Vipunostot + SJMV

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nko
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%

nko

Ikä
36
Kuinka kys. liikkeet suoritetaan ns. oikeaoppisesti? Perus vipunoistoissa käsipainoilla sivulle kädet tahtovat vääntyä välillä miten sattuu, vaikka pyrin tekemään hallitusti. Mikä on sopiva alkuasento/loppuasento käsipainoille? Nostanko kädet suoraan sivulle?

Sitten SJMV. Onko normaalia, että kaikki paine tuntuu kohdistuvan alaselkään? Mielestäni teen jotain väärin, koska liike ottaa enemmänkin alaselkään kuin takareisiin.

Olisin kiitollinen jos joku voisi neuvoa ihan kädestä pitäen näiden kanssa :rolleyes:

nko sanoi:
Kuinka kys. liikkeet suoritetaan ns. oikeaoppisesti? Perus vipunoistoissa käsipainoilla sivulle kädet tahtovat vääntyä välillä miten sattuu, vaikka pyrin tekemään hallitusti. Mikä on sopiva alkuasento/loppuasento käsipainoille? Nostanko kädet suoraan sivulle?

Sitten SJMV. Onko normaalia, että kaikki paine tuntuu kohdistuvan alaselkään? Mielestäni teen jotain väärin, koska liike ottaa enemmänkin alaselkään kuin takareisiin.

Olisin kiitollinen jos joku voisi neuvoa ihan kädestä pitäen näiden kanssa :rolleyes:

Onhan tosta (vipunostot) varmasti monta eri versiota, ite teen selkä suorana kädet hieman koukussa (liike lähtee reisien ulko-osasta) ylä asennossa pyrin jännittämään takaolkapäitä eli vien kyynärpäitä taaksepäin.

Vipareissa yksi hyvä vinkki ainakin tuntuman kannalta on, että pyrkii nostamaan painot ylös ikään kuin pikkurilli edellä.

sadisti sanoi:
Vipareissa yksi hyvä vinkki ainakin tuntuman kannalta on, että pyrkii nostamaan painot ylös ikään kuin pikkurilli edellä.

tais olla jossain tommosessa treadissa että 'mitä liikkeitä kannataa välttää' tjsp ja siellä muistaakseni luki että juuri noin ei sais tehdä, siis pikkurilli edella, ei tainnu olla hyväksi olkapäille/nivelille/kiertäjänk.?

Viparit sivuille voi tehdä (oikein?) pirun monella eri tavalla.
Esim:
- Kädet suorina, liike lähtee reisien ulkosyrjistä
- -----11------, liike lähtee munien kohdalta
- -----11------, liike lähtee pakaroiden tasalta
- Kädet hieman koukussa, liike lähtee...jne.
- Käsipainoilla
- Levypainoilla
- Taljassa
- Seisten
- Istuen
- jne
- jne

Marauder sanoi:
Tuolla on yks esimerkki kuinka viparit tehdään. Käsiä tuossa voi pitää enemmän tai vähemmän koukussa.

Pyrin itse tekemään noin, mutta jostain syystä liikerata "tökkii". Omasta mielestäni en tee kauhean suurilla painoilla (4kg). Pitää kenties sijoittaa olkapäät saliohjelman alkuun. :)

Mutta kertokaapa tuosta SJMV:stä. Tänään alaselkä on aivan paskana ja veikkaanpa että syynä on paska tekniikka :itku: .

nko sanoi:
Mutta kertokaapa tuosta SJMV:stä. Tänään alaselkä on aivan paskana ja veikkaanpa että syynä on paska tekniikka :itku: .

Mitä tuo paskana tarkoittaa? Tuliko treenin aikana kipeäksi vai heti sen jälkeen? Vai kenties vasta seuraavana päivänä? Jos viimeinen, niin sitten se vaan todennäköisesti on lihaskipua, joka voi alaselässä olla aika mielenkiintosen tuntuinen. Todella mukava tunne on, kun alaselän saa pumppiin oikein kunnolla, tuntuu kuin olisi rautakanki hanurissa.

Pyydä siellä salilla joku kokeneempi katsomaan tekniikka tai laita surituksestasi video, muuten kukaan ei luotettavasti voi sulle ohjeita antaa.

uusio sanoi:
tais olla jossain tommosessa treadissa että 'mitä liikkeitä kannataa välttää' tjsp ja siellä muistaakseni luki että juuri noin ei sais tehdä, siis pikkurilli edella, ei tainnu olla hyväksi olkapäille/nivelille/kiertäjänk.?

Jaa, en ole lukenut kyseistä threadiä. Seitsemän vuotta olen tuolla tavalla tehnyt, eikä mulla ole ikinä ollut ongelmia olkapäiden kanssa. Mutta nyt, kun mä tuon tiedän, pitää varmaan alkaa varoa... ;)

No ei vais, voihan se olla, että tuosta jotain ongelmia tulee, jos repii liian isoilla painoilla, mutta itse olen tehnyt kädet miltei suorana ja aika maltillisilla painoilla. Kun kädet ovat suorana, ei edes tarvita niin isoja murikoita, sillä momentti on suurempi. Ylipäätään liikkeessä kuin liikkeessä liian suuret painot --> huono tekniikka --> loukkaantumisia.

Mutta tämä tästä.

Timba79 sanoi:
Mitä tuo paskana tarkoittaa?

Anteeksi huono sanavalinta :). Eli siis, tänään, treenin jälkeisenä päivänä, huomasin herätessäni, että selkään koskee. Alaselkään nimenomaan. Kyllä tuo tuntuu aika lihaskivulta, onko tuollainen sitten kuinka normaalia kun olen käsittänyt SJMV:n olevan takareisille tarkoitettu liike? Kuuluuko paineen olla liikkeen aikana nimenomaan alaselässä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
SJMV takareisille toimii ainakin mulla siten, että yläasennossa haetaan kunnon paineet selkälihaksille niin, että selkä on sitten koko liikkeen ajan staattisessa jännityksessä (kuin levynä tai sitten se kuuluisa rautakanki ;)). Polvia ei saa pitää lukossa vaan aavistuksen koukussa. Paino lasketaan kontrolloidusti alas niin, että vartalo taittuu lantiosta ja tanko kulkee lähellä reisiä. Selkä pysyy siis koko ajan suorana. Lasketaan niin alas kuin "notkeus" (lue: jäykkyys) antaa myöten eli lopetetaan painon laskeminen juuri ennen, kuin selkä alkaisi mennä mutkalle. Mulla tuo kohta on suurin piirtein säärien puolivälissä. Sitten vain vetäistään ylös ja selkä pysyy, totta kai, koko ajan suorana! Selälle tulee tuossa liikkeessä väistämättä rasitusta, mutta tällä tavalla tehtynä nostotyön tekevät pääasiassa takareidet ja jonkin verran myös pakarat.

Pidemmillä sarjoilla saa paremmat sarjan aikaiset tuntumat takareisille, mutta kyllä isoillakin painoilla tehtynä seuraavana päivänä takareidet ovat ainakin mulla armottoman kipeät. Liikettä voi kokeilla myös sillä tavalla, että asettaa pienet korokkeet varpaiden alle, jolloin se saattaa mennä ehkä vähän paremmin perille. Taitaa kuitenkin olla yksilöllistä...

Mutta ehkä kuitenkin on paras, että kysäiset joltain vahvan näköiseltä hemmolta, että kuinka tuo tapahtuu.

Muista SJMV:ssä koko liikkeen aikana katsoa mahdollisimman ylös. Eli lattiaan et vilkaisekkaan. Toi ainakin mulle tuo automaattisesti hyvän asennon selälle ja takareisissä tuntuu.

nko sanoi:
Anteeksi huono sanavalinta :). Eli siis, tänään, treenin jälkeisenä päivänä, huomasin herätessäni, että selkään koskee. Alaselkään nimenomaan. Kyllä tuo tuntuu aika lihaskivulta, onko tuollainen sitten kuinka normaalia kun olen käsittänyt SJMV:n olevan takareisille tarkoitettu liike? Kuuluuko paineen olla liikkeen aikana nimenomaan alaselässä?

Oletko vasta viimeaikoina aloittanut SJMV:n tekemisen? Jos olet ja olet vielä käyttänyt romuakin reilusti (vaikka tekniikka onkin kunnossa) nii en yhtään ihmettele jos vähän lihaskipua tulee. Ota hetkenaikaa hieman rauhallisemmin painojen kanssa ja lisää niitä maltillisesti.

SJMV ottaa alaselkään myös todella hyvin, itse en näe tarvetta treenata alaselkää enää erikseen ollenkaan. Saahan alaselkä sitten selkäpäivänä kulmasoudussa ja alataljassakin taas rasistusta.

Että jos tekniikka on kunnossa ja jos se kipu ei estä esim. kumaraan menemistä, niin kuulostaisi normaalilta lihaskivulta tai joltain jumilta. Hierojallakäynti voisi myös olla paikallaan.

Kerron tässä viestissä miten teen SJMVtä koska tekniikka luultavasti kaipaisi parantamista.

Seison korokkeella jalat vierekkäin siis aivan niin vierekkäin että kengät osuvat toisiinsa. Pidän jalat suorassa koko liikkeen ajan. Otan tangosta kiinni n. hartianlevyisellä myötäotteella. Välillä olen laskenut tangon jopa niin alas, että tanko on hipaissut varpaitani, eli luultavasti aivan liian alas. Nostan rauhallisesti itseni aivan ylös niin että selkä on niin suorana/takana kuin se menee.

Tuossa aikaisemmassa viestissä kerrottiin ettei polvet saisi olla lukossa vaan vähän eteen päin taivutettuna. Itsellenihän tämä tuntuu jotenkin mahdottomalta ja tuntuu siltä ettei liike otaisi ollenkaan takareisistä...

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Mitäs muuten tuosta exrxin tekniikasta ollaan mieltä ? Tuossa jalat eivät ainakaan ole yhdessä, mutta selkä taipuu myös aika "taakse".

Onko väärällä tekniikalla mahdollista, että tulee niin sanottu pyöreäselkä ja mitä tämä edes tarkalleen ottaen tarkoittaa...? :kuvia:

Sitten vielä yksi kysymys tavalisesta MAVEsta, vedättekö selkänne kokonaan taakse lopussa vai miten...?

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Tulipas helvetin epäselvää tekstiä, mutta koittakaa saada selvää.

Itselläni toimii parhaiten kun SJMV:ssa keskittyy tekemään liikkeen ikäänkuin lantiolla. Eli persettä lähdetään viemämään taaksepäin siten, että tanko laskee lähellä jalkoja, niin alas, että takareisiin tulee kunnon venytys ja paine. Selkä pidetään staattisessa jännityksessä ylikorostetusti kaarella (siis pyöreän vastakohta). Alhaalta painoa lähdetään nostamaan viemällä lantiota eteenpäin ja tuomalla tanko lähellä jalkoja ylös. Paino pidetään mahdollisimman paljon kantapäillä.

Jalkojen kulmaan liikkeessä, samoin kun kuinka alas tangon voi laskea, vaikuttaa paljon takareisien venyvyys. Osalle venytys alkaa vasta korokkeelta tehtynä.

Selkeä selitys, mutta menköön.

skuge sanoi:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Mitäs muuten tuosta exrxin tekniikasta ollaan mieltä ? Tuossa jalat eivät ainakaan ole yhdessä, mutta selkä taipuu myös aika "taakse".

Taas täytyy sanoa, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja liikkuva sellainen vielä enemmän. Eli linkin takana mun tekniikkani onkin hyvin havainnollistettuna! Jalat ei mun mielestä tarvitsekaan olla yhdessä, paremmin pysyy tasapainokin. Mitä tarkoitat selän taaksetaipumisella? Tarkoitatko loppuasentoa pystyssä, kun tuo kaveri vetää olkapäät korostetusti taakse? Sekin on ihan ok, jos haluaa samalla treenata lapojen väliä. Älä kuitenkaan päästä loppuasennossa selkääsi notkolle!

No eipä niiden jalkojen todellakaan tarvitse olla yhdessä. Hieman normimavea kapeammalla jalka-asennolla saan parhaan tuntuman takareisiin. Tekniikkani on lähes identtinen tuo exrx.netin kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom