Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No eivät kuulu ei. =) Itsekkin olen kevytmoottoripyörästäni aikoinaan poistanut kuristukset kestävyyden nimissä aikoinaan. =) Nämä kestävyysjutut on aina hieman vaikeita. Periaatteessa kiutenkin mikäli moottorilta saadaan enemmän tehoa, myös kestävyys heikkenee. Mutta myös kuristukset voivat heikentää kestävyyttä, en minä sitä täysin kumoa. Kirjoitin tuon edellisen viestin ehkä hieman jyrkästi. Ei se kuristuksien vaikutus moottorin kestävyyteen ole kuitenkaan niin suuri, mitä mopopojat usein sanoo.
ja toivottavasti oppisivat ottamaan ne prikat sieltä variaattorista pois, niin liikenne kulkisi joutuisammin.
Koneet on suunniteltu toimimaan optimaalisesti juurikin sellaisena kuin ne on tehtaalta lähtiessään. Ei ne insinöörit siellä testaa niitä että laitetaampa putkeen holkki ja katotaan miten pelittää, siellä suomessa kun ne tällasen vaatii. Se ei mielestäni ole virittämistä jos palautetaan tukehtuvassa tilassa oleva holkkimopo siihen tilaan mitä se on ollut linjalta lähtiessään. Se on ihan selvä että koneen elinikä lyhenee kun se laitetaan liian laihalle ja estetään pakokaasujen luonnollinen poistuminen tai jotain muuta. Suomi on paska maa kaiken tällasen kannalta, kuka päättää näistä asioista, onkohan se kuuluisa "työryhmä". Miten pyritäänkö täällä johonkin saatanan nollakuolema tilastoon vai mikä on ideana, no minäpä kerron.. Raha, valtiolle verotuloja, ei järjen kanssa mitään tekemistä millään säädöksillä, valtiolle vaan lisää verotuloja. Nyt kun ollaan siinä pisteessä että mopoauto on ajettu muotiin ja joka toisella pissaliisalla sellanen on, alkaa tulemaan mopoautokorttia ja mopoautoveroja ja kyytiläisveroja ja ties mitä paskaa. Kevari-ikäraja nostetaan 18, mopoauto 16 ja mopo on 15, näin saadaan porrastettua vaiheet, ja puolet nuorista käy nuo kaikki vaiheet läpi, rahaa palaa ja valtion lompakko paisuu. Tätä se on, täyttä kurakakkaa. Mopoauto on tullut jäädäkseen, se meitä autoilijoita vituttaa ja toivottavasti oppisivat ottamaan ne prikat sieltä variaattorista pois, niin liikenne kulkisi joutuisammin.
Tän täytyy olla vitsi ja huono sellainen, vai mopoautoille lisää vauhtia...
Koko mopoauto on vitsi. Ihan sama paljon ne kulkee, aina ne on tiellä. Ollut muutama tilanne missä huomannu ettei ilman ajokorttia voi ajaa auton kokoisella laitteella. Ei hyvää päivää en minä tiennyt mistään tasa-arvosistakaan yhtään mitään kun mopolla ajoin, aina vaan täysiä joka paikkaan ja pää ei kääntynyt sitten ollenkaan. Jos olisin mopo iässä niin hommaisin ehdottomasti mopoauton, ja olis tosi miehekästä kun se kulkis ainakin sataa. Tuota hupia ei jatku kauaa että mopokortilla saa ajaa, oma kortti siihen tulee ja kallis sellanen.
proileri: ei pahalla mutta tosi hyvä päätös, en tiedä oulun kaupunkikuvaa/katurakennetta mutta ainakin täällä Mäntsälässä voi suorittaa ohituksen 50/60 km/h alueella.
Heh, pakko itsekin soppaa sekoittaa kun aiheesta "jotain" tiedän kun autonasentaja olen ammatiltani ja näitä paskoja on korjaamoilla tullut pyöriteltyä.
Ensiksi, aivan helvetin vaarallisia laitteita. Alumiinirunko jolla ajellaan se 45km/h mukulakiviä ja hidasteiden yli, monttuisia teitä ym.
Olen nähnyt niin monta mopoautoa joista on runko katkennut.
Ei se alumiinipalkki ihmeitä kestä. Korit on muovia tai lasikuitua, tällainen 94kg jannu nojas mopoautoon niin se muovi antaa periksi kyljen mitalta.
Jarrut on ihan paskana aina, olen nuoden jarruja saanut korjailla useasti viikossa kun paskat satulat reagoi suolakuran kanssa niin että menevät jumiin ja lopettavat toimintansa.
Laakerit hajoavat pyöristä "jatkuvasti" ja heikon rakenteen takia oli pyörä irronnutkin ajossa kun napa meni paskaksi.
Samoin kun ei tuo mave ole itsellä erikoisen vahva mutta kyllä se mopoauto nousee niin perästä kuin keulasta ilmaan.
Että ihan hiton turvallisia.
Ja tuo kuristaminen... Unohtakaa nyt saatana ne pakoputken kuristusprikat. Huoh.
Ei täällä jannuilla ole hirveästi käryä mistä huutelevat, ei tuollaista moottoria ole pakoputkesta kuristettu.
Variaattorista nimenomaan ja syötöstä.
Se on ihan sama onko siellä vakioputki vai putkea ollenkaan, samalla tavalla nuo koirankopit menee.
Ainoa erotus on se että jos vakioputki on mennyt vaimentimista jo tukkoon jolloin putken irroittaminen voi tuoda lisää ääntä ja kuski viihtyy ja kiihtyy.
Ja oletetaan nyt että otetaan se honda monkey missä on prikka putkessa minkä pitäisi hajottaa koko kone.
Milläs teorialla? Mun mielestä ne mun lapsuuden pv:t missä prikka oli putkessa toimii edelleen.
Luonnollisesti jos laitetaan 24mm lortto antamaan ruokaa koneelle niin sitten on putken hyvä olla avara mutta se 12mm mikuni ei niin paljoa anna soppaa että "koko kone räjähtää".
Helvetti.
Ei ne moottorit ole mitään ärjyviä helvetinkoneita jotka lyö mustaa raitaa koko ajan "jos prikka otetaan pois".
Ja sellainen että (mitäsmämistääntiedän) mutta ainakin mun nuoruudessa kun sitä pv:tä viritettiin ja otettiin holkkia pois niin SE EI RIITTÄNYT vaan piti sitä ruokaa laittaa lisää samalla koska tätä asiaa oli mietitty kun moottori oli kuristettu ja samalla ruoan saantia pienennetty.
Että olisiko mahdollista että se teidän skootteri josta on prikka poistettu niin sieltä olisi rajoitettu ruoan saantia kanssa?
Säädetty kaasuvarppi niin että ruokaa ei voi antaa määräänsä enempää, suutin piempi, ohjelma vaihdettu...
Nyt kohta joku "Zorro 92" tulee kommentoimaan "Hei DAAA, mun aprilia meni ainax hitost xovempaa ku ranen kans otettii holkki pois daa". Niin sekö todistaa jotain moottorin kestävyydestä? Laita lisää soppaa niin menee entistä kovempaa mutta edelleen sekään ei todista mitään moottorin kestävyyden kannalta.
Jos oikein tarkkoja ollaan niin sun mopo alkaa kiertää enemmän kun sitä "virität" (heh holkin poisto on nykynuorisolle virittämistä loll) jolloin mäntä liikkuu nopeammin ja kierroksia tulee täten enemmän eli käyttöikä lyhenee. OMG OMG OMG!
Vai onko "IhQ95" eri mieltä?
Toki jos tähän joku laittaa tiukkaa faktaa pöytään miten "prikka pakoputkessa tuhosi elämäni" niin olen kyllä kiinnostunut kuulemaan asiasta.
Niin ja btw: Mopoautoilla ja skoottereilla ajaa vain naiset ja vammaiset.
Ei ole PV:ssä ikinä ollut holkkia putkessa,
Joo täytyypä tosiaan hommata putki että voin tänne kuvien kanssa laittaa selostuksen. Se loppupilli saattaapi ahistaa jonkinverran, ei varmasti vakiossa merkitystä mutta jos vaihetaan palikkaa niin sitten pilli naps poikki. Jännä kun ei minun mopoaikana tuollanen "kuristin" tullut puheeksi kenenkään kanssa, kyllä kaikkemme tehtiin että saatiin kulkemaan mutta vakioputki oli aina, eikä ahistanut. Oliskohan kyse kuitenkin jostain putkeen kuuluvasta liittyen vastapaineeseen?Kiitos tästä.
Koitas halkaista pv:n alkuperäinen putki ja tuu tänne kertomaan mitä löysit putken sisältä alkukäyrän lopusta ja kammiosta?
Mä odottelen
Kyllä meilläpäin oli "uudemmissa" peeveissä ihan normijuttu, että loppupilli vedettiin poikki, tai siellä oleva kuristin porattiin pois. Sillä sai vähän tapauksesta riippuen sen vekottimen kulkemaan noin 60 km/h. Ja sitä ei siis ole kaikissa, vaan muistaakseni näissä, joissa on läppäsylinteri. Aika muistikuvien varassa mennään, kun mopoiästä on jo sen verran aikaa, mutta kyllä siellä joissakin kuristin on. Useampiakin saattaa olla.Joo täytyypä tosiaan hommata putki että voin tänne kuvien kanssa laittaa selostuksen. Se loppupilli saattaapi ahistaa jonkinverran
Kyllä meilläpäin oli "uudemmissa" peeveissä ihan normijuttu, että loppupilli vedettiin poikki, tai siellä oleva kuristin porattiin pois. Sillä sai vähän tapauksesta riippuen sen vekottimen kulkemaan noin 60 km/h. Ja sitä ei siis ole kaikissa, vaan muistaakseni näissä, joissa on läppäsylinteri. Aika muistikuvien varassa mennään, kun mopoiästä on jo sen verran aikaa, mutta kyllä siellä joissakin kuristin on. Useampiakin saattaa olla.
Samanlainen mulla oli vakiossa, mutta joku oli siitä loppupillin katkaissut, vaikkei siellä pitäisi kuristinta ollakaan.Voi hyvinkin olla, mulla oli tosiaan 89 eli alkuperäsenä läpätön alumiini pata. Mut en ole ainakaan kuullut että olisi muutakun tuo loppupilli. NM: 80malossi 28mm mikuni 16/30 :D alkaa vähän suistumaan tää tredi:D Alko tekemään mieli ostaa supa, oi sitä kultaista aikaa ja haisevia vaatteita.