Veronpalautukset / jäännösvero vuodelta 2006

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeHo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
970
Tänään tuli verottajalta lappu että joulukuussa voi odottaa palautuksia 123€. Ihan mukavasti siinä mielessä että viime vuonna ei tullut tammikuun jälkeen yhtään mietittyä meneekö verot mitenkään oikein.

Mites muilla kävi? Onko jouluna normaalia isompi kinkku pöydässä vai tuleeko pelkkä käpy joulupöytään?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tullu vielä lappua, mutta jos nyt en ihan päin persettä ole laskenut, niin takasin tulee suolarahoja. Kai sen kinkun ja mäyrän (nestemäisen) saa ainaski pöytään :)
 
Palkan osalta pitäisi mennä aikalailla fifti-siksti. Ei ollut mitään isoa eroa edelliseen vuoteen ja prosenttia nostin vähäsen varmuuden vuoksi. Mutta rahaston myynneistä pitäs tulla jokunen satanen maksettavaa, tuo ei tule yllätyksenä, mutta sitten voi vähän jännitellä paljonko verottaja huolii vähennyksiä.

Lappuja ei siis vielä ole tullut ja yleensä olen ne saanut viimesten joukossa.
 
Mutta rahaston myynneistä pitäs tulla jokunen satanen maksettavaa, tuo ei tule yllätyksenä, mutta sitten voi vähän jännitellä paljonko verottaja huolii vähennyksiä.

Mitä kaikkea meinaat yrittää vähennyksiin? Pitää itsekin alkaa sitten keräilemään kuitteja jos jotain mahdollisesti vähennettävää tulee hankittua.
 
Viime vuonna tuli takas vaan 970euroa, harmillista. :D Tänä vuonna ei oo tullu vielä tietoa mut varmaa aika pitkälti samoihin menee. Oli kiva olla verottajalla hommissa :D
 
Mitä kaikkea meinaat yrittää vähennyksiin? Pitää itsekin alkaa sitten keräilemään kuitteja jos jotain mahdollisesti vähennettävää tulee hankittua.

Tietysti kaikki mahdolliset palkkiot joita rahastoihin meni. Lisäksi yritän saada edes jotain nettimaksuja ja parin alan kirjan hankintakulut (jos löydän ne hiton kuitit). Katotaan sitten miten käy, eipä tuo ota jos ei annakkaan ja mitään ton varaan ei tietenkään ole laskettu.

Vinekkejä otetaan toki vastaan, että mitä kaikkea sitä voi järkevästi yrittää vähentää.
 
Vinekkejä otetaan toki vastaan, että mitä kaikkea sitä voi järkevästi yrittää vähentää.

Kohdassa 7.1 vähennetään arvopapereiden ja arvo-osuuksien hoidosta ja säilyttämisestä aiheutuneet menot. Näissä on omavastuuna 50 €, eli jos menee yli tuon niin koko summa ilmoitetaan veroilmoituksessa.

7.3 Muut tulonhankkimiskulut sisältää esim. tallelokerovuokrat sekä sijoitustoimintaan liittyvät puhelin- ja atk-kulut. Niistä kannattaa siis osa yrittää vähentää jos sijoitustoimintaa harrastaa. Tässä vähennetään myös matkakulut yhtiökokouksiin :)

Uusimmassa Taloustaidossa (4/2007) on 29-sivua ohjeita ja tietoa veroilmoituksen täyttämisestä, tuo kannattaa katsoa läpi jos lehti osuu käsiin.
 
Palautuksia tuli vain 446e, viime vuonna tuli 600e. Noh, pitää laittaa nuo kilometrit, jos niistä sais jotaki lisää.

Ens vuodeksi veroprosenttia taasen isommaksi. Tarkoituksena laittaa palautukset säästöön tai lomamatkaan. Oma joululahja :)
 
Verotuspäätöksen mukaan palautettavaa tulee 2700 euroa, mikä ei pidä paikkaansa, sillä siitä vähennetään pääomatuloja. Vähennyksiin saan kuitenkin laitettua kotitalousvähennyksen, joka lienee 1150 euroa/hlö. Luulen saavani takaisin noin 1500-2000 euroa. Maksan tarkoituksellisesti liikaa veroa.

Muoks: Löytyisikö jostain veroviraston sivuilta sellainen laskuri, josta pystyisi itse laskemaan noin-arviona sen, kuinka paljon saa palautuksia?
 
1050e. Hip! Tän fiiliksen takia niitä veroja jaksaa maksaa liikaa palkasta...
 
Saako kysyä, miksi ihmeessä?

korotonta lainaa valtiolle tietenkin.

onhan tuossa se että paljon mieluummin maksaa ylimääräistä kuin makselee mätkyjä...
 
Ööh, niin siis juuri tähän olin vastausta vailla? Että miksi?

Itellä ainaki onnistuu noin säästäminen. Muuten olen niin heikko, että pihistelen säästötililtä rahaa kesken vuoden ja käytän johonki turhanpäiväseen.
Maksamalla isompaa veroa, se menee suoraan palkasta ns. huomaamatta ja ne saa kuitenkin takaisin vuoden lopussa yhtenä könttänä.
 
Itellä ainaki onnistuu noin säästäminen. Muuten olen niin heikko, että pihistelen säästötililtä rahaa kesken vuoden ja käytän johonki turhanpäiväseen.
Maksamalla isompaa veroa, se menee suoraan palkasta ns. huomaamatta ja ne saa kuitenkin takaisin vuoden lopussa yhtenä könttänä.

Juuri tämän ajatuksen pohjilta mäkin toimin.
 
Menee aika :offtopic: kun ei ole vielä veroilmoitusta tipahtanut postiluukusta.

Mä otan ne rahat käteen mieluummin heti kun mahdollista ja vielä loppuvuodesta fiksaan tarvittaessa veroprosenttia suuntaan tai toiseen. Näin on tullut viime vuosina muutama kymppi palautusta, ja samaa odotan myös vuodelta 2006. Ei siis oo mun juttu tollanen "jee, sain veronpalautusta" -ajatusmalli. Ymmärrän toki että joillekin se on ainoa keino saada rahaa säästettyä tms.

Norjassa on veroprosentit laskettu niin, että joulukuussa palkansaajilta pidätetään vain puolet siitä mitä muina kuukausina ja siitähän ollaan niin innoissaan kun valtio antaa tuollaisen joululahjan. En mä tiedä ajatteleeko siellä kukaan maksaneensa "ylimääräisiä" veroja muina kuukausina.

ossipena sanoi:
onhan tuossa se että paljon mieluummin maksaa ylimääräistä kuin makselee mätkyjä...

Paremmin mä kuitenkin ymmärrän sen jos haluaa ottaa ilmaista/halpaa lainaa valtiolta. Alle noin 2350 €:n jäännösveroille ei joudu maksamaan korkoa ollenkaan, ja tuosta kymppitonniin asti korko on vain 1 %. Nämä luvut poimittu 2006 veroilmoituksen täyttöohjeesta. Noin halpaa rahaa ei monesta paikasta saa, varsinkaan ilman vakuuksia ;)
 
Itellä ainaki onnistuu noin säästäminen. Muuten olen niin heikko, että pihistelen säästötililtä rahaa kesken vuoden ja käytän johonki turhanpäiväseen.
Maksamalla isompaa veroa, se menee suoraan palkasta ns. huomaamatta ja ne saa kuitenkin takaisin vuoden lopussa yhtenä könttänä.

Eipäs vaan seuraavan vuoden lopussa. Vuonna 2006 maksamasi ylimääräiset verot tulee tänä vuonna (2007) joskus joulukuussa.

Korkokin on jotakuinkin olematon.
 
Saako kysyä, miksi ihmeessä?


Sen takia, että on kivaa saada rahaa kerralla enemmän ja lähteä vaikkapa reissuun. Mulle tulee helposti houkutus tuhlata rahat, jos ne tulevat kuukausittain tilille. Vaikka on mulla säästötilikin.

Sain aikoinaan mätkyt ja päätin etten saa enää sellaisia. Mun mielestä on rasittavaa miettiä koko ajan veroja ja siksi mä yleensä alkuvuodesta sovin veroviraston kanssa veroprosentin koko vuodelle. Ja mun on vaikeaa arvioida noita mun tuloja toisinaan ja laitan ne siksi isommiksi, mitä ne ovat todellisuudessa.

Saako muka sieltä säästötileiltä jotkut huippukorot?
 
Back
Ylös Bottom