Vibram fivefingers Kso trek ja muut kevytjalkineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Menijo
  • Aloitettu Aloitettu
Terve,

kevään tullessa kovaa vauhtia tuli aika kaivaa esiin viime syksynä hankkimani feelmax lapat ja kävinkin niillä vetäisemässä kevään ensimmäisen "paljasjalka" juoksun. Tunne oli taas niin uskomattoman nautinnollinen, että edes heti ensiminuuteilla läpikastuneet jalat eivät haitanneet. Olihan lämpöä pihalla lähes 3 celsiusta.
Nyt voi todeta, että minä olen mennyttä miestä tämän paljasjalkajuoksun kanssa. Eli tuskin palaan enää kuin kovimmalla talvella tai sitten ihan erikoistapauksissa noihin perinteisiin asicsen trainereihin. :) Tai muihinkaan tavallisiin juoksukenkiin.

Mutta juostessa kuitenkin tuli mieleen, että kesää varten voisin hankkia hieman paremmin jalassa pysyvät mallit, kuin nuo feelmax lapat. Etenkin spurttaillessa nuo menee nopeasti rullalle jalassa, vaikkakin ne istuvat muuten kuin sukka. Kevyemmässä juoksussa ne kyllä pysyvät muodossa varsin mainiosti.

Eli itse kysymykseen. Olen pitkään haaveillut Vibramin Fivefingerseistä ja etenkin kso malleista, mutta nyt tutkaillessani huomasin nuo trek mallit. Heräsi hieman youtubesta ja keskustelupalstoilta asiaa tutkiessani kysymys, kumpi olisi paras malli juoksuun KSO vai KSO TREK? Vai kenties joku muu?

Vai olisiko sittenkin parempi valinta Feelmaxin panka tai joku muu kevytjalkine? :)

Onko teillä kokemuksia asiasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve,

kevään tullessa kovaa vauhtia tuli aika kaivaa esiin viime syksynä hankkimani feelmax lapat ja kävinkin niillä vetäisemässä kevään ensimmäisen "paljasjalka" juoksun. Tunne oli taas niin uskomattoman nautinnollinen, että edes heti ensiminuuteilla läpikastuneet jalat eivät haitanneet. Olihan lämpöä pihalla lähes 3 celsiusta.
Nyt voi todeta, että minä olen mennyttä miestä tämän paljasjalkajuoksun kanssa. Eli tuskin palaan enää kuin kovimmalla talvella tai sitten ihan erikoistapauksissa noihin perinteisiin asicsen trainereihin. :) Tai muihinkaan tavallisiin juoksukenkiin.

Mutta juostessa kuitenkin tuli mieleen, että kesää varten voisin hankkia hieman paremmin jalassa pysyvät mallit, kuin nuo feelmax lapat. Etenkin spurttaillessa nuo menee nopeasti rullalle jalassa, vaikkakin ne istuvat muuten kuin sukka. Kevyemmässä juoksussa ne kyllä pysyvät muodossa varsin mainiosti.

Eli itse kysymykseen. Olen pitkään haaveillut Vibramin Fivefingerseistä ja etenkin kso malleista, mutta nyt tutkaillessani huomasin nuo trek mallit. Heräsi hieman youtubesta ja keskustelupalstoilta asiaa tutkiessani kysymys, kumpi olisi paras malli juoksuun KSO vai KSO TREK? Vai kenties joku muu?

Vai olisiko sittenkin parempi valinta Feelmaxin panka tai joku muu kevytjalkine? :)

Onko teillä kokemuksia asiasta?

KSO Classicit ostin, ja luulen että juoksuun KSOt riittää hyvin. Jos meinaat rypeä mudassa jne ni hommaa trekit. Veikkaan että trekit on pikkusen painavammatkin kuin alkuperäset KSOt, ja kastuessaan ei välttis tuo nahka ole ainakaan mun mieleen.

Tässä on hyvä arvostelu trek vs kso.

Huomena kiipeilemään classiceilla ekaa kertaa. En malta oottaa :> Kävin tänään vähän heeboilemassa urheilutalolla ne jalassa, ja nautinnollisempaahan se on kuin normikengät, mutta raskasta ku mikä pistää painoa päkiöille kokoajan kun on tottunut lantustaan kanta-astujana. Huh.

Mulla on KSOt ja kovin lämpimästi niitä suosittelen sprinttailuun. Trekeistä ei ole kokemusta, mutta jos tarkoituksena on vain ja ainoastaan ulkokäyttö, niin Trekit on varmaan tosi passelit, etenkin Suomen säässä. Itse käytän samoja popoja myös sisällä ja tarvittaessa vedessäkin, ja tavallinen KSO on versatiilimpi. Parhaat tossut ikinä, ei voi muuta sanoa. Toiset Vibramit on harkinnassa, mutten tiedä minkä mallin haluaisin.

edit. normi-KSOt toimii kylmemmilläkin säillä, jos väliin laittaa varvassukat. Testattu on eilen ja tänään, jalat kyllä kastuu, mutta se ei tunnu pahalta.

Kso:t saa nyt paljon tunnustusta. Ei ihme sen verran niitä on kehuttu ympäri maailmaa. :) Hieman kiinnostaisi myös nuo feelmaxien uudet pohjat. Eli mullahan on itselläni feelmaxit, mutta vesi helähtää heti lävitse ja pohjien kesto ei kauheasti noissa vanhoissa malleissa rohkaise. Mutta uusissa on continentalin pohja ja luvataan parempi kesto ja vedenpitävyys. Onko kellään kokemusta noista uusista malleista?

Tuo on muuten jännä juttu, että kosteus ja kylmyys ei oikeastaan pääse haittaamaan juostessa näillä paljasjalkakengillä. Aivan hirveästi ainakaan. Kaiketi jalkapohjanlihakset tekee sen verran paljon töitä verrattuna tavallisiin kenkiin, että se pitää verenkierron vilkkaana. Mulla jalat oikein höyryää kylmillä keleillä pysähtyessä.

Mutta kokemuksia lisää, huonoja ja hyviä, kestosta ja muusta.

Ainiin ja yksi kysymys, mistä ihmeestä näitä tähän hätään saa? Näyttää olevan joka paikassa varastot tyhjinä.

Juoksetteko siis ihan normi asfaltilla vai onko nuo tehty enemmän metsä käyttöö? Näyttää sen verran mielenkiintoiselta että vois käydä kokeilemassa.

Mul on kans KSO:t, en paljon viel oo kerenny juokseen. Oon vähän ootellu et kelit paranis, tuli vähän nössö olo ku luki et jotku on tehny lenkit :D

Asfaltil on vähän kovä juosta kun se ei jousta yhtään.

Itselläni ollut Feelmax Pankat käytössä viime kesästä lähtien, sekä nyt viimeiset 2 viikkoa 5Fingers Flow:t. Panka on tuolla uudella Continentalin pohjalla. Pitävät ihan hyvin vettä, mutta ei tuo laatu nyt päätä huimaava edelleenkään ole. Olen käyttänyt ulkona Feelmaxeissa tennissukkaa kylmämmällä säällä, ja ilman jalkojen kylmämistä kyennyt lenkkeilemään ainakin -12 asteessa (ehkä kylmemmässäkin, en nyt muista tarkkaan).

5Fingersit on kanssa tullut jo koeajettua ulkokäytössä muutamassa pakkasasteessa varvassukan kanssa, eivätkä tuntuneet yhtään liian viileiltä. Molempia olen lisäksi käyttänyt sisällä jumppakenkinä ilman sukkia ja todennut toimiviksi siihenkin käyttöön. Parin ensimmäisen totuttelukerran jälkeen 5Fingersit vievät kyllä ihan ehdottomasti pidemmän korren käyttömukavuudessa eli taitaa Feelmaxit jäädä kovinpien pakkaskelien lenkkitossuksi.

Päinvastoin, kuten jotkut tässäkin tredissä väittävät, mielestäni "paljasjalkajuoksussa" ei ole läheskään niin tarkkaa juoksualustan kanssa kuin superloonitossulla sudittelu. Ai minkäkö takia? Nooh, "paljaalla" jalalla juostessa on ideana, että askellus tapahtuu päkiällä, eikä kantapäällä kuten yleensä lenkkareilla juostessa. Tällöin jalkaa käytetään paljon aktiivisemmin iskunvaimennukseen aina päkiästä alkaen lonkkaan asti. Entäs lenkkarilla kantapää edellä tömäyttäessä? Silloin iskunvaimennus tapahtuu lähestulkoon ainoastaan lenkkarin pohjalla (+ mahdollisesti joustavalla juoksualustalla). Mainittakoon tässä vielä, etten kykene käytännössä juoksemaan edes pehmeällä alustalla kanta-askeltaen lenkkareilla (edes sellaisilla, jotka ammattilaisten mielestä sopivat askellukselleni), mutta Feelmaxeilla / 5Fingerseillä pystyn ongelmitta vetämään helposti yli 10km lenkkejä.

Kerrottakoon tässä vielä yksi mielestäni varsin tärkeä havainto Feelmaxeilla / 5Fingerseillä juoksemisesta. Koska nuo ohuet tossut pakottavat jalkaterän lihakset toimimaan aktiivisesti, niin alustaan reagoiminen on huomattavasti nopeampaan kuin tukevan kengän kanssa liikkuessa. Tästä johtuen viime kesästä lähtien en ole vielä törmännyt sellaisiin alustaolosuhteisiin, joissa en olisi kyennyt juoksemaan. Jopa epätasainen jäinen + vetinen alusta on osoittautunut juoksukelpoiseksi.

Juoksetteko siis ihan normi asfaltilla vai onko nuo tehty enemmän metsä käyttöö? Näyttää sen verran mielenkiintoiselta että vois käydä kokeilemassa.

Tänään kävin juoksemassa 7km asfalatilla, joka oli täynnä lätköitä, loskaisia paikkoja ja eritoten täynnä todella mielenkiintoista hiekoitussoraa. Mutta tunne on aivan uskomattoman mahtava, kun tuntee tosiaankin tuon juoksualustan. :D Mutta olen oppinut juoksemaan suhteellisen kevyesti noilla, eli toisin kuin tavallisilla kengillä, noilla tulee enemmänkin livuttua pitkin katuja ja polkuja. Vauhtia saattaa tulla jopa huomattavasti enemmän, kuin tavallisilla kengillä, koska ainakin itse olen taipuvainen turhanpäiväiseen ylöspäin pomppimiseen tavallisilla kengillä, joka taas kuluttaa enemmän voimia ja ei johda kovaan vauhtiin lainkaan. Eli sinne vaan juoksemaan, asfaltille ja poluille ja ihan mihin vaan. :) Kuuntele jalkoja kuitenkin, kuten hipit sanoo, juoksun ei pidä sattua.

Sama juttu täälläkin, eli Vibrameilla pystyy, kumma kyllä, ihan hyvin juoksentelemaan asfaltilla. Sitä vaan muuttaa sitten päkiäaskellustaan aavistuksen varovaisempaan suuntaan. Normilenkkareilla en ota yhtäkään juoksuaskelta asfaltilla, tai jalat on saman tien sökönä... Lenkkarit on sitä paitsi oikeasti ihan paskan tuntuiset jos on joskus testannut Vibrameja.

KSO:t saa mun äänen myös. Halon tapaan on tullut käytettyä ulkona lenkkeillessä ja sisätiloissa salilla myös aika ajoin.
Mulla on aika paskat nilkat ja saan ne välillä ihan kävellessäkin rikki, mutta en muista että Vibramit jalassa olis kertaakaan mennyt.

Jos juoksusta diggailee eikä barefoot-kenkiä meinaa paljoa muuhun käyttää, niin kannattaa ehkä odottaa, että uusi VFF Bikila julkaistaan ehkä ensi kuussa. Ne on suunniteltu nimenomaan juoksukäyttöön.

Mua kiinnostaisi tietää, onko kukaan juostessa nivelkivuista kärsivä saanut vaivoihinsa mitään helpotusta barefoot-tossuista? Itse pystyn yleensä hölkkäilemään tavallisilla lenkkareilla (Asics DS Trainer) asfaltilla maksimissaan puoli tuntia ennen kuin polvissa ja lonkissa alkaa tuntua ikävältä. Noiden kipujen takia juoksu on muuttunut mulle lähinnä vastenmieliseksi lajiksi, vaikka periaatteessa tykkäisinkin tehdä lenkkejä etenkin kesäisin ja metsäpoluilla/pururadoilla tms. pehmeämmillä alustoilla.

Mua kiinnostaisi tietää, onko kukaan juostessa nivelkivuista kärsivä saanut vaivoihinsa mitään helpotusta barefoot-tossuista? Itse pystyn yleensä hölkkäilemään tavallisilla lenkkareilla (Asics DS Trainer) asfaltilla maksimissaan puoli tuntia ennen kuin polvissa ja lonkissa alkaa tuntua ikävältä. Noiden kipujen takia juoksu on muuttunut mulle lähinnä vastenmieliseksi lajiksi, vaikka periaatteessa tykkäisinkin tehdä lenkkejä etenkin kesäisin ja metsäpoluilla/pururadoilla tms. pehmeämmillä alustoilla.

Itsehän en pysty juoksemaan käytännössä yhtään superloonilenkkareilla minkäänlaisella alustalla, vaikka käyttäisin "asiantuntijoiden" askellukselleni suosittelemia lenkkareita. Lenkkareilla juokseminen aiheuttaa helvetillistä kipua penikoissa ja polvissa. Vastaavaa ei tapahdu barefoot-tossuilla, eikä paljain jaloin. Ennen tossujen ostoa totuttelin lajiin ihan oikeasti paljain jaloin juoksemalla sisällä aloittaen niinkin lyhyestä kuin 10min lenkistä.

Mua kiinnostaisi aloittelevana paljasjalkajuoksijana, onko kellään vertailukokeumuksia juoksusta noilla barefoot-tossuilla vs. juoksusta täysin paljasjalkaisena? Eli siis lähinnä kiinnosta barefoot-tossujen edut verrattuna paljasjalkajuoksuun. On toki selvää että barefoot-tossuilla voi vedellä paskaisissa ja pistelevissä paikoissa, mutta toisaalta monien barefoot-sivustojen mukaan paljain jaloin voi pistellä missä vaan kunhan luottaa itseensä. Itse aion ainakin heti lumien sulettua rajoittaa tuon paljasjalkajuoksun lähinnä juoksuradalle, joten sora tai kura ei ole ongelma.

Lenkkareilla juokseminen aiheuttaa helvetillistä kipua penikoissa ja polvissa. Vastaavaa ei tapahdu barefoot-tossuilla, eikä paljain jaloin.

Siis sulla todella on noi barefoottossut poistanu penikkataudin? Todella mielenkiintosta, koska mulla ärtyy kaikkein eniten just kovemmassa vauhdissa kun siirtää askellusta päkiälle. Mutta jos asia tosiaan on noin, nii pakko kait käydä kaupasta hommaamassa itellekin pari. Entä onks sulla ollu alustalla väliä, vai pystytkö vetämään ihan surutta jopa asfalttia pitkin noilla tossuilla?

Itsehän en pysty juoksemaan käytännössä yhtään superloonilenkkareilla minkäänlaisella alustalla, vaikka käyttäisin "asiantuntijoiden" askellukselleni suosittelemia lenkkareita. Lenkkareilla juokseminen aiheuttaa helvetillistä kipua penikoissa ja polvissa. Vastaavaa ei tapahdu barefoot-tossuilla, eikä paljain jaloin. Ennen tossujen ostoa totuttelin lajiin ihan oikeasti paljain jaloin juoksemalla sisällä aloittaen niinkin lyhyestä kuin 10min lenkistä.

Kuulostaa lupaavalta. Hypistelin jo viime kesänä KSO:ita kaupassa, mutten raaskinut ostaa, kun olin hieman epäileväinen noiden nivelongelmien suhteen. Saattaapa kuitenkin olla, että ensi kesäksi joudun vihdoinkin hankkimaan Vibramit.

-> rjs: Mielestäni barefoot-tossujen ideana on suojata jalkaa urbaaneissa oloissa lähinnä ihmisten aiheuttamilta maaston epämukavuuksilta esim. lasinsiruilta. Itse en ainakaan lähtisi aivan paljaalla jalalla sudittelemaan asutuskeskuksissa (pl. urheilukentät) niin pitkään kun väkijuomia kaupataan lasipulloissa. Jos kuitenkin aiot juosta ainakin aluksi pelkästään juoksuradalla, niin itse en ainakaan heti alkuun ostaisi barefoot-tossuja, vaan kokeilisin useamman kerran miltä ihan paljain jaloin sudittelu tuntuu.

-> HamSSi: Kyllä, barefoot-tossut ovat poistaneet minulta penikkataudin. Tosin pohkeen alaosa jalan sisäpuolelta kipeytyy jonkun verran barefoot-juoksussa, mutta tämä kipu ei ole vittumainen penikkataudin tyylinen puristava kipa vaan enemmänkin lihasväsymystä. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin alustalla ei ole mielestäni barefoot-juoksussa läheskään niin paljon merkitystä kuin lenkkareillä tömistellessä. Tietysti mielenkiintoisin maasto on mutkitteleva kivikkoinen metsäpolku, jolla tulee varioitua paljon askeleen pituutta esteitä väistellessä, mutta yhtä hyvin asfaltilla pystyy vetämään tasaisen tappavia lenkkejä nivelten & penikoiden kipeytymättä.

-> Maddox: Kuten jo rjs:lle sanoin, kannattaa käydä ainakin muutamia kertoja juoksemassa urheilukentällä tai vastaavalla alustalla kokeeksi. Toivottavasti auttaa sinulla samalla tavalla nivelongelmiin kuin minulla. Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että barefoot-juoksu "pakottaa" askeleen oikeanlaiseksi, kun enää ei voi turvautua lenkkarin vaimennukseen vaan vaimennus pitää hoitaa aktiivisella jalkatyöllä :)

Moro!

Olen nyt pari vuotta ihaillut barefoot tossuja. Aluksi oli feelmaxit jo kaupan kassalla, kunnes myyjä kertoi niiden pohjaongelmista ja nyt olisi hakusessa nämä Vibramin KSO:t
Olen kuitenkin pihi enkä suostu maksamaan 75 dollarin hintaisista kengistä 120 euroa. Te, jotka kyseisiä tossuja omistatte, oletteko kaikki ostaneet ne Suomen hinnoilla vaiko mahdollisesti tilanneet jostain, ja mistä?

Kiitos!

Olen kuitenkin pihi enkä suostu maksamaan 75 dollarin hintaisista kengistä 120 euroa. Te, jotka kyseisiä tossuja omistatte, oletteko kaikki ostaneet ne Suomen hinnoilla vaiko mahdollisesti tilanneet jostain, ja mistä?
Kiitos!

Kampista 4runnersista Flow:t rabatista 99e. Pitää muistaa, että yleensä USAn hinnat on verottomia (eli siis osavaltiokohtaista veroa tulee päälle noin 10%). Ja jos Suomeen tilaat, niin paskimmassa tapauksessa joudut maksamaan postimaksujen lisäksi noin 30% alv + tulli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom