Videointi, Pro-tasolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLP
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Missä päin Suomea voi kouluttautua elokuva-alalle?

Mä hakisin johonkin media-assistentti linjalle ja mielellään Etelä-Suomeen. Se on ainakin hyvä lähtöpohja. Tarkastele mikä kiinnostaisi... valaisu, äänitekniikka, editointi, kuvaus, kenties käsikirjoitus, ohjaaminen? Ota selvää mitä mahdollisuuksia mikäkin koulu antaa, mihin siellä voisi syventyä tai perehtyä? Työharjoitteluissa hae tuotantoyhtiöiden kautta harjoittelupaikkaa ja käy kysyyn reilusti, sitä arvostetaan. Kaikkeen ei aina pääse, mutta yrittelijäisyys ja sinnikkyys palkitaan. Hae tietoa alan ammattilaisista, tutustu heidän kotisivuihin ja blogeihin, tarkastele mitä tekevät ja mitä ovat tehneet koulutuksen ja työn puolesta. Nimiä löytyy vaikka sarjojen ja elokuvien lopputeksteistä :) Ole yritteliäs, utelias, oma-aloitteinen ja positiivinen, siitä se lähtee. Tsemppiä!

Täytyis tietty määritellä ensin että mitä se kunnon kalusto tarkoittaa ja millaseen käyttöön se tulee, mutta videokäyttöön oikeasti kelvollista alkaa saada tuossa 800 € pinnasta, vaikka Manfrotto 504HD ja siihen joku hyvä videopää. Alle 300 € ei varmaan kannata ostaa oikeastaan mitään, samaan lopputulokseen kun pääsee 30 € monopodilla. Jos tarve on saada vain kamera jalustalle eikä siihen tarvitse koskea kuvauksen aikana, halvemmallakin jalustalla toki pääsee tavoitteeseen.

Täytyis tietty määritellä ensin että mitä se kunnon kalusto tarkoittaa ja millaseen käyttöön se tulee, mutta videokäyttöön oikeasti kelvollista alkaa saada tuossa 800 € pinnasta, vaikka Manfrotto 504HD ja siihen joku hyvä videopää. Alle 300 € ei varmaan kannata ostaa oikeastaan mitään, samaan lopputulokseen kun pääsee 30 € monopodilla. Jos tarve on saada vain kamera jalustalle eikä siihen tarvitse koskea kuvauksen aikana, halvemmallakin jalustalla toki pääsee tavoitteeseen.
Manfrotto 504HD on videopää, mitä ilmeisesti tarkoititkin. Siihen sopiva jalusta voisi olla vaikka Manfrotto 546B tai 546GBK , hintaa setille tulee n. 650 € - 695 € digitarvikeesta ostettuna

Manfrotto-701HDV-videopää + Manfrotto 547B tripodi (n. 308€). Olisiko tästä setistä mitään ihan kohtuu hyvään videokuvaukseen?

Videokamera on Panasonic HDC-SD60

Itse olin juuri ostamassa tuon uuden FCP:n, kunnes luin muutaman arvostelun. Venailen siis hetken ja jos ei ala päivityksiä tuohon tippumaan niin vaihdan Adobeen. Uskon että nämä paskaa niskaan arvostelut ja ohjelman puutteet pistää Applen päivittämään tuota pikatahtiin. Tähän mennessä kuitenkin Applen paskimpia myyntiin päästettyjä tuotteita.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
MacBreak weeklyn podcastin katoin ja voi olla, että Applen strategia on bisnesmallina ihan oikea. Paskat ammattilaisista kun 90% asiakkaista ei osaa käyttää FCP:tä sellaisenaan. Nyt tuo mahdollistaa tolkuttoman tehokkaan leikkaamisen esim uutistoimittajille kentällä. Silti se on liian vaikea kotimummolle, mut peruskäyttäjä saa sillä helvetisti helpommin duunattua leikkauksia.

Mut silti en tajua miksi siihen ei voi liittää anyways porttia After effectiin, Motioniin, Soundtrackiin ja Coloriin, koska Applella ei ole mitään softaa, joka niin tekisi tai minkä kanssa FCPX kilpailisi, ellei sitten katsota FCP7 olevan tuon kilpailija.

Uskoisin, että muutaman viikon sisään tulee tuki vanhoille FCP-tiedostoille sekä timelinella mahdollisuus viedä klippiä ulos editoitavaksi.

Mulle toi X on ihan hyvä versio, en tartte monikamera, live editointia jne.

Kuten Mike sanoi, niin kyllä lukeman perusteella on sellasta kuraa uus FCP X, että oksat pois. iMovie "Pro" vaikuttaisi olevan oikea tuotenimi... Toisaalta, en mä näe mitään suurta tarvetta siirtyä v7sta hetkeen pois. Sillä editoi fine kaiken mitä tarttee ja komppaus tapahtuu kuitenkin Afterissa tms.

Avid on ainakin ollu törkeen hintanen ja Premiere on hiukan sellanen paskempi versio FCPstä.

Lukasin tuon artikkelin, niin aloin ihmetteleen, että mikä ihmeen järki tuossa on kun tuohon suuntaan menee? Kuka enää haluaa ostaa koko Final Cuttia? Onko niillä joku rahastus motivaatio tässä nyt meneillään vai onko jokin kalliimpi versio tuloillaan? Loppu kyllä meikäläisen suosittelut tuohon ohjelmaan...

Itse ostin sitten kummatkin, FCPX:n ja Adobe Premiere Pro CS5.5. FCPX:tä kokeillut vasta ja Adobea ei ole tullut vielä edes asennettua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom