Virkistystaajuus

Hullupaviaani

Banned
Miksi näyttöön voi muutta virkistys taajuuden joko 50kHz tai 60kHz? Saatto olla muitakin mahdollisuuksia.

Mikä taajuus on missäkin tilanteessa paras vai onko joku taajuus aina paras?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensinäkin se on hetrsiä, ei kilohertsiä.

Ja onko kyseessä putkinäyttö vai lcd?

Jos on lcd niin 60Hz taitaa olla yleisesti suositelluin virkistystaajuus näytölle. Lcd:n kanssa taajuudella ei ole paljon merkitystä koska kuva ei rupea välkkymään missään välissä vaikka vaikka taajuus putoaisikin.. Näytön ohjekirja kertoo parhaimman virkistystaajuuden.

Jos taas puhutaan kuvaputkinäytöistä niin matalin taajuus jota kannattaa käyttää on tuo teoreettinen 72Hz jonka ylimenevien taajuuksien osalta silmän ei pitäisi havaita välkkymistä kuvassa, eli suosi yli 75Hz taajuuksia.

(tosin jos nyt oikeasti tarkoitit 50 tai 60kHz niin silloin puhut vaakataajuudesta jolla ei ole mitään merkitystä sinulle, kun et sitä pysty edes suoraan säätämään)

Mä käyttelen 100Hz ja toistaseks ei oo ollut mitään ongelmia :)

Juu, LCD näytöillä tosiaan on 60hz ihan sopiva.
CRT:n kanssa sitten 75hz ylöspäin. Iso osa vanhoista CRT monitoreista tosin ei pystykään tuon korkeampaan.

Televisioissa käytetään joko 50hz tai 100hz, televisiokuvan kanssa tuo 50hz:kin yleensä riittää, riippuu tosin paljolti syötettävästä signaalista.

tuo taajuus kuvaputkissa taitaa olla sitä parempi, mitä isompi se on. ainakin käsittääkseni alhaset taajuudet (alle 75hz) rasittaa silmiä paljon enemmän kun vähän korkeammat taajuudet

käytännössähän noilla taajuuksilla on 2 rajoittavaa tekijää: näytönohjain ja näyttö. yleensä heikoin lenkki on näyttö joka ei pysty näyttämään niin korkeita virkistystaajuuksia mitä näytönohjain tarjoaa

Televisioissa käytetään joko 50hz tai 100hz, televisiokuvan kanssa tuo 50hz:kin yleensä riittää, riippuu tosin paljolti syötettävästä signaalista.

Televisio- ja tietokonekuvaa on vähän huono verrata, koska ne kuitenkin käyttää yleensä erilaisia tekniikoita, kuten motion blurit jne. Siksi mielestäni sillä, että televisiokuvassa riittää 50Hz, ei välttämättä voi perustella, että tietokonekuvassa riittäisi.

Minun silmäni on tottunut siihen ~70Hz, ja esim. välillä matalemmissa taajuuksissa eron huomaa, ellei kyseessä ole juuri nimenomaan LCD.

Televisio- ja tietokonekuvaa on vähän huono verrata, koska ne kuitenkin käyttää yleensä erilaisia tekniikoita, kuten motion blurit jne. Siksi mielestäni sillä, että televisiokuvassa riittää 50Hz, ei välttämättä voi perustella, että tietokonekuvassa riittäisi.

Minun silmäni on tottunut siihen ~70Hz, ja esim. välillä matalemmissa taajuuksissa eron huomaa, ellei kyseessä ole juuri nimenomaan LCD.

Juu, en mä tarkoittanutkaan, että 50hz riittäisi tietokonekäytössä.
Jos luet sen mun postauksen kokonaan, niin huomaat, että suosittelin yli 75hz CRT monitorille ;)

Juu, en mä tarkoittanutkaan, että 50hz riittäisi tietokonekäytössä.
Jos luet sen mun postauksen kokonaan, niin huomaat, että suosittelin yli 75hz CRT monitorille ;)

Hih, nojoo, meni vähän pointtisi ohi. Näitä sattuu paremmissakin piireissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom