Vinkkejä Kiinaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonto00
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miksi sun sitten pitäisi syödä sitä lihaa? Vedä heraa vaan. Semmonen 10g tunnissa sekoitettuna veteen, aina heran kanssa myös jotain hiilaria - esim. 10g glukoosia joskus, toisella kertaa vaikka 100g tattaria. Proteiinia kumminkin tuo 10-15g/tunti, ja muu energia sitten hiilareista ja rasvasta aika tasasesti, niin ettei kovin suurta ylimäärää/vajetta synny missään vaiheessa.

Voisi hyvinkin olla parempikin lihaksen kasvatukseen.

Kyllä niitä kuvia zekattiin toooosi tarkkaan, mutta kyllä tuli sitten mitä sattuu. Ei niistä kuvista näe onko se kana helvetti koiraa vai luita ja jänteitä sisältävää jämää. Mut en ihmettele miten siellä on niin paskaa safkaa, koko maa on käytännössä kehitysmaa ja siellä ei paljoo syödä kun raakaa kanan naamaa ja räpylöitä kun jengillä ei ole rahaa. Ainoa paikka missä onnistuin saamaan sitä mitä pitääkin, oli aussiravintola, jossa oli pihviä. Ai että se maistui hyvälle kun kerrankin sai hyvää ruokaa. Muutoin pelkkää vaihtelevaa paskaa, jollaista ei tarjota missään päin Suomea. Toki siellä sitten ne kojuissa olevat pikku snackit on hyviä, semmoisia kaipaisi tännekin. Niitä dum-systeemejä tuli vedettyä enemmänkin, jos siis jauheliha siellä sisällä ei sattunut olemaan punaista, vaan ihan kypsää. Piti aina varmuuden vuoksi halkaista ja sitten vasta syödä. Siellä ei ikinä tiedä mitä paskaa tai miten paskasti valmistettua sieltä saa. Vaikein paikka syödä missä ikinä olen ollut.

Kinkit Suomessa ovat todellista luxusta ja todellakin kuten joku totesi jossain, stadissa on helvetisti kiinalaisia ravintoloita, mutta ei oikeaa kiinalaista ollenkaan, joka onkin aika helvetin hyvä juttu. Tai joo, ei täällä saisi edes pitää lihoja siinä kaupan tiskillä rautalangasta roikkumassa, ankat ja kanat siinä suolattuna roikkuu räpylöineen päivineen päivänpaisteessa, ei onnistuis täällä.

Outo juttu, että sinulla on noin erilainen mielipide. Oon ollut kiinassa ehkä 20 kertaa, eikä mulla ole kuin 2-3 huonoa ruokakokemusta. Yhtäkään ruokamyrkytystä yms. ei ole tilillä.

Saatana että tulikin nälkä kun rupesi miettimään niitä Pekingin ankkapaikkojakin. Vielä kun se kokki leikkaa sen linnun siinä silmien edessä, niin tiedät tasan tarkkaan mistä kohti lintua se liha tulee...

Sä osaat sitten löytää ne oikeat paikat, mutta ketjun aloittaja on ollut 7kk Kiinassa, eikä vieläkään oikein onnistu. Saati sitten mitä satunnainen matkailija kokee, vitun vaikeeta siellä on hyvää ruokaa saada. Tai ei se maku niin pahaa siis ollut, mutta ei todellakaan mitään keskivertoa parempaa. Mut sitä on tottunut täällä Suomessa erilaiseen puhtaampaan kiinalaiseen, joten ehkä sitä odotti laadukasta ruokaa ihan liikaa siellä ja se kontrasti oli melkoinen.

No niin kai sitten, toisin en kyllä usko kovinkaan erityisiä kykyjä omaavani.

Lähinnä ihmettelen tuota että ei löydä Pekingistä muita proteiininlähteitä kuin kananmuna. Vittu, sieltä löytyy erilainen elukka/kala/äyriäinen syötäväksi vaikka ihmiselämän jokaiselle päivälle

Kyllä tää keskustelu muakin vähän hämää. Frank Drebinin ohella allekirjoitan Pekingin hotpotit - törkeän hyvää, halpaa ja niitä spottejakin oli ihan riittävän tiheästi. Lihatkin on vedetty ohuiksi viipaleiksi, eikä rasvaa ole näkyvissä. Itse pyörin Pekingissä Lidossa ja sellasia hyviä vakio-rafloja oli arviolta kymmenen naapurinurkissa. Alkuun pääseminen ilman opasta saattaa olla hankalaa, mutta parempaa safkaa ei saa oikein mistään. Ja kun teki mieli pudotella painoa, kananrintaa ja riisiä sai hyvin maustettuna.

Juuri luin tutkimuksen jonka mukaan kiinassa on tullut 60miljoonaa ylipainoista kymmenen vuoden sisässä ja Kiinan ylipainoisten määrä on yksi nopeiten kasvava koko maapallolta.

Tämähän johtuu puhtaasti viimeisten 10-15 vuoden aikana tapahtuneesta länsimaistumisesta joka on tapahtunut (siis oikeesti!) todella nopeasti. On mäkkärii ja kooäfceetä yms muita pikaruokaloita joka kulmalla. Sen mitä olen itse 13-15 reissun aikana huomannu niin erityisesti nuorisossa on sitä ylipainon edustusta enemmän kuin vanhemmassa väestössä..

Lisäksi täytyy kyllä sanoa puolustuksen sana Kiinalaisen ruoan puolesta ettei itelläkään ole ollut vaikeuksia saada hyvää ja jopa sitä ihan terveellistäkin ruokaa. Toki meillä on reissujen aikana monesti paikallisten alihankkijoiden kanssa niin paljon yhteisiä lounaita yms ja he osaavat kysellä mitä halutaan syödä ja että halutaanko se kana luineen vai ilman. Olen näiden reissujen aikana toki oppinut kyselemään jopa itsekin kiinaksi joitain helppoja ruokia kun olen yksin tai työkavereiden kanssa keskenämme ollut ruokailemassa. Mutta on tullut syötyä naudan sorkkaakin, siis se sorkka nilkasta poikki ruoan seassa. Ei muuta ongelmaa mutta oli niin tulisesti maustettu ettei kovin paljoa voinut syödä :) Ja paljon paljon muutakin mitä en edes viitsi mainita. Itse olen ollut avoimin mielin ja ihan tarkoituksella etsiytynyt niihin paikkoihin joissa eivät englannin sanaa osaa yhtään ja joilla ei enkkumenuakaan ole. Niistä on parhaimman makuiset ruoat lopulta löytyny, ei aina toki terveellisimmät.

Tuollainen 7kk rypistys Kiinassa on kyllä hatunnostoinen juttu, en välttämättä viihtyis niin kauaa. Ruoka ei olis ratkaiseva tekijä vaan se viihtymimen muuten. Toki tuollaisen ajan jälkeen osaisin kiinaa "reippaasti paremmin" ja osaisin kysellä itse mistä sais oikeaa lihaa raakanakin omiin tarpeisiin. Luulis että tuossa ajassa myös tutustuu paremmin pariin tyyppiin joilta vois apua pyydellä tulkkauksiin yms. Itse en koe että joutuisin ihan hiilari-rasva ruoilla elämään jos pidempään joutuisin olemaan.

Jaa ettei kiinasta saa muka lihaa/ hyvää bodisafkaa? Siellähän saa kanan rintafilettä tyyliin parilla eurolla kilo. Naudan sisäfile jotain 5 egee kilo. Riisi on puoli ilmasta ja kasvikset siitä vähän kalliimpaa, mutta silti pirusti halvempaa ku suomessa. Aivan hemmetin hyvin toimi ruokahommat siellä. Ihan sama söikö raflas vai kokkasko ite. Oli bulkilla tai dietillä.
7 kuukaudessa pitäs sen verran kyllä pystyä avaamaan silmiä että erottaa vaikkapa nyt sitten sen paikallisen Prisman missä on hyllyt täynnä ruokaa ja lihaosasto joka notkuu täynnä sisäfileestä lähtien sinne just vinguttuihin kanan persereikiin.

Tää nyt suunnattu kiinassa kauemmin olleelle ketjun aloittajalle, ei siellä paria päivää suhanneille...

Saa varmaan kun muutaman kuukauden etsii, mutta jos osaisit lukea, niin ketjun kirjoittajallakin on ongelmia ja on siellä jonkun aikaa jo keikkunut. Ei siellä nyt vain ole kunnon safkaa tosta vain saatavilla. Japaniin verrattuna aivan vitusti paskempaa safkaa.

Mut sovitaan nyt sitten niin, että Kiina on bodarin unelmamaa ja joka paikka suorastaan pursuaa proteiinipitoisia ruokia, joissa saa just mitä tilaa. Lisäravinnekauppojakin on aivan jumalattomasti tarjolla ja hintataso niissä todella alhainen. Ja tämän unelmamaan ravinnon osalta voimme vielä todeta katukuvasta, Kiina suorastaan vilisee treenanneita tyyppejä, bodareitakin on joka kadunkulmassa.

Heh. Ite kävin parin viikon reissulla kiinassa hiljattain ja ei kyllä proteiinin puute aterioilla vaivannu. Joka aterian söin toki kiinalaisten tuttujen kanssa ja syötiin just sitä mitä ne normaalistikin tilailee ja ravintoloiden valkkaamisesta oli hyvä näkemys. Kaikennäköisiä lihoja enimmäkseen ja helvetin vähän mitään hiilaripitoista. Edes sitä riisikuppia eivät yleensä edes ottaneet. Arvelinkin, että perusturisti on varmaan kassalla ja missaa ihan helvetisti. Mua ainakin suorastaan vitutti palata Suomen ravintoloihin, jossa yleensä otetaan vaan se yksi päälaji ruokaa. Nehän tapasivat ottaa monta pääruokaa pöytään ja niiltä lautasilta kaikki sitten söi ja ruokaa jäi hitosti ylikin aina. Ruoan maussakaan ei ollu kyllä mitään valittamista ja palvelu oli todella nopeaa, Startterit tuli pöytään melkein ennenkuin kaikki ruoat oli valkattu menusta. Hong Kongissa en tosin ite käyny, että en nyt voi siitä mennä vannomaan, mutta omat kokemukset on Shanghaista, Pekingistä ja muutamasta pienemmästä kaupungista. Kaikissa kaupungeissa oli vähän omat ruokaerikoisuutensa.

Lisäravinteet oli kyllä kalliita, mutta sepä nyt ei parin viikon reissulla kyllä kiinnostanukkaan. Hittoako niillä tekee, jos on hyvää ja halpaa safkaakin tarjolla.

Itse olen asunut Kiinassa vuodesta 2008 ja nyt duunissa Pekingissä. Alussa painiskelin ketjun aloittajan manitsemien ongelmien kanssa ja paino laski jatkuvasti. Sitten päätin vähentää ulkona syömistä ja aloin kokkaamaan ruokani itse. Wall Martista, BHG:sta, Jenny Lousta ja muista länkkärimarketeista löytyy kananrintaa, naudanlihaa, raejuustoa ja jopa RAHKAA kunhan tarpeeksi etsii. Paikallisesta nettikaupasta Taobaosta voi lisäksi tilata lisäravinteita hieman huokemmin. Itselläni ongelmana on ollut enemmänkin pitää paino kurissa kun sen laskeminen. Sen verran laajempi kirjo eri makuja olisi tarjolla, siitä ravintolakulttuurista puhumattakaan :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei jumalauta :D

Totta että maaseudulla ja halvoissa rafloissa saattaa olla paskaa sapuskaa mutta ainakin Shanghaissa ei voi ruuan tasoa moittia, ei edes proden puutteesta. Ja lihaa ja kalaa on joka lähtöön. Raejuustoa ja rahkaa en ole löytänyt mutta sitä nyt ei löydy ulkomailta normaalistikaan :)

Se että jos joku turistiretkellään ei ole heti löytänyt hyviä ruokamestoja riittää tuomitsemaan koko maan ruokakulttuurin joka on aika saatanan laaja ja monipuolinen ;) (e: en tarkoita alkuperäistä ketjun aloittajaa :D )

Hahah kyllä naurattaa kun huomaa, että jotkut ovat pystyneet samaistumaan tilanteeseen.

Ehkä sitä ollaan liian tottuneita länsimaiseen laatuun, mut kun näkee, että kananrinnat lilluu omissa nesteissään huoneen lämmössä avoimella pöydällä, niin ei sitä vaan tee mieli alkaa lappaa johonkin muovikassiin ja himassa heittää pannulle, hyi saatana! Nuo länkkäri kaupat todellakin on vähän turhan kalliita ja lisäksi ovat vielä kaukana omalta asuinalueelta.

Hot potit on kyllä hyviä, mutta joskus se raja vaan tulee vastaan ja niitä ei ihan 3 kertaa päivässä jaksa vetää. Muutenkin toi ravintola ruoka kestää aika heikosti lähempää tarkkailua. Näyttää siltä, että saat hienon lihaisan annoksen etees, niin vähän kun pyörittelet ja nostelet niin huomaat, että se on yks helveltin rihmasto jotain helveltin oudonnäköistä lihaa, nam. Muutenkin se liha tuppaa olemaan 80% läskiä ja sitten pieni lihapala siinä sivussa roikkumassa, ihan mummin lihakeiton tyyliin! Muutenkin se rasvan ja tärkkelyksen määrä noissa ruuissa on jotain käsittämätöntä.

Joo ja bodareita oon nähny melkeen yhtä paljon kuin suomalaisia täällä, ja se on vähän voin kertoa. Salilla on yks oikee bodarin näköinen jätkä ja muut onkin vaan kolistelemassa rautaa ja varmaan tahallaan ärsyttämässä meikäläistä siellä. Kiinalainen punttisali ja kavereiden käytös onkin sitten asia erikseen, jos jollain muulla on kokemuksia niin keskustelen mielelläni, varmasti saa hyvät naurut.

Nyt onkin viimeset ajat vedetty lähinnä subwayta ja muita länkkäri vaihtoehtoja, kun ei vaan enää tee mieli kiinalaista ruokaa. Japani ja korea tyyliset ruuatkin kyllä maittaa kun ne vaan sattuu olemaan niin paljon parempia.

Näyttää siltä, että Kiina jakaa mielipiteitä :) Näinhän sen olen täällä huomannu vaihtareidenkin kesken, mutta omalla kohdalla 2kk tuntuu jo liian pitkältä ajalta.

Tosiaan loppuaika menee kananmunilla ja proteiinijauheilla. On tommonen world health store joka tarjoo importattuja jauheita, sieltä tankataan, jos muita kiinan asukkeja kiinnostaa.

Voisiko osittain johtua painon putoaminen siitä että kiinassa sekä sika että nauta pidetään rasvattomana clenbuterolia elikoille syöttämällä, joka myös siirtyy jossain määrin ihmiseen(ainakin niin että doupingtestissä näkyy)..

Kunhan spekuloin omiani..

Voisiko osittain johtua painon putoaminen siitä että kiinassa sekä sika että nauta pidetään rasvattomana clenbuterolia elikoille syöttämällä, joka myös siirtyy jossain määrin ihmiseen(ainakin niin että doupingtestissä näkyy)..

Kunhan spekuloin omiani..
No ei voi johtua. Eikä clenuilla oikeasti käytettynä paino mihinkään putoa ellet ole dieetillä.

Mitä nyt tuolla Kiinassa on tullut pari kertaa vierailtua, niin ei ainakaan proteiinin puutteesta voi jäädä kiinni. Lisäksi pitää mainita, että nämä Kiinalaiset kastikkeet ja lisukkeet ovat kyllä jotain taivaallista.

Myös Kiinalaiset neidot ansaitsee maininnan.

Kiinassa on kylla erittain herkulliset safkat, jos vain tietaa mita tilaa! Itse olen asunut taalla jo vuodesta 2008 asti, joten olen tottunut paikallisiin ruokiin. Pakko kylla myontaa, etta ensimmainen vuosi mentiin makin, kebabin seka subwayn voimin. Sen verran paskoja ruokavalintoja eli huteja tuli heti alkuun valittua...sain tasta jonkinlaisen trauman. Vuoden olon jalkeen paatin kokeilla uudelleen ja nyt mennaan taas kiinalaisella. :dance2:

Eli matkailijan ei valttamatta kannata tilata sita halvinta kuraa. Sisaltaa usein erittain luokatonta lihaa tai sisalmyksia ym. kuraa....Suosittelen menemaan parempaan ravintolaan. Sanotaan nain, etta ruokamyrkytys iskee taalla noin 3-5 kertaa vuodessa. Kerran jouduin jopa tiputukseen, koska meni niin pahaksi...

Tää nyt suunnattu kiinassa kauemmin olleelle ketjun aloittajalle, ei siellä paria päivää suhanneille...

Sama.

Ollaan asuttu täällä Shanghaissa nyt 6kk. Treenataan aktiivisesti, ja syödään sen mukaan. Alussa oli toki hankalaa, mutta täältähän saa ihan mitä vaan, hinta on asia erikseen. Kumpikaan ei ole ollut kertaakaan ruokamyrkytyksessä. Kannattaa käyttää järkeensä, eikä mennä aina halvimman hinnan perässä, varsinkin jos asuu Kiinassa pitempään. Ei todellakaan kiinnosta vetää jäteöljyssä fritattua mitälie.

Nämä vinkit pätee Shanghaihin, mutta joillain samoilla firmoilla on varmaan brancheja Pekingissäkin:

Mä en syö lihaa, mut toi toinen syö. Ne ostetaan vaihtelevasti CityShopista, Carrefourista ja Yasmine's Steakhouse and Butcher Shopista.

Mä syön tofua, se on helvetin halpaa ja chilikastikkeessa uitettuna tosi mainio päivällinen. Tofu on hullunhalpaa. Kannattaa valita mahdollisimman kiinteää tofua, jolloin protskuakin on enemmän/100g. Pavut ja linssit on myös superhalpoja. Liotan ja keitän kerralla ison kattilallisen, pakastan, ja lisäilen kaikenlaisiin ruokiin ja salaatteihin.

Carrefourissa on usein kohtuuhintaista tuontiraejuustoakin. Ostamme kuitenkin yleensä kiinalaista: Ambrosia on luotettava merkki, tekee myös juustoja. Jos hinta ei ole ongelma, niin CityShopissa ja IFC Mallin CitySuperissa on kreikkalaista herkkujugurttia (Fage), joka vastaa käytännössä rahkaa.

Kalaa tulee syötyä lähinnä ulkona, me käydään paljon sushilla. Japanilaisia ravintoloita on ympäriinsä. Norjalainen laatulohi on toki kaupassa kallista, mutta saatavilla. Tonnikala tölkissä samanhintaista kuin Suomessa.

Kananmunat on huippuhalpoja, mutta suosin niissä luomua ja mielummin kalliimmasta päästä.

Kasvikset tulee kotiovelle kerran viikossa BIOfarmin luomutilalta. Tiloja on muitakin, varmasti myös Pekingin liepeillä. Aina freesiä. Viikon kasvikset maksaa n. 12 euroa, hirvee satsi. Tuolta saa luomuna mitä vaan muutakin: munat, pähkinät, ym.

Syömme hedelmiä tosi paljon. Nyt sesongissa on mangot, eikä ole kallista. Kaikki minkä pystyy kannattaa kuoria - aina. Pähkinöitä on, kunhan valkaa ei-suolattuja. Paremmat maksaa. Hiilarinlähteet on lähinnä tumma riisi ja kaurahiutaleet, ne ei maksa paljoo.

Ulkona syödään tuolla em. Yasminessa, Element Freshissä, Blue Frogissa, Wagasissa, Simply Thaissa, japanilaisissa... Tänään syötiin ihanassa Origin'issa. Kyllä kiinalaisissakin saa syötyä, kun alkaa oleen pikkusen kokemusta. Tosin kiinalainen ei joka päivä maistu, mihin tahansa kyllästyy. Pääasiassa tehdään ruuat kotona, varisinkin kun mulla on gluteeniton ruokavalio. Ostettiin uuni, että saisin ikinä leipää. ETTÄ TE ILMAN LÄÄKETIETEELLISTÄ SYYTÄ NILLITTÄJÄT F*UCK OFF. Asennekysymys, väittäisin.

Lisäravinteista... World Health Store jo mainittiin. Me tilataan tällä hetkellä BBA Supplementsista. Tuovat kotiovelle. Pian iHerb toimittaa taas, samoin kotiovelle. Kaikenkaikkiaan mitä vaan saa täällä ovelle ja halvalla.

:offtopic:

HongKong ei oo Kiinaa, vaan Hongkongin Kiinan kansantasavallan erityishallintoalue. Wikipedia: "Hong Kong's legal system is completely independent from the legal system of Mainland China". Mm. maahantuontiverot on manner-Kiinassa ihan eri luokkaa, ja myös elintarvikelainsäädäntö erilainen. Ylipäätään mi-tään kokemuksia täällä ei kannata yleistää koskemaan koko Kiinaa, hyvässä ja pahassa. Ja kyllä, täällä on moni asia on länsimaisittain käsittämätön, jopa järkyttävä. Silti me ollaan haluttu lähtee ja nähdä. Eli kannattaa tarkistaa oma asenne ja mennä sit sen mukaan.

Hyviä treenejä!

Huh. Ajattelin aluksi lähteä parin vuoden päästä ruokamatkalle Kiinaan, mutta näitä viestejä selailtuani taidan sittenkin päätyä Japaniin.

Huh. Ajattelin aluksi lähteä parin vuoden päästä ruokamatkalle Kiinaan, mutta näitä viestejä selailtuani taidan sittenkin päätyä Japaniin.

Todellakin oikea ratkaisu. Ei se pelkkä ruoka, mutta ne ihmiset, ovat melkoisia runkkareita versus japanilaiset.

Shanghain keittiö on todella hyvä ;)

Mike, sähän et ole edes Kiinassa ollut vaan honkkareissa joka ainakin kiinalaisten mukaan on ihan eri asia :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom