Vitamiinit ja hivenaineet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Telchar
  • Aloitettu Aloitettu
Searchilla etsin vitamiineista ennenkuin tämän kirjoitin.

Noniin, elikkä mitä mieltä minun päivän vitamiini/hivenaine käytöstä?

Aamulla Berocca(heti kun nousen ylös):

C-vitamiini 500 mg
B1-vitamiini 15 mg
B2-vitamiini 15 mg
B3-vitamiini 50 mg
B5-vitamiini 25 mg
B6-vitamiini 10 mg
B12-vitamiini 10 mikrog
Foolihappo 400 mikrog
Biotiini 150 mikrog
Kalsium 100 mg
Magnesium 100 mg
Sinkki 10 mg

Berocan otan siis poretablettina vedessä tyhjään vatsaan ja painelen suihkuun.

Aamupalan yhteydessä Multitabs NEO ja 2 jotain kalaöljy kapseleita,pieniä (n. 30 min berocan jälkeen):
A-vitamiini 360 µg
D3-vitamiini 10 µg
B1-vitamiini = tiamiini 5 mg
B2-vitamiini = riboflaviini 5 mg
B3-vitamiini = nikotiiniamidi 25 mg
B6-vitamiini = pyridoksiini 2 mg
B5-vitamiini = pantoteenihappo 4,9 mg
Foolihappo 100 µg
B12-vitamiini = kobalamiini 3 µg
C-vitamiini 75 mg
E-vitamiini 10 mg
Sinkki 15 mg
Seleeni 50 µg
Kromi 50 µg
Magnesium 25 mg
Mangaani 2 mg
Jodi 100 µg
Fluori 0,2 mg
(kalaöljytablettejen pitoisuuksista ei tietoa)

Sitten vielä illemmalla ennen tai jälkeen treenin (n. klo 16-19) vielä 350mg tabletti magnesiumia.

Tuosta Berocasta en ole täällä nähnyt puhuttavan, joten onko sitä järkeä juoda? (auttaa ainakin aamulla heräämiseeni)
Noissa Multitabseissa sanotaan että "Yksi päivässä riittää!" mutta olisiko haittaa jos söisin vaikka yhden vielä treenien jälkee? C-vitamiinia varmaan kannattaisi ottaa joku 500mg tabletti ennen treeniä (näin ainakin päättelin ja tänään ajattelin käydä niitä ostamassa).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaiskohan hieman selkeyttää tota vitamiinien saantia, kun sulla menee päällekkäin samoja...

Ite käytän yhtä varsinaista vitamiinivalmistetta ja riittää vallan mainiosti...

Ruuasta ja muista tuotteista saa usimmiten myös jonkin verran vitamiineja...

Ei niissä vitamiineissa turhaan ole niitä 1/päivä suosituksia! Kaikki vitamiinit tai hivenaineet eivät ole vesiliukoisia ja tule ylimääräisenä kusen tai hien mukana elimistöstä pihalle. D-vitamiinillekin on yleensä päivittäiseksi saantisuositukseksi annettu vaan 5 mikrogrammaa, joten sä luultavasti saat sitä moninkertaisen määrän jo noista popsimistasi napeista (huom. kalaöljy!) ja lisäksi ruuastakin tulee jo melko varmasti tarpeellinen määrä.

Vitamiinien ja hivenaineiden liikakäytön haittavaikutuksista ei kuitenkaan ole yleensä raportoituja haittavaikutuksia, kuin vasta melko älyttömillä yliannostuksilla. Itse yritän pysyä kohtuukäyttäjänä, eli yksi poretabletti päivässä, elimistöä turhaa rasittamatta ja pitkää ikää odotellen ;)!

No älä suotta säiky. Miedoilla annoksilla sä vielä meet mut suotta niitä nyt alkaa napsimaan pitkin päivää kuin karkkia. Ota nyt noi ja muistat syödä monipuolisesti niin eiköhän se ole siinä niin kauan kun ei ole.

muffy sanoi:
No älä suotta säiky. Miedoilla annoksilla sä vielä meet mut suotta niitä nyt alkaa napsimaan pitkin päivää kuin karkkia. Ota nyt noi ja muistat syödä monipuolisesti niin eiköhän se ole siinä niin kauan kun ei ole.

No eihän niistä nyt mitään yliannostusta tule noilla määrillä, mutta oiskohan hieman halvempaa syödä yhtä toimivaa tuotetta, ostaa miljoonaa erilaista ja helvetin kallista...

:lol2:

Itse otan aamulla berocan ja monivitamiinin. Sitten ennen treeniä ja jälkeen c vitamiinia 120mg. Ja sitten illalla beroccan,magnesiumin ja sinkin. Tässä välissä oli taukoa tästä systeemistä ja suupielet pamahti halki ja ihmeelisiä elohiiriä oli aina treenin jälkeen kropassa. Nämä ongelmat ovat tulleet kahdella tauolla. Olen nyt käyttänyt tätä systeemiä siten että noin 6-8vko kovaa treeniä ja sitten noin 1vko lepoa ja 1vko kevyttä. Lepo-kevyellä viikolla olen ottanut vain monivitamiinin. Sellaisessa vireys tasossa/lihaksien virkeydessä tuntuisi parhaiten tämä vitamiinien tarve näkyvän. Jos rupean laskemaan vitamiinien määrää ruuasta niin tulee varmasti ne saanti suositukset täyteen mutta joko hikoilen ja paljosta veden juonista johtuen niin ei ne riitä.

Enhän minä kovin montaa erilaista tuotetta syö ja eiväthän nuo mitään kalliita ole. Multitabsista en tiiä, mutta sen tilalle ostan Pirkka Monivitaa jos se loppuu. Magnesiumit maksoi nekin jotain 8 euroa ja kestää 1/3 vuotta. Pitäydyn nyt sitten näissä, mutta ostan jotain pientä c-vitamiini lisää, kun sitä en pahemmin muusta ruuasta saa. Sitrushedelmiä en syö, mutta omenatuoremehua juon joskus.

Telchar sanoi:
Enhän minä kovin montaa erilaista tuotetta syö ja eiväthän nuo mitään kalliita ole. Multitabsista en tiiä, mutta sen tilalle ostan Pirkka Monivitaa jos se loppuu. Magnesiumit maksoi nekin jotain 8 euroa ja kestää 1/3 vuotta. Pitäydyn nyt sitten näissä, mutta ostan jotain pientä c-vitamiini lisää, kun sitä en pahemmin muusta ruuasta saa. Sitrushedelmiä en syö, mutta omenatuoremehua juon joskus.

Lidlistä saa niitä c-poretabletteja, maksaa euron purkki ja 180 mg ceetä tais olla yhessä poretabletissa.

Kiitoksia, mietinkin jo että mistä minä saan tuota C-vitamiinia. Apteekista kävin kysymässä, niin siellä sanoivat että ei valmisteta enään alle 500mg tuotteita ja että pitäisi käydä kysymässä jostain luontaistuotekaupasta.

Itse otan multitapsin lisäksi puolikkaan (½g) Poremax C-vitamiinia, 2-3 kertaa päivässä. Puolikkaan siksi, että kun on tosiaan kusililukoista niin ei kokonainen kaikilla ehdi kokonaan imeytyä.

Ostin eilen sitten Pirkka C-Vita 60mg, 90kpl purkin. Maksoi alle 3 euroa niin ei tarvinu rahaakaan käydä nostamassa. Voipahan ottaa sellaisia määriä mitkä haluaa. :)

C-vitamiinista,

Ite otan puolikkaan c-vitamiinin ennen treeniä ja puolikkaan jälkeen. C-vitamiini kyllä kummasti piristää, jotenki tuntuis että jaksaa hieman paremmin, ainakin henkisesti.

Ite syön vitamaxia ja sitten paljon hyvää ruokaa + muut lisäravinteet.... Tuntemukseni mukaan saan riittävästi vitamiineja, kun en usein kipeenäkään ole ja virtaa on enemmän ku imatran voimalla...

Niin joo. Unohdinkin mainita, että ideana tässä on se, kun minua väsyttää aivan jatkuvasti. Nukun 7-8h yössä viikolla, viikonloppuna 10h.

Juuri nytkin väsyttää, eilen illala sänkyyn 22.10 ja herätys 7.00. En tiiä sit mikä auttais.

Pitänee ny yhtyä kokemuksellani tähän threadiin.

Eli säännöllisesti reilun vuoden vitamaxia syöneenä, voin sanoa että flunssat on pysyny huomattavasti paremmin poissa.

Normaalisti on tähän ikään asti tullu sairastettua 2-3x vuodessa kunnon flunssat, mutta kuluneen 15kk aikana ei kertaakaan mitään vastaavaa!
Yhden kerran meinasi syksyllä jotain tulla, olin 2-3 päivää pois salilta kaiken varalta, ja sitten jatku homma taas täysillä niinkuin ei mitään olisi ollutkaan.

Aloin ihmettelemään tätä vitamiiniasiaa. A- ja D-vitamiinit eivät käsittääkseni ole vesiliukoisia?
Olen yleensä popsinut aamuisin yhden multitabsin (vitat+hivenaineet), mutta nyt dieetillä olen innostunut syömään lisäksi iltaisin teelusikallisen kalanmaksaöljyä rasva-aineenvaihdunnan jouduttamisen takia. Kummassakin on paljon A- ja D-vitamiineja. Alkaako olla jo liikaa? :jahas:

Tuskimpa toi nyt on liikaa?
Itse muutin vielä niin, että otan ton multitabsin päivällä ennen treeniä ja magneusiumin illalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom