Vitamiinit ja vastustuskyky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pihlis75
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä viimisen vuoden aika reilusti sairasteltua, tuli mieleen, minkälaista vitamiinimäärä porukat vetää ja kuinka paljon vuodessa sairaana.

Netistä jotakin tutkimustuloksia lueskelin, että...
C-vitamiinia kestää vatsa noin 12g, eli yleistä 500mg tablettia saisi kiskasta reilu parikymmentä vuorokaudessa
D-vitamiinilla ei myrkytysoireita vielä 250mg päiväannoksella

Itse ajattelin testata seuraavaa,
C-vitamiini siellä noin 10g/vuokausi.
D-vitamiini noin 100-120mg/vuokausi.

Lisäksi monivitamiinit ja sinkki.

Ideoita, ajatuksia, omakohtasia testejä ym tutkimustuloksia.

Noita c-vitamiinia pistoksia kerran pistetään syöpäpotilaillekkin, niin itsellä heräs ajatus, että kuinka tehokkaasti ne tosiaan toimii isoina annoksina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä kerran pari vuodessa se perusflunssa, söi vitamiineja tai ei. Nykyään menee päivässä:

- 1 pussi animal pak
- 125µg D-vitamiinitabletti
- 1-2kpl gramman C-vitamiinitablettia
- 1 maitohappobakteerikapseli
- 20 kpl omega3 kapseleita

+ illalla 350mg magnesiumia sekä ZMA kapselit.

C-vitamiinilla parannetaan syöpää lähinnä vaihtoehtolääketieteen parissa. C-vitamiinilla ei voi myöskään ehkäistä flunssaa.
10 grammalla C-vitamiinia ennustan, että saat ripulin.

C-vitamiinin mega-annoksien puolesta puhujat nojaavat Linus Paulingin 40-vuotta vanhoihin väitteisiin c-vitamiinin terveyshyödyistä, joita ei ole tieteellisesti todistettu.

Normiruokavaliota noudattava ihminen ei oikeastaan tarvitse muita kuin D-vitamiinilisän (suomessa).

dL00m, sinkku naimisissa...?
En oo iskemässä :D

Tuli vaan mieleen tuo parisuhde/perhetilanne.
Mietin asiaa näin, että jos yksi ihminen saa vuoden aikana pari eri flunssaa, esim mun tapauksessa, minä, emäntä + 3 lasta.
Kaikki viisi ihmistä tuo vuodessa sen 2 pöpöä, niin se on jo melkein flunssa/kuukausi.

Tuntuu, että noita pöpöjä kun tulee saman katon alle, niin se kiertää koko perheen.

Pikkupoika aloitti hoidossa, tytär alaasteella, vanhempi poika ammattikoulussa, vaimo hoitaa pikkulapsia työkseen, itse tehdashallissa, missä noin 200 äijää töissä.
Tuossa ainakin kaikki mahdollisuudet, että kaikilla pöpöillä mahdollisuus tulla.

Jos vertaa vaikka sinkkumiestä, ketä töissä 2-3henkilön firmassa.

C-vitamiinilla parannetaan syöpää lähinnä vaihtoehtolääketieteen parissa. C-vitamiinilla ei voi myöskään ehkäistä flunssaa.

C-vitamiinin mega-annoksien puolesta puhujat nojaavat Linus Paulingin 40-vuotta vanhoihin väitteisiin c-vitamiinin terveyshyödyistä, joita ei ole tieteellisesti todistettu.

Normiruokavaliota noudattava ihminen ei oikeastaan tarvitse muita kuin D-vitamiinilisän (suomessa).

http://terveyssatama.blogspot.fi/2012/08/flunssien-ja-mahatautien-esto-on.html

C-vitamiinilla näyttäisi olevan isoina monen gramman annoksina otettuna lievä (aikuisilla n. 8% ja lapsilla 14%) flunssaa lyhentävä vaikutus (Hemilä 2006). C-vitamiinilisä täytyy kuitenkin aloittaa välittömästi ensioireiden ilmaannuttua ja ilmeisesti hyvin isot annokset (6 g/vrk) auttavat parhaiten lyhentämällä flunssaa keskinmäärin vuorokaudella.

[...]

Flunssien estossa C-vitamiinilla ei näyttäisi olevan tehoa tavallisessa väestössä. Fyysisen harjoittelun ja flunssien välillä on kuitenkin J-käyrämäinen korrelaatio. Rasittava liikunta lisää flunssaherkkyyttä ja kovaa harjoittelevilla urheilijoilla on normaalia enemmän flunssia. Heillä C-vitamiinien vaikutukset flunssan ilmaantuvuuteen näyttäisivät eroavan valtaväestöstä. C-vitamiinilisä vähensi flunssan ilmaantuvuutta puolella tutkimuksissa, joissa oli fyysisesti rasittuneita ihmisiä kuten maratonjuoksijoita, hiihto- ja sotaharjoitusleiriläisiä (Hemilä 2006).

C-vitamiinin tavoin sinkillä on tieteellistä näyttöä, että sillä voidaan estää että hoitaa flunssia. Myös lääketeollisuus on tullut tähän mukaan kombinoimalla molempia aineita esimerkiksi särkylääkkeisiin lieventämään flunssan oireita.

Kirjoittaja Jan Sundell on lääketieteen tohtori, sisätautiopin dosentti, sisätautien erikoislääkäri, kehonrakentaja (CBB) ja toimii ylilääkärinä Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Dr. Body kirjoittaa myös kolumnia Body-lehdessä ja on uuden Hanki lihasta, polta rasvaa -kirjan kirjoittaja.

Totta, raskaita liikuntasuorituksia kylmässä ilmanalassa suorittavilla (maraton, sotilaat) saattaa olla hyötyä c-vitamiinista. Hemilän tuloksia ei ole saatu toistettua terapeuttisissa kokeissa (therapeutic trials).

Kuten Hemilä toteaa:

Vitamin C could be useful for people exposed to brief periods of severe physical exercise. While the prophylaxis trials have consistently shown that vitamin C reduces the duration and alleviates the symptoms of colds, this was not replicated in the few therapeutic trials that have been carried out. Further therapeutic RCTs are warranted.

On oma lukunsa, voidaanko näitä alustavia tuloksia soveltaa sisätiloissa harrastettavaan voimaharjoitteluun.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000980.pub3/abstract

Ei vaihtoehtolääketiede mun mielestä ole ollenkaan väärässä, jossakin paikassa on varmasti esim antipiootit paljon tehokkaampia, mutta nyt puhutaankin enneminkin ennaltaehkäisemisestä.
Saadaan kunnon kekustelu, ei sen väliä, puhutaanko reseptilääkkeistä, tai homeopatiasta, pääasia, että tulee mielipiteet tai tutkimustulokset muidenkin luettavaksi.

Eikä vielä ainakaan vatsa sekaisin, vaikka testaankin tuota c-vitskuja yli 10g päiväannoksella.

Jossakin tutkimuksessa oli, että elimistö kestää c-vitamiinia noin 12g/vuorokausi, ilman vatsavaivoja ja infulenssaa sairastava kesti 250g cvitamiinia ilman vatsavaivoja.

Oma kohtaisia kokemuksia ja havaintoja löytyy mutta tutkimustuloksia en ala kaivelemaan ja linkittelemään.

Ajanjakso on kyllä suht lyhyt mihin mun omat havainnot perustuvat (5kk), mutta uskaltaisin väittää että flunssat ynm. pöpöt ovat pysyneet tehokkaammin poissa nyt kun olen syönyt joka päivä säännöllisesti vitamiineja, normaalisti olen sairastanut flunssan 2x per vuosi.

C-vitamiinia 2x500mg, D-vitamiinia 3x25µg, Pitkävaikutteinen B-vitamiini 3x päivä , sinkkiä 3x15mg ja valkosipulia tulee laitettua runsaasti ruokiin. Nuilla vitamiini määrillä mennään tällä hetkellä.

En suosittele ottaa 12g annosta C-vitamiinia päivässä ja jos haluat kokeilla niin jätä kokeilu välipäivälle:)
Oma annos 1g/vrk ja flunssa on pysynyt poissa..

Sairastelin nuorempana flunssia usein kun tuli juotua treeneissä ja jälkeen jääkylmää vettä.
En tiedä onko vaikutus sitten henkisellä tasolla, mutta vaikutus oli merkittävä vaihdettua juoma vähintään huoneenlämpöiseksi.
Myös itse treenikin kulkee paremmin.

Oma kohtaisia kokemuksia ja havaintoja löytyy mutta tutkimustuloksia en ala kaivelemaan ja linkittelemään.

Ajanjakso on kyllä suht lyhyt mihin mun omat havainnot perustuvat (5kk), mutta uskaltaisin väittää että flunssat ynm. pöpöt ovat pysyneet tehokkaammin poissa nyt kun olen syönyt joka päivä säännöllisesti vitamiineja, normaalisti olen sairastanut flunssan 2x per vuosi.

C-vitamiinia 2x500mg, D-vitamiinia 3x25µg, Pitkävaikutteinen B-vitamiini 3x päivä , sinkkiä 3x15mg ja valkosipulia tulee laitettua runsaasti ruokiin. Nuilla vitamiini määrillä mennään tällä hetkellä.

Itselläni samoja kokemuksia, about vuoden ajalta. Yleesä olin 2-3 kertaa vuodessa flunssassa, nyt tosiaan meni vuosi ennen kuin sain mitään flunssaa. Sitä tässä nyt sairasteltu 4 päivää ja sen aikana syöty C-vitamiinia 2000mg päivä, sinkkiä 30-60mg päivä, valkosipulia raakana 1-2 kynttä ja Omega3 missä mukana A, D, E, B6, B12 2kapselia.

Normaalisti menee C-vitamiinia 1000mg päivä, sinkkiä 15mg päivä ja tuo Omega3. Vaikka ei mitään todista, niin käytön aloittamisen jälkeen on flunssa pysynyt paljon paremmin kurissa.

Ja valkosipulia menee ruokaan varmaan joku 7-10 kynttä jos jotain jauhelihakastiketta laitan :rock:

Totta, raskaita liikuntasuorituksia kylmässä ilmanalassa suorittavilla (maraton, sotilaat) saattaa olla hyötyä c-vitamiinista. Hemilän tuloksia ei ole saatu toistettua terapeuttisissa kokeissa (therapeutic trials).

Kuten Hemilä toteaa:

While the prophylaxis trials have consistently shown that vitamin C reduces the duration and alleviates the symptoms of colds

On oma lukunsa, voidaanko näitä alustavia tuloksia soveltaa sisätiloissa harrastettavaan voimaharjoitteluun.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000980.pub3/abstract

Se toteaa tossa, että flunssan oireita, ei kylmässä ilmassa. Jos puhuisi ilmanalasta, siinä olisi esim. cold weather. Sana cold tässä yhteydessä tarkoittaa flunssaa.

Meillä merkittävin flunssapöpöjen taltuttaminen on ollut nopeiden hiilarien ja sokerin pois jättäminen. En olisi uskonut. Sokeri jätettiin pois muista syistä, mutta "tulos" sairasteluun oli niin selkeän radikaali, että ei voi muuta kuin uskoa. Altistutaan isolle määrälle pöpöjä kuskaavia ihmisiä: esikko ala-asteella, kuopus päiväkodissa, minä reissutöissä pitkin huoltoasemia, asiakkaita, hotelleja, junissa jne ja mies asiakaspalveluhommissa ja lentokoneissa ympäri maita ja mantuja. Käsienpesu ja käsidesi ahkerassa käytössä.

Toki vitamiineillä dropataan myös:
Nuorin syö vain D-vitamiiniä ja omegoita
Esikoinen D:tä, omegoita, B-vitamiinejä ja Carnosiinia
Minä nappailen C:tä 500mg, vihreä tee tabuja, sinkkiä, kromia, omegaa, D:tä, B:tä (en syö lihaa, niin B pitää ottaa purkista), Carnosiinia ja Carnitiiniä, kalsiumia, magnesiumia ja muutamia muita.
Mies varmaan suurinpiirtein samoja kuin minä, ei ihan kaikkia.

Joskus olen syönyt C:tä 1g, mutta kun se on vesiliukoinen vitamiini ja värjää pissan aika neonvihreeksi, niin oletin, että ei kaikki imeytynyt. Sama efekti jos B:tä ottaa paljon, niin pöntössä huomaa eron. En viitsi kalliita aineita vesistöön huuhdella.

Kerran olen minä ollut tänä talvena kipeänä ja siinä oli kyllä tullut juhlittua sokerin ja glögin kanssa useampaan otteeseen useamman viikon ajan, stressikin painoi normaalia enempi, liekkö suora yhteys?

Niin ja maitohappobakteerit myös! AB-piimää ja jogurttia menee meillä monta litraa viikossa. Tehdään niistä marjojen, hedelmien, ituje, siementen ja pähkinöiden kanssa pirtelöitä/palkkareita. Ollaan me syömisen kanssa aika "hihhuleita", mutta olossa sen huomaa, eli ollaan onnellisia ja energisiä hihhuleita :D

Tuosta sokerista (tai leivästä) kaverikin mulle puhu. Ja itseasiassa kun mietin, niin ennen tätä flunssaa aloin taas syömään enemmän leipää. Hmnmm...

Tuntuu, että suuremat flunssat ovat pysyneet poissa heti kun pistin ruokavalion kuntoon pari vuotta sitten, eli käytännössä valkoinen vilja ja sokeri pois arkena ja paljon vihanneksia ja hedelmiä joka päivä. Tämän lisäksi 25ug D- vitskulisää päivittäin.

Se toteaa tossa, että flunssan oireita, ei kylmässä ilmassa. Jos puhuisi ilmanalasta, siinä olisi esim. cold weather. Sana cold tässä yhteydessä tarkoittaa flunssaa.

Koehenkilöt näissä urheilusuorituksissa olivat mm. kanadalaiset sotilaat ja hiihtäjät Sveitsin alpeilla. <- Tästä toteamus kylmästä ilmasta. Maraton ja ultramaraton-juoksijoiden juoksuolot eivät tosin tainneet rajoittua kylmään ilmaan, joskin hengitystieinfektiot liittyvät olennaisesti lajin luonteeseen. Joten sikäli saattaa olla väärin sanoa, että c-vitamiinin mahdollinen ehkäisevä vaikutus rajoittuisi kylmään ilmanalaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom