vipunosto eteen: ei mene oikeaan osoitteeseen, missä vika?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Räkä
  • Aloitettu Aloitettu
eli olen noita eteen vietäviä vipareita tehnyt, mutta nyt on alkanut vaivaamaan sellainen, että tuntuu kuin liike menisi selälle ja samaan aikaan varsinkin oikean käden kyynärtaipeessa(kainalon puolella) tuntuu vastenmielistä tunnetta, mitä kait voisi lieväksi kivuksikin kuvailla. Mikähän mahtaa olla ongelmana, kun painoja en ole mitenkään liiaksi lisäillyt ja tuota liikettä on kuitenkin tullut tehtyä aktiivisesti puoli vuotta. Olkapäähän liike ei enää aiheuta mielestäni juuri mitään tunnetta. Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan koko liike ja taidankin sen toviksi lopettaa, jos vaikka joskus parin kuun päästä kokeilisi uudestaan.

Miten sulla ihan tavallinen penkki ottaa etu olkapäihin? Entä oletko tehnyt etuviparit mutkatangolla, suoralla tangolla vai käsipainoilla? Jos tuntuu, että liike menee selälle niin ensimmäiseksi tulee mieleen liian suuret painot.

Penneck sanoi:
Miten sulla ihan tavallinen penkki ottaa etu olkapäihin? Entä oletko tehnyt etuviparit mutkatangolla, suoralla tangolla vai käsipainoilla? Jos tuntuu, että liike menee selälle niin ensimmäiseksi tulee mieleen liian suuret painot.
käsipainoilla. Tavallista penkkiä en tee ollenkaan. Liian suuria painoja itekkin veikkaan, mutta silti tuntuu hullulta, että ikääkuin olisi mennyt kehityksessä taaksepäin. Selkään tuo liike tuntuu tosiaan ottavan aika hyvin, nyt voikin varmaan jättää maven pois ;)

Koita pienempiä painoja. Teen itse nykyään ihan naurettavan pienillä painoilla ja tuntuma on paljon parempi.

Jos käytät isoja painoja, kannattaa tehdä vuorokäsin tai yksi käsi kerrallaan. Viparit eteen rasittaa nimittäin alaselkää todella paljon. Jos teet niitä 20kg tangolla, alaselkään kohdistuu 700kg rasitus (kuulin tämän FAF:in kuntosaliohjaajakurssilla; olen sen jälkeen tehnyt vuorokäsin, koska kärsin alaselän ongelmista).

Kokeile vipareita istualteen. Kannattanee samalla myös pudottaa painoja noin 50%. Liikkeen positiivinen vaihe melko nopealla liikkeellä ja sitten negatiivinen hitaasti. :thumbs:

Mulla taas toimii hyvin.

Kädet ns."hammer" asennossa. Eli kämmenet itseäsi kohti. Teen kanssa vuorotellen mutta ikäänkuin nojaan hieman nostavan käden suuntaan. En kuitenkaan niin paljon että heilauttaisin painon ylös,semmonen pieni kontrolloitu nojaus,niinkuin olisit astumassa samanpuolen jalalla eteenpäin.

Yks tapa on tehdä levypainolla vipareita eteen. Levypainon reunoista ote, niin että peukalot ovat ylöspäin ja siitä vaan vipuilemaan. Liikkeen voi viedä hieman vaakatason yli.

Force sanoi:
Yks tapa on tehdä levypainolla vipareita eteen. Levypainon reunoista ote, niin että peukalot ovat ylöspäin ja siitä vaan vipuilemaan. Liikkeen voi viedä hieman vaakatason yli.
Mä sain tuntuman lihaksessa aivan uusiin ulottuvuuksiin kun aloin tekemään vipareita eteen levypainolla.

tikkuniska sanoi:
Mä sain tuntuman lihaksessa aivan uusiin ulottuvuuksiin kun aloin tekemään vipareita eteen levypainolla.

Sama juttu. Itse teen tuossa liikkeessä aina pitkää sarjaa 15-20 toistoa. Sellaisena jumppailu/palauttavana liikkeenä, koska kovat punnerrukset rasittavat todella paljon etuolkapäitä. Muutenkin mielestäni vipunostoissa kannattaisi pysytellä yli 10 toiston.

Räkä sanoi:
kiitos vinkeistä kaikille..noloa vaan vetää kauheet vyöhösselit päälle ja sitten ottaa kympit telineestä ja alkaa äyskiä :rock:

edit: liikkeen oon tehny aina vuorokäsin. ja tosiaan alaselässä tuntuu aikamoinen paine.

No se taas on luonteesta ki i... Ei kukaan/kaikki ole soijasäkkejä luonnostaan...
'Mua ei kuitenkaan kiinnosta millään tavalla millasilla painoilla kukin treenaa...
Keskittyy omaan tekemiseen ja siinä kaikki... Eikä se vyö tuo mitään voimaa siihen... se on vaan helpottamassa tekemistä.

Jos joku ei saa sitä selkää pysymään paikoillaan ni voi nojata seinään. tukea vyöllä, tai tehdä penkillä istaaltaan nojaten... Mä kyl ite luulen että liian isot painot saa ukon heilumaan...

Mä teen kanssa ns. hammer-otteella siten, että teen vuorotellen ja tuon painon suoraan tuohon naaman eteen ja lasken hitaasti negatiivisen vaiheen vastustaen painon alastuloa. Tuntuma on hyvä, mutta lihhoo vois tulla noihin olkiin enemmänkin. :itku:

Back
Ylös Bottom