verovapaa auto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Omakohtaista kokemusta ei ole siitä miten /mitä autolle tehdään ulkomailla siitä voi joku viisaampi kertoa, mut yritetään sitä mitä tapahtuu Suomessa.

Suomeen tuonnin jälkeen auto on rekisteröintikatsastettava sekä tullattava. Rekisteröintikatsastuksen hintaan vaikuttaa se, että onko se tullirekisterissä vai sen "oleilumaan" rekisterissä. Käsitykseni mukaan sillä ei ole merkitystä tullaako auton vai rekisteröintikatsastaako sen ensin, kummatkin on tehtävä. Tullauksen ja autoveropäätöksen saannin sekä rekisteröintikatsastuksen läpi menon jälkeen auton voi sitten rekisteröidä Suomen rekisteriin.

Jos auton tuo muuttoautona, niin siitähän saa sitten sen "nollaveropäätöksen" ja muuten kannattaa kysyä tullista sitten ne veroperusteet. Katsastuksen perusteista ja huomioon otettavista asioista kannattaa kysäistä katsastuskonttorilta tai AKE:sta.

en tiiä auttoiko tämä, mut olenpas yrittänyt
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tanu sanoi:
Voisko joku kertoa, miten tuo homma menee käytännössä? Esim. haetaan auto ruotsista ja viedään se suomen kautta norjaan vuodeksi. Mitä autolle on tehtävä suomessa ennen kuin se viedään vuodeksi norjaan. Pitääkö auto rekisteröidä norjassa, vai voiko sitä pitää jossain seisontavakuutuksessa, ettei kerry kilometrejä? Entäs sitten kun tuot auton vuoden päästä suomeen, auto rekisteröidään ja yms, yms..

Voisiko joku nähdä vaivaa ja kertoa, miten homma menee käytännössä, jos jollain on omakohtaista kokemusta?? Tullin sivuilta ja ake:sista on luettu vaikka mitä, mutta kaikki on niin epäselvää. Tullin sivuilla sanotaan, että lisätietoa saa akesilta ja taas päinvastoin..

Mulla on jo hiukan aikaa tuosta komennuksesta, mutta yritän muistella, että kuinka se käytännössä meni...
Eli, itse ostin auton Suomesta ja kun tilausvaiheessa oli jo selvää, että olen menossa ulkomaankomennukselle, niin auto toimitettiin ns. vientikilvissä (ovat voimassa pari vuotta). Maasta poistuessa piti tietyt paperit näyttää tullissa ja taisipa johonkin tulla myös leima, eli siinä määriteltiin koska auto on maasta poistunut.
Hankin siihen Suomesta myös vakuutusyhtiöltä ns. Green Cardin eli ulkomailla voimassa olevan autovakuutuksen. (Ei kelpaa ihan kaikissa maissa, niihin maihin pitää hankkia erilliset vakuutukset, ainakin Venäjä ja Liettua)

Unkarissa ollessa ajelin autolla ihan normaalisti niin, että siinä oli ne vientikilvet.

Takaisin palatessa menin taas tulliin. Siinä olisi voinut hoitaa tullauksen, mutta itse tein niin, että leimasin paperit, ostin Suomen siirtokilvet (sellaiset tarramallit) ja ajoin oman paikkakuntani tulliin. Maksoin vaadittavat maksut ja ajoin katsastusasemalle. Siellä tehtiin pikainen maahantuontikatsastus ja samalla sain autooni Suomen kilvet.

Noin se suunnilleen meni...
 
Elikkäs joo, hommaan auton saksasta ja tuon sen suomeen. Ilmoitan tullissa, että aion kuljettaa auton norjaan vuodeksi tai 6kk. Saan autooni veintikilvet, onko tämä sama sitten kuin siirtokilvet. Vai tarkoittaako tuo nyt sitä vientirekisteröintiä, joka autolle tehdään suomessa ja sitten saadaan vientikilvet? Ilmeisesti maksaa jotain tuo vientirekisteröinti..?

Samalla sitten hankin tuon Green Cardin, jolla voin sitten ajella norjassa tarvittavia ajoja (tuosta green cardista luinkin jo tänään). Maksaa varmaan 300-400e, autosta ja pituudesta riippuen? Rajaa ylitettäessä näytän papereita tullissa ja siihen leimataan, milloinka auto on poistunut maasta. Norjassa ei sitten tarvitse alkaa täyttelemään mitään papereita tai rekisteröimään norjan kilpiin?

Suomeen palatessa juuri noin:
Takaisin palatessa menin taas tulliin. Siinä olisi voinut hoitaa tullauksen, mutta itse tein niin, että leimasin paperit, ostin Suomen siirtokilvet (sellaiset tarramallit) ja ajoin oman paikkakuntani tulliin. Maksoin vaadittavat maksut ja ajoin katsastusasemalle. Siellä tehtiin pikainen maahantuontikatsastus ja samalla sain autooni Suomen kilvet.

Tämä olisi kyllä toteuttamisen arvoinen juttu..
 
Zone-sarja -42%
Tanu sanoi:
Elikkäs joo, hommaan auton saksasta ja tuon sen suomeen. Ilmoitan tullissa, että aion kuljettaa auton norjaan vuodeksi tai 6kk. Saan autooni veintikilvet, onko tämä sama sitten kuin siirtokilvet. Vai tarkoittaako tuo nyt sitä vientirekisteröintiä, joka autolle tehdään suomessa ja sitten saadaan vientikilvet? Ilmeisesti maksaa jotain tuo vientirekisteröinti..?

Samalla sitten hankin tuon Green Cardin, jolla voin sitten ajella norjassa tarvittavia ajoja (tuosta green cardista luinkin jo tänään). Maksaa varmaan 300-400e, autosta ja pituudesta riippuen? Rajaa ylitettäessä näytän papereita tullissa ja siihen leimataan, milloinka auto on poistunut maasta. Norjassa ei sitten tarvitse alkaa täyttelemään mitään papereita tai rekisteröimään norjan kilpiin?

Suomeen palatessa juuri noin:


Tämä olisi kyllä toteuttamisen arvoinen juttu..


Vientikilvet ja siirtokilvet eivät ole sama asia.
Vientikilvet ovat sellaiset mallia esim A-100 ja sitten voimassaolo kuukausi/vuosi perässä, eli ovat ihan kunnolliset, metallista tehdyt kilvet. Nuo siirtokilvet ovat niitä tarrahässäköitä, joilla autoa saa Suomessa liikutella esim. katsastusta tms. varten. Noilla vientikilvillä saa autoa liikutella myös Suomen ulkopuolella. Todennäköisesti se rekisteröinti jotain maksaa, kun noita varten nimenomaan saa paperin, johon tullin leimat otetaan. Siinä paperissä näkyy sitten myös se "rekisterinumero" (eli esim A-100).

En usko, että Norjan lainsäädäntö poikkeaa muista Euroopan maista, eli et joudu mitään norjalaisia kilpiä hankkimaan, jos et siellä autoa yli kahta vuotta pidä.
 
Jes, asia alkaa selviämään..

Tässä tapauksessa riittää vain vientirekisteröinti, esim. juuri siksi aikaa kun auto on ulkomailla. Lyhyin aika, eli 6kk. Siirtokilpiä ei tarvita koko hommassa välttämättä ollenkaan, paitsi helsingin satamasta kotipaikkakunnan tullilaitokselle.. Siellä auto rekisteröitäisiin vientiin ja sitten vain GreenCard taskussa ajelisin auton norjaan.. Selvä homma!!
 
Lisää.. Elikkäs vakuutus otetaan suomesta normaalisti sellaisenaan kuin haluaa ja sille otetaan GreenCard, josta ilmene, että vakuutus on myös voimassa kyseisessä maassa?
 
Tanu sanoi:
Lisää.. Elikkäs vakuutus otetaan suomesta normaalisti sellaisenaan kuin haluaa ja sille otetaan GreenCard, josta ilmene, että vakuutus on myös voimassa kyseisessä maassa?

Mä en tuota vakuutusjutskaa muista enää kovin hyvin, mutta se taatusti selviää helposti, kun soittelee vakuutusyhtiöön. Sen muistan, että se mulla ollut Green Card oli voimassa melkein koko Euroopassa, ilman mitään lisämaksuja. Sen lisäksi oli sitten muistaakseni ihan normaalit vakuutukset. (on se hauskaa, että komennuksesta on vain 5 vuotta aikaa ja näin hyvin toimii muisti...)
 
No itse ainakin ymmärsin vakuutusyhtiöiden sivuilta, että jos menet omalla autolla ulkomaille, niin tarvitset vain GreenCard kortin, josta näkyy että vaakuutus, joka on voimassa suomessa, on voimassa myös ulkomailla.
 
Nostanpa tän vanhan ketjun ylös, sori jos aiheesta on jatkettu jossain toisessa threadissa...Eli miten Jacob Irlannnin reissu meni/menee, ja hommasitko autoa? Ittellä vaan saattaa olla muuto ko. maahan kans edessä, ja veroton moottoripyörä houkuttelis...
 
Kysymykseni on suunnattu jäsenelle MTM1977, kerroit aikaisemmassasi viestissä, että olet vienyt auton unkariin. Vositko kertoa hieman tarkemmin tuosta auton viennistä unkariin. Mitä kaikkea pitää tehdä unkarin päässä ja mitä maksuja sinulle kertyi. Saitko ajaa suomen vientikilvillä kuinka kauan?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nostanpa tän vanhan ketjun ylös, sori jos aiheesta on jatkettu jossain toisessa threadissa...Eli miten Jacob Irlannnin reissu meni/menee, ja hommasitko autoa? Ittellä vaan saattaa olla muuto ko. maahan kans edessä, ja veroton moottoripyörä houkuttelis...

Luojan kiitos en mennyt hommaamaan :). Reissu meni sinällään ok, vaikka työ oli sitä ihteään ja siitä syystä olen pirun tyytyväinen, että en sitonut itseäni sinne pitemmäksi aikaa.
 
Liittyy osittain aiheeseen, vältän uuden topicin avaamisen ja kysyn täällä. Oletetaan että aikoo oleskella sanotaanko nyt vaikkapa 4 vuotta ulkomailla, muuttaa ensin Saksaan, ostaa sieltä halvan auton ja lähtee kiertelemään ympäri eurooppaa, asuu milloin missäkin, joskus Ranskassa, joskus Espanjassa, siis ihan missä sattuu. Varsinaisesti ei ole kirjoilla missään, kiertolaisena vain. Miten jos/kun palaa Suomeen niin miten tuo auton verotus-kuvio sitten tapahtuu? Vai onko odotettavissa ongelmia jo kun menee esim. Ranskaan? Ja tosiaan käytetystä autosta on puhe ja sitä pidettäisiin ulkomailla oleskelun ajan.
 
Liittyy osittain aiheeseen, vältän uuden topicin avaamisen ja kysyn täällä. Oletetaan että aikoo oleskella sanotaanko nyt vaikkapa 4 vuotta ulkomailla, muuttaa ensin Saksaan, ostaa sieltä halvan auton ja lähtee kiertelemään ympäri eurooppaa, asuu milloin missäkin, joskus Ranskassa, joskus Espanjassa, siis ihan missä sattuu. Varsinaisesti ei ole kirjoilla missään, kiertolaisena vain. Miten jos/kun palaa Suomeen niin miten tuo auton verotus-kuvio sitten tapahtuu? Vai onko odotettavissa ongelmia jo kun menee esim. Ranskaan? Ja tosiaan käytetystä autosta on puhe ja sitä pidettäisiin ulkomailla oleskelun ajan.

Ongelma syntyy siinä, että jollakin on todistettava ulkomailla oleskelu. Esim. työtodistuksella tms. En tiedä käviskö esim. "luotettavien" henkilöjen todistus asiasta. Paree kysyä tullista kanta asiaan, jos kiertolaiseksi heittäydyt.

Jonnekin sun auto täytyy kuitenkin rekisteröidä ja näin euroopan sisällä ei tule liikkumisen kanssa ongelmia. Suomi on ainut ongelma, periaatteessa sulla pitäisi olla asuinpaikka ulkomailla "todistettavasti", että saat ajaa ulkomaan kilvissä olevalla autolla suomessa.
 
Ongelma syntyy siinä, että jollakin on todistettava ulkomailla oleskelu. Esim. työtodistuksella tms. En tiedä käviskö esim. "luotettavien" henkilöjen todistus asiasta. Paree kysyä tullista kanta asiaan, jos kiertolaiseksi heittäydyt.

Jonnekin sun auto täytyy kuitenkin rekisteröidä ja näin euroopan sisällä ei tule liikkumisen kanssa ongelmia. Suomi on ainut ongelma, periaatteessa sulla pitäisi olla asuinpaikka ulkomailla "todistettavasti", että saat ajaa ulkomaan kilvissä olevalla autolla suomessa.

eli siis kaupungintalolle ja käyt ilmottautumassa kaupungin asukkaaks. ainakin saksassa "pakollista" jos oleskelee yli 3kk. kai tuosta saa sit jonkun todistuksen...
 
eli siis kaupungintalolle ja käyt ilmottautumassa kaupungin asukkaaks. ainakin saksassa "pakollista" jos oleskelee yli 3kk. kai tuosta saa sit jonkun todistuksen...

Niin saa todistuksen, mutta suomen tulli ei sitä jostain syystä hyväksynyt todistukseksi, omakohtainen kokemus 2003. Ja alkuperäiseen kysymykseen viitaten, ei ole ilmeisesti tarkoitus asua missään, vaan viettää ns. irtolaiselämää ilman osoitetta.
 
Onkohan kukaan roudannut tässä lähiaikoina muuttoautoa Suomeen? Pitäisi tässä kohtapuoliin ostella kiesi jenkkilästä ja hieman pohdin verotushommia. Viherpeipposten co2-päästöihin perustuva verotus iskee kovasti vyön alle, mutta ei auta itku. Mitään sähköhärveliä tms en kuitenkaan osta vaan valinta tehdään muutaman bensasyöppöherkun välillä. Ensimmäinen asia mikä pohdituttaa on se, että käytetääkö EU:n ulkopuolelta roudattavista autoista valmistajan ilmoittamaa co2-päästölukemaa vai huomioidaanko suoraan vain auton massa (jonka antamaa arvoa rukataan vielä tehomassasuhteella)? Jälkimmäisessä tapauksessa säästöä tulisi merkittävästi.

Toisena kysymyksenä se, että millä perusteella tulli arvioi auton myyntiarvon Suomessa. Katsellaanko siellä jotain nettiauton tarjontaa vai mitenkä yleensä edetään?
 
Toisena kysymyksenä se, että millä perusteella tulli arvioi auton myyntiarvon Suomessa. Katsellaanko siellä jotain nettiauton tarjontaa vai mitenkä yleensä edetään?

Omassa Saksatuonnissa oli käytetty kolmea sinnepäin olevaa nettiauton kohdetta viitteenä, sitten ajetuista kilsoista rukattu arvoa.
 
Ensimmäinen asia mikä pohdituttaa on se, että käytetääkö EU:n ulkopuolelta roudattavista autoista valmistajan ilmoittamaa co2-päästölukemaa vai huomioidaanko suoraan vain auton massa (jonka antamaa arvoa rukataan vielä tehomassasuhteella)?

Ey-tyyppihyväksytyissä menee päästöjen mukaan, muissa massan. Tuotko siis muuttoauton vai vaan tuontiauton? Meinaan vaan että jos olet muuttoautoa tuomassa ja säästö veronmääräämisperusteesta riippuen voi olla "huomattava" niin kallista autoa olet tuomassa.
 
Jees kiitoksia infoista. Muuttoautoa tosiaan olen tuomassa. Co2-päästöjen perusteella veroja tulisi noin 45% vastaavasta Suomen hintaisesta autosta (mistä sitten saa sen noin 14k€ veks). Massan mukaan jos edetään niin veroja tulisi noin 37%. Semmoisesta 5-6k€ erosta ehkä puhutaan käytännössä.

e: tuo massan mukaan määritettävä vero menee kyllä järjettömästi. Eli massan mukaan tulee suoraan veroprosentti, jota sitten kompensoidaan tehopainosuhteen perusteella. Kompensointi on todella tyly. Jos tuo suhde ylittää tietyn arvon niin veroja tulee semmoinen 50% lisää. Ei siis mitään välimalleja. Joissakin automalleissa käy nyt niin, että jos autolla olisi herapussin verran enemmän painoa (ja tehopainosuhde siten pienempi) niin nettosäästö voisi olla reilu 10k€.
 
Jees kiitoksia infoista. Muuttoautoa tosiaan olen tuomassa. Co2-päästöjen perusteella veroja tulisi noin 45% vastaavasta Suomen hintaisesta autosta (mistä sitten saa sen noin 14k€ veks). Massan mukaan jos edetään niin veroja tulisi noin 37%. Semmoisesta 5-6k€ erosta ehkä puhutaan käytännössä.

ööh? eihän muuttoautosta mitään veroja nyt tarvi maksaa, jos muuttoauton kriteerit täyttyy. Jos ei täyty, niin taitaa olla selkeämpi puhua tuontiautosta. Tietenkin ne vuosittaiset verot jälkeenpäin, mutta eihän sitä tuontihetkellä tarvi mitään maksella, jos on tosiaan muuttoauto (tosin taisi niillekkin olla joku katto paljon saa muuttoauton hinta olla, oisko 60ke pinnassa tms).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom