis tosta sun systeemistä. Itse tuli reissattua aika tiheään tahtiin Hki-Tre-väliä viime lukukaudella ja samaa määrää kilometrejä ei varmana olis tullut istuttua junassa jos edestakasin matka olis maksanut täydet 50e. Yliopistot vetää aika hyvin väkeä, mutta amk-paikkoja jää täyttämättä pienillä paikkakunnilla melkoinen määrä. Jos liput juniin ja busseihin olisivat kalliimpia, olisivat oppilaat vielä pahemmin "vankeina pikkukylissä" ja paikkoja jäisi vielä enemmän tyhjiks. ....Mun mielestä opiskelijoita tulis kannustaa syömään kouluruokaa. Voi olla että koti, mikro ja jääkappi ovat niin kaukana, että vaihtoehdot on kouluruoka ja pikaruoka. Tässä tilanteessa 6e maksava kouluruoka (tai vielä enemmän maksava, koska ateria kohtaiset kustannukset nousisivat kysynnän puutteessa) jäisi monella kakkoseksi. ...Lisäksi mä toivoisin päättäjiltä lisää tukea opiskelijoiden (ja miksei muidenkin) julkisen liikenteen kustannuksiin. ...juu, että tällästä ihan mutulla ja omilla mielipiteillä.

Feikkiedit: Toive kai olis, että opiskelijat valmistuisivat nopeasti. Jos opiskelija jättäisi työntekoa vähemmälle ja keskittyisi opiskeluun, valmistuminen tapahtuisi nopeammin. ...Kannattaako työelämään pyrkiä ilman työkokemusta?... Mä uskon, että ainoa(!) varma tapa saada opiskelijat valmistuun nopeasti ja ehkä jopa rahoittamaan opintojaan nykyistä enemmän lainalla, olis taata mahdollisimman varma työsuhde heti opintojen päätyttyä.

Feikkiedit2: Opiskelijaelämä ei ole helppoa, miksköhän mäkin haluaisin siihen takasin?

Realedit: ...niin ja monelta opiskelijalta saattais jäädä vakuutukset ynnä muut lääkärin ja hammaslääkärin tarkastukset käymättä läpi jos kaikki tuki tulis "könttäsummana", eikä "tarvepohjaisesti suunniteltuina alennuksina" -Ei hyvä.

Realedit2: ...ja siihen koulun hiilariruokaan pitäis sisältyä lisäksi purkki Ehrmannia, ettei sitä täytyisi aina hakea erikseen S-Marketista.

On se saatana kun pitää tälläisestä avautua. Vaihdoin liittymää saunalahteen ja ja niillä on jotkut asetukset että kännykässä lukee kahteen otteeseen allekkain saunalahti saunalahti. tooooosi hieno katsella tuollaista ja sitä ei perkele edes saa pois.:wall:

Uncle Sam sanoi:
Ja vitut on kohdallaan. Teet 1-2 päivää viikossa duunia ja kesäduunit+lomarahat siihen päälle, niin menee jo se 9000 euron raja puhki.

Vapaa tulo on siis toi 9000 euroa, kun nostaa 9 kk tuet. Tuosta mällistä jää verojenkin jälkeen sellainen potti, että luulisi pärjäävän sen vuoden. Kummaa rutinaa täällä, itse asustelen kohtalaisen kalliissa yksiössä eikä ole mitään ongelmia ollut. Kesäisin paiskinut duunia ja muistanut laittaa osan myös sukanvarteen. Rahaa on yleensä jäänyt opintojen ja vuokran jälkeen (koko vuodesta) vielä jäljellekin. Nälkää ei ole pitänyt nähdä ja huvituksiakin voinut tehdä ihan tarpeeksi.

Onhan selvää, että esim perheellisille homma ei enää näin jouhevasti toimi ja varmasti löytyy muitakin esimerkkejä, joissa asiat kusee.

Pitäisikö opiskelijan kusta hunajaa koko opiskeluajan? Porukka valittaa, ettei tuet riitä edes vuokraan. Eletään sen mukaan, mihin rahat riittää. Kuulostaa vittumaiselta, mutta ei siellä kalliissa yksiössä ole pakko asua jos rahat eivät riitä. En tarkoita, että pitäisi lehtiroskikseen muuttaa, mutta varmasti on halvempiakin vaihtoehtoja asua kuin keskustan yksiöt.

Onhan nuo palautukset itseänikin joskus vituttanut, mutta silti musta ihan hyvä järjestelmä. Ideana on tukea vähätuloisia eikä niitä, jotka pärjäävät omillaan (vaikka he eivät mitään ilmaiseksi ole saaneetkaan).

Tanssiva Rosvo sanoi:
On se saatana kun pitää tälläisestä avautua. Vaihdoin liittymää saunalahteen ja ja niillä on jotkut asetukset että kännykässä lukee kahteen otteeseen allekkain saunalahti saunalahti. tooooosi hieno katsella tuollaista ja sitä ei perkele edes saa pois.:wall:
kyl multa yks hemmo otti sen pois. En kyl kattonu miten. Varmaan kova vitutus:D

Oon aivan neuvoton, että miten saisin yhestä kaverisuhteesta kehittymään kunnon parisuhteen. Pitäs keksiä miten tehdä jouhevasti aloite, kun mä oon vielä niin perkeleen ujokin :wall: Noh toivottavasti tää tästä ajan kanssa kehittyy hieman läheisemmäksi, koitan ainakin kovasti olla hyvin läheistä ystävää ;)

Kostaja X sanoi:
Et sitten yhtään kauempaa hakenut esimerkkiä.

Feikkiedit: Toive kai olis, että opiskelijat valmistuisivat nopeasti. Jos opiskelija jättäisi työntekoa vähemmälle ja keskittyisi opiskeluun, valmistuminen tapahtuisi nopeammin. ...Kannattaako työelämään pyrkiä ilman työkokemusta?... Mä uskon, että ainoa(!) varma tapa saada opiskelijat valmistuun nopeasti ja ehkä jopa rahoittamaan opintojaan nykyistä enemmän lainalla, olis taata mahdollisimman varma työsuhde heti opintojen päätyttyä.

Tuosta asiasta olen aivan samaa mieltä. Takaamalla työpaikka/ realistisia työpaikkamahdollisuuksia opiskelijoille, valtio lyhentäisi opiskeluaikoja dramaattisesti. En perkele mene kortistoon, vaikka mikä olisi. Ollaan sitten mieluummin opiskelija. Asun halvassa opiskelijakämpässä ja käyn vaikka välillä vaihdossa opiskelemassa jotain uutta kulttuuria (kaksi kertaa ollu jo). Mulle se, että valmistuis kortistoon on sellainen peikko etten sitä tule tekemään. Onhan noita hanttihommia, mutta mielellään sitä haluis tehdä oman alan hommia (en sitten ole mikään humanisti/opettaja/etc., sattuu vaan olemaan niin etten ole onnistunt löytämään vielä oman alan harjoittelu/kesätyöpaikkaa, joka vaikeuttaa sen lopullisen työpaikan löytymistä.)

Integrandi sanoi:
Onhan nuo palautukset itseänikin joskus vituttanut, mutta silti musta ihan hyvä järjestelmä. Ideana on tukea vähätuloisia eikä niitä, jotka pärjäävät omillaan (vaikka he eivät mitään ilmaiseksi ole saaneetkaan).

En jaksa asiasta sen enempää väitellä, mutta A) opintotukea ei ole muutettu juurikaan, eikä myöskään tulorajoja, kun taas elämisen kustannukset ovat nousseet huomattavasti, vaikka et edes asuisi keskustan kalliissa yksiössä. Nykyiset tulorajat ja tukisummat on pääosin jostain -80 luvulta. B) Suurimman osan mielestä ei ole hyvä systeemi. Edellä mainittujen lisäksi, ei mm. kannusta hankkimaan työkokemusta. Mutta, let's end this shit.:anssi:

Muutama viime yö on mennyt valvoessa, leposyke on normaalia korkeampi, tulostaso tippunut ja flunssanomainen olotila = ylikunto. Siinä on vitutusta tarpeekseen, mutta kaippa tuo pienellä levolla lähtee.

Vaihdoin sitten liittymää Elisasta Tele Finlandiin ja opin sen, että halpaa ja hyvää ei ole. Voi saatanan saatana.

Back
Ylös Bottom