kas-vain sanoi:Ei todellakaan ole mikään kunigas idea! Hiilihydraattien nauttiminen kovan putken jälkeen voi aiheuttaa vakaviakin hermostollisia vaurioita.
Fakta? jotain resourceja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kas-vain sanoi:Ei todellakaan ole mikään kunigas idea! Hiilihydraattien nauttiminen kovan putken jälkeen voi aiheuttaa vakaviakin hermostollisia vaurioita.
Fakta 99% varmuudella. Liittyi Wericken (Korsakofin) enkefalopatiaan (B1 l. tiamiinin puutostilan aiheuttamaan aivovaurioon). En nyt löydä heti linkkiä missä se mainitaan mutta kovan putken jälkeen pitäisi saada ensin im. 100 mg tiamiinia ja välttää nopeita sokereita.kaNi- sanoi:Fakta? jotain resourceja?
Se oli vain minä:Dkas-vain sanoi:Fakta 99% varmuudella. Liittyi Wericken (Korsakofin) enkefalopatiaan (B1 l. tiamiinin puutostilan aiheuttamaan aivovaurioon). En nyt löydä heti linkkiä missä se mainitaan mutta kovan putken jälkeen pitäisi saada ensin im. 100 mg tiamiinia ja välttää nopeita sokereita.
Edit: löytyi Harperin Biochemistry:sta (raamattu) :... nutritionaly deprived alcoholics are tiamin deficient and if administered glucose exhibit rapid accumalation of pyruvate and lacticacidosis which is fequently leathal
Eli liittyi B1-vitamiinin vajaus aiheuttaa häiriöitä sitruunahappokiertoon ja jos saa paljon sokeria ennen B1-vitamiinia niin sokeri ei palakkaan kunnolla vaan syntyy tappavia määriä pyruvaattia ja maitohappoa mikä voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Harperin mukaan B1 vitamiini varastojen loppuun palamiseen riittää 10pv 80g alkoholia/pv.
syöttösika sanoi:aika jännä juttu jos on totta (enkä sano ettei se olisi). Luulisi että tosta ois enemmän varotettu jos hiilarien nauttiminen putken jälkeen olisi käytännössä yhtä vaarallista kuin mitä tossa annetaan ymmärtää. Ei kuitenkaan varmaan ole ihan yhden käden sormilla laskettavissa ne jotka suomassa esim juhannuksen tai vapun jälkeen alkavat oloaan kohottamaan jollain nopeilla hiilareilla. Itekki oon sitä tehny varmaan 100-1000 kertaa.... Tosin mulla nyt ei koskaan mitään usean päivän putkia olekaan mutta silti
arppa sanoi:Känni...Yksin koneella..Voisiko paremmin mennä...