Virallinen pääsykokeet ohi thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Ajattelin lauantaiaamun ratoksi aloittaa sitten tämmösen.

Täällä on jo tuo pääsykoe-thread, niin tässä voisi kertoa millaiset pääsykokeet olivat ja miten sujuivat.

Itse olin jo toukokuun alussa Maanpuolustuskorkeakoulun kokeissa. Jos vaikka pääsisi uudeksi puukottaja-kadetiksi. :david: Hain ensisijaisesti merivoimiin maisteriopintohin, enkä todennäköisesti muuta paikkaa edes ota vastaan, jos siihen en pääse.

Kokeet olivat aika mielenkiintoiset. Oikeastaan pelkästään psykologisia testejä. Haastattelu, ryhmätyö, ja yli tuhat rastiruutuun tehtävää ja kysymystä. Noin puolet oli kyky testejä, eli paljon mekaanisia ongelmia, vähän matematiikkaa, ja kielellisiä testejä. Toinen puoli oli sitten persoonallisuutta koskevia tehtäviä ja väittämiä. Lisäksi oli vielä cooper.

Lähes puolet pisteistä tulee noista psykologisista, eli ns. soveltuvuusarviosta jossa on 25 %:n painoarvo myös varusmiesten johtaja-indeksillä ja henkilöarvioinnilla. Seuraavaksi eniten merkitsee lukio- tai ammattiopinnoista saatavat pisteet, eli nuo kaksi tavallaan ratkaisevat paljonko saa pisteitä. Lisäksi tosin AUK:n ja RUK:n arvosanoista saa vielä pisteitä. Cooperista todella vähän, ei juuri merkkaa, paitsi sitten jos jää juuri sen yhden pisteen päähän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olin Oulussa englannin pääsykokeessa ja voin sanoa että varoitukset olivat aiheellisia: vaikea oli. Ensimmäinen osio varsinkin meni (kai) helvetin huonosti, en muistanut yksinkertaisiakaan asioita ja heitin pari vastausta lonkalta. Luetun ymmärtäminen menikin sitten paremmin ja esseestä on paha sanoa mitään, itse olin ihan tyytyväinen. Saa nyt nähdä miten arvostelevat...
Jos joku muukin oli paikalla niin mielipiteitä, kiitos!

olin myös oulussa enkun kokeessa, täytyy sanoa että helpompi kuin viime vuonna , paitsi että kielioppi oli oikeestaan se viime vuotta vaikeampi.
just tollases aukkotehtäväs on ärsyttävää kun pitäisi ite keksiä joku sopiva sana siihen.. luetun ymmärtäminen on jotenkin ylipitkä kun meinaa kärsivällisyys siinä loppua, tekstiä vaan riittää.. en ees ehtiny tarkistaa sen osion vastauksia kun kello oli jo yli 4 kun lähdin. essee taas semmonen perinteinen, eli ei missään nimessä ole tyyliin kerropas kirjan teema ym, no loppujen lopuks aika helppo oli varsinkin kun vastasin siihen frankenstein kysymykseen.
saa nähdä miten käy, hakijoita tuntu taas olevan hirvee määrä

Itsellä juurikin huomenna turussa. Tuntuu ettei mitään ole lukemisesta jääny päähän mutta saa nähä, en ollenkaan osaa sanoa millanen koe edessä. Pitää sitte huomenna tulla itkemään :rolleyes:

Kai sitä sitten tähän threadiin voi kirjotella. Eli itsellä sellainen tilanne, että ei tartte mihinkään valintakokeisiin ees mennä. Kemiaa turkuun menossa kokeilemaan. Matikasta (pitkä) täytyy saada E tai Reaalista E. Itsellä molemmat kriteerit täyttyvät. Tosin en ole tuloksia päässyt hakemaan kun olen töissä painanut viimeiset 20 päivää 12 tunnin vuoroja.

Asunnon hankinta tässä nyt aika pahasti vaiheessa. Luulempa, että Eriö asustelee syyskuussa kadulla ja/tai kellarissa, kun ei ole asuntoa heltinyt.
Soluasunto ja kiinalaisen vankilasellin kokoinen yksiö eivät ole toivomuslistan kärjessä. Mutta kai sitä on nöyrryttävä pakon edessä. Vapailta markkinoilta haeskelen kuitenkin & tunnustelen maaperää kavereiden ja tuttujen kautta.

Kieltämättä tunnen itseni onnekkaaksi kavereideni uurastaessa kirjastossa pääsykokeita varten. Noh, on sitä sitten hommiakin kyllä lukioaikana (joltisestikin :D ) tehty.

Edit: miinus 1 ylimielisyyslause

lääketieteellisen koe näytti tänävuonna kohtuu vaikealta. eipä olisi silmän toiminnasta välttämättä muistunut cis muodon muuttumista trans-muotoon.. vaikka tuo toiminta muuten olisikin hanskassa. tuommoisia ihme nippelitietoja kyselivät. ei tule minusta lääkäriä, jotka tuonne pääsevät ovat todellakin paikkansa ansainneet. iso käsi heille.

fysiikan tehtävät oli erittäin helppoja tuossa. ison osan sai johdettua kun mietti millainen pitäisi vastauksen olla (mm. mustankappaleen säteilyn lausekkeen sai pääteltyä, jos ei sitä muuten muistanut). kemia oli melko vaikeaa, jos ei tajunnut selata tarkkaan liitteitä. suureen osaan sai vastaukset niistä.

nimimerkillä "emmä ois sinne halunnutkaan" :itku:

Tietojenkäsittelytieteen pääsykokeessa kävin tänään, äsken katselin oikeita vastauksia ja yllättäen nyt vituttaa. Onneksi oli vain kakkosvaihtoehtona kauppakorkeen jälkeen eli peli ei oo vielä menetetty. V-käyrää jyrkentää silti tuo mikä meni tämänpäiväisessä kokeessa pieleen, eli kyse oli ainoastaan siitä, että tulkitsin tehtävänannossa erään nippelitiedon hieman väärin.

Tehtäväpaperissa lukee näin: "Kun kuljettaja aloittaa ajamisen hänellä on kaksi peräkkäistä ajopäivää. Niiden jälkeen hän pitää yhden vapaapäivän, jolloin matka ei etene." Minä sitten fiksuna kaverina ymmärsin asian niin, että kuski voi myös ajaa vain yhden päivän ja pitää sitten tuon tauon. Tehtävänannossahan se selkeästi lukee, että kun rattiin tarttuu niin kaksi päivää pitää ajaa putkeen, mutta perkele kun tota järjellä ajattelee niin miksei vitussa voisi ajaa vain yhtä päivää ja pitää tauon, saatana. No turha itkeä kun paskat on jo housussa eikä asiasta voi valittaa. Pyyhin tolla kokeella persettä ja pistän kaiken likoon kauppakorkeen kokeissa.

Psykologian pääsykokeet Turussa ohi, olikos jotain muita pakkislaisia tuota tekemässä? Millaset fiilikset jäi jos oli? Itsellä ja varsin hyvä fiilis tuosta, ehkä pääsen jopa sisälle :)

Jukkah sanoi:
Ite olin amk pääsykokeis ja vituikshan ne meni...Toivotaan että muillakin meni. :david:
Vaikeemmat mitä viime vuonna - ainakin mulle. Viime keväänä tuli 30/35. Nyt voisi odottaa jotain 20-25/35. Yhtälöt oli aivan perseestä.
:wall:

Mä olin Kemissä fysioterapian pääsykokeessa. Hitto, että meni matematiikan tehtävät ihan päin petäjää!! Vaikka kuinka laskin ja luulin voitonriemuisena saaneeni oikean vastauksen, ei se mun vastaus ollut lähelläkään annettuja vaihtoehtoja! Missään tehtävässä!! :wall: Uskomatonta, miten tuo yksi ja sama asia voi vastustaa elämän joka käänteessä!

Opettajan ja psykologin haastattelut meni hyvin, samoin liikuntakoe. Persoonallisuustestit ja kuullun ymmärrys tais mennä kans ok. Saa nähä, kaatuuko sitte tuohon laskentaan, jos ei oo ku MUUTAMA vastaus oikein...? Tässä syy, miksi haen fysioterapiaa opiskeleen, enkä matematiikkaa!

Ohi on ja ihan ok meni. Saas nähdä riittääkö läpipääsyyn. Maanantaina sitten selviää kannattaako osallistua testien toiseen osioon.

Kun oli puhetta lukemisen määrästä ja laadusta aiemmin. Itse en ehtinyt lukea pääsykokeisiin kuin vaivaiset 2 viikkoa työpäivien päälle. Pääsykokeeseen kaksi kirjaa (yht. 600s). Helpomman kirjan (200s) luin kerran läpi ja sitten vähän selaisin. Vaikeamman kirjan (400s) luin kerran läpi ja toisen kerran kahlasin huolella ja tein tarkat muistiinpanot.

Pääsin kuin pääsinkin pääsykokeiden kirjallisen osion läpi :) Torstaina on sitten pääsykokeiden toinen osio.

Onneksi olkoon, Hippa, ja tsemppiä toiseen osioon! :)

Itselläkin on nyt sitten pääsykokeet ohi, ja vähän ristiriitaiset fiilikset on... Kakkoshaun kokeessa oli pelkkä kirjallinen osio (luettiin artikkeli ja sen pohjalta vastattiin kysymyksiin, sekä laadittiin lyhyt kirjoitelma), jonka uskon kyllä klaaranneeni ihan OK, mutta ykköshaussa oli sitten kykytestien lisäksi psykologinen testi ja opettajahaastattelu. Omasta mielestäni nämäkin menivät kyllä ihan hyvin, mutta mistä sitä ikinä tietää... toisaalta saan kyllä täydet todistuspisteet, ja kykytestikin meni mielestäni oikeinkin hyvin, mutta silti en uskalla olla yhtään toiveikas. Mitenkähän suuri painoarvo noilla haastatteluilla ja psykotesteillä yleensä on?

Gillyanne sanoi:
Onneksi olkoon, Hippa, ja tsemppiä toiseen osioon! :)

Kiitos :)

Itselläkin on nyt sitten pääsykokeet ohi, ja vähän ristiriitaiset fiilikset on... Kakkoshaun kokeessa oli pelkkä kirjallinen osio (luettiin artikkeli ja sen pohjalta vastattiin kysymyksiin, sekä laadittiin lyhyt kirjoitelma), jonka uskon kyllä klaaranneeni ihan OK, mutta ykköshaussa oli sitten kykytestien lisäksi psykologinen testi ja opettajahaastattelu. Omasta mielestäni nämäkin menivät kyllä ihan hyvin, mutta mistä sitä ikinä tietää... toisaalta saan kyllä täydet todistuspisteet, ja kykytestikin meni mielestäni oikeinkin hyvin, mutta silti en uskalla olla yhtään toiveikas. Mitenkähän suuri painoarvo noilla haastatteluilla ja psykotesteillä yleensä on?

Pidetään peukkuja! Riippuu vähän alasta, mitä painotetaan ja mitä ei. Tampereen okl:ään haettaessa täytyy läpäistä kirjallinen, jotta voi edes päästä sisään. Mikäli tulee tasapisteitä, soveltuvuusosion menestys ratkaisee. Soveltuvuustestissä on ryhmätilanne ja yksilöhaastattelu.

Hiljaseksi on thread mennyt. Millaisia tuloksia on tullut? Pääsittekö sisään? Itse hain viiteen ja pääsin neljään yliopistoon ja nyt aloitan ruotsin Jyväskylässä. Onko muita täällä aloittavia? Oli näköjään kova taso amk:ssa sillä sinne en päässyt edes pääsykokeisiin :jahas:

Millaisia ovat okl:n soveltuvuustestin ryhmätilanteet ja yksilöhaastattelut? Mitä niissä kysytään/mistä keskustellaan ja voiko niihin valmistautua..?

Niitä tuloksia on enemmän tuossa pääsykoe-threadissa. Itse pääsin Mpkk:lle.

Sonksu sanoi:
Millaisia ovat okl:n soveltuvuustestin ryhmätilanteet ja yksilöhaastattelut? Mitä niissä kysytään/mistä keskustellaan ja voiko niihin valmistautua..?

Ensi keväänä haet?

Nuo vaihtelee tosi paljon. Hämeenlinnan kokeessa piti ensin keskustella erilaisien väittämien pohjalta (meillä mm. moraali ja laki on sama asia). Sitten piti tehdä kuvien perusteella esitys ja esittää se. Tämän jälkeen tuli yksilöhaastattelut, johon mentiin vuorotellen. Kysyivät aika eri tyyppisiä kysymyksiä eri ihmisiltä.

Valmistautua ei oikein muuten voi kuin miettimällä mitä mieltä asioista on itse ja miettimällä millaisen kuvan haluaa antaa ryhmätilanteessa. Esimerkiksi ei anna hyvää vaikutelmaa, jos puhuu toisen päälle tai on pelkästään hiljaa.

Tossa toisessa topikissa mainitsinkin, että koe tuntui menevän aika vituiksi, ja näinhän siinä kävi. En mä silti kuvitellut, että ihan niin vituiksi mitä siinä tiedotekirjeessä lopulta sanottiin.

Valtsikka siis, Helsingissä, y. valtio-oppi ja kansainvälinen politiikka. Ei edes kehtaa kertoa pisteitä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom