Vinkkejä naiselle jalkapainoitteeseen treeniin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja amau
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hei kaikki!

Oon uusi täällä ja tulisi tarpeeseen salikarjujen ja -mimmien neuvot. Olen nuori nainen aloittamassa salitreenaamista, mutten tiedä, miten tulisi treenata parhaiten, jotta saavuttaisin tavoitteeni. PT kelpaisi, muttei ole varaa tällä hetkellä. Motivaatiota on, ja olisin todella kiitollinen, jos saan täältä neuvoja, joiden avulla pääsisin alkuun :)

Lähtötilanne: 43 kg, vähän alle 160 cm, rimppakinttu siis. Vartalonmalli ”inverted v”, (sama kuin esim. Pamela Andersson) eli olkapäälinja leveämpi kuin lantiolinja. Pienempänä olin vähän pullukka, silloinkin jalat hoikat ja kaikki rasva kerääntyi yläkroppaan. Nykyään taas aivan liian hoikka.

Tavoite: Täysi vastakohta sille, mitä oon nyt (complicated, I know). Vaikka oon tyyliltäni naisellinen, pieni lantio ja leveemmät olkapäät tekee itselle jotenkin epänaisellisen ja epämukavan olon kropassani. Mielestäni kaunein kroppa naiselle on sellanen latinokroppa. Harmi, että synnyin juuri siihen naiselle rumimpaan mahdolliseen vartalonmalliin. Treenaamisen pääsyy siis vartalonmuokkaus. Tavoitteena olis saada jaloista ja varsinkin takamuksesta niin isot kuin vaan mahdollista. Haluaisin siis tasapainottaa kroppaa niin, että olisi enemmän painoa ja voimaa alakropassa ja yläkroppa näyttäisi pienemmältä. Mitä isompi pylly, sen parempi (tiedän, että tulokset tulevat tosi hitaasti). Yläkropan suhteen en ainakaan halua, että se näyttää yhtään leveämmältä. Haluaisin lähinnä näyttää timmimmältä, niin että esim. käsivarret ei olis narukädet, vaan näkyis muotoa ja erottuis jonkin verran selkä ja olkapäät. Tietysti luonnollisesti siihen tarvitaan lihaskasvua, eli kai pakostakin myös yläkroppa tulisi näyttämään isommalta?

Pystyn treenaamaan tällä hetkellä vain 3, max. 4 päivää viikossa. Haluaisin siis jalkapainotteisen treenin, jossa kuitenkin yläkroppaakin olisi mukana. Yläkropan treenaus ”pelottaa” vähän, koska pelkään, että se treenin takia levenee liikaa suhteessa alakroppaan. Mun logiikalla alakroppaan pitäisi tehdä siis suuremmilla painoilla ja vähemmän toistoa, yläkroppaa taas pitempiä sarjoja kevyemmillä painoilla. Käytännössä en kuitenkaan tiedä, mikä olis parhain tapa tehdä 3/4-jakoinen ohjelma. Mitä lihaksia kannattaa/ei kannata treenata samana päivänä, ja mitä liikkeitä olisi hyvä tehdä? Millanen treeni sopisi juuri tähän tavoitteeseen?

Lisään jo valmiiksi, että tiedän, että mun tavoitteeseen pääsy on hankalaa, ehkä mahdotonta. Luultavasti en tuu koskaan täysin tykkäämään kropastani, mutta jos sitä vois muokata, niin olisin ainakin hieman tyytyväisempi. En siis etsi mitään nopeaa fiksausta vaan vinkkejä järkevään pitkän tähtäimen treenaamiseen. Kiitos jo etukäteen :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Varmaan painonnostotreenillä sais parhaat tulokset. Jalat tulee treenattua joka kerta ja kun epäkkäät kasvaa niin olkapäät näyttää kapeammalta.

Zone-sarja -42%
No vastaus on heleppo: kyykkäät 3-4 x viikossa 3-4 vuotta niin siinäpä ne jalat ja takamus muotoutuu. Yläkroppaa on turha "pelätä" ja vältellä, ei se siitä yllättäen pullistu vaan vaatii kovaa työtä sekin.

Ton kehonkuvan hyväksymiseen ym minäkuvan suhteen kannattais ehkä tehdä enemmänkin työtä ja keskustella ammattilaisten kanssa. Mikään treeni ei tuo toivottua tulosta jos itsensä hyväksymisessä on ongelmia.

Tsemppiä!

Treenin suhteen samoilla linjoilla kuin @taranenko74 .

Laitan tähän esimerkkinä (viitteellisen) ohjelmarungon, jolla varmasti pääsee hyvin liikkeelle. Pääpainotus ihan perusliikkeissä, kuten kyykky, penkki, maastaveto, soutu, pystypunnerrus. Näihin liikkeisiin keskittymällä ja ihan voimapainotteisella treenillä saa parhaiten tuloksia aikaan.

Eli itse ohjelma perustuisi pääsääntöisesti Stronglifts 5x5 -ohjelmaan, mutta aavistuksen muokattuna, eli

Maanantai (A):
- Kyykky 3x5
- Penkki 3x5
- Kulmasoutu tangolla 3x5
- Hauiskääntö käsip. 2x10 / ojentajapunnerrus 2x10

Keskiviikko (B):
- Kyykky 3x5
- Pystypunnerrus (tangolla tai käsipainoilla) 3x5
- Maastaveto 1x5
- Vipunostot taakse 2x10 / sivuille 2x10

Perjantai (C):
- Kyykky 3x5
- Penkki 3x5
- Kulmasoutu tangolla 3x5
- Vatsaliike

Ohjelmassa pääpainotus on perusliikkeissä, mutta alkuperäisen ohjelman lisänä Treenissä A (Maanantai) on käsille pari liikettä, B -treenissä takaolkapäitä/sivuolkapäitä ja C -treenissä vatsaliike keskivartalolle.

Pääliikkeissä työsarjat 3x5 (eli 3 viiden toiston sarjaa, lämmittelysarjoja ei ole laskettu mukaan). Valitse paino siten, että viimeiseenkin sarjaan jää toisto-kaksi varaa. Lisäliikkeissä pidemmät sarjat, mutta niissäkin voi jäädä sarjoihin varaa ja liikkeet ovat enemmänkin pumppailutyylillä tehtäviä liikkeitä (joilla samalla huoltava vaikutus). Pääpainotus perusliikkeissä.

Alkuperäisessä Stronglifts -ohjelmassa pääliikkeiden sarjat ovat 5x5 -sarjoja (paitsi maastaveto 1x5, sillä painotus on vahvemmin kyykyssä), mutta lähtisin liikkeelle kuitenkin 3x5 -sarjoilla (maastaveto edelleen 1x5) ja siitä voi ajan mittaan lisätä sarjamääriä (4x5 ja myöhemmin 5x5). Toki ohjelmaa on mahdollista muokata siten, että kyykky on A ja C -päivinä 4x5 ja maastaveto B -päivänä 2x5 (tai 3x5), mutta lähtisin tuolla ylemmällä liikkeelle.

Tärkeimmät tekijät treeniin ovat mielestäni:
1. Riittävästi hyvää, laadukasta (ihan tavallista koti)ruokaa + vitamiinit. Lisäksi on hyvä pitää nestetasapaino yllä.
2. Riittävästi unta
3. Painotus perusliikkeisiin (kyykky, veto, penkki, pystypunnerrus, kulmasoutu yms.) ja pikkuhiljaa keskittyen sarjapainojen kasvatukseen (hyvällä tekniikalla). Sarjoihin voi jättää hieman varaa.
Kevennyksiä (deloadeja) unohtamatta.
4. Jim Wenderin kirjoituksissa oli hyvä lause treenien suhteen, josta lainaan katkelman: "Focus on the process and being great. When you do that EVERYTHING falls into place. Life, live and lifting."
Se on mielestäni aika hyvin sanottu.

Tsemppiä treeniin!

Tsemppiä treeniin.

Ei muuta kun eristettyjä pakaraliikkeitä ja kyykkyä, niin kyllä alkaa lantion malli muuttua.
Turhaan pelkäät hartioiden levenemistä, se vaatii turboahdetulla miehelläkin aika hirveän työmäärän ennen kuin niitä olkapäitä mikskään kanuunankuuliksi voi sanoa.
Kannattaa vaan mahdollisimman monipuolisesti treenata ja kyykkyä voi aina välillä vaihtaa prässiin jne jne.

Luulen, että sulle maltillinen rasvaprosentin nosto vois tehdä hyvää, kun se nyt vaan on tuossa tilanteessa helpoin konsti saada muodokkaampi ja naisellisempi kroppa.
Enkä tarkoita nyt mitään laardikasan keräämistä vaan juurikin lantion seudun pyöristymistä maltillisilla pluskaloreilla.

Joten ruokavalio kuntoon, tässä osiossa ja ravinto osiossa on lisää tietoutta ruuasta.

Kiitos vastauksista, ootte ihania <3

Oon lukenut myös blogeja ja kirjoituksia aiheesta, ja niin kuin tekin neuvoitte, alan keskittymään niihin perusharjotuksiin, jotka ottaa isoihin lihaksiin, eli kyykky, mave jne. Yllätyin, että neuvottiin tekemään jalkoja jokaisella harjotuskerralla (3-4x viikko), koska kaikki yleensä väittää, ettei ne kasva yhtään sen enempää jumppaamalla niitä joka päivä, vaan olisi parempi treenata jalat kunnolla esim. pari kertaa viikossa ja antaa levätä.

@taranenko74, oot oikeesssa, että mun kehonkuva ja minäkuva ei oo mitkään parhaimmat, en ala toisin väittämään. Vaikee tässä maailmassa olla kyllä tyytyväinen itseensä naisena (varmasti miehenä myös). Arvostan kyllä niitä, jotka ei välitä helvettiäkään, siitä mitä yhteiskunta tai muut sanoo, mulla on vielä pitkä matka sinne. Toivotaan, et henkinen puoli kehittyis myös.

Kiitos @comma :) Pitää yrittää olla rikkomatta itteensä, pitää nimittäin laittaa enemmän painoo, kun mihin oon tottunut (oon tehnyt pidempiä sarjoja). Otan tuon rungon käyttöön, haluaisin kyllä lisätä sinne muutamia liikkeitä. En pelkää kaloreita tai syömistä, mutta välillä kun oon kiireinen, niin välit ruokailujen välillä jää liian pitkiksi. Vettä ja vitskuja täytyy ottaa enemmän ja muistaa syödä useemmin.

@ Jopas_Jotakin Painon ja rasvaprosentin nousu ois enemmän kuin jees. Olisin mielelläni 10-15 kg painavampi kuin nyt, tietysti treenin tuloksena, että paino ei olis pelkästään rasvaa. Sinne taitaa olla pitkä matka, mutta toivon, että lukemat vaaássa kasvaisi.

Yks kysymys tuli tässä taas mieleen: kuinka tärkeää rinnan treenaaminen on naiselle? Riittääkö esimerkiksi viikossa yhtenä päivänä 2-3 rintaliikettä? Tykkään kyllä tehdä rintaliikkeitä, ettei sen puolesta oo mitään ongelmaa, mutta se ei oo sellanen lihasryhmä minkä treenaamisen itse kokisin kovin olennaiseksi omia tavoitteita varten. Oonko väärässä, pitääkö sitä pumpata enemmän?

Kiitos vastauksista, ootte ihania <3

Yks kysymys tuli tässä taas mieleen: kuinka tärkeää rinnan treenaaminen on naiselle? Riittääkö esimerkiksi viikossa yhtenä päivänä 2-3 rintaliikettä? Tykkään kyllä tehdä rintaliikkeitä, ettei sen puolesta oo mitään ongelmaa, mutta se ei oo sellanen lihasryhmä minkä treenaamisen itse kokisin kovin olennaiseksi omia tavoitteita varten. Oonko väärässä, pitääkö sitä pumpata enemmän?

No ei tietenkään tarvi. :) Niin kuin itse kirjoitit, jos et koe asiaa erityisen olennaiseksi, turha sitä on väkisin pumpata. Tuo @comma n ohjelmarunko on ihan hyvä ja tasapainoinen, siinä on punnerruksia ja vetoja vaakaan ja pystyyn mikä on hyvää toiminnallista treeniä ja palvelee useimmiten tarpeita riittävästi. Kun et nyt ole bodykisoihin osallistumassa, tuollainen hyviin pääliikkeisiin keskittyvä treeni on varmasti tuloksia tuottavaa.

Jalkatreeneistä ja frekvenssistä: katsopa painonnostajanaisten jalkoja ja takamuksia ja mieti millä ne on tullut? Kyykkyä 3-6 kertaa viikossa ja lajinostot päälle; parhaimmillaan aamulla kyykyt ja illalla nostot; kyllä niitä kertoja tulee enemmän kuin yksi viikossa. Valmennusoppien mukaan 3-4 harjoitusta viikossa on kehittävää ja 1-2 ylläpitävää; mieti siltä pohjalta. :) (Juu bodykansa älähtää kyllä nyt mutta mä olenkin voima- ja kilpaurheilun kanssa tekemisissä ja ajattelen vähän eri pohjalta.) Vertailun vuoksi: katsopa kilpauimarinaisten latseja ja hartioita jollaisista keskiverto salimimmi näkee vain unia, ja mieti millä ne on tulleet? He käyvät 6-10 kertaa viikossa altaassa ja tekevät tuhansia - kymmeniä tuhansia toistoja per viikko, pari punttia siihen päälle. Eli toistomäärät ovat ihan toista luokkaa kuin "teen 2 kertaa viikossa kovaa selkää"... Hienosti sanottuna: keho adaptoituu ärsykkeeseen eri tavoilla ja se "kerran viikossa failureen" ei ole ainut totuus - varsinkaan kilpa- ja suorituskykyharjoittelussa. No joo, tämän tarkoitus ei ole moittia ketään vaan ennemminkin herättää ajattelemaan. Kertaus ja tiivistys: kyllä, voit kyykätä menestyksekkäästi 3-4 x viikossa. :)

Tsemppiä harjoituksiin!

Kiitos @comma :) Pitää yrittää olla rikkomatta itteensä, pitää nimittäin laittaa enemmän painoo, kun mihin oon tottunut (oon tehnyt pidempiä sarjoja).

Ole hyvä - hienoa, jos minusta on apuja :)

Vitosissa pystyy käyttämään enemmän painoa, mutta mielestäni paino kannattaa valita siten, että tosiaan jokaiseen sarjaan jää varaa - viimeiseenkin sarjaan voi jäädä toisto-pari varaa. Esimerkiksi kyykyssä voisi olla hyvä lähteä sellaisella painolla, jolla pystyy tekemään hyvin vaikkapa esim. 8-10 toiston sarjoja ja lähtee tekemään vitosia sillä. Tällöin jää hyvin varaa sarjapainojen korotuksiin ja näin pikkuhiljaa pääsee painoissa ja volyymissa ylöspäin. Ja myös tekniikka hioutuu.

Samaa mieltä treenifrekvenssistä kuin @taranenko74 - Itse huomasin tiheämmän frekvenssin toimivuuden, kun jokunen vuosi sitten siirryin treeneissä enemmän voimailuun/voimanostotyyppiseen treeniin - esim. kyykkytulokset lähtivät aiempaa tiheämmän frekvenssin ansiosta nousuun ja myös kauan jumittanut penkkikin alkoi kulkemaan paremmin.

haluaisin kyllä lisätä sinne muutamia liikkeitä. En pelkää kaloreita tai syömistä, mutta välillä kun oon kiireinen, niin välit ruokailujen välillä jää liian pitkiksi. Vettä ja vitskuja täytyy ottaa enem

Kunhan teet nyt ensin tuonkin treenin tosissaan ja riittävän isoilla painoilla lämmittelyineen, niin ne halut niihin lisäliikkeisiin hävinnevät. Ota myös kello käyttöön, niin ei pääse tauot turhan pitkiksi.

Mitä syömiseen tulee, niin painon pitäisi lähteä nousemaan hitaasti (ei kiloja viikossa, vaan kuukausissa). Jos näin ei käy, syöt varmasti liian vähän tai vääränlaista ravintoa. Mikäli et ole koskaan laskenut tai tutkinut syömääsi ruokaa, on se todennäköisesti aika proteiiniköyhää lähtökohtaisesti eli silloin kannattaa hieman tutkiskella sitä omaa syömistäänkin. Kyllä sen painon saa nousemaan pullallakin, mutta ei se lihasta ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oho, täällä olikin taas vastauksia!

@taranenko74: Selvä, teen sitten jalkoja useammin. Kun mietin tuota antamaasi esimerkkiä niin tuntuu tietysti hyvin loogiselta mitä kerrot. Haluan vielä painottaa kaikille, että jos kyselen tai ihmettelen, niin en tee sitä siksi, että haluisin kyseenalaistaa kenenkään neuvoja, vaan varmistaa mikä on oikein. Tässä salimaailmassa on aika hukassa aloittelijana, kun jokaisella ihmisellä tuntuu olevan aivan oma mielipide siitä, mitä pitäisi tehdä ja miten hehe. Tuotakin halusin kysyä juuri siksi, kun olen kuullut oikein varoituksia, että älä pumppaa liikaa jalkoja.

@comma: Okei. Joo kuulostaa helpottavalta, jos saa laittaa vähän vähemmän painoa, koska mulla on polvien kanssa ongelmia ja kyykkyä tehtäessä on välillä semmonen olo, että jalat pettää alta. Osittain se on varmaan joku pelko, että kaadun, en vielä luota jalkoihini. Tekniikkaa pitää vielä harjoitella, kyykky vapaalla on aika haastava liike. Sali, missä nyt käyn on aika pieni ja siellä on vähän laitteistoa (kunnansali, se taitaa jo kertoa kaiken). Pystyy tekemään perustreenin, muttei mitään spessumpaa, täällä monet sanookin, että se sali on perseestä :D

@LSA_Vinnie: Aivan. En laske painoa enkä kaloreita. Olen alkanut syömään suurempia annoksia, syön ihan tavallista ruokaa + vitamiinit, proteiinijauhe ja välillä jotain proteiinipatukoita ym. Piti muuten kysyä herkuista. Jos syön nyt muuten ok, niin kuinka paljon herkkuja saa ottaa? Oon aika herkkuperse, rakastan makeaa. En tiedä, onko metabolismi jostain syystä nopeutunut, aikaisemmin lihoin tosi helposti, jos söin vähänkin huonosti, nykyään en huomaa lihoavani mistään. Tietysti sokeri on huonoksi ihan ylipäänsä terveydelle, iholle jne, ei vaan painon kannalta. Mutta kuinka paljon itselleen voi sallia treenatessaan makeeta? En meinaa sipsipussi päivässä tyyliä vaan pientä herkuttelua. Pilaako se treenaamisen tai ruokavalion? Voiko tulokset huonontua sen takia?

Onko muuten joitakin sivuja, mistä voisi opiskella kehon fysiikasta ja treenaamisesta vähän syvällisemmin? Olisi esimerkiksi ihan kiva oppia eri liikkeistä, että mihin kohtaan lihasta ne ottavat ja mitä joku liike tekee. Selitän nyt varmasti tosi sekavasti mutta esim. olkapääliikkeitä (random esimerkki) on paljon, musta olis kiva tietää mikä liike ottaa mihinkin kohtaan lihasta ja millanen on tulos, jos sitä liikettä tekee paljon, eli minkä näköiseksi lihas voi kasvaa. Ja sitten se, onko jotakin eroja siinä, mitä liikkeitä naisen ja miehen pitäisi tehdä ja mitä kohtia treenata?
Nyt tuli kyllä niin sekavaa tekstiä, toivottavasti joku ymmärsi :ROFLMAO:

Tai ylipäänsä jos on antaa vinkkejä kirjoihin, nettisivuihin, blogeihin tmv. joiden kautta voisi oppia enemmän treenaamiseen ja ravintoon liittyviä asioita, niin varmasti auttaisi myös opiskelu.

Viimeksi muokattu:
Amau tuo on hyvä idea opiskella asioita samalla ku etenee harrastuksessa. Sitten voi samalla oppia miten jotkut teoriat tai neuvot tuntuu itsellä. Netin lisäksi painottuisin kirjoja koska niissä on mahdollisuus saada asiat esitettynä ymmärrettävässä kokonaisuudessa. Sähköisetlähteet on usein sillisalaattia mutta nekin on hyviä sitten kun kokonaiskuvasta on käsitys. Suomalaista kirjoista suosituksia anni vuohijoen voima kanssamme (naisnäkökulma) ja erämetsä ym teos totuus harjoittelusta / massaa ja voimaa. Nettilähteistä yleisesti pätevänä pidetään utti Hietalan, Layne Nortonin, scott Abelin ja john meadowsin aivoituksia. Ps se kunnan sali ei ole paha - vastaavista oloista tulee maailman vahvimpia ihmisiä...

Kiitos vinkeistä! Mun täytyisi etsiä nimenomaan netin lähteitä, koska en asu Suomessa tällä hetkellä. Täällä ei suomenkielisiä teoksia löydy mistään :D Ja esim. jonkun kirjan tilaaminen Suomesta maksaisi postikuluineen aika reippaasti, tietysti nykyäänhän varmaan kaiken voi ostaa netin kirjakaupoista ja ladata koneelle. Rahaa ei ole kyllä paljon laittaa ekstrakuluihin tällä hetkellä, eli jos löytyy ilmaista tai edullista luotettavaa tietoa, niin mahtavaa! Joskus epätoivoisena olen lukenut netin artikkeleita, mutta ei ole löytynyt mitään luotettavan tuntuista tietoa. Iltalehtien ym. artikkeleihin en luota. Mutta etsin netistä noilla nimillä mitä kerroit, kiitos :) ja tietysti olis hyvä alkaa lukemaan jostain perustasosta, varmaankaan en mitään urheilun ydinfysiikkaa en edes ymmärrä.

Kunnan salikin on sali. Ihmiset sitä haukkuu täällä lähinnä siksi, että on niin pieni valikoima kaikkea ja laitteet vanhoja. Perusharjotukset voi tehdä, mutta mitään ihmeellisempää ei. Käsipainoista on tosi pieni valikoima, ja vain muutama tanko. Ei mua itseä häiritse se, ettei ole kaiken maailman hilavitkuttimia, mutta painojen ym. suhteen valinnat jää aika vähäiseksi. Joihinkin harjotuksiin mun painoja ei löydy, täytyy tyytyä vähän isompaan tai pienempään. Mutta ainakin yleinen tunnelma on mukava. Tavallisen olosia ihmisiä, ei oo "näyttäyjiä" tai näitä, jotka ottaa joka väliin peiliselfieitä. Itsekin menen ihan perus vaatteilla kun treenaaminen on kuitenkin pääasia. Että täällä ainakin saa treenata ihan rauhassa vaikka vanhoissa verkkareissa, ilman että kukaan nyrpistelee naamaansa vieressä. Se on aika ihanaa. Toiv. kukaan ei suutu, saahan sitä salille laittautua ja ottaa kuvia, jokanen tekee mitä haluaa, ja kalliit salivaatteet on varmasti ihan kivoja. Itse vaan pidän tärkeämpänä sitä, mitä teet kun miltä näytät. :offtopic:

Etsi Youtubesta haulla “taffer jenni”, niin tulee keskivartalotreeniin ja kyykyn tekoon loistavat ohjeet. Etukyykkyyn myös, jos haluat sitä tehdä vaihteluna. Jos englanti sujuu, niin Alan Thrall ja Athlean-X ovat hyviä youtubekanavia nostotekniikan opetteluun. Jälkimmäisessä on paljon kehonhuoltoasiaakin.

Jos pystyt treenaamaan 3x viikkoon, niin minäkin suosittelisin kyykkyä ja vetoa joka treeniin. Toistomääriä ja treenivastusta kannattaa vaihdella systemaattisesti treenistä toiseen, kunhan olet päässyt alkua vähän pidemmälle.

@LSA_Vinnie: Aivan. En laske painoa enkä kaloreita. Olen alkanut syömään suurempia annoksia, syön ihan tavallista ruokaa + vitamiinit, proteiinijauhe ja välillä jotain proteiinipatukoita ym. Piti muuten kysyä herkuista. Jos syön nyt muuten ok, niin kuinka paljon herkkuja saa ottaa? Oon aika herkkuperse, rakastan makeaa. En tiedä, onko metabolismi jostain syystä nopeutunut, aikaisemmin lihoin tosi helposti, jos söin vähänkin huonosti, nykyään en huomaa lihoavani mistään. Tietysti sokeri on huonoksi ihan ylipäänsä terveydelle, iholle jne, ei vaan painon kannalta. Mutta kuinka paljon itselleen voi sallia treenatessaan makeeta? En meinaa sipsipussi päivässä tyyliä vaan pientä herkuttelua. Pilaako se treenaamisen tai ruokavalion? Voiko tulokset huonontua sen takia?

Kokonaisuus on tärkein. Osa hiilihydraateista voi tulla herkuista, mutta eihän se ole optimaalisin tai varsinkaan hauskin tapa elää. Ei kannata olla itselleen liian ankara, mutta toisaalta ei kannata aliarvioida herkkujen tuomia kalorimääriä. Sen takia, jos kaiken laskee, niin tietää aivan varmasti missä mennään. Toisaalta tämäkin voi olla stressitekijä, joka omalta osaltaan vesittää sitten sen kaiken hifistelyn. Sipsipussejakin on niin montaa kokoa nykyään, mutta ei pieni pussi kerran viikossa maailmaa varmasti kaada, mutta otatko sen kanssa vähän dippiä ja pari siideriäkin -- se on jo aika paljon enemmän kuin pelkkä sipsipussi.

Eihän ne herkut tuloksia paranna, mutta et sinä pienen herkuttelun tuloksia pysty muusta variaatiosta erottamaan. Monella muullakin asialla on merkitystä.

@Dopey laittoikin ylempänä hyviä Youtubekanavia.

Lisäilen listaan vielä seuraavia:
Noissa videoissa hyvää informaatiota Ed Coan :lta

Lisäksi, jos voimanosto / voimailu teoria kiinnostaa, voin suositella
Garret Blevins :in kanavalla "Powerlifting Program" -sarjaa, jossa hyvää tietoa ja pohdintaa:
Garrett aloitti jokin aika sitten "Form Assesment Saturday" -sarjan, jossa hän käy läpi hänelle lähetettyjä nostovideoita ja arvioi tekniikkaa ja antaa parannusehdoduksia. Ihan mielenkiintoista seurattavaa ja hyviä pointteja Garretilta, joista pystyy poimimaan hyviä pointtereita omaankin tekniikkaan.

Jos mahdollista, omaa nostoa (esim. kyykky) kuvaamalla silloin tällöin (suoraan sivulta) saa itselle hyvää informaatiota miten nosto kulkee teknisesti, kun sen näkee sivulta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom