Verotus 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tanu
  • Aloitettu Aloitettu
Miten käytännössä osinkotulojen verovähennyset hoidetaan, saako maksetut rahat jälkikäteen takaisin, vai onko mahdollista jo etukäteen ilmoittaa johonkin, ettei yhtiö maksa osingoista veroa?

Pörssiyhtiöt pidättää maksamistaan osingoista (70 % veronalaista pääomatuloa ja 30 % verotonta) ennakonpidätystä 19 %. Eipä taida tuota pystyä millään estämään.

Listaamattomat yhtiöt taas maksavat koko osingon osakkaalle, jolloin mahdolliset verot voi hoitaa oma-alotteisesti etukäteen tai myöhemmin mätkyinä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten käytännössä osinkotulojen verovähennyset hoidetaan, saako maksetut rahat jälkikäteen takaisin, vai onko mahdollista jo etukäteen ilmoittaa johonkin, ettei yhtiö maksa osingoista veroa?

Osinkotuloverotuksesta ei voi tehdä mitään vähennyksiä vaikka kuinka haluaisi. Vai mitä ajoit takaa?
 
Osinkotuloverotuksesta ei voi tehdä mitään vähennyksiä vaikka kuinka haluaisi. Vai mitä ajoit takaa?
Mä olin luulossa että siitä voi tehdä vähennyksiä, jopa etukäteen, jos tietää esim. lainan korot.
Eli jos kaikki pääomatulot tulee osinkoina, niin silloin ei voisi tehdä mitään vähennyksiä siitä...perseestä! :eek:
 
Mä olin luulossa että siitä voi tehdä vähennyksiä, jopa etukäteen, jos tietää esim. lainan korot.
Eli jos kaikki pääomatulot tulee osinkoina, niin silloin ei voisi tehdä mitään vähennyksiä siitä...perseestä! :eek:

No siis voi vähentää, mutta sille ei voi mitään, että osingonmaksuhetkellä sen veron joutuu maksamaan ja sen saa takaisin sitten myöhemmin.

Toki tämänkin voi "kiertää", eli maksaa palkastaan sopivasti vähemmän veroja.
 
voiko matkakuluvähennyksiä eli ns "kilometrikorvauksia" hakea jälkikäteen verotuksessa ja jos voi niin kuinka monelta vuodelta?
 
Mitenkäs muita tulonhankkimisvähennyksiä esim. työhuonevähennys jne? Voisi läppäriä yrittää vähentää 2005-vuoden verotuksesta kun jäi vähentämättä.
 
Mitenkäs muita tulonhankkimisvähennyksiä esim. työhuonevähennys jne? Voisi läppäriä yrittää vähentää 2005-vuoden verotuksesta kun jäi vähentämättä.

www.vero.fi
"Muutoksenhakuaika
Verotukseen voi hakea muutosta verovelvollinen sekä jokainen, jonka oman veron määrään verotus välittömästi saattaa vaikuttaa tai joka on veron suorittamisesta vastuussa.

Oikaisuvaatimus ja alla mainittu jatkovalitus on tehtävä viiden (5) vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta lukien, jona verovelvollisen verotus on päättynyt. Esimerkiksi muutoksenhaku vuoden 2004 verotukseen tulee tehdä vuoden 2010 loppuun mennessä."

Koskee kaikkea verotukseen liittyvää, myös tulonhankkimiskuluja.
 
Koska verotoimisto ilmoittaa miten vuonna 2008 maksetaan mätkyjä vai tuleeko palautukisa?

No vuoden 2008 verotuksen saat vuonna 2009. Mutta tänäkeväänä saat tietää vuoden 2007 verotuksesta mitä ilmeisesti tossa tarkoititkin. ;)

Toukokuussa nuo on yleensä postiluukusta tipahtaneet.
 
Toukokuussa. Kiitos vastuksesta (ymmärsit hyvin vaikka ei kirjoitus mennyt oikein nappiin). Odotan innolla koska viime vuonna maksoin omasta mielestäni turhan paljon veroa. Myös oma asunto tuli ostettu viime vuoden puolella joten saa nähdä miten se vaikuttaa. Myös työmatka muuttui joten varmaa saa kilometrejä vähän vähennettyä....
 
Huhtikuun lopulla tai toukokuun alussa tulee esitäytetty veroilmoitus. Jos siihen on korjattavaa, palautuspäivä on joko 8.5. tai 15.5. Mahdollisten muutosten läpimeno selviää syksyllä, verotuspäätöksiä aletaan postittaa elokuussa ja viimeiset lähetetään lokakuun lopussa. Vuoden 2007 verotus päättyy 31.10.
 
Mulle tullut jo pari viikkoa sitten, tosin palautuksista ei ollut vielä tietoa, koska avo on yrittäjä ja sen verotus jotenkin vaikuttaa minuun. Mitenköhän ihmeessä? Mietin tätä jo viimme vuonna. Syksyllä saan sitten lopullisen päätöksen.
 
Mulle tullut jo pari viikkoa sitten, tosin palautuksista ei ollut vielä tietoa, koska avo on yrittäjä ja sen verotus jotenkin vaikuttaa minuun. Mitenköhän ihmeessä? Mietin tätä jo viimme vuonna. Syksyllä saan sitten lopullisen päätöksen.

No mähän selitin sen jo viime vuonna, sama pätee edelleen :D Yrittäjän ansio- ja/tai pääomatulo-osuudesta voidaan jakaa osa puolisolle ja tuo mahdollinen jako vaihtelee vuosittain. Verottaja ei sitä tiedä tai oleta etukäteen että teillä ei niin tehdä vaan antaa siihen mahdollisuuden.
 
No mähän selitin sen jo viime vuonna, sama pätee edelleen :D Yrittäjän ansio- ja/tai pääomatulo-osuudesta voidaan jakaa osa puolisolle ja tuo mahdollinen jako vaihtelee vuosittain. Verottaja ei sitä tiedä tai oleta etukäteen että teillä ei niin tehdä vaan antaa siihen mahdollisuuden.

Mä muistelinkin, että olisin joskus tuota jostain tiedustellut. :D

Asia selvä, en kysy enään ensi vuonna. :)
 
Back
Ylös Bottom