Vihreä tee vs. kreatiini ?

Tuli tuossa ostettua vihreä tee-kapseleita jos saisi niillä aineenvaihduntaa kiihdytettyä ja poltettua rasvoja vähemmälle...kuitenkin tuo poistaa myös ilmeisesti paljon nestettä elimistöstä, ainakin kusettaa jatkuvasti, näin ollen kumoaakohan tuo kreatiinin vaikutuksen kun kreatiini taas kerää soluihin nestettä ja olisi näin ollen harjoittelua ajatellen haitallista napsia noita teekapseleita vai onko kellään parempaa tietoa asiasta ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen käsittänyt että kreatiinin pääasiallinen tarkotus ei ole kerätä tuota nestepöhöä kroppaan mutta se on kreatiinin positiivinen "sivuvaikutus". Runsas neste lihaksistossa kun auttaa lihaksia kasvamaan optimaalisemmin (näinollen vihreä tee kumoaa osan kreatiinin vaikutuksesta kun se poistaa nestepöhöä). Kreatiinin pääasiallisena tehtävähän on se että se muuttuu lihaksistossa kreatiinifosfaatiksi ja tämä kreatiinifosfaatti sitten täyttää näitä lihasten ATP varastoja jotka antavat voimaa treenatessa. Hyvin todennäköistä tietysti että olen väärässä mutta näin olen luullut asian olevan. :)

kumpi on muuten pätevämpää, vihreä tee juomana vai kapseleina? meinaan että aattelin nyt dieetillä hankkia ku aineenvaihdunta alkaa tökkimää pikkuhiljaa ja pitäis saada potkua siihen.. toimaako vihreä tee muuten myös piristeenä?

En osaa sanoa tohon mahdolliseen kumoamisvaikutukseen mitään muuta kun että itse käytän kumpaakin samaan aikaan ja tuntuu toimivan krea ihan kivasti. Juo sitä vettä paljon.

Piristävä vaikutus ei ole kovinkaan suuri vihreällä teellä omalla kohdallani, ehkä hieman tuntuu. Palstalla jo mainittua Gun Powder teetä olen käyttänyt. Mikäs se nyt olikaan se ainesosa joka kumosi kofeiinin vaikutuksen tuossa teessä?

Fragman- sanoi:
kumpi on muuten pätevämpää, vihreä tee juomana vai kapseleina? meinaan että aattelin nyt dieetillä hankkia ku aineenvaihdunta alkaa tökkimää pikkuhiljaa ja pitäis saada potkua siihen.. toimaako vihreä tee muuten myös piristeenä?

No se riippuu siitä himoitsetko tee-nautintoja:D . Mutta ainakin itse ennenmmin uskoisin ehtaan tavaraan enkä niinkään noihin kapseleihin. Tiedä sitte. Tuleepahan samalla periaatteessa juotua vettä kun teetä juo.

niin tottahan se. :) meinaan vaa että jossai täällä sanottii et kapseleissa on enempi sitä oikeesti vaikuttavaa ainetta saamaan tota buustia dieetille tai treenille.. kun taas kuulemma juomaa pitäis ottaa ainaki 5pussia ennenku tulis sama :eek:

Tokkopa sillä suurta merkitystä on. Ite vetelen dietillä vihreetä teetä litratolkulla, kun sitä kahviautomaatistamme löytyy. Samaan aikaan kreatiinit myös, mutta ne nappaan palkkarin yhteydessä treenin jälkeen.

Paskan hailee, kaikki suusta vaan alas!

poistaakos tää vihreä tee tätä pöhöä kun itsellä tahtoo naama paisua kreatiini kuurin aikana:(

tuskin on mitään sen kummallisempia vaikutuksia mutta kokeile. ei kai tohon nyt paljoo mitään järkevämpääkään voi todeta. se nyt on loppujen lopuks vaan teetä, ei mikään ihmeaine.

tokkopaisto sanoi:
tuskin on mitään sen kummallisempia vaikutuksia mutta kokeile. ei kai tohon nyt paljoo mitään järkevämpääkään voi todeta. se nyt on loppujen lopuks vaan teetä, ei mikään ihmeaine.

Joo, ei ihmeaine todellakaan. Lisäksi, on totta, että vihreän teen annostukset ja käyttömäärät termogeneesiä, tai antioksidanttistatusta käsittelevissä tutkimuksissa ovat olleet keskimäärin suhteellisen suuria. Paikoitellen jopa monikymmenkertaisia verrattuna vihreän teen pääasiallisen, aktiivisen polyfenolin, EGCG:n saantimääriin teen juonnin avulla.

Kuitenkin, osassa tutkimuksissa tuo positiivinen korrelaatio on löydetty myös pienemmillä annoksilla. Esimerkiksi tuossa alla olevassa tutkimuksessa, liittyen lisääntyneeseen energiankulutukseen, vastaa tuo pienin annos (270mg katekiineja) noin kahta kupillista vihreää teetä päivässä. Ja itse asiassa tuossa tutkimuksessa annosvasteen vaikutus energiankulutukseen ei ollut lineaarinen, eikä pienimmän ja suurimman annoksen välillä ollut kovinkaan ratkaisevaa eroa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=16176615&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Tässä tutkimuksessa taas havaittiin energiankulutuksen lisäys melko pienellä EGCG-annoksella.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/70/6/1040?ijkey=a7f4093a34a625e4a1a1515fb62b5d1ce59968ba

Antioksidatiivista vaikutusta käsittelevien tutkimusten osalta löytyy myös, onneksi, vastaavan suuntaista dataa myös pienemmillä annoksilla:

42 Päivän ajan kaksi kupillista(250mg polyfenoleita, katekiinejä) vihreää teetä ja:

-significant increase in plasma total antioxidant activity

-significant decreases in plasma peroxides levels

- induced DNA oxidative damage in lymphocytes

- a moderate although significant decrease in LDL cholesterol

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=15741048&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

Vihreän teen polyfenoleista EGCG on toki voimakkaimmasta päästä, mutta lisääntyneen termogeneesin taustalla voi olla muitakin vaikuttavia tekijöitä. Mekanismista tuossa kokonaisartsussa spekuloidaan näin:

"Taken together, the results of these in vitro studies of rat brown adipose tissue thermogenesis and in vivo studies of tea catechin bioavailability in humans, suggest that the thermogenic effects of the green tea extract result, at least in part, from interactions between tea catechins, caffeine, and norepinephrine. The proposed mechanism is as follows: the catechins, by inhibiting COMT (and hence prolonging the life of norepinephrine in the synaptic cleft), and caffeine, by inhibiting phosphodiesterases (and hence prolonging the life of cAMP in the cell), result in an increase and more sustained effect of norepinephrine on thermogenesis"

Joten; vihreän teen juonnin terveysvaikutuksista on usein annettu sellaista kuvaa, että teetä tulisi juoda lähinnä makunsa vuoksi - mahdolliset terveysvaikutukset vaatisivat uutevalmisteiden käyttöä. Osittain näin, mutta en mä tuota elintarvikekäyttöä nyt täysin vähättelisi. :) Mikäli taas halutaan tehostaa tuota vihreän teen vaikutusta, niin kapselit lisänä tuohon makuelämyksen päälle eivät toki ole pahitteeksi. ;)

Eipä tuo vihreäteeuute mitään kreatiinin kanssa haittaa. Ja myös on ihan eri asia ottaa kapselillinen vihreäteeuutetta joka sisältää 50% EGCG:tä kuin juoda (isokin) kuppi vihreää teetä. :D

Tuskinpa tuo kreatiinin teho nesteen keräämiseen pelkästään perustu. Eiköhän kreatiinin lisäkäyttöä voi paremminkin perustella kreatiinifosfaattitasojen(käytetään energiantuotannossa ATP-varastojen tyhjettyä) mahdollisella kohottamisella.

Vihreetä teetä menee ainakin itellä reippaasti kesät talvet.. On se vaan nii hyvää.

:kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom