Vinkkejä treeniin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja desp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jepa ikää on 16v, mutta treenien kannalta oon suht rimpulaks jääny. pituus/paino on 180/68 ja lihasta on mitä on ja tarkotuksena olis saada lisää. Ei mitenkään ihan mahdottomasti, mutta vähän sellasta normaalia voimaa ja näyttävyyttä vaatteiden alle. Salilla oon käyny about puol vuotta, mutta se on ollut niin epäsäännöllistä ja treenin teho vaihtelevaa, että en usko sen olevan kovinkaan vakaa pohja.

Nyt mietin millaista jakoa salitreeniin ja millanen idea on sekoittaa lenkkii tohon sekaan? Oon nyt parin viikon ajan tehny ihan kylmiltään joka toinen päivä punttii, joka toine lenkkii, judotreenejä 3 krt/vk ja sunnuntai lepopäivä. Suht kova treeni on tuttua jo judosta ja varsinkin nyt lomalla ja myöhemmin koulussa saan tehtyä treenejä aamupäivisin, jolloin jää päivälle sopivasti aikaa palautua muuta varten.
Puntti on ollu kestovoimaa
-leukoja
-vatsoja
-selkiä
-dippi
-kyykky
-rinnalleveto
-penkki
ja ihan kokeilunhalusta oon heittäny tohon sekaan haukkarii scott-penkissä ja pohkeita =)

Teen yleensä 4x10 noita kaikkee ja ton kaks kertaa ni saa vikatkin mehut irti - hyvä vai huono? Epäilyttää joskus että onko 2h punttitreeni liian pitkä? Laittaako lihakset tukkoon tai haittaa kehittymistä? Ja onko liian kova jos tota tekee sen 3-4 kertaa viikossa?
Oon miettiny 2- taii 3-jakosta, mutta en oikeen tiiä miten toteuttais ja vähän mietin että miten lihasten kehitys menee, kun jos jotain 3-jakosta tekee vaikka neljästi viikossa ni eihän se oo kun reilu kerran viikossa yhtä lihasryhmää(ei kyl oikee sama mut toivon et tajuutte mitä meinaan ;) )

Eli jos sais vähän vinkkii treenien kovuudesta, painojen lisäämisestä, sarjoista/toistoista, lisää/pois liikkeitä? ja muuta mitä nyt pistää silmään.

Oon nyt pahoillani uuden aiheen tekemisestä, kun varmaan jokainen nevaheardi tekee tänne tällästä, mutta tää teidän foorumi on kyl sen verran kattava että tätä sais kahlata monta päivää että saa irti sen tiedon mitä haluaa ni toivon että se nyt onnistuis näin.

Jos teet 10 toiston sarjoja, niin massa treeniähän se on. joku 15+ vois mennä jo aerobiseksi. Suosittelisin aloittamaan jonkun erillisen valmiin ohjelman, joka rakentuu normaalien raskaiden perusliikkeiden ympärille. Eli vaikkapa arskan kuusikko tai 5x5sf. Tämä siksi, että tuo yksittäisten lihasten erikseen treenaaminen on oikeastaan aika turhaa, parempaan tulokseen pääset kehittämällä lihaksistoa yleisesti. Treeniä suuriin lihaksiin---> mukana kasvaa pienemmätkin lihakset, vaikka suoraa rasitusta ei varsinaisesti tulisikaan. Raskaita perusliikkeitä on mm. kyykky ja mave.

Syömiseen kannattaa kanssa panostaa erittäin paljon, koska ei ne lihakset sieltä voi kasvaa ilman energiaa. Nopeesti katottuna tuossa on varsin paljon kaikkea liikuntaa, joten luultavasti joudut syömään kuin eläin, jotta pääset edes vähän plussalle. Yritä jaotella treenit niin, että aerobiset osuis puntin lepopäiville, silloin niistä tuskin on mitään haittaa kehitykselle, voivat toimia jopa palauttavana.

Edit. Puntti ois varmaan hyvä tehä 3 kertaa viikkoon.

Joop ei oo mulle iha selviä nää peruskäsitteetkään. Aerobista, massatreeniä.. - täällähän se varmaan paremmin tiedetään. :) Ja varmaan joku hyväksi todettu valmis ohjelma jossa on tasaisesti kuormitusta kaikille lihasryhmille pitäisi valita että sais parempaa tulosta.

Tähänkin mennessä on tullu huomattua että ruokaa saa mättää jonkun verran ettei sitä pistävää nälkää jää ja jaksaa tehdäkin jotain, mutta kun tässä nyt alottaa treenin kunnolla ni sellanen asia mitä vois kattoo vähä tarkemmin olis kyl ne protskut kun niitä ei taida ihan täysin normaalilla syömisellä saada jos siinä päällä on kova puntti?

Joop ei oo mulle iha selviä nää peruskäsitteetkään. Aerobista, massatreeniä.. - täällähän se varmaan paremmin tiedetään. :) Ja varmaan joku hyväksi todettu valmis ohjelma jossa on tasaisesti kuormitusta kaikille lihasryhmille pitäisi valita että sais parempaa tulosta.

Tähänkin mennessä on tullu huomattua että ruokaa saa mättää jonkun verran ettei sitä pistävää nälkää jää ja jaksaa tehdäkin jotain, mutta kun tässä nyt alottaa treenin kunnolla ni sellanen asia mitä vois kattoo vähä tarkemmin olis kyl ne protskut kun niitä ei taida ihan täysin normaalilla syömisellä saada jos siinä päällä on kova puntti?

Kyllä saat ne protskut ihan normaalilla syömisellä, et välttämättä tarvi mitää lisäravinteita. Ja jos ohjelmaa oot vailla niin aloittelijoille sopii hyvin noi Arnold's Golden Six ja Starting Strength.

En tarkottanu lisäravinteita, vaan lähinnä sitä että heittää vaikka jonku maitorahkan naamaa välipalaks. Lisäravinteissa kuitenkin omat jutut ja varmaan vähän kovemmille treenaajille tarkotettu ni niihin en taida vielä hetkeen koskea. (:

Itselläni tulee kun hyvin syö se 250g proteiinia helposti normi ruuasta (maitoa menee paljon). Itse asiassa tällä viikolla 18 litraa, ja yhtä monta Ehrmannia :)

Loppuu kyllä toi huvi kun muuttaa omaan kämpään ja on opiskelija viellä silloin... Porukat poissa viikon niin pääsi näkemään kuinka palaa 100 e viikossa perusruokaan yhdelle ihmiselle...

No joo mulla on se ongelma että ei oikeen maito maistu ni vesilinjal menty aika pitkälle so far. Ofc juguu syön aika paljo mut oon nyt pikku hiljaa siihe maitoonki koittanu totutella. Samoin maitorahka on ollu vähän harvinaisempaa ruokavaliossa, mutta yritän nyt korjailla sitä niin, että ottais noi kaks mukaan ni jos tulis ne protskut.

Mulla sentään ihan jepa kun äippä maksaa viel safkat ni kyllä terveyden ja hyvinvoinnin nimessä voi ostaa vaikka mitä. 8)

btw onko jollain antaa lukuja millasia eroja on Ehrmannis muihin rahkoihin?

Ehrmanni on halpaa ja hyvää. Tosin x-tra on vielä halvempaa ja aikalailla saman makuista. Ehrmannissa taitaa olla vähän vähemmän proteiinia kuin valion tai lidlin rahkoissa, mutta se on paljon "juoksevampaa". Valion sementtiähän ei siis saa ohentamattomana kovinkaan helposti alas. Raejuustossa on kans paljo proteiinia.

Oon kuullu että Ehrmannin hyvyys vaihtelee :D Mun sisko on sen vissykaalirahkadieeteillä hommannu jotain maitorahkaa katsoen sitä 0,3 rasvaprosenttia ja ku välil itekki heittäny sellasta naamaan ni se on kyl muute ihan täyttä paskaa mutta pari marjaa ku heittää sekaa ni kyl se sit alas menee. Mietin vaan että ei oo mitään niin huomattavia eroja että Ehrmanni olis kaikkien yläpuolella. ;)

Sitten oon miettiny miten tota treeniohjelmaa nyt laittais uusiks. En viittis ihan suoraan tohon 2x6 malliin hypätä, koska mulla on sellanen melko vakio harrastuksen pohjalta tehty ohjelma jossa oli valmiiksi jo varaa muuttaa mutta sillon tein ihan niinkun se oli painettu. Noi 4x10 alkaa olee kuitenkin sellasta että en ole kovinkaan paljon saanut laittaa lisää painoa tankoon, niin osaisko joku sanoa jos vaikka joku 3x8 toimisi? Aina niin että ku menee vaik siinä vaikas sarjas kaks yli ni nostaa vastusta jonkun 2,5kg ni sais vähän kehitystä sillekkin puolelle. Omalla painolla tehtävät eli leuat ja dipit 3 x max eli leuat jotain 3x8 ja dipit ehkä 3x12 vai pitääkö laittaa painoa?
Tällöin treeniohjelmaan kuuluisi leuat, dipit, hauiskääntö, kyykky, rinnalleveto ja penkkipunnerrus ja sitten vatsoja ym. tekisi muulloin fiiliksen mukaan. Se mave tuntuu kyllä kanssa melko keskeiseltä liikkeeltä, että kai se pitäisi ottaa mukaan (3x8, onko ok?) Vaikuttaako siltä että tuossa on jotain turhaa tai jotain oleellista puuttuu?

Sitten vielä sellanen kysymys, että onnistuuko lihasmassan saaminen ja rasvan pudotus samaan aikaan? Ei sillä että mulla sitä kummemmin olis, mutta vähän kyrsii kun päkki vaan puoliks näkyvissa :D Meinaa käyn lenkillä sen 2-3 krt/vk + judotreenit mikä on melko/erittäin aerobista. Kärsiikö punttitreeni tästä ja onnistuuko se pikku hiljaa niin että ne rasvat mitkä on lähteäkseen ni lähtee ja lihasta tulee silti?

Oon kuullu että Ehrmannin hyvyys vaihtelee :D Mun sisko on sen vissykaalirahkadieeteillä hommannu jotain maitorahkaa katsoen sitä 0,3 rasvaprosenttia ja ku välil itekki heittäny sellasta naamaan ni se on kyl muute ihan täyttä paskaa mutta pari marjaa ku heittää sekaa ni kyl se sit alas menee. Mietin vaan että ei oo mitään niin huomattavia eroja että Ehrmanni olis kaikkien yläpuolella. ;)

Sitten oon miettiny miten tota treeniohjelmaa nyt laittais uusiks. En viittis ihan suoraan tohon 2x6 malliin hypätä, koska mulla on sellanen melko vakio harrastuksen pohjalta tehty ohjelma jossa oli valmiiksi jo varaa muuttaa mutta sillon tein ihan niinkun se oli painettu. Noi 4x10 alkaa olee kuitenkin sellasta että en ole kovinkaan paljon saanut laittaa lisää painoa tankoon, niin osaisko joku sanoa jos vaikka joku 3x8 toimisi? Aina niin että ku menee vaik siinä vaikas sarjas kaks yli ni nostaa vastusta jonkun 2,5kg ni sais vähän kehitystä sillekkin puolelle. Omalla painolla tehtävät eli leuat ja dipit 3 x max eli leuat jotain 3x8 ja dipit ehkä 3x12 vai pitääkö laittaa painoa?
Tällöin treeniohjelmaan kuuluisi leuat, dipit, hauiskääntö, kyykky, rinnalleveto ja penkkipunnerrus ja sitten vatsoja ym. tekisi muulloin fiiliksen mukaan. Se mave tuntuu kyllä kanssa melko keskeiseltä liikkeeltä, että kai se pitäisi ottaa mukaan (3x8, onko ok?) Vaikuttaako siltä että tuossa on jotain turhaa tai jotain oleellista puuttuu?

Sitten vielä sellanen kysymys, että onnistuuko lihasmassan saaminen ja rasvan pudotus samaan aikaan? Ei sillä että mulla sitä kummemmin olis, mutta vähän kyrsii kun päkki vaan puoliks näkyvissa :D Meinaa käyn lenkillä sen 2-3 krt/vk + judotreenit mikä on melko/erittäin aerobista. Kärsiikö punttitreeni tästä ja onnistuuko se pikku hiljaa niin että ne rasvat mitkä on lähteäkseen ni lähtee ja lihasta tulee silti?

Kyllähän aloittelijalla on periaatteessa mahdollisuus pieneen lihasmassan lisäykseen miinuksillakin, mutta ei siinä käytännössä lihasta saada. Suosittelisin, että bulkkaat ensin, ja laihdutat sitten bulkin mukana tulleet rasvat+ entiset rasvat pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niimpä tietenkin. Joskus aikaisemmin on tullut tuosta luettua ja siitä oli täällä kattava aihe. Onko totta vai oonko nyt hukassa? Eli linkkiä/muuten suurinpiirteistä ohjetta miten tää käytännössä toimii? ;)

Ei tarvitse juurikaan edes bulkkailla, maltillisilla plus kaloreilla lähdet punttia tekemään. Liikaa läskiä = enemmän diettiä...

Ja kyllä tuohon rahkan makuun tottuu kun rupeet sitä pari kolme purkkia päivässä lappaamaan.

Mitään yhtä kiinteätä sarja määrää ei kannata tehdä kuten 2x6, ainakaan pitkään. Siis jos joka viikko saat 2,5kg lisää niin sitten siinä tulee sitä progressiivisuutta, mutta kun tössää niin heti jotain muuta.

Mitään yhtä kiinteätä sarja määrää ei kannata tehdä kuten 2x6, ainakaan pitkään. Siis jos joka viikko saat 2,5kg lisää niin sitten siinä tulee sitä progressiivisuutta, mutta kun tössää niin heti jotain muuta.

Tai alottaa taas sarjapainojen nostamisen pienemmistä sarjapainoista, tälläkertaa tosin isommista alotuspainoista kuin edellisellä kerralla..

Teen yleensä 4x10 noita kaikkee ja ton kaks kertaa ni saa vikatkin mehut irti - hyvä vai huono? Epäilyttää joskus että onko 2h punttitreeni liian pitkä? Laittaako lihakset tukkoon tai haittaa kehittymistä? Ja onko liian kova jos tota tekee sen 3-4 kertaa viikossa?

4x10 setit ja kaikki vielä kaks kertaa läpi?! Oke. Ei mitään järkeä. Sun on täytyny vetää noi jollain tosi alimitoitetuilla painoilla tai oot geneettinen ihme, koska pelkästää oikein toteuttu kyykky 4x10 pitäis olla sitä luokkaa että silmissä sumenee ja settien välissä tukea haetaan häkin tolpista ettei jalat mee alta! Yritän vain suhteuttaa oikeanlaista intensiteettiä sun kokemaan fiilistelyyn, no offense.

Oon miettiny 2- taii 3-jakosta, mutta en oikeen tiiä miten toteuttais ja vähän mietin että miten lihasten kehitys menee, kun jos jotain 3-jakosta tekee vaikka neljästi viikossa ni eihän se oo kun reilu kerran viikossa yhtä lihasryhmää(ei kyl oikee sama mut toivon et tajuutte mitä meinaan ;) )

Aivan. Full body rutiineilla sä saat eniten lihasta runkoon, varsinkin tuolla iällä ja kokemuksella... Pysy yksjakosis niin kauan ku jaksat niitä judon ym. ohella tehä. Sit ku alkaa tuntua siltä, et ei enää palaudu ja veto on lopussa ni vaihtaa kaksjakoseen tai mahdollisesti kolmijakoseen.

Ootko tupakoinu tai pilannu ylenmääräisellä suolan nauttimisella makuaistis? :D Ehrmannin ja muitten rahkojen ero on kuin Oivariinilla ja Floralla!

Sitten oon miettiny miten tota treeniohjelmaa nyt laittais uusiks. En viittis ihan suoraan tohon 2x6 malliin hypätä, koska mulla on sellanen melko vakio harrastuksen pohjalta tehty ohjelma jossa oli valmiiksi jo varaa muuttaa mutta sillon tein ihan niinkun se oli painettu. Noi 4x10 alkaa olee kuitenkin sellasta että en ole kovinkaan paljon saanut laittaa lisää painoa tankoon, niin osaisko joku sanoa jos vaikka joku 3x8 toimisi?

Ömmmm... mitä? Mistä ton 2x6:n repäsit? Siihen nyt ei ainakaan kannata siirtyä, jos aiot lihasta hankkia. Edellä mainittu SS olis hyvä.

Aina niin että ku menee vaik siinä vaikas sarjas kaks yli ni nostaa vastusta jonkun 2,5kg ni sais vähän kehitystä sillekkin puolelle. Omalla painolla tehtävät eli leuat ja dipit 3 x max eli leuat jotain 3x8 ja dipit ehkä 3x12 vai pitääkö laittaa painoa?
Tällöin treeniohjelmaan kuuluisi leuat, dipit, hauiskääntö, kyykky, rinnalleveto ja penkkipunnerrus ja sitten vatsoja ym. tekisi muulloin fiiliksen mukaan.

Toihan on vähä niinku G6... tosta puuttuu vaan olkapääliike (=pystypunnerrus). Jos sä halut kehitystä, ni sä et tee salilla mitään fiiliksen mukaan! Fiilistellä voi kotona.

Se mave tuntuu kyllä kanssa melko keskeiseltä liikkeeltä, että kai se pitäisi ottaa mukaan (3x8, onko ok?)

Mave ON keskeinen liike. Tossa sun kokoamassa ohjelmassa sitä vois vuorotella kyykyn kanssa tai tehä joka kolmas kerta. Ite suosin mavessa kyllä lyhyempiä sarjoja, esim. 3x5 tai 3x6 (tosin nyt teen 3x3 /OFFTOPIC).

Mikä puoli siitä päkistä on näkyvillä? :D Noilla mitoilla sun rasvat pitäis olla reilusti alle 15% eli luultavasti sulla vaan ei oo tarpeeks niitä vatsalihaksia! Ja noista aerobisista johtuen suosittelisin tekeen raskaita vatsaliikkeitä. Tee esim. tätä (täst on toinenki versio olemassa, missä ton staattisen vaiheen jälkeen palataankin yläasentoon takasin, eikä mennä ollenkaan alas):

*45 degree Decline bench weighted situps, 3x5-8 (hold body parallel to ground for static 5 seconds each repetition on the way down, then go down slowly and come back up).

Ei tarvitse juurikaan edes bulkkailla, maltillisilla plus kaloreilla lähdet punttia tekemään. Liikaa läskiä = enemmän diettiä...

No, noilla mitoilla ja aerobisen jumppailun määrällä ei varmaan juuri läskiä tartu ku menee 300-500 kalorin plussilla. Tulee vaan pelkkää lihasta xD

Sellanen vatsalihaspenkki 45 asteen kulmassa, kiekko rinnalla/niskan takana. 3 sarjaa, 5-8 toistoa. Lähdet alhaalta, nouset ylös. Alastulomatkalla pysähdyt niin et yläkroppa on samansuuntanen lattian kanssa. Sit laskeudut alas, ja sieltä taas ylös jne.

Kiitos Maximus Bicepus kattavasta vastauksesta. :)

Tosiaan olen nuo 4x10 tehnyt kahteen kertaan läpi ja en kiellä sitä että en tekisi erittäin kevyillä painoilla (50kg) ja tosiaan treenin jälkeen on sit varsinkin sellanen olo että ei meinaa pyörän selässä enää pysyä. Mulle lyötiin paperi kouraan missä luki noin, mutta vähän kyllä rupes ihmetyttämään että ei kai punttitreeni nyt kahta tuntia voi kestää.

Se päätös on nyt siis tehty, että pysyn tossa yksjakosessa ainakin toistaiseksi, että saadaan nyt se pohja tehtyä.

Ei, en tupakoi, en käytä kohtuuttomia määriä suolaa, en ole maistanut Ehrmannia enkä syö levitteitä leivän kanssa, joten tuo vertaus meni vähän ohi. :P Ja tolla huomattavalle erolla nyt tarkoitin sitä proteinejen määrää kun kaikki täällä on Ehrmann sitä ja Ehrmann tätä. :P

2x6 systeemiä lähinnä mietin tohon penkkiin ja se tuntuu just siltä että siihen olis helppo lisätä painoa. Kyseessä siis se Miken 2x6 systeemi.

Tolla fiiliksen mukaan tarkotin just että vatsat tekee kotona vaikka aamusin tai iltasin ottamatta turha paineita liikkeestä tai painosta, mutta taidan kyllä pysyä siinä salin vatsapenkissä ja levypainoissa.

Mulla olikin vähän sellanen käsitys että maveen toi 3x8 vois olla vähän liian pitkä, joten vois tota 3x5 tai 6 kokeilla.

Päkistä on näkyvillä yläpuoli vähän alapuolta enemmän. En tiiä johtuuko siitä että rasva kertyy sinne mahan alaosaan vai siitä että en vaan alemmille vatsalihaksille ole saanut tarpeeksi rasitusta. Vinkkejä/tietoa?
Ja tuo vatsalihasliike kyllä tuntuisi aika hyvältä idealta, kun ennen on menty vähän mututuntumalla ja tehty mitä mieleen tulee lähimmällä levypainolla mikä vaan sattuu löytymään. :P

Tosiaan olen nuo 4x10 tehnyt kahteen kertaan läpi ja en kiellä sitä että en tekisi erittäin kevyillä painoilla (50kg) ja tosiaan treenin jälkeen on sit varsinkin sellanen olo että ei meinaa pyörän selässä enää pysyä. Mulle lyötiin paperi kouraan missä luki noin, mutta vähän kyllä rupes ihmetyttämään että ei kai punttitreeni nyt kahta tuntia voi kestää.

Aika ihme paperi. Vai olisitko vahingos voinu käsittää, että siinä tarkoitettiinki sitä, että setit tehdään kahdesti viikossa eikä kaks kertaa päivässä? :) Mut joo, kannattaa pitää treenit max tunti, sen jälkeen testot on jo alhaalla ja ylimääräinen treeni ei enää edesauta lihaskasvua kun treenin aiheuttama kortisolitasojen nousu estää sen.

Ei, en tupakoi, en käytä kohtuuttomia määriä suolaa, en ole maistanut Ehrmannia enkä syö levitteitä leivän kanssa, joten tuo vertaus meni vähän ohi. :P Ja tolla huomattavalle erolla nyt tarkoitin sitä proteinejen määrää kun kaikki täällä on Ehrmann sitä ja Ehrmann tätä. :P

Ai, sori. Mä luulin, et sä puhuit mausta :D

2x6 systeemiä lähinnä mietin tohon penkkiin ja se tuntuu just siltä että siihen olis helppo lisätä painoa. Kyseessä siis se Miken 2x6 systeemi.

Joo, no mä arvelinki et sä vihjasit tohon Miken systeemiin. Mä sitä kerran kokeilin. Ei mulla kyl toiminu, tai sit en vaan osannu :D Tai sit olis pitäny olla varmistaja, et ois voinu viedä enempi finaaliin niitä vetoja... Mut siis toi 2x6 on enempi tulosten nostamista varten ku lihasten.

Päkistä on näkyvillä yläpuoli vähän alapuolta enemmän. En tiiä johtuuko siitä että rasva kertyy sinne mahan alaosaan vai siitä että en vaan alemmille vatsalihaksille ole saanut tarpeeksi rasitusta. Vinkkejä/tietoa?
Ja tuo vatsalihasliike kyllä tuntuisi aika hyvältä idealta, kun ennen on menty vähän mututuntumalla ja tehty mitä mieleen tulee lähimmällä levypainolla mikä vaan sattuu löytymään. :P

Vaikee sanoo. Itehän sen tietää/näkee ku kattoo, et onko siinä rasvaa vai onko vaan niin, että ne alemmat vatsalihakset on niin olemattomat. Mutta... tee vaan tota liikettä minkä mainitsin (plus kyykkyä, mavea) niillä tulee just sitä kokoa niihin vatsalihaksiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom