Vitun Tsekki!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Danyon
  • Aloitettu Aloitettu
No niin

Originally posted by AG+
Luuletko että afrikkalaiset ensitöikseen kertovat tullimiehille että tulen hakemaan turvapaikkaa? Suurin osa haluaan vain maahan sisään eikä niitä kiinnosta turvapaikkastatus ...

hohhoijaa... :david:

Nyt on taas menny puurot ja vellit sekasin. Jos maahantulolupa-asiat on kunnossa, Suomeen pääse (vaikka Afrikasta). Kun maahantulolupa-asiat oli kunnossa, Tsekkeihin ei päässyt. Kaksi aivan eri asiaa. Ei tarvi joka threadista väen vängällä vääntää jotain rasismikeskustelua.

Jos tällä viestillä loukkasin jotain maahanmuuttajaa tai maahan laittomasti pyrkivää ulkomaalaista, pyydän nöyrimmästi anteeksi!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: No niin

Originally posted by stranger
hohhoijaa... :david:

Nyt on taas menny puurot ja vellit sekasin. Jos maahantulolupa-asiat on kunnossa, Suomeen pääse (vaikka Afrikasta). Kun maahantulolupa-asiat oli kunnossa, Tsekkeihin ei päässyt. Kaksi aivan eri asiaa. Ei tarvi joka threadista väen vängällä vääntää jotain rasismikeskustelua.

Jos tällä viestillä loukkasin jotain maahanmuuttajaa tai maahan laittomasti pyrkivää ulkomaalaista, pyydän nöyrimmästi anteeksi!

No en muista rasismia maininneeni vaikka käytinkin kyllä afrikkalaisia esim ryhmänä... xenofobiaa vastustan ennemminkin... samat ihmiset jotka eivät halua neekereitä tänne eivät myöskään halua "paluumuuttajia" /inkeriläisiä, venäläisiä, virolaisia, romaneja etc ryhmiä.

Varmaan osittain johtuen miten itsekin kirjoitan niin keskustelu kääntyy siihen. Minä kuitenkin olen liberaali ja asia josta haluaisin keskustella on nimenomaan se minkä mainitsit.

Minun mielestäni laitonta maahanmuuttoa ei voi olla. Kyllä ihmisen pitää saada mennä minne haluaa riippumatta paikallisista viranomaisista (tietysti joitain poikkeuksia on). Pitäisi viranomaisille riittää että noudattaa lakia kun on rajojen sisällä.

Suurin osa tuntuu pitävän tätä aivan ihmeellisenä näkökantana mutta ei passejakaan ole ollut olemassa kuin 100 vuotta joissain harvoissa maissa. Sitä ennen sai matkustaa miten halusi.

No niin

Originally posted by AG+

Varmaan osittain johtuen miten itsekin kirjoitan niin keskustelu kääntyy siihen. Minä kuitenkin olen liberaali ja asia josta haluaisin keskustella on nimenomaan se minkä mainitsit.

Asia selvä... Hieman konservatiivisempana en ole samaa mieltä kanssasi. Ksenofobiastakaan en mielestäni kärsi (ellen pelkää itseäni :lol2: ), vaikka sigusta joku tosikko voisikin niin päätellä. Asiat riitelee - ei miehet. :kippis1:

Re: Re: No niin

Originally posted by AG+

Minun mielestäni laitonta maahanmuuttoa ei voi olla. Kyllä ihmisen pitää saada mennä minne haluaa riippumatta paikallisista viranomaisista (tietysti joitain poikkeuksia on). Pitäisi viranomaisille riittää että noudattaa lakia kun on rajojen sisällä.

Suurin osa tuntuu pitävän tätä aivan ihmeellisenä näkökantana mutta ei passejakaan ole ollut olemassa kuin 100 vuotta joissain harvoissa maissa. Sitä ennen sai matkustaa miten halusi.

Noh, yli 100 vuotta sitten ei niin helposti mistään Afrikasta suomeen tultukaan. Eikä muutenkaan matkusteltu miten sattuu. Minkä takia ne passit sitten ylipäätään otettiin käyttöön? Ei kuulosta minusta kovin hyvältä, että kuka vaan saa tulla tänne tyhjää toimittamaan.

Niin, ennenwanhaan vierailijoita kohtaan ei oltu niinkään suvaitsevaisia kuin nykyään, jos vuoltu lastu ajelehti yläjuoksulta niin ei siinä auttanut kun ottaa kirves käteen ja mennä vähän jututtamaan tunkeutujaa...:D Eikä siinä keskustelussa paljoa passia kyselty...paremminkin kirves hoiti puhemiehen virkaa...

Et onhan tässä suhteessa edistystä tapahtunut..;)

Danyon sanoi:
Toivottavasti jaksatte lukea.

Olin suunnitellut tyttöystävän kanssa Tsekin matkaa noin 2kk. Tuli pääsiäinen, tyttöystävä italiasta Itävaltaan ja sitten 400km autolla etelä-Itävallasta Linzin läpi Tsekin rajalle. Mahtava tunnelma! Ystävä jäi meidän takia Prahaan odottamaan kahdeksi päiväksi, että voi antaa asuntonsa avaimet käyttöömme ennen kuin lähtisi itse vanhempiensa luokse pääsiäisen viettoon.

Mutta mitä helvettiä (saako täällä kiroilla?) tapahtuikaan? Rajalla TsekkiHinttariKommari kysyi kuka passini kuvan henkilö on? Vastasin, että sehän olen tietysti minä johon kyseinen kusipää totesi, että ei varmasti ole ja käski palaamaan takaisin Itävaltaan!

Kuvassa mulla on olkapäille asti olevat hiukset ja skegge. Tällä hetkellä hiukset ovat lyhyemmät ja goatee on sänkenä. Näytin ajokortin, kuvallisen kela-kortin, parit paikalliset dokumentit mutta ei mitään vaikutusta. Kerroin, (ja näkihän tämä pässi passista) että olen kiertänyt tämän näköisenä 34 maata eikä kukaan ole koskaan mussuttanut mitään kuvasta tai mistäkään muusta. "go back... no discuss.." ja sen jälkeen kyseinen viranomainen ei "osannutkaan" puhua enään englantia. Esimiestä "ei ole" ja kollegat eivät suostuneet kyseenalaistamaan kollegansa päätöstä taikka edes vilkaisemaan passia vaikka kuinka yritin.

Soitin samantien Suomen Itävallan suurlähetystöön mutta olivat kiinni. Menin juttelemaan Itävallan rajaviranomaisten kanssa, jotka kertoivat, että Tsekin viranomaiset olivat käännyttäneet aiemmin samana päivänä jo yhden Itävaltalaisen samoin perustein ja että heillä on oikeus tehdä se perustelematta sen tarkemmin asiaa. Neuvoivat toisen rajanylityspaikan, jonne oli 50km matkaa. Yritin sieltä mutta passissa oli leima, josta kävi ilmi, ettei henkilöä ei oltu otettu maahan. Viranomainen kävi soittamassa pari puhelua, tietysti toiselle rajanylityspaikalle ja tuli takaisin kertoen "you need a new photo".

Sitten paloi hermot, nousin autosta ja yritin pysyä viileenä huonolla menestyksellä. Kerroin, että jos ihminen yrittää maahan väärällä passilla, niin eikö se ole rikos josta hänet pitäisi pidättää ja sen jälkeen selvittää asia perusteellisesti. Jos tarvitsen uuden kuvan niin hehän jo myöntävät, että passin kuvassa oleva henkilö olen minä. Tämän jälkeen syntyi pieni härdelli jonka jälkeen kukaan viranomaisistä ei osannut enään taaskaan puhua muuta kieltä kuin Tsekkiä.

Lopuksi monien puhelujen jälkeen juttelin Suomen Tsekin suurlähetystön edustajan kanssa, joka taas oli jutellut Suomen Tsekin varasuurlähettilään kanssa, joka oli kertonut, että mitään ei ole tehtävissä. Miehillä on oikeus päättää kuka otetaan maahan ja kuka ei ilman sen kummempiä perusteluja.

Voitte kuvitella VITUTUKSEN suuruutta kun ajettiin aivan uuvuksissa takaisin kotia, kohti Klagenfurtin pikku kaupunkia ja kun väsyneenä nukuttiin 05.00 kylmässä autossa, kummankaan jaksamatta ajaa, sen sijaan, että olisimme olleen Prahan "romanttisessa" ytimessä, EU:hun pyrkivässä Tsekeissä.

En voi muuta todeta kuin, että tämä VITUN tsekkipaska pilasi kahden henkilön kauan suunnitteleman pääsiäisen.

Vedetäänpä tällainen threadi pölyjen uumenista ylös.

Voin kuvitella ylläolevan kaverin vitutuksen kun menee suunnitelmat reisille. Olisin varmaan itsekin ollut samoissa tuntemuksissa vastaavassa tilanteessa, mutta...

Eiko passien idea ole se, että siitä pystyy tunnistamaan kyseisen henkilon? Enpä millään jaksa uskoa, että kyseinen "tshekkihinttari" tuota ihan vittuillakseen teki. Kuvitelkaapa tilanne toisinpäin: joku tshekki valittaisi kun ei ole päässyt passillaan Suomeen kun oli kuva vuodelta miekka ja kirves. Veikkaan että tuossa ei tshekkipoika suomalaisilta rispektejä saisi vaan rajamies, joka on hommansa hoitanut niinkuin pitää. Kyllä sillä kuvalla passissa on olemassa selkeä syy.

Ja sitten itse asiaan, jonka takia en viitsi uutta threadia avata. Kuinka monella on koskaan kysytty pankissa ym paikassa mitään "ylimääräistä" kun on pitänyt papereita näyttää (unohdetaan juottolat)?. Itse kävin hiljattain pankissa hakemassa rahaa, kun pankkikortti unohtui:

Minä: hei, voisitko kertoa paljonko on tilini saldo (ojennan ajokortin)
Neiti: (näpyttelee henkilotunnukseni, siten että peukalo peittää puoliksi kuvani) xxxx euroa.
Minä: nostaisin xxx euroa
Neiti: selvä!

Sama kaava on toistunut useassa eri paikassa. Koskaan ei ole kyselty mitään vaikka kuva on ollut täysin eri näkoinen. Luulisi että varsinkin pankissa jengillä olis munaa evätä rahojen nostaminen jos ei pysty kuvasta tunnistamaan. Tai edes kysyä jotain varmistavaa ("missä asut", "paljonko olet tallettanut viimeksi" tjsp).

Itse olin vuosi sitten valvomassa tenttejä. Kaveri koitti palauttaa paperiaan opiskelijakortilla, jossa ajan hammas oli syonyt kuvasta puolet. En saatana ottanut paperia vastaan!

Kuvittelenko vaan vai eiko noilla kuvilla henkilopapereissa ole mitään merkitystä?

Eiii, tää on 2 vuotta vanha thread.... :) Nyt pitäisi taas kysyä Danyonilta näin muutaman vuoden päästä että "no vituttaako tsekki vielä?" .....

Kun tämmöinenkin keskustelu on nostettu esiin niin haluatteko kuulla hauskan tarinan junasta matkalla itävallasta saksaan. Ai ette, no kerronpa kuitenkin.
Eli olin matkalla takaisin itävallasta vierailulta kotia kohti, kun rajapoliisin setä päätti tiedustulle missä Delmonten passi sijaitsee. Kerroin, että se sijaitsee tällä hetkellä Frankfurtin eteläpuolella ja sinnehän juna saapuu jo kuuden tunnin kuluttua. Seuraavaksi seliteltiinkin schengenistä, eu:sta ja kaikesta muusta. Onneksi lopulta suomalainen ajokortti kelpasi hepulle ja Frankfurtin rautatieasemalle ei ollut vihreäpukuiset sedät odottamassa. Mitä tästä opimme? Ainakin sen, ettäpassi kannattaa pitää aina mukana kun matkustaa, myös euroopan sisällä. Olen pari kertaa miettinyt, että mitäköhän olisi tapahtunut jos en näyttäisi normi eurooppalaiselta vaan vaikkapa inhalta arabilta. Oisko Delmonte päässyt silloin tutustumaan saksalaisen vankilan tarjoamaan majoituspalveluun....

Alkuperäiseen(vanhaan) postaukseen liittyen sanoisin, että valitettavasti(tai ei oikeastaan valitettavasti) sille rajavirkailijalla on oikeus moinen päätös tehdä ja avautuminen tuskin auttaa asiaan...

Kyllähän tuo passi kannattaa pitää mukana aina ulkomailla. Kaveriani uhkailtiin noin 70e sakoilla Hollannissa hänen ollessaan pyörälenkillä, kun ei ollut henkilöpapereita mukana. Suomi-ajokortti saattaa olla ongelma joskus, vaikka teoriassa sen pitäisi kelvata. Säkästähän tuo on kiinni, viikonloppuna tulin kolmen maan läpi ilman että mitään kysyttiin.

Alkuperäiseen tsekki-vitutukseen olen hieman samaa mieltä kuin Integrandi. Ymmärrän että on vituttanut, mutta jos jaksaa järjestää tuollaisen reissun, niin luulisi että pienen paperiasian hoitaminen ei paljon vaivaa lisää. Rajamies oli varmasti joustamaton mulkku, mutta toimi ohjeidensa mukaan. 2001 jälkeen passikontrollia on tiukennettu ympäri maailmaa.

Arvid sanoi:
Kyllähän tuo passi kannattaa pitää mukana aina ulkomailla. Kaveriani uhkailtiin noin 70e sakoilla Hollannissa hänen ollessaan pyörälenkillä, kun ei ollut henkilöpapereita mukana. Suomi-ajokortti saattaa olla ongelma joskus, vaikka teoriassa sen pitäisi kelvata. Säkästähän tuo on kiinni, viikonloppuna tulin kolmen maan läpi ilman että mitään kysyttiin.
Ongelma lienee siinä, että suomessa ajokortti on samalla ihan virallinen henkilöllisyystodistus, ainakaan saksassa (ja espanjassa) taasen ei. Ja jos paikallinen reinikainen ei tätä ymmärrä/tiedä, niin ongelmia voi seurata. Mä olen ollut huomaavinani, että aika usein saksaan tullessa tarkastellaan papereita, ulospäinmennessä kukaan ei tunnu piittaavan mitään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom