verovapaa auto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
26.12.2002
Viestejä
6 844
Jaahas, olisi tossa pari työhaastattelua ulkomaajilmaan ja jos kaikki menee hyvin niin meikäläinen pakkaa kimpsut ja kampsut helmikuun lopussa ja nostaa kytkintä.

Tässä rupesin miettimään, että voisin hoitaa itselleni verovapaan auton. Ilmeisesti mun pitää oleskella ulkomailla vuosi ja auton ½ vuotta? Sen kummempia Suomeen palaamishaaveita ei vielä ole ja nyt mietin, että mitä sitten, jos reissu venahtaa pidempään? Miten paikalliset verottajat suhtautuvat tällaiseen verovapaaseen autoon?

Sitten varsinaiseen kysymykseen. Jos auton ostan niin millainen auto olisi hyvä siinä suhteessa, että pääsisin siitä myös esim. Suomessa eroon ja vielä kohtuullisella hinnalla? Olen noita uusia a4 audeja katsellut ja mersut (budjetti ei varmaan erikoisempaa mersua kestä) on myös lähellä sydäntä. Kannattaisiko ostaa joku vähän tehokkaampi ja "erikoisempi" menopeli, jotta siitä saisi edes jonkun euron myydessä. Itseäni ei hummat kiinnosta laisinkaan ja mulle on käytännössä aivan sama onko niitä 100 tai 300. Lähinnä tarkoituksena olisi saada ~ostohinta takaisin. Onko haaveajattelua ajella autolla vakuutuksien, huoltojen ja bensojen hinnalla kolme vuotta? Mitä jos reissu venahtaa niin voinko myydä sen auton Suomessa kolmen vuoden jälkeen vai pitääkö minun ajella sillä autolla Suomessa kolme vuotta?

Hölmöjä kysymyksiä, jotka varmasti selviää googlettamalla, mutta auton Suomeen tuoneet kertokaa kokemuksistanne! Toki ehdoituksia autoista, joita kannattaa katsella otetaan vastaan.

Autojen suhteen olen täysin nuubie, eli mitään vääntökäyriä ei tarvitse esitellä :D. Ei ainakaan minulle.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se miten verottajat kohdemaassa suhtautuu siihen autoon riippuu tietenkin kohdemaasta, mahdoton vastata kun ei tiedä mihin oot menossa.

Ite oon tanskassa eikä täällä oo tainnut oikeastaan kukaan suomalainen ostaa uutta verovapaata autoa koska siitä joutuu maksamaan 25% ALV:tä. Melkein kaikki, minä mukaanlukien, on hakenut uudehkon ja vähän käytetyn auton saksasta.

Jos aikoo saada rahansa takaisin kannattaa ottaa käytetty mutta hyvä ja harvinainen auto. Tämä siis tanskassa, euroopan maissa joissa on alempi ALV ja muutenkin kevyempi autojen verotus uusi voi olla myös vaihtoehto.
 
Kannattaa ostaa se muuttoauto suomesta, halvimmat tehdashinnat (ainakin ennen oli) ja suht edullinen ALV.
 
Irlanti on kohdemaana, tosin se saattaa muuttua Keski-Eurooppaan, jos vaan löydän ja saan sopivan työn sieltä. Alpit rulettaa, räntä/vesisade, jota irlanti tarjoaa on aika persiistä, mutta näillä mennään alussa.
 
Jakob sanoi:
Irlanti on kohdemaana, tosin se saattaa muuttua Keski-Eurooppaan, jos vaan löydän ja saan sopivan työn sieltä. Alpit rulettaa, räntä/vesisade, jota irlanti tarjoaa on aika persiistä, mutta näillä mennään alussa.

Jos meet Dubliniin niin kaupungin ainoa kunnollinen sali On World Gym,keskustassa.Senkin löytäminen oli vaikeaa...
PS: ei siellä räntää sada mutta vettä sitäkin enemmän.
 
Itse olin ´99-´00 komennuksella Unkarissa.
Silloin ainakin käytäntö oli se, että autoa täytyi pitää puoli vuotta ulkomailla, itse piti asua vuosi.
Veroa en autosta joutunut maksamaan kuin Suomeen.
 
Itse olen haaveillut BMW 530 dA autosta. Noita ei kovin montaa ole edes myynnissä suomessa jos katsoo oikotieltä vaikka käytettyjä ja hinnat kovat niilläkin mitä on myynnissä. Itse en ole hakenut ulkomailta, mutta noita isompi bemareita muistan monen tuoneen, mitä on juttua ollut mediassa. Kaveri oli ajanut tollaista ja sanoi, että voimaa tuntuu olevan loputtomasti, vaikkei tämä hirveästi kysyjää kiinnostanut. Lisäksi seka-ajon kulutus 8 l/100km, mitä yhtä taksikuskia jututin. Dieselit pitää hyvin hintansa ja kestää enempi kilometrejä kuin bensavehe.
 
Laitanpa tähän samaan threadiin lisää kysymyksiä. Itse ajattelin lähteä (jos huolitaan) rauhanturvaajaksi Kosovoon. Ja tietenkin olisi bonusta tuoda vaikka auto sieltä. Ajattelinkin, että toisin ensin yhden auton ensimmäisen puolen vuoden aikana jonka myisin pois ja toisen puolen vuoden aikana ostaisin itselleni auton. Onko tuo edes laillista tuoda kahta autoa vuoden aikana? Muutenkin olisi hieno kuulla jonkun tarina ketä on itse tuonut auton ulkomailta. Esim. mitkä tulevat olemaan todelliset kulut. Veroja ei ilmeiseti joudu maksamaan Suomessa eikä ulkomailla. Kuitenkin auton säilytys sen puoli vuotta, rahtikulut ja esim. rekisteröintimaksut askarruttavat.
 
Autoja voit tuoda vain yhden ns. muuttoautona ja verovapaana. Sinun täytyy olla ulkomailla yksi vuosi ja auton 6kk. Auto kannattaa ostaa Suomesta, on halvempi. Autoveron määrän ylittäessä 13450€, tulee sen ylittävä veromäärä kannettavaksi alveineen. Riskialueille saat autoosi pelkän liikennevakuutuksen. Yleensä, jos auto viedään säilytykseen jollekin alueelle, on siellä oma varastovakuutus. Se kannattaa kuitenkin varmistaa. Rekisteröinnit+katsastukset maksaa 200-300 euroa, suunnilleen.. Hyvä muisti, vaikka viimeisen oman auton tuonnista on vasta vuosi aikaa.
Auton voi myydä ilman veroseuraamuksia kolmen auton hallintavuoden jälkeen, joista vähintään yhden vuoden ajan auton on oltava Suomessa ja koko ajan rekisterissä.
Rahtien hinnat esim. Saksasta Suomeen on siinä 500 euron alapuolella hyttipaikan kanssa.
 
PorinKarhu sanoi:
Laitanpa tähän samaan threadiin lisää kysymyksiä. Itse ajattelin lähteä (jos huolitaan) rauhanturvaajaksi Kosovoon. Ja tietenkin olisi bonusta tuoda vaikka auto sieltä. Ajattelinkin, että toisin ensin yhden auton ensimmäisen puolen vuoden aikana jonka myisin pois ja toisen puolen vuoden aikana ostaisin itselleni auton. Onko tuo edes laillista tuoda kahta autoa vuoden aikana? Muutenkin olisi hieno kuulla jonkun tarina ketä on itse tuonut auton ulkomailta. Esim. mitkä tulevat olemaan todelliset kulut. Veroja ei ilmeiseti joudu maksamaan Suomessa eikä ulkomailla. Kuitenkin auton säilytys sen puoli vuotta, rahtikulut ja esim. rekisteröintimaksut askarruttavat.

Jos auton myy ennenkuin se on ollut itsellä vähintään kolme vuotta, joutuu maksamaan täydet verot,eli ei onnistu sellainen, että toisi auton ja myisi samantien pois. Tai siis onnistuu, mutta siitä ei hyödy mitään.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kapu sanoi:
Autoja voit tuoda vain yhden ns. muuttoautona ja verovapaana. Sinun täytyy olla ulkomailla yksi vuosi ja auton 6kk. Auto kannattaa ostaa Suomesta, on halvempi. Autoveron määrän ylittäessä 13450€, tulee sen ylittävä veromäärä kannettavaksi alveineen.

Paitsi jos sen tuo EU:n ulkopuolelta, kuten esim Kosovosta, niin ei tarvitse käsittääkseni alvia maksaa.
 
Ulkki sanoi:
Paitsi jos sen tuo EU:n ulkopuolelta, kuten esim Kosovosta, niin ei tarvitse käsittääkseni alvia maksaa.

Ei tarvitse ei.
Itse esim. ostin auton Suomesta ja vein Unkariin. Ei tarttenut alveja maksella,
kun Unkari ei siihen aikaan ollut EU maa.

Heh, siihen aikaan ainakin olisi monista japseista saanut ylimääräisen 10% hinnasta pois, jos auto meni EU maahan.
 
Kapu sanoi:
Auto kannattaa ostaa Suomesta, on halvempi.
Eikös hintojen pitänyt harmonisoitua jo? Kun ostaa saksasta vähän käytetyn niin kilahtaa jälleen muutama euro säästöä.
 
Itseäkin kiinnostaisi tulevaisuudessa tuo verovapaa auto. Ei muuten ikinä ole varaa ostaa jotai vähä "kalliimpaa" autoa, esim. Audi s4.. Olisi norjassa vuoden töissä ja hankkisi saksasta käytetyn ja suht vähä ajetun..
 
Itse en omaa empiriaa moisesta mutta mielessä on tuontihanke usein ollut. Ainakin mitä mobilea on vuosien varrella seuraillut niin on hieman käsitys syntynyt että amerriikan mobiilit olisi suhteessa kotimaatamme halvempia ja myös tietenkin germaaniautot. Tosin jenkit pitää arvonsa suhteellisen huonosti joten se ei liene kovin järkivalinta Taas meillä kun niksmannien autot on pyhiä lehmiä, taas valmistusmaassaan ne on täysin käyttöpelejä ja hinnoittelu sen mukaan. Näin ollen itse katselisin jonkunlaista mersua...tai audia, bemaria, siinä luulisi saavan parhaan katteen kotimaassa poismyytäessä. Vielä jos katsoo jonkun erikoisemman mallin. Sitten tulee mieleen nuo volvot ja saabit, niillä tuntuu olevan myös kova kurssi kotimaassamme keski-eurooppaan nähden.
 
Tietääkö/löytääkö kukaan norjalaisia autoilmoitussivuja?! Hitsin vaikee löytää, tekis mieli kattoa mitä autot maksaa norjassa. Maksaako norjalaiset autovaroa, kun tuovat auton saksasta? Virolaiset ei maksa ainakaan..
 
Zone-sarja -42%
Jakob sanoi:
Irlanti on kohdemaana, tosin se saattaa muuttua Keski-Eurooppaan, jos vaan löydän ja saan sopivan työn sieltä. Alpit rulettaa, räntä/vesisade, jota irlanti tarjoaa on aika persiistä, mutta näillä mennään alussa.

Itse asun Saksassa ja olen liikkeellä sillä periaatteella, että siinä vaiheessa kun tulen Suomeen (6kk ennen), ostan vähän käytetyn auton täältä ja rahtaan sen takaisin entiseen kotimaahan. Vaikka tehdashinnat ovat Suomessa alemmat kuin esim. Keski-Euroopassa, en itse ostaisi uutta autoa Suomesta ja veisi sitä kohdemaahan. Olen aikaisemmin ollut itsekin uuden hankkimisen kannalla, mutta esim. Saksassa käytettyjen varustetaso (erikoisetkin lisävarusteet) on niin hyvä, että itselle sopivan auton löytää varmasti. Toinen pointti on käytettyjen houkuttelevat hinnat ja hyvä kunto.

Jos haet vähänkään erikoisempaa mallia, on niiden hinnat suhteessa vielä matalammalla muihin käytettyihin verrattuna. Tämä ei tietenkään päde mihinkään huippuarvostettuihin merkkeihin kuten Porsche 911, etc, mutta ymmärsin, ettet ole aikeissakaan hankkia vastaavaa.

eli summa summarum, js tulet Keski-Eurooppaan:
- Osta käytetty Saksasta ennen kuin lähdet takaisin
- Hanki merkki ja malli, jota myydään myös Suomessa (esim. Volvolla Saksassa mottoriversioita, joita ei Suomesta saa)
- Hanki merkki, joka arvostettu Suomessa ja mielellään suhteessa huonommin arvostettu Saksassa -> voitat enemmän myydessä autoa
- Hanki bensakone, sillä hintaero Saksassa suurempi suhteessa kuin Suomessa. Lisäksi dieseleiden arvostus Suomessa matalampi kuin Germaaniassa

Siinä mitä tuli nopeasti mieleen...
 
training_day sanoi:
Jos auton myy ennenkuin se on ollut itsellä vähintään kolme vuotta, joutuu maksamaan täydet verot,eli ei onnistu sellainen, että toisi auton ja myisi samantien pois. Tai siis onnistuu, mutta siitä ei hyödy mitään.


Juuri nuo pykälät on tehty ihmisten kiusaamista varten.Ketä sekin mahtaa haitata,jos joku innoissaan alkaakin kauppaamaan kaverilleen ostamaansa autoa saaden tästä voittoa ja tullen hyvälle mielelle.Ei tosta kuitenkaan mitään superbisnestä pystytä rakentamaan jos veroetukin tulee täyteen 13450€ kohdalla. :itku:
 
K E P A sanoi:
Ainakin mitä mobilea on vuosien varrella seuraillut niin on hieman käsitys syntynyt että amerriikan mobiilit olisi suhteessa kotimaatamme halvempia ja myös tietenkin germaaniautot. Tosin jenkit pitää arvonsa suhteellisen huonosti joten se ei liene kovin järkivalinta

Jenkkikamppeita suunnitellessa kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon se, että jenkkilässä on aivan erilaiset vaatimukset esim. vilkkujen suhteen kuin Suomessa eli uusien jenkkikamppeiden rekisteriin saaminen on käytännössä mahdotonta Suomen lainsäädännön ja direktiivien mukaan. Muuttoautoissa on toki lievennyksiä, joissain asioissa. Ehdottomasti kannattaa ottaa selvää asioista jos aikoo jenkkikamppeen Suomeen tuoda. Vähän :offtopic: mut jospa se annettaisiin anteeksi :)
 
Voisko joku kertoa, miten tuo homma menee käytännössä? Esim. haetaan auto ruotsista ja viedään se suomen kautta norjaan vuodeksi. Mitä autolle on tehtävä suomessa ennen kuin se viedään vuodeksi norjaan. Pitääkö auto rekisteröidä norjassa, vai voiko sitä pitää jossain seisontavakuutuksessa, ettei kerry kilometrejä? Entäs sitten kun tuot auton vuoden päästä suomeen, auto rekisteröidään ja yms, yms..

Voisiko joku nähdä vaivaa ja kertoa, miten homma menee käytännössä, jos jollain on omakohtaista kokemusta?? Tullin sivuilta ja ake:sista on luettu vaikka mitä, mutta kaikki on niin epäselvää. Tullin sivuilla sanotaan, että lisätietoa saa akesilta ja taas päinvastoin..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom