Vinkkiä kaivataan (vuokranantajat): vuokraamaani asuntoon tuli mehevä vesitasauslasku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Moi

Miten toimin tällaisessa tilanteessa. Postiluukusta tipahti yllättäin omistamaani asuntoon vesimittarin tasauslasku 230e ja rapiat. Kyseessä koko vuoden 2014 tasauslasku.

Vuokrasopimukseen olen (thank god) laittanut, että vuokralainen maksaa vesimittarin tasauslaskun. (Minä en muista enkä löydä mistään ilmoitusta, että asuntokohtainen vesimittari olisi otettu käyttöön. Olen tiennyt, että se on ollut suunnitteilla.)

Miten tämä käytännössä veloitetaan? Toimitanko jonkun itse kyhäämän laskun vuokralaiselle vai lähetän tuon alkuperäisen?

Vuokrasopimus alkoi 17.2.2014, joten oletan, että ihan simppelillä jakolaskulla saan vähennettyä siitä oman osuuteni (vajaan 30e).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itelleni kävi kerran niin, että tasauslasku menikin vuokraemännälle. Syy oli isännöitsijän, joka ei laskuja lähetellessään ollut sillä hetkellä löytänyt mistään tietoja, että kuka asunnossa silloin asui... Vanha ukko tämä isännöitsijä. Vuokraemäntä soitti minulle ja sanoi, että tasauslasku oli mennyt hänelle ja sanoin totta kai maksavani sen, kunhan hän vaan toimittaa laskun ensin minulle.

Mutta soita vuokralaiselle ensin ja ilmoita tasauslaskusta. Mahtaako jotkut nuoret edes ymmärtää mitä tasauslaskulla tarkoitetaan..? Kysy sitten haluavatko laskun itselleen vai riittääkö jos annat heti puhelimessa tarvittavat tiedot.

Jos vuokralainen ei sammu joka viikko suihkuun, niin todennäköisesti pönttö vuotaa. Eli muista korjata/ korjauttaa se. Tai ainakin selvittää, mistä tuo kulutus tulee.

Ei toi nyt kovalta ees kuullosta. Jos on alimitoitettu ennakkomaksu niin tollasiahan ne tasausmaksut on.. tai ainakin mulla on ja monella muulla tutulla.
Eikä ees pönttö vuoda

Voi operse teijjän kanssa :) Tuollainen erotus tulee ihan jo sillä jos toinen tykkää ottaa pitkiä suihkuja. Tosin kannattaahan sitä mainita vuokralaiselle että jos viitsisi katsella hanat ym vesipisteet.

Aloitusviestissä puhutaa vuokralaisesta, eli vain yksi asukas? Jos veteen menee 300e vuodessa ja tasauslasku on 230e, niin ennakkoon on vesimaksuja "kerätty" vuodessa 70e? Aika alakanttiin..

Minä ilmoitin vuokralaiselle että lasku tuli, summa ja milloin on eräpäivä ja kysyin että maksavatko itse vai maksanko minä ja lisätään seuraavaan vuokraan.
Halusivat maksaa itse.

Aloitusviestissä puhutaa vuokralaisesta, eli vain yksi asukas? Jos veteen menee 300e vuodessa ja tasauslasku on 230e, niin ennakkoon on vesimaksuja "kerätty" vuodessa 70e? Aika alakanttiin..

Kaksi asukasta. Vesimaksua yhteensä 30e/kk eli 360e/vuosi on keräystahti, mikä nyt on nähtävästi liian vähän.

Itse olen todella säästäväinen veden suhteen, joten en tiedä, miten olisi omalla kohdalla. Itse kun siellä asuin, ei mittari ollut käytössä, vaan maksettiin 15e/hlö/kk ja se riitti.

Suomalaisen kerrostaloasukkaiden vedenkulutus vaihtelee paljon: 60 - 270 l/vrk. Keskimäärin vettä käytetään 140 l/vrk. Tossa kun sattuu pariskunta joista molemmat harrastaa 15min suihkuja per lärvi niin kulutuslukemat voi olla ihan järkyttävän isot.. Joillekkin tuo 15min ei ole edes paljon vaan siellä suihkussa viivytään ´30min joka tarkoittaa jo 200-450l vettä per kerta.

Veteen menee vuodessa 300 euroa | Kuningaskuluttaja | yle.fi

Toki vesi voi olla eri hintaista, mutta meillä menee omakotitalossa viidellä hengellä veteen n. 500e/vuosi.

Veden hinnassa on suuria eroja paikkakunnittain (Jyväskylässä maan kallein vesi - mitä sinä maksat vedestä? - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi).

Joka tapauksessa tasausmaksu on vuokralaisen velvollisuus (vuokrasopimus). Halusin vain selvittää, mikä on paras tapa hoitaa laskutus.

Täällä oli joskus juttua siitä, miten paljon ihminen voi huomaamattaan kuluttaa vettä esimerkiksi käymällä kahdesti päivässä puolen tunnin suihkussa. Ei vedenkulutusta tahdo tajuta ennen kuin siitä pitää maksaa kulutuksen mukaan.

Yksi hyvä opettaja vedenkulutukseen on myös kun muuttaa asuntoon jossa on oma varaja :) Muutaman kerran kun se 300l varaja menee tyhjäksi ja joutuu suihkuttelemaan jääkylmällä vedellä alkaa kiinnittämään väkisinkin huomiota lotraamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom