Vinkkejä massan lisäykseen tilanteessani?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aliasJ
  • Aloitettu Aloitettu
Morjesta foorumilaisille, tämä on ensimmäinen postaukseni tänne.

Olen n. 30 vuotias mies, harrastanut salilla käyntiä suhteellisen säännöllisesti sellaisen n. 10 vuoden ajan. Lisäksi harrastan kausittain erilaisia aerobisia lajeja, kuten kesällä pyöräilyä ja lenkkeilyä sekä talvella hiihtoa, jonkun verran käyn myös uimassa.

Olen 180cm/73 kg, eli enemmän hoikanpuoleinen kaveri, aina ollut. Hartioita olen treeneillä saanut aikaiseksi ja myös lihaksia niin, että en näytä miltään luikulta. Ongelma on se, että en tahdo saada massaa, en sitten millään. Parhaimmillani olen painanut jotain 78-79 kg, edes 80 kg rajan rikkominen tuntuu vaikealta. Nykytilanteessa tätä vaikeuttaa entisestään erittäin fyysinen työ, jossa heilutaan ja riehutaan siihen tahtiin, että hiki tulee työpäivän aikana usein.

Työssä korostuu monet yläkroppaa ja etenkin olkapäitä kuormittavat usein toistuvat liikkeet, joten apuliikkeiden tarve salilla lienee vähäinen. Nykyisessä salitreenissä olen keskittynyt kyykkyyn/etukyykkyyn, selkätreeniin taljoilla, rintaan sekä maastavetoon. Työ on myös sen verran rankkaa, että en jaksa treenata salilla kuin n. 3 krt viikossa, ehkä 4 jos vähennän aerobista, mikä varmaan pitäisi tehdä jos painoa haluaa saada lisää.

Syön tuhdin aamupalan ja kolme lämmintä ruokaa päivässä (normaalia kotiruokaa), enemmänkin varmasti pitäisi mutta en haluaisi olla jatkuvasti syömässäkään ja ruokaa laittamassa. En ole käyttänyt mitään lisäravinteita enkä mielellään käyttäisi, mutta olen miettinyt että olisiko jostain korkealaatuisesta heraproteiinista minulle apua?

Eli, miten voisin saada kokoa ja massaa lisää kroppaan? Ei haittaa vaikka läskiäkin hieman tulisi, etenkin jalkoihin, perseeseen ja selkään haluaisin saada lisää kokoa. Millaisiin liikkeisiin minun tulisi keskittyä salilla ja onko ongelma edelleenkin suurimmaksi osaksi siinä, että syön liian vähän? Varmaankin myös vähennän aeorobisen treenin määrää, sillä toki se vaikeuttaa massan keräämistä. Joku hyvä treeniohjelma nimenomaan massan kasvatukseen olisi hieno juttu.

Syömällä :) jos työn ohessa on mahollista syödä välipaloja niin kannattaa kokeilla niitä. Joku reilusti energiaa sisältävä välipala esim. Banaaneja, pähkinöitä tms. Toki tommonen herakin on ihan varteenotettava vaihtoehto jos proteiininsaanti jää vähälle, se on helppo juoda ja saa viel tuhdimman setin jos teet sen maitoon. Kuluttavan työn ja treenien takia sun kulutus on varmaa aikamoisen korkea, joten ruokaa saa syödä aika helskutisti jos mielii lihoa :) en usko et viikossa tehtävä yks aerobinen on massankasvatuksen esteenä, kunhan huomioit sen syömällä enemmän. Mä tekisin sinuna kolmijakosen ohjelman, esim. Jalat, selkä, rinta ja jos tuntuu et käsiä haluu treenaa ni vaik rintapäivänä joku liike mukaan. Aloittelijoiden osiossa on jotai vinkkejä lihaksenkasvatukseen. Tsemiä :)

Onhan se haastavaa bulkata, jos on fyysinen työ. Jos itse olisin taas samassa tilanteessa kuin sinä, eli että se paino ei nouse millään, vaikka kuinka söisi, niin unohtaisin suosiolla kaikki ravintosuositukset. Eli kaikki pitsat, kebabit, hampurilaiset ( ns, "paska" ) ovat ystäviä tässä tilanteessa. Ei tietenkään kaikkia kaloreita kannata repiä noista, että ei saa jotain sydänkohtausta, kun verisuonet on tukossa, mutta ei kannata myöskään liiaksi "valikoida" ruokia. Määrä on tärkeämpää, kuin laatu. Täysmaito on myös halpaa ja kaloripitoista, eikä sitä tarvi juoda mitään 4 litraa päivässä, niinkuin Rippetoe suosittelee, mutta jo muutamalla litralla saa helposti kaloreita nostettua ylemmäs. Treenissä kannattaa painottaa vapaita kyykkyjä ja maveja, noilla liikkeillä, jos millä, saa kroppaan sellaista "yleismassaa", kun jalat, selkä ja lantioa alkavat vahvistua ja hypertrofioitua.

Tiedän, että luonnostaan hoikalle kaverille sen elopainon saaminen on välillä ihan naurettavan syömisen takana, siksi myös kannattaa painottaa koko kropan liikkeitä. Ruokahalu kasvaa, kun kroppaa rasittaa usein & progressiivisesti kasvavilla raudoilla. Itse olin treeniä aloitellessa 10 v sitten, 190cm/65kg, nyt painoa on joku 95kg. Kyl se paino oikeasti nousee syömällä, mutta pitää varautua siihen, että sitä ruokaa joutuu ihan tietoisesti dyömään sen pisteen yli, jolloin olo alkaa tuntua epämukavalta. Onneksi tuollaista sikailua ei kuitenkaan tarvi jatkaa ikuisesti vaan sen voi lopetaa, kun on omaan painoon ja peilikuvaan tyytyväinen. Tsemiä!

Syömisestä ei varmaan tarvitse tuon enempää sanoa. Treenissä kannattaisi ainakin kokeilla tekemistä vähillä ja isoilla liikkeillä. Jos kunto on muuten riittävän hyvä, sarjojen pituudet voisivat olla alle 10 toiston, mutta yli 5. Kun työ kuormittaa paljon, pitöisi sarjojakin olla iaka vähän, mutta niiden pitäisi sitten olla aika intensiivisiä. Jakoa voi varmaan olla muutakin kuin koko kroppa kerralla. Liikevalikoimaa hakisin seuraavista: mave, kyykky, penkki, leuanveto, pystypunnerrus, kulmasoutu, dippi ja erilaiset vatsalihaskuikuilut. Mahtuu sinne ne pakolliset hauiskäännötkin ;)

Kiitoksia nopeista vastauksista. Tosiaan unohtui sanoa että en nykyään viljoja (pl. puhdas kaura) tai maitotuotteita kauheasti käytä, kun jotenkin ne viime vuosina ovat alkaneet turvottamaan paljon. Käytän riisi-, kaura-, ja soijamaitoa sekä puuron teen puhtaasta kaurasta tai tattarista. Jakoa treeneissä onkin ollut jo niin että vuorottelen eri lihasryhmiä hieman eri päiville ja itsekin ajattelin että kannattanee pysytellä pääasiassa "isoissa" liikkeissä. Roskaruoassa on lisäksi se ongelma, että itselläni menee iho todella huonoon kuntoon jos syön sitä usein, joten sekään ei ole pidemmän päälle vaihtoehto. Täytynee tosiaan tuon treeniohjelman muokkauksen lisäksi keskittyä vielä lisää syömiseen ja määriin ennen kaikkea, jotain heraproteiini-valmistetta aion ainakin kokeilla lisäksi.

Eipä massan lisäämiseen ole mitään muuta vaihtoehtoa kun syödä enemmän. Massa on energiaa, ilman syötyä energiaa ei saada massaa. Ei auta kuin pikkuhiljaa lisätä annoskokoja tai ottaa välipaloja ruokavalioon mukaan.

Kaloreita saa lisää näppärästi myös luirauttelemalla öljyjä reippaammalla kädellä vähä sinne tänne. Toki pohjaruokavalio ensin kuntoon ja tolleen voi sit vähä lisäillä

Jos nyt näin naisnäkökulmasta katotaan niin kylhä tollanen sporttinen 180/73 aika namu on :D mut jos ite halluu massaa ni mikäs siin :p

Back
Ylös Bottom