Vinkkejä cooperiin

Näin kesällä alkaa cooperin testit ja monia varmaan kiinnostaa
kaikki mahdolliset vinkit joten kysykää ja yritän vastata parhaani mukaan
sillä omaa kokemusta löytyy paljon ja olisi mukavaa neuvoa aloittelijita

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Johnny bee, eihän kaveri etsi vinkkejä/tietoa coopperista vaan taitaa tämä thread olla vähä niinku "kysymyksiä kokeneelle cooperjuoksijalle cooperista".

Joo, sitä katsoinkin, mutta eipä noita neuvoja paljoa aloituspostissa näkynyt :D

Paljos herra itse sitten juoksee cooperin? Miten sitä olet treenannut? Kuinka paljon esim. mäkivedot tai tasavedot vaikuttavat coopperiin (TÄYSII)? Lisäpainot? jne..

Itsellä menee tuohon 3500m (pikajuoksijana)

Lähinnä on tullut juostua tuollaisia lyhkäisiä vetoja ja lenkkeillyt kovavauhtisia lenkkejä joiden jälkeen kentällä n.4x400 vetoja maximilla (näin saadaan loppukiriä vahvemmaksi) ja muuta perusreeniä.

Mäkivetoina itse juoksisin jotain tällaista: 4x5x100m tasaista jonka jälkeen loivaa ylämäkeä 100-150m ja loppuun pieni 20m spurtti. Hölkkä palautuksella ja 3min sarja palautuksella.
Mutta cooperiin kannattaa juosta näihin aikoihin (itsellä cooper tulossa 2 viikon päästä) tasaisella kentällä. Semmoisia 1500m-2500m kovia vetoja pari kpl ja pitkät palautukset.
Lisäpainoja en ainakaan itse käytä mutta jos tykkää niin jokin kevyt nilkkapaino tai painoliivi saattaisi auttaa (en osaa sanoa).Lisäksi teen itse sellaista
pikajuoksu reeniä jossa 4x5x100m kävely palautukset 4 min sarja palautukset sitten 3x5x200m kävelypalautukset ja 5min sarja palautus lopuksi pari 100%
satasta tämä pari kertaa viikossa. Tuollainen treeni auttanut viime vuonna cooperiin tosi paljon (2600-2900)
Suosittelisin lisäksin paljon aerobista lenkkiä noin 3-4x vko noin 45 min kerralla.
Lisäksi lihaskuntoa ja huoltoa.

Aloitan jälleen kerran postauksen tällä samalla fraasilla:

"Just jostain luin artikkelin tästä (googlatkaa itse, en minä jaksa)"...

Mutta mutta, pointtini oli se, että lisäpainoilla juokseminen yleensä tuppaa muuttamaan juoksutyyliä, joka sitten taas vaikuttaa negatiivisesti maksimaalisiin suorituksiin kun nuo painot otetaan pois.

Eli ainakin kaikille joille nopeat kiihdytykset (futis, amer.futis, 100m sileä ja semmosta) on tärkeitä, ni ei pitäis suositella lisäpainoilla leikkimistä. Pitkän matkan kunnosta en sitten tiedä.

(ehkä hieman OFFTOPIC, mutta kun lisäpainoista kyseltiin!)

Totta turiset. Lisäpainot haittaavat lantion toimintaa juoksussa jolloin juoksu ei pysy rullaavana ja rentona. Kevyillä lenkeillä voi silti käyttää sillä siinä ei pitäisi paljoa haitata.

Tuossa yksi kaveri kysyi että miten coopperiin tulisi valmistautua ja miten se pitäisi juosta.
Vastaanpa tänne kaikkien iloksi sitten: Miten valmistautua coopperiin: juoksemalla,
noin 1vko ennen coopperia pudottaa hieman treeni määrää ja tehoja lisäksi enemmän lihashuoltoa
Coopperia edeltävänä päivänä ei kannata tehdä mitään ehkä vähän kuntopiiriä ja sellaisia olen kuullut että jotkut tankkaisivat hiilareita edeltävänä viikkona mutta mielestäni siitä on hyötyä vain pidemmillä matkoilla. Coopper päivänä itse otan ruokasoodaa 1-2 h ennen coopperia tämä ehkäisee maitohappojen syntymistä. Coopperin itse juoksen noin 6 ensimmäistä kierrosta 3600 vauhtia
(tavoitteena 3500) viimeiset n.3½ kiekkaa yritän pitää 3500 vauhdin ja vähän kiriä.
Varoitukseksi kaikille: Älkää juosko ensimmäistä kierrosta liian lujaa!;)

Itsellä tässä käynnissä pieni kunnon parantaminen. 3kk aikaa vielä, joten ei tässä enää ihmeitä tehdä. Viime viikot on koostunu yhdestä 60min lenkistä pyörällä ja yhdestä lyhyestä, 20min-30min juoksulenkistä, syke siinä 140 paikkeilla molemmissa. Nyt alkavalla viikolla tarkoituksena ottaa intervallit mukaan ja lisätä pyöräilyä yhdellä lenkillä. Siis kaksi 60min pyöräilyä 140 sykkeellä + intervalli juosten.
Ennen en ole intervalleja tehnyt, joten olisiko hyvä aloittaa näin:
6-7min kevyttä juoksua - 4-5min veto - kevyt juoksu - veto - kevyt juoksu.

Joka viikko lisään yhden vedon, kunnes vetoja on 4.

Miltäs kuulostaisi?

Näin alkuun tuo kuulostaa ihan hyvältä.
Jos mahdollista voisit ottaa tuntumaa kentällä.
Suosittelisin tuohon vielä päivittäistä kuntopiiriä vaikka:
3x15 vatsat, selät, kyykkyhypyt ja punnerrukset.
Yksi kovavauhtinen lenkki syke noin 170-180 voisi
tehdä terää.

Ei tähän kyllä yhtään kuntopiiriä lisätä voi, kun 4krt/vko käyn salilla. Ja sali on aina ykkönen, joten sen ehdoilla mennään.
Mites tuo kovavauhtinen lenkki, kuinka pitkä sen tulis olla?

Tällä hetkellä olen ehkä 2700metrin kunnossa. Juoksen kuuden päivän kierrossa yhden rennon lenkin (joka on tällä hetkellä 7 kilometriä) ja yhden cooperia simuloivan treenin (ei täysillä). Kuuden päivän kierrossa on myös kolme alle tunnin mittaista salitreeniä. Olen normaalipainoinen. Juoksenko 3000metriä ennen vuoden loppua tällä treenaustyylillä?

Sillo ku juoksee jotain coopperin tapast tms. täysillä juostavaa matkaa ni useesti tuntuu et paskoo housuu ku painaa täysii, vaikka on just käyny tyhjentymäs ennen suoritusta. Mite tollasest pääsis eroo?

Tällä hetkellä olen ehkä 2700metrin kunnossa. Juoksen kuuden päivän kierrossa yhden rennon lenkin (joka on tällä hetkellä 7 kilometriä) ja yhden cooperia simuloivan treenin (ei täysillä). Kuuden päivän kierrossa on myös kolme alle tunnin mittaista salitreeniä. Olen normaalipainoinen. Juoksenko 3000metriä ennen vuoden loppua tällä treenaustyylillä?

Uskoisin ainakin jos lisäät yhden lenkin noin 140-150 sykkeellä niin vähintään 2900:thumbs:

Sillo ku juoksee jotain coopperin tapast tms. täysillä juostavaa matkaa ni useesti tuntuu et paskoo housuu ku painaa täysii, vaikka on just käyny tyhjentymäs ennen suoritusta. Mite tollasest pääsis eroo?

Kannattaa tästä lukea/kysyä tuolta ongelmia vatsan kanssa lenkillä threadista.
Yksi vinkki että syöt vain yhden aterian ennen testiä noin 2-3h ennen sitten ennen testiä käyt
vessassa ja otat (tarvittaessa) energiapatukan tai banaanin 15-20 min ennen testiä.:)

Heittäppäs nyt, että millasta treeniä kannattais vetää, coopperi nyt n. 2700-2800, pitäis saaha 400-600 lisää seuraavan vajaan kahden vuoden aikana. Välietappina ens syksynä päälle 3000. Oon nyt käyny 4krt viikkoon 4-6km lenkillä (talvella ei pidemmän lenkin juokseminen oikein houkutellut) ja juossu sen mitä irtoaa. Eli monta kertaa viikkoon ja millasta treeniä? Jos on jotain spurtti ja vetoharjotuksia, ni laitas tarkat ohjeet, en oo mokomia juossu ennen. Salilla tulee käytyä 2krt/viikko.

Heittäppäs nyt, että millasta treeniä kannattais vetää, coopperi nyt n. 2700-2800, pitäis saaha 400-600 lisää seuraavan vajaan kahden vuoden aikana. Välietappina ens syksynä päälle 3000. Oon nyt käyny 4krt viikkoon 4-6km lenkillä (talvella ei pidemmän lenkin juokseminen oikein houkutellut) ja juossu sen mitä irtoaa. Eli monta kertaa viikkoon ja millasta treeniä? Jos on jotain spurtti ja vetoharjotuksia, ni laitas tarkat ohjeet, en oo mokomia juossu ennen. Salilla tulee käytyä 2krt/viikko.
Treenaat sitten ilmeisesti melko pitkälti samalla tavalla aerobista kuin mäkin ja sinänsä jännä, että itse vedän samalla treenillä yli 3000m cooperissa, mutta tietenkin nää on ihan yksilöllisiä juttuja. Mä oon vetänyt sellasia 5km lenkkejä aina ja nyt oon kerran viikkoon juossut n. 8km lenkin. Suosittelisin ehdottomasti vähän pidempiä lenkkejä, koska ainakin itsellä noi 5km lenkit ei tunnu oikeastaan missään ja vedän ne lähinnä vain vähän palauttavina salitreenille vastapainoks. Toisaalta jos vedät lyhyempiä lenkkejä, niin ne kannattais vetää oikein kunnon sykkeellä läpi eli puuskuttaa menemään sen, minkä vielä järkevästi jaksaa. Kunnon kehittyessä jää helposti jauhamaan niitä samoja lenkkejä ja sitten rasitusaste aina laskee niillä, eikä kehitystä enää tapahdu.

Liikunnanopettaja neuvo meitä joskus cooperia ennen treenaamaan sillee, että juoksee vaikka jonkun pätkän sillee, että kääntyy siellä päässä ja tulee samaa reittiä takaisin, mutta yrittää pinkoa paluumatkan menomatkaa lyhyemmässä ajassa. Mä tykkään joskus lenkin viimeisessä jyrkähkössä ylämäessä kiskoa sen ylös niin kovaa kuin jerkkua riittää, niin siitä saa kivan sykkeen vielä päälle ja loputkin voimat pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom