Täsmennystä
Meinaatko oikeasti että näistä skaboista tulee nyt sitten sm-kisojen tapaan järjestetyt ja tasoiset kun kehonrakennusliitton 70-luvun toimintaan vertasit?
Kyllä siihen nyt vaan paljon muutakin tarvitaan kun pari sataa palkintorahoja että tuo nousuun lähtee suomessa, kyllä vaan taitaa jatkossakin olla kovimmat kisaajat IFBB:n kisoissa, niin maailmalla kuin suomessakin, tai sitten saa aika paljon muuttua.
Sinänsä olen sitä mieltä että hyvä olisi saada joku varteenotettava vaihtoehto suomeen, muuta ei se kyllä tämä ihan heti ole.
Vertasin 70-luvulle sen takia ettei silloinkaan aloitettu jossain Helsingin Kulttuuritalolla kisojen pitäminen.
Silloin kilpailijoita oli vain muutamia ja liiton kassa ammotti tyhjyyttä. Suomen kehonrakennus olisi ollut todella suppeata toimintaan ulkomaan kilpailujen osalta
jollei Tom Wrange olisi alkanut sponsaamaan eri tavoin liittoa. Tom Wrangea on kiittäminen että mm. Jorma Räty, Keijo Reiman jne. pääsivät varhaisessa vaiheessa kilpailemaan maailmalle.
Kehonrakennus toiminta on tietääkseni vasta viime vuosina ollut plussalla. Ja itse kilpailut järjestää muu kuin liitto. Liitto on myynyt kilpailujen järjestämisen "ulkopuoliselle" taholle.
Liitto saa näin sovitun summan kisojen myymisestä. Kilpailun järjestäjä ottaa varsinaisen riskin paikan maksuista yms.
En todellakaan odota miltään uudelta "liitolta" SM-kisojen korvaajaa.
Mutta pidän kehonrakentajille hyvänä vaihtoehtona päästä tätä kautta kilpailemaan maailmalle.
Mieti kuka viimeksi Suomen miehistä ollut (yleinen)IFBB:n EM ja MM-kilpailuissa.
Kyllä NABBA:n ja NAC:n kilpailuissa varsin kova taso ettei niitä kannata vähätellä.
Mitä tulee Suomessa pidettävien muiden kilpailijoitten tasoon se riippuu ihan itse kilpailijoista.
Ja heidän "peloistaan" Suomen kehonrakennusliitoa kohtaan.
Timo Vilponen kilpaili viime vuonna ollessan SM-kilpailuissa toinen ja entinen mestari.
Jukka-Pekka Nousiainen voittanut Suomessa kaikki kilpailut missä kilpaillut.
Saataahan näitä kovia nimiä tulla muitakin jotka haluvat vaihtoehtoa kilpailemiselle.