Vitun Tsekki!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Danyon
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
50
Toivottavasti jaksatte lukea.

Olin suunnitellut tyttöystävän kanssa Tsekin matkaa noin 2kk. Tuli pääsiäinen, tyttöystävä italiasta Itävaltaan ja sitten 400km autolla etelä-Itävallasta Linzin läpi Tsekin rajalle. Mahtava tunnelma! Ystävä jäi meidän takia Prahaan odottamaan kahdeksi päiväksi, että voi antaa asuntonsa avaimet käyttöömme ennen kuin lähtisi itse vanhempiensa luokse pääsiäisen viettoon.

Mutta mitä helvettiä (saako täällä kiroilla?) tapahtuikaan? Rajalla TsekkiHinttariKommari kysyi kuka passini kuvan henkilö on? Vastasin, että sehän olen tietysti minä johon kyseinen kusipää totesi, että ei varmasti ole ja käski palaamaan takaisin Itävaltaan!

Kuvassa mulla on olkapäille asti olevat hiukset ja skegge. Tällä hetkellä hiukset ovat lyhyemmät ja goatee on sänkenä. Näytin ajokortin, kuvallisen kela-kortin, parit paikalliset dokumentit mutta ei mitään vaikutusta. Kerroin, (ja näkihän tämä pässi passista) että olen kiertänyt tämän näköisenä 34 maata eikä kukaan ole koskaan mussuttanut mitään kuvasta tai mistäkään muusta. "go back... no discuss.." ja sen jälkeen kyseinen viranomainen ei "osannutkaan" puhua enään englantia. Esimiestä "ei ole" ja kollegat eivät suostuneet kyseenalaistamaan kollegansa päätöstä taikka edes vilkaisemaan passia vaikka kuinka yritin.

Soitin samantien Suomen Itävallan suurlähetystöön mutta olivat kiinni. Menin juttelemaan Itävallan rajaviranomaisten kanssa, jotka kertoivat, että Tsekin viranomaiset olivat käännyttäneet aiemmin samana päivänä jo yhden Itävaltalaisen samoin perustein ja että heillä on oikeus tehdä se perustelematta sen tarkemmin asiaa. Neuvoivat toisen rajanylityspaikan, jonne oli 50km matkaa. Yritin sieltä mutta passissa oli leima, josta kävi ilmi, ettei henkilöä ei oltu otettu maahan. Viranomainen kävi soittamassa pari puhelua, tietysti toiselle rajanylityspaikalle ja tuli takaisin kertoen "you need a new photo".

Sitten paloi hermot, nousin autosta ja yritin pysyä viileenä huonolla menestyksellä. Kerroin, että jos ihminen yrittää maahan väärällä passilla, niin eikö se ole rikos josta hänet pitäisi pidättää ja sen jälkeen selvittää asia perusteellisesti. Jos tarvitsen uuden kuvan niin hehän jo myöntävät, että passin kuvassa oleva henkilö olen minä. Tämän jälkeen syntyi pieni härdelli jonka jälkeen kukaan viranomaisistä ei osannut enään taaskaan puhua muuta kieltä kuin Tsekkiä.

Lopuksi monien puhelujen jälkeen juttelin Suomen Tsekin suurlähetystön edustajan kanssa, joka taas oli jutellut Suomen Tsekin varasuurlähettilään kanssa, joka oli kertonut, että mitään ei ole tehtävissä. Miehillä on oikeus päättää kuka otetaan maahan ja kuka ei ilman sen kummempiä perusteluja.

Voitte kuvitella VITUTUKSEN suuruutta kun ajettiin aivan uuvuksissa takaisin kotia, kohti Klagenfurtin pikku kaupunkia ja kun väsyneenä nukuttiin 05.00 kylmässä autossa, kummankaan jaksamatta ajaa, sen sijaan, että olisimme olleen Prahan "romanttisessa" ytimessä, EU:hun pyrkivässä Tsekeissä.

En voi muuta todeta kuin, että tämä VITUN tsekkipaska pilasi kahden henkilön kauan suunnitteleman pääsiäisen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei saatana!! Otan osaa... Tosiaan itäeuroopan maissa viranomaiset osaa olla vittumaisia. Omaa kokemusta on sen verran kun olin kuljetusliikkeessä huolitsijana töissä niin varsinkin Puolan tulliviranomaiset osas pottuilla ja silloin tavarat pysähty.

Eri juttu on sitten kun tällaista tapahtuu yksityishenkilöille ja varsinkin itelle. :curs:
Olis ehkä kannattu heittää vaikka 20 euroa sille kusipäälle niin olis saattanu mieli muuttua...

Juu ollaan vaan onnellisia tästä miedän Suomestamme, vaikka verotukset ovatkin kovia yms.
EIlen vain milloinka kattelin urheiluruutua kun Jan Caloun just sano et oli ens hankala sopeutua tarkkoihin pikkusääntöihin mitä Suomessa oli, mut tottui niihin ja oli tyytyväinen, kun tajus et Tsekissähän ei oo käytönnössä mitään sääntöjä, ja kaikki tekee enemmän tai vähemmän mitä tykkää...
Kyllä tää maailma on vielä aika :david: ei helposti ees tajua miten hyvin meillä täällä Suomessa pyyhkii...

Ei oo niin helppoa liikuminen EU:n itäpuolella. Tsekin rajalla saattavat katsastaa auton ja käännyttää jos läytyy huomautettavaa. Esim. liian kuluneet rekaat on yleinen syy moiseen, saattavatpa muistaa vielä sakollakin. Kaverini joutuivat kerran käntymään kun tauspeili oli tippunut, silloin ei ollut onneksi kovin pitkä matka seuraavaan rajanylityspaikkaan. Myös sitten kun pääsee sen rajan yli kannattaa olla tarkkana, sakkoja saattaa aika helposti, huonolla tuurilla ottavat vielä passin säilöön viikonlopun yli. Onneksi kuitenkin "palvelu" yleensä paranee kun ei ole vailla kuitteja...

Paskiaiset.

Virastojenvalta (käänsinköhän sanan oikein) on kiva jäänne kommunismistä. Kiva kun saadaan näitä uusia valtioita mukaan EU:hun... (ei lisää aiheesta.)

Vähän vastaavia kokemuksia löytyy, latvian ja liettuan rajoilta.
Pahin erehdys yhdeltä matkalaiselta oli mennä kuselle luontoon eikä vessaan. Siinä sitten jotain 6tuntia oltiin rajalla, ei meinannut päästää läpi, sakot tuli ja onnex lopulta taisi vuoro vaihtua, kun toinen heppu toi passit ja pahoitteli viivästystä..

No niin

No sut on sitten pikakäännytetty Tsekistä ;)

Missähän ovat palstalta kaikki kansallisen itsemääräämisoikeuden kannattajat / potki pakolaista kirjoittelijat. Eihän sua kohdeltu sen kummemmin kuin afrikkalaisia. Byrokratia / viranomaiset rulettaa...

Sulla oli vaan väärät kilvet autossa. Kai se ny vituttaa olla leipäpalkalla jossain raja-asemalla duunissa kun länsimaalaiset tulee keskeyttään 8 tunnin pituisen kahvitauon.

Mulla ei kyllä Tsekkilän rajalla ole koskaan ollut ongelmia. Ei myöskään Unkarissa, Romaniassa eikä Puolassa.

Suurimmat ongelmat on ollu Ison-Hienon-Britannian rajalla. Epäilivät niin kovasti turvapaikanhakijaksi, etten meinannut päästä maahan sisään (niin, rajahenkilöstö ei tietysti tiennyt, että Suomi on Euroopassa.)

Tuli vaan mieleen, että josko sille kaverille olis pitäny tarjota mutamaa seteliä kouraan. Eikö tullut mieleen vai etkö uskaltanut lahjomissyytteen tms. takia?

-K

--

Sanoisinko että aika perseestä. Varsinkin kun pääsiäinen oli suunniteltu siellä vietettäväks.

Aika kummaa käytöstä. Itse kun joskus matkustin junalla ympäri itä-eurooppaa niin usein vedin hirsiä kun passintarkastajat nousivat junaan, koska suosimme yöllä matkustamista.

Puolan rajalla kun oli minulta passia pyydetty, niin olin vaimoni mukaan vetänyt paitani unissaan ylös ja näyttänyt tullimiehuille paljasta rintaa / mahaa....Tähän saattoi vaikuttaa unilääkkeeksi otettu viinipullo.

Vaimo oli onneksi löytänyt minunkin passiní ja näyttänyt sen virkailijoilla..;). Tsekin rajallakaan ei ollut mitään ongelmia...

Luultavasti kärtti pientä lahjusta, tai sitten sillä virkailijalla oli jotain Suomalaisia vastaan...otan osaa.

Originally posted by kilkkinen
Sulla oli vaan väärät kilvet autossa. Kai se ny vituttaa olla leipäpalkalla jossain raja-asemalla duunissa kun länsimaalaiset tulee keskeyttään 8 tunnin pituisen kahvitauon.

Hohhohhoo!! Hyvää läppää :lol2:

Oikeesti, tuommosessa tilanteessa passin välistä rajamiehen "löytämä" 20€ (tai pari) seteli auttanee kummasti asiaa. Jos rupee urputtaan lahjomisyrityksestä, niin sanoo vaan "Oho! Sinnekö mä ne rahat olin unohtanut?? Olipa hyvä että löyty, kiitos!" (nappaa rahat takas ja tunkee nopeesti takasin omaan lompsaan).

Re: No niin

Originally posted by AG+
Eihän sua kohdeltu sen kummemmin kuin afrikkalaisia. Byrokratia / viranomaiset rulettaa...

Afrikkalaisia kohdeltu missä? Suomessa? En oikein ymmärtänyt tuota vertausta. Olin menossa Tsekkeihin lomalle, en muuttamassa sinne tai hakemassa turvapaikkaa. Paperit olivat kunnossa ja paikallinen ystäväni odottamassa minua, jonka osoitteen ja nimen ja puhelinnumeron annoin viranomaiselle ongelmien synnyttyä ilman minkäänlaista vaikutusta.

En oikein osaa kuvitella, että suomesta käännytettäisiin "afrikkalainen" autonsa kanssa rajalta samoin perustein varsinkin, jos hänellä on Suomessa tuttu majoittamassa hänet. Ymmärtäisin kyllä päätöksen, jos se olisi tullut ylemmältä taholta perusteluiden kera.

Tuosta lahjomisesta sen verran, että sain sellaisen kuvan, että tämä henkilö halusi ainoastaan käännyttää mut pois ja kärkkyi syytä, jolla olisi voinut viedä jutun pidemmälle. Kopissa oli kaksi muuta viranomaista enkä uskaltanut alkaa lappaa rahaa tiskiin, vaikka sen kävikin mielessä.

Originally posted by Raven
Vähän vastaavia kokemuksia löytyy, latvian ja liettuan rajoilta.
Pahin erehdys yhdeltä matkalaiselta oli mennä kuselle luontoon eikä vessaan.

Slovakian rajalla oli vastaavanlaisia kokemuksia. Raja-asemalla oli kyllä yleiset vessat, mutta ne oli lukossa. Bussilastillinen sakkia kupla otsassa sitten äkkiä rakennuksen taakse kuselle, niin eiköhän jo tullimiehet ilmesty sakottamaan
:curs: Muistaakseni 100 dollaria, siinähän sitten kolehtia keräämään :curs:

Re: Re: No niin

Originally posted by Danyon
Afrikkalaisia kohdeltu missä? Suomessa? En oikein ymmärtänyt tuota vertausta. Olin menossa Tsekkeihin lomalle, en muuttamassa sinne tai hakemassa turvapaikkaa.

Luuletko että afrikkalaiset ensitöikseen kertovat tullimiehille että tulen hakemaan turvapaikkaa? Suurin osa haluaan vain maahan sisään eikä niitä kiinnosta turvapaikkastatus ... vaan duuni jostain ja rahaa taskuun. Varmaan heilläkin löytyy tuttuja maista mihin ovat menossa.

En niinkään verrannut nimenomaan sinun asemaasi afrikkalaisiin vaan ihmisten ja valtioiden asemaa:

Täälläkin monet haluavat että Suomeen saa päästää vain sopivia henkilöitä ja katsotaan että koska ollaan itse suomalaisia niin on täysi oikeus näin tehdä. Ja näin ihmisten vapaata liikkuvuutta rajoitetaan surutta.

No näin juuri tapahtui sinulle vaikka syy ehkä ei ole sama kuin afrikkalaiselle mutta tullimies joko katsoi sinun olevan epätoivottavaa ainesta esim rikollinen väärän passin kanssa tai muuten vaan huumeveikko/pummi tai yritti saada lahjusta.

Pointti vaan on se että jos yllä oleva katsontakanta hyväksytään niin tämä kyseinen tullimies toimi aivan "oikein". Sinunhan se pitäisi todistaa olevasi "hyödyllinen" Tsekkiläisille että pääset maahan eikä niin että he antaisivat jonkun syyn miksi sinua estettiin tulemasta maahan. Et siis ilmeisesti ollut vakuuttava.

Re: No niin

Originally posted by AG+
No sut on sitten pikakäännytetty Tsekistä ;)

Missähän ovat palstalta kaikki kansallisen itsemääräämisoikeuden kannattajat / potki pakolaista kirjoittelijat. Eihän sua kohdeltu sen kummemmin kuin afrikkalaisia. Byrokratia / viranomaiset rulettaa...

pikkusen on riidanhaastomeininkiä. kukas sun muroille on kussu ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom