Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yritän saada porukan kasaan ja jos saan niin tynnyri hankitaan varmuudella. Meillä on duunissa muutamia "viskisieppoja" mun lisäksi. Millos ootte oman tynnyrinne hommannu?

5-10 jeppeä se käytännössä vaatii, vaikka pieniä kanistereitahan noi ovat.

Kesäkuussa vasta täytettiin, joten nuorta on poriseva poika vielä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
5-10 jeppeä se käytännössä vaatii, vaikka pieniä kanistereitahan noi ovat.

Kesäkuussa vasta täytettiin, joten nuorta on poriseva poika vielä.
Näin minäkin ajattelin et viis pitää vähintään saada porukkaan ettei tule liian tyyriiksi per nuppi.
Loistava juttu, toivottavasti viskistänne tulee herkullista.

Caol Ilan DE 2001/2013 lähti kentältä matkaan viikonloppuna, ja pääsi tällaiseen seuraan. Omaan makuun islay & moscatel kypsytys/finish toimii todella hyvin, tykkään tästä enemmän kuin kilpailijoistaan eli Laphroaigin PX:stä ja Lagavulinin DE:stä. Viimeksi mainitut vähän turhan makeita omaan makuun, etenkin Laga. Ardbegin Uigeadail samantyyppisenä tuotteena päihittää kaikki, muttei ole matkustusvalikoimiin tehty tuote näiden muiden tavoin, joten jätetään se keskustelun ulkopuolelle.

caolilas_v2.jpeg

Zone-sarja -42%
^Hieno suora, joko täysin maistamaton tai ehkä Ilan 25 vyöllä.
Minäkin olen noista maistanut vain DE:tä pullollisen. Kuvassa olevat pullot on kaikki korkkaamatta, eikä niistä ole aiempaa kokemusta DE:tä lukuun ottamatta. Caol Ilasta on näköjään tullut mun suosikkitislaamo. Indie-pulloja on tarjolla reilusti, ja hinnat eivät ole vielä niin korkeita kuin muutamilla "nimekkäämmillä" tislaamoilla. Indie Caol Iloista kaapissa on käynyt ainakin 3 Signatory Vintagea, 1 Maclagan's ja 1 Gordon & MacPhail kuvassa olevien lisäksi. Tislaamon omista pullotteista tuttuja ovat ainakin 12- ja 18-vuotiaat. Ja ravintoloissa olen maistanut useita indie & odb Caol Iloja myös.

Monen tislaamon kohdalle (pl. esim. Bruichladdich :D) tislaamon omat pullotteet on aika nopeasti maistettu, etenkin jos lompakosta ei löydy tarpeeksi pesetoja kymmeniä vuosia sitten tislattuihin ja/tai pullotettuihin tuotteisiin, joten indie-maailmasta pitää etsiä uusia tuttavuuksia. Mulle sopii siinä mielessä hyvin, että tykkään single caskeista ja muistakin tynnyrivahvuisista. Niissä maku on sellainen kuin sen kuuluukiin olla, eikä mikään suuren yleisön neitimäiseen makuun hienosäädetty tiskivesi :).

tn_1114-kuva3.jpg

Mitä pitää ottaa huomioon laittaessa esimerkiksi Lagavulinia kuvan mukaiseen pulloon?
Muuttuuko maku suuntaan tai toiseen?
Entä säilyvyys?

Entä muuttaako tilannetta, jos käyttää juomana ei niin laadukkaita, mutta silti jaloja juomia, kuten Jaloviinaa?

^Tuskin mitään muuta kummempaa huomioitavaa, kuin että nestekierron tulee olla riittävän nopeaa. Riippunee yksinomaan sulkimen tiiviydestä, mutta jos se on lasia, niin välystä lienee jonkin verran ja ilmaa pääsee hieman pulloon, jolloin maku hiljalleen muuttuu. En pitäisi enempää kuin muutaman kuukauden tuotetta pullossa.

Onko pullo kristallia? Mitenkäs sitten tuo lyijypuoli, vaikuttaakohan makuun?

Taitaa olla ihan lasia, sekä pullo, että korkki. Korkki tuntuu aika tiiviiltä, mutta kyllä siinä hieman välystä on.
Ajattelin testata tuota ensin jallulla ja närppiä sen muutaman kuukauden mittaan pois, samalla maun muuttumista havannoiden.
Jos ei vaikuta katastrofaalisesti makuun, on seuraavana vuorossa jotain hieman laadukkaampaa. Veikkaan kyllä, että Jaloviinan ollessa kyseessä, muuttuu maku enemmän, kun esimerkiksi vanhemmilla viskeillä. Saa nähdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitäs herkkuja tuossa yllä on? Ja miten nuihin on päästy käsiksi? Hintaa ei varmaan kannata edes udella...

Viimeksi muokattu:
Mitäs herkkuja tuossa yllä on? Ja miten nuihin on päästy käsiksi? Hintaa ei varmaan kannata edes udella...

Ardbegin single caskeja vuosilta 1972, 1973 ja 1974, karvan yli 30-vuotiaita jokainen. Tasting pidettiin 3 vuotta sitten, mutta paluulento lomalta oli myöhässä, joten en ehtinyt messiin. Sain eilen omat 2 cl samplet haltuun. :) Täytyy jonain iltana tässä rauhoittua ja ryhtyä nautiskelemaan. Nuo arvatenkin ovat erinomaisen hyviä! Reilun tonnin pulloja noi oli silloin, nyt takuulla tuplat.

Muuten paras yksittäinen tasting, johon olen osallistunut, on ollut 80-luvulla pullotettujen 10-12-vuotiaiden Islayn perustuotteiden tasting, joiden tisleet osuvat samoihin aikoihin yllä olevien pullotteiden kanssa.

Uutta matoa koukkuun. Tänään lasirivi oli varsin uljaan näköinen:

IMG_0307.JPG

Perusteet pullorivin takana:
Kymppi tunnusteluun ja vertailuun.
25-sarja vuosilta 2009, 2011 ja 2013 mielenkiintoisena vertailuna.
27 YO sherry 1981/2008 - top 3 huonoin maistamani viski. Halusin kolmatta kertaa varmistua asiasta, kun monet ovat tuotetta kehuneet.

Peruskybässä huomattavan vahva palanee kumin aromi tässä setissä.
Paras tuoksu 2009 - 2011 - 2013
Paras maku 2013 - 2009 - 2011

27 YO: Tuoksu makeudessaan varsin miellyttävä, ei häiritsevän sherryinen, vaikka vuosia on mittarissa.
Kammottava maku, kuin Bostikin komponettiliimaa (en toki ole sitä maistanut), yök, yök, yök. Sain tässä asiassa sielulleni rauhan.

Ardbegin single caskeja vuosilta 1972, 1973 ja 1974, karvan yli 30-vuotiaita jokainen. Tasting pidettiin 3 vuotta sitten, mutta paluulento lomalta oli myöhässä, joten en ehtinyt messiin. Sain eilen omat 2 cl samplet haltuun. :) Täytyy jonain iltana tässä rauhoittua ja ryhtyä nautiskelemaan. Nuo arvatenkin ovat erinomaisen hyviä! Reilun tonnin pulloja noi oli silloin, nyt takuulla tuplat.

Muuten paras yksittäinen tasting, johon olen osallistunut, on ollut 80-luvulla pullotettujen 10-12-vuotiaiden Islayn perustuotteiden tasting, joiden tisleet osuvat samoihin aikoihin yllä olevien pullotteiden kanssa.
Kultakauden Arttuja, noihin pitäs päästä joskus käsiksi. Whisky Exchangessa 1974 odb pullot alkaen 1500 puntaa, 1973 2000 puntaa, 1972 3500 puntaa. Lottovoittoa odotellessa...

Kultakauden Arttuja, noihin pitäs päästä joskus käsiksi. Whisky Exchangessa 1974 odb pullot alkaen 1500 puntaa, 1973 2000 puntaa, 1972 3500 puntaa. Lottovoittoa odotellessa...

Jos voitat, siivu irronnee. Sama pätee toisin päin.
Tottakai. Olen lotonnot viimeksi 1980-luvulla, joten kovin todennäköisenä en voittoa pidä :D. Ehkä pitää aloittaa uudestaan, lottoaminen siis.

Tottakai. Olen lotonnot viimeksi 1980-luvulla, joten kovin todennäköisenä en voittoa pidä :D.

On suorastaan kaikkea todennäköistyyttä vastaan, ettei voittoa ole vielä napsahtanut. ;)

Viikonlopun saldona pari "kovempaa" tuotetta:)
Jim Beam Triple Aged 6 YO
Glenlivet Rare Edition NAS
Glynelish 14 YO

Tulevana viikonloppuna olisi viiden Hignland Parkin kanssa painiminen, mutta kun ko. tislaamo ei ole omintani, en ole vielä varma osallistunko.

Eilen illalla Caol Ila 25 yo odb. Erittäin tyylikkäästi ikääntynyt, viskikarkkia. Yksi parhaista viskeistä, mitä olen koskaan maistanut. Perään viimeinen siivu Laphroaig 15 yo 200-vuotis juhlapullosta. Täytynee hommata uusi.

image.jpeg

Latest posts

Back
Ylös Bottom