Vihreä tee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oguman
  • Aloitettu Aloitettu
cuscus sanoi:
En tiennyt, että se on noin helppoa ja olen tähän asti ottanut vihreät teeni pusseissa. Nyt uskaltaudun jo ostamaan pelkkiä rouheita.

On tämä, kun pakkikselta oppii jo miten teetkin pitää keittää :)

Pussissa ostettu tee on vähän sama juttu teen ystävälle kuin pikakahvi kahvista pitävälle. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en tiedä onko tämä kaikille itsestäänselvyys (?) mutta nyt varmuuden vuoksi kerrataan vielä vihreän ja mustan teen ero. Vihreä ja musta tee tehdään täysin samasta teepensaan (vai onko se virallisesti teepuu) lehdestä. Vihreä tee on raakateetä, kun taas mustassa teessä alunperin vihreä tee levitetään ohuena kerroksena kostealle alustalle jossa se hapettuu eli periaatteessa käy ja saa tätä kautta mustan värinsä ja ominaismakunsa. Olen ainakin kaveripiirissäni joskus törmännyt harhaluuloon siitä että vihreä ja musta tee olisivat eri teelajeja. Earl Greyhyn lisätään Pergamot- öljyä jota kautta se saa ominaismakunsa. Jos oikein nussitaan pilkkua Ruusunmarjat, Sun Teat ja muut hässäkät eivät ole ortodoksisesti ottaen teetä koska niiden pohjassa ei ole lainkaan teelehteä.

Ja wohl. Camellia sinensis, teepensas. Jota ilman tee ei ole teetä.

Itse heitän teelehdet kannun pohjalle sellaisenaan, n. 2rkl/litra vettä. Ja haudutan oikein kunnolla nämä tavanomaisemmat laadut. (Vanhat lehdet on helppo onkia kannunpohjalta lusikalla, ja huljauttaa loput vesitilkalla siivilään, jos joku ihmettelee irtolehtien ongelmia).

Satuin törmäämään netissä tutkimukseen, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

rats injected with EGCG had lower levels of testosterone (70 percent less in the bloodstream) and insulin.

some of the hormonal changes we saw in the rats could have negative effects, especially in younger people, I don't recommend drinking large quantities of green tea for everybody

Pähkinänkuoressa tuossa tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että koska EGCG aiheuttaa hormonaalisia muutoksia, sitä ei suositella nautittavaksi suuria määriä ainakaan jatkuvasti. Muutama kuppi päivässä lienee kuitenkin ihan ok.

Koko juttu täällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom