Viisaudenhampaat viedään...

Kävin tossa hammaslääkärillä ja sehän kerto mulle, että otettujen röntgen-kuvien perusteella kaikki viisaudenhampaat on poistettava! :curs:

Tammikuussa olisi sitten operaatio edessä. Kertokaapas kaikki jolta on viisaudenhampaat viety, että onko millainen operaatio?
Eli tuleeko :itku: :itku: vai :curs: :evil: Ja kauanko turvotus/kivut kestää? Ei varmaan tartte reenatakkaan vähään aikaan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No sen operaation suuruus riippuu siitä lähteekö ne siististi vetämällä vai joudutaanko leikkaamaan. Leikkauksesta ei kokemusta ole, mutta jos vetämällä lähtee niin mulla ei ainakaan neuvottu kun pitämään 2-3 vrk taukoa ja tietenkään ei heti kannata ihan täysillä vetää jos vielä tuntuu vuotaman. Kipeenä ei naama ollu kun jotain viikon verran ja parin viikon jälkeen ei enää huomannut mitään...ja kerralla otettiin samalta puolelta ylä ja alahammas.

Jos vähääkään vuotaa haavat helposti niin kannattaa pyytää tikit, mulla ei ainakaaan ollut mitään ongelmia kun tikattiin vaikka vetämällä lähtivätkin...

Itseltä on poistettu yksi viisaudenhammas, mutta olin liian pieni että muistaisin paljoa paitsi oli kivuliasta kun se lääkäri ei ruvennut poraamaan vaan väkisin yritti vääntää pihdeillä irti. Mutta kaverilta poistetaan näinä viikkoina viimeisetkin kaksi neljästä, häneltä saaduista kommenteista jopa vierenä seuranneena voin sanoa että kipu on taattu ja yöksi kannattaa varata ne kaikkein vähiten rakkaimmat lakanat sillä verinen kuola on taattu yllätys. Niin ja kaikki pureskeltava ruoka jää pitkälti pois pariksi päivää jos kipu oikein yltyy ja ettei tikit irtoa...

kaikki 4 jo poistettu ja se kipu, mikä oli poiston jälkeen, ei ole mitään verrattuna ko hampaiden aiheuttamiin tulehduskipuihin verrattuna.
Rohkeesti sinne penkkiin vaan ja homma hoitoon.:thumbs:

vähän:offtopic: mutta armeija aikoina 91-92 kun olin hangossa palveluksessa niin olin sitten viisaudenhampaan poistossa draksvikissä(mitenhän toi kirjoitetaan) niin siellä oli hammaslääkärinä ihan helvetin hyvännäköinnen isotissinen nais ihminen(Blondi) ja kyllä se kummasti rauhoitti kun se "hieroi"niitä tissejä päätä vasten:D

mutta ehkä hän vaan näytti pirun hyvältä 2 viikon kineksen jälkeen 18-vuotiaalle alikessulle....ei ei oli sen pakko olla hyvän näköinen leidi eli kyllä jonkun muunkin on muistettava hänet..... eli meni ihan :offtopic:

Mul on viisaudenhampaat vast puhkeemas, mut hammaslääkäri sano ettei niit välttämättä tarvii poistaa. Mä tosiaanki toivon ettei niit tarvii, ku täs on nyt noin kymmenen vuotta käyty hammaslääkäril kuukauden välein ja joka helvetin raudat on ollu.

Minulta on kanssa viety suusta neljä viisaudenhammasta ja pari muutakin, sekä siirretty yksi hammas ylhäältä alas. Noissa viisureiden poistossa tosiaan merkkaa eniten se lähteekö ne nykäisemällä vai joudutaanko ne leikkaamaan, nykäistessä ikeniin ei jää niin suurta aukkoa ja paraneminen on nopeampaa. Kunhan operaation jälkeen puudutus lakkaa, itselläni on ollut joka kerta aivan järjetön jomotus johonka kannattaa varata tehokkainta mahdollista särkylääkettä, mutta tikkauksen ansiosta verta ei ole pahemmin vuotanut (paitsi kerran kun tikit repesi ja heräsin yöllä siihen kun olin tukehtua omaan vereeni). Yleensä parina seuraavana päivänä posken turvotus on pahimmillaan, ja silloin kannattaa välttää sosiaalisia kontakteja (sairaslomaa saa pyydettäessä). Oma lääkärini kanssa sanoi, että suurempaa rasitusta (kuten treenaaminen) olisi syytä välttää noin viikon ajan, jotta haavan umpeutuminen onnistuisi parhaiten.

Ilmeisesti sinulta ei nyt kuitenkaan poisteta kaikkia viisureita yhtä aikaa, muuten voi olo olla turhankin tuskainen ja syöminen käytännössä mahdotonta.

Toivottavasti tämä nyt auttoi ymmärtämään että viisaudenhampaiden poisto on yksi mukavimmista asioista mitä ihminen voi tehdä housut jalassa.

Aikoinaan poistettiin 3 viisaudenhammasta ja yksi jäi jäljelle ja siitä viimesestä riittikin sitten vaivaa useammaksi vuodeksi.
2 kertaa se paikattiin, eikä otettu pois, vaikka olisin halunnut, koska kuulemma näyttää hyvältä, mutta sen ja sen etupuolella olevan hampaan väliin jäi lihaa ja vaikka mitä ja sitten sitä sai kaivella puhtaaksi ja oli jatkuvasti kipeänä.
Vuosi sitten astelin sitten hammaslääkärille ja samalla kerralla paikattiin etuhammas ja poistettiin sitten tämä viimeinen viisaudenhammas ja koko operaatio kesti n. 15 minuuttia, eikä
sen jälkeen ole ollut hampaiden kanssa ongelmia. Ei muuta kun rohkeasti vaan poistamaan ne, niin saat sitten jatkossa olla niiden puolesta rauhassa.

On poistettu toiselta puolelta. Operaatio näytti aika työläältä. Juuri miltäänhän se ei tuntunut kun oli puoli päätä puudutettu, mutta halkoahan ne hampaat piti ja osina kaivella pois. Vähän hirvitti kun lääkäri veteli suusta verisiä instrumentteja, joissa roikkui kaikenlaisia riekaleita. Lopuksi ommeltiin kovasti.

Antibioottikuurin pakotti vielä syömään ja jollain äljöllä liemellä piti suuta huuhtoa useasti päivässä ja makuaisti siinä turtui. Kai se pari päivää turvotti ja hieman jomotteli. Ei muistaakseni kuitenkaan mikään kammottava olo eikä se haavakaan vuotanut. Lähinnä jäi elävästi se makuaistin puuttuminen mieleen kun meni hyvät kebapit seisovasta pöydästä haaskiin...

Originally posted by Strappado

Ilmeisesti sinulta ei nyt kuitenkaan poisteta kaikkia viisureita yhtä aikaa, muuten voi olo olla turhankin tuskainen ja syöminen käytännössä mahdotonta.

Kyllä se tohtori epäili, että kuulemma hyvässä tapauksessa kaikki otetaan kerralla :curs:

Originally posted by Kuningasankka
Kyllä se tohtori epäili, että kuulemma hyvässä tapauksessa kaikki otetaan kerralla

Helpot hampaat (=vetämällä pois) lähtevät muutamasssa minuutissa ja kipua ei käytännössä tule. Ainoastaan syödessä pitää varoa ettei mene ruokaa reikiin. Minun tapauksessa ylähampaiden poistossa operaation aloittamisesta kotiini saapumisen väli oli 15 minuuttia. Operaatio tehtiin YTHS:llä.

Itseltäni on revitty viisaudenhampaat yläpuolelta. Armeijassa olin menossa pelkkään tarkastukseen, eli mitään suurempaa ei pitäny tehdä. Hammaslääkäri sitten sano että jaahas, viisarit tunkee ulos. Revitäänkö pois? Mä sanoin että anna mennä vaan.

Itse "revintä" oli ihan pala kakkua. Ainoa kohta mikä sattui, niin oli kun se tuikkas puudutuksen ikeneen. Sitte se otti ne pihdit ja alko repimään. Pieni rutina kuului vaan, ja hampaat lähti tosi nätisti. Verta piti syljeskellä pari päivää ja ruokailu oli yhtä helvettiä.

Mä oon ymmärtäny niin että noi alapuolen viisarit on paljon pahemmat repiä, kun ne juuret kasvaa miten sattuu ja silloin pitää leikata niitä ikeniä.

Kyllä se siitä

:thumbs:

Multa poistettiin ylhäältä ja alhaalta samalta puolelta yhtäaikaa, pelkäsin ihan hasselhoffina sitä operaatiota mutta toimenpide kesti siitä kun puudutuspiikki iskettiin siihen kun molemmat leegot oli irti (lähti siis vetämällä) n.10min, ja kipua ei tuntunut yhtään,joten ihan positiivinen kokemus,vielä pitäis toiselta puolelta käydä vetämässä. Kipu alkoi n.2 tuntia operaation jälkeen, ja se oli helvetin tuskallista ja veri valui ylhäältä ja alhaalta joten ei siinä oikein syömäänkään pystynyt pariin päivään kunnolla kun ei edes suuta saanut auki....

Kaikki poistettu, kahdessa erässä (samalta puolelta 2 kerrallaan). Elävänä jäi mieleen se kauhu kun seisoin aamuvarhaisella apteekin edessä buranaresepti kädessä ja tajusin että a) puudutus loppuu ihan kohta ja b) apteekki aukeaa noin tunnin päästä. Oli leukapielet niveliä myöten aika hellät ennenkuin telamiina eli 2x Burana 600 puri.

Mulla piti siis porata alahammasta palasiksi jotta se saatiin irti. Ei se operaatio sattunut yhtään puudutuksen jälkeen. Lähinnä oli koko ajan se olo mikä tulee pariksi sekunniksi sen jälkeen kun lyö päänsä tai naamansa johonkin kovaa. Rutinaa kuuluu, kallon luut paukkaa mutta ei satu...vielä. Syöminen oli paskamaista, jäätelö oli aika hyvä ruoka kun kylmä laski turvotusta ja sitä oli helppo syödä. Poski oli aika hellä, salille ei olisi tehnyt mieli pariin päivään mennä kun normaali pulssikin jyskytti poskessa.

Kumma on jos ne kiskovat kaikki kerralla, menee syöminen aika hankalaksi.

Vietiin kaikki 4 kerralla. Kolme näistä jouduttiin leikkaamaan ja yksi niistä oli kuulemma hankalimpia tapauksia mitä oli joutunut vähään aikaan poistelemaan. Piti alunperin pistää puudutus ja ottaa vain kaksi mutta jonkinaikaa tutkittuaan pistivät äijän pimeeksi ja veivät kaikki kerralla. Itse kipu ei ollut kovin paha kunhan veteli säännöllisesti nipsunapsuja, mutta syöminen oli kyllä aika :david: meininkiä. Varaa pakkaseen vaan tarpeeksi sosekeittoja yms helposti nieltävää. Mehukeitot ja jäde (pirtelöksi) ovat myös pop. Jos en ihan väärin muista niin viikkoon kielsivät menemästä salille, eikä kyllä olisi tullut kolmeen, neljään päivään mieleenkään mennä. Notta sellaista. Eivätpähän vaivaa enää.

Ja vinkiksi että keittiöpyyhkeeseen kietaistu keittojuurespussi toimii huokeana jääpussina. Kaksi settiä noita vaan hankintaan, toinen jäätyy kun toinen on poskea vasten..

Viisurit viety alhaalta, yläviisurit vien mukanani hautaan...

Pari vuotta sitten veivät ensimmäistä alhaalta, piti olla iisi juttu, mutta toisin kävi. Lekuri kisko ja puudutti vuoronperään melkein tunnin ajan, tuloksena heiluva hammas lujasti (?) suussa ja lähes hysteerinen potilas. No, minut laitettiin kotiin ja seuraavalle päivälle päivystyslähete yliopistolliseen. Elämäni pisin yö verta oksentaen ja hammas heiluen. Aamulla suorinta tietä sairaalaan jossa aikamme tappelimme että olenko päivystys vai en (!) kunnes suostuivat ottamaan minut potilaaksi. Näppärä homma, ilokaasua vähän ja sahaamalla pala irti poskiluusta ja hammas pois. Viikkoon ei pystynyt reenaamaan ja muutama päivä meni särkylääketokkurassa. :itku:

Toinen alaviisuri olikin helppo homma. Varasin ajan hyväksi haukutulle lekurille, hevosen annos puudutusta ja muutama minuutti ja hammas oli pois. Seuraavana päivänä olin jo pelaamassa lätkää vastoin lääkärin ohjeita. :worship:

Joo kaikki on revitty...yks puoli kerrallaan otettiin pois, toimitus kesti molemmilla kerroilla semmosen puoltuntia ja aika palasina se hampaat tuli. Pari päivää meni ekalla kerralla että ei oikeen tehny mieli liikkua nopeasti, mutta viikossa oli jo sellasessa kunnossa että kykeni kevyesti treenailemaan. Toisen keikan jälkeen olin kunnossa jo aavistuksen nopeammin, ja kiinteteetä ruokaa uskalsin syödä seuraavana päivänä.
Pakkaseen jäätelöä (paljon) kasa hyviä leffoja ja särkylääkkeet lähelle ja oot kunnossa nopeemminkuin uskotkaan:thumbs:

Kaikki on viety, 1 kerrallaan... Reikiintyvät helpommin, kasvavat vinoon, eivät tule kunnolla esille jne. ja monilta joudutaan ne poistamaan.

Ylhäältä lähtevät yleensä paljon helpommin kuin alhaalta. Alhaalla ne on isommat ja tiukemmassa, sanoi hammaslääkäri. Itelläni jäi 2mm juurta alhaalle toiselle puolelle, ei kuulemma haittaa.

Kannattaa poistaa mahdollisemman nuorena, sanoi samainen lääkäri. Mitä vanhemmaksi tulee sitä huonommin ikenet paranee. Siitä jää aikamoinen monttu kun alhaalta kiskastaan viisaudenhammas pois.

Pärjäilin buranalla, mutta sain myös varalta antibioottiressun, jos olisi tulehtunut ja ohjeet milloin niitä olisi syytä alkaa syömään.

Minulta poistettiin ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta. Eka kierroksen jälkeen oli vain lievää särkyä n. päivän, toisen jälkeen oli sitten vähän enemmän.

Ikenet olivat kauan hellänä. Yhtenä päivänä kieli tunsi siellä jotain terävää. Katsoin suu ammollaan peiliin ja kas kummaa - siellä oli valkoinen siru ikenessä törröttämässä. Vedin sen pinseteillä pois, ja sehän olikin hampaan palanen, joka oli jäänyt ikenen sisään ommellessa. Muutama samanlainen sieltä vielä pullahti, sen jälkeen ien parantui.

Olen ollut erittäin tyytyväinen, että viisurit revittiin pois, vaikka ne eivät edes ehtineet vaivaamaan (alkaneista rei'istä huolimatta).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom