Veronpalautukset / jäännösvero vuodelta 2006

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeHo
  • Aloitettu Aloitettu
Joo en kyllä itekkäänm ymmärrä tota ilmaisen lainan antoa valtiolle oikein tarkoituksella. Mielummin toisin päin. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saako muka sieltä säästötileiltä jotkut huippukorot?

Kyllä sitä talletustilillä vuodessa saa jonku 4% (riippuen toki), joka ei tietenkään noissa summissa vielä paljoa ole. Voihan sitä laittaa muuallekin tuottamaan :) Aina se on kuitenkin parempi kuin valtiolle antaa ilmaseksi lainaa.

Parisataa euroa tulee takaisin, kuten melkein joka vuosi. Yritän maksaa aina vähän varman päälle, ettei tulisi mätkyjä -- välillä on nimittäin todella vähissä rahat muutenkin kun töitä on miten sattuu. Joulukuussa sille "ylimääräiselle" rahalle taas on usein käyttöä. En millään hullulla prosentilla maksa, mutta sen verran yläkanttiin kumminkin ettei ole pelkoa jäädä miinukselle. Ei olisi kyllä varaa mitenkään isommin tuota tehdä, niin vähän jää kumminkin sinänsä käteen liksasta jo tälläkin prosentilla.

2006 alkuvuoden tuloista (6500e) maksoin veroja 31%, niin paljonko luulette että saan takaisin? Lappua ei ole tullut vieläkään, mutta kovasti odotellaan. Kilometrit tulee laitettua vähennyksiin..

Pelimies ottaa itse ilmaista lainaa valtiolta (liian pieni vero%) ja sijoittaa ne tuottavasti. Laina on ilmainen ja maksuaikaa on 1-2v ilman korkoa (jos jäännösveron määrä on alle 2350€) tai nimellisellä 1% korolla (jos summa on alle 10 000€). Vaatii kurinalaisuutta, mutta helposti tekee ilmaista rahaa.

Esim: A maksaa liikaa veroja 2350€ vuonna 2006 ja saa ne palautuksina 1.12.2007. Menetetty riskitön tuotto on 4%/v x 1.5v = 6% ja netto tuotto 4,32% = 101,52€. Jos taas henkilö olisi ottanut liian pienen veroprosentin ja maksanut veroja 2350€ liian vähän 2006 ja sijoittanut ne riskittömästi kunnes mätkyjen maksuajankohtana maksanut mätkyt pois. Olisi hän tehnyt 2x 2350 x 4,32% = 203,04€ enemmän voittoa kuin henkilö joka antaa valtiolle ilmaista lainaa.

Pelimies ottaa itse ilmaista lainaa valtiolta (liian pieni vero%) ja sijoittaa ne tuottavasti. Laina on ilmainen ja maksuaikaa on 1-2v ilman korkoa (jos jäännösveron määrä on alle 2350€) tai nimellisellä 1% korolla (jos summa on alle 10 000€). Vaatii kurinalaisuutta, mutta helposti tekee ilmaista rahaa.

Esim: A maksaa liikaa veroja 2350€ vuonna 2006 ja saa ne palautuksina 1.12.2007. Menetetty riskitön tuotto on 4%/v x 1.5v = 6% ja netto tuotto 4,32% = 101,52€. Jos taas henkilö olisi ottanut liian pienen veroprosentin ja maksanut veroja 2350€ liian vähän 2006 ja sijoittanut ne riskittömästi kunnes mätkyjen maksuajankohtana maksanut mätkyt pois. Olisi hän tehnyt 2x 2350 x 4,32% = 203,04€ enemmän voittoa kuin henkilö joka antaa valtiolle ilmaista lainaa.

Toisinsanoen peliliike olisi maksaa useamman prosenttiyksikön verran liian vähän veroja ja pistää tilistä tämä erotus aina heti tilipäivänä esim. lyhyen koron rahastoon. Täältä sitten nostaisi rahat ulos kun tulisi verojenmaksun aika.

Pitääkin tällainen kuvio jossain sopivassa välissä miettiä.

Toisinsanoen peliliike olisi maksaa useamman prosenttiyksikön verran liian vähän veroja ja pistää tilistä tämä erotus aina heti tilipäivänä esim. lyhyen koron rahastoon. Täältä sitten nostaisi rahat ulos kun tulisi verojenmaksun aika.

Pitääkin tällainen kuvio jossain sopivassa välissä miettiä.

Tottakai! Ja ei ole laitonta, jos joku sitä epäilee. Itse maksoin koko alkuvuoden 0% ja uuteen verokorttiin laitoin perusprosentiksi 12,5% 15000€ asti ja lisäprosentti 31%. Oikea prosentti olisi jotain 28% kieppeillä, mutta lasken varman päälle ja laitan säästöön 30% mukaan. Lasken erotuksen (yht jotain hieman yli 3000€) ja laitan lyhyen koron, suomi-indeksin ja phebuksen sisään 1/3 suhteessa jokaiseen. Helppoa kuin heinän teko, tosin mulla on hieman riskiäkin kun on Phoebus ja Suomi-indeksi mukana. Tämä kaikki siis valtion antamalla 1% korolla olevalla bulletlainalla jonka maksu tapahtuu vasta 1.12.2008.:)

Edit: Koska painotan pienen prosentin alkuvuodelle saan paremman hyödyn tuotoista. Koko veropotti on käytetty hyväksi kesä-heinäkuussa jolloin alkaa mennä palkasta 31% mukaan ja lopetan verokikkailun. mulla siis on keskimäärin 19kk aikaa saada rahoille tuottoa.:) Pääomaverot voitoista täytyy maksaa vasta 2009 joulukuussa, joten siihen asti niitäkin rahoja voi pitää tuottamassa. Kuten sanottu pienillä kikkailuilla voi tehdä ihan kivan tilin. Ehkäpä pienen etelänmatkan saa vaivanpalkaksi.:)

eiks tos mee joteski, et jos ois jääny maksamat parin egen verra veroja ni ne ei peri niit? vai meniks se ettei ne vaan maksa palautuksina jtn pieniä summia..

eka kerran tulos ehkä jtn nii vähä pihal.

Mä en osaa enkä jaksa kikkailla.Mä oon huono sellaisissa, kuten kaikissa veroihin liittyvissä hommissa. Ne eivät vaan mee jakeluun.

Tottakai! Ja ei ole laitonta, jos joku sitä epäilee. Itse maksoin koko alkuvuoden 0% ja uuteen verokorttiin laitoin perusprosentiksi 12,5% 15000€ asti ja lisäprosentti 31%. Oikea prosentti olisi jotain 28% kieppeillä, mutta lasken varman päälle ja laitan säästöön 30% mukaan. Lasken erotuksen (yht jotain hieman yli 3000€) ja laitan lyhyen koron, suomi-indeksin ja phebuksen sisään 1/3 suhteessa jokaiseen. Helppoa kuin heinän teko, tosin mulla on hieman riskiäkin kun on Phoebus ja Suomi-indeksi mukana. Tämä kaikki siis valtion antamalla 1% korolla olevalla bulletlainalla jonka maksu tapahtuu vasta 1.12.2008.:)

Edit: Koska painotan pienen prosentin alkuvuodelle saan paremman hyödyn tuotoista. Koko veropotti on käytetty hyväksi kesä-heinäkuussa jolloin alkaa mennä palkasta 31% mukaan ja lopetan verokikkailun. mulla siis on keskimäärin 19kk aikaa saada rahoille tuottoa.:) Pääomaverot voitoista täytyy maksaa vasta 2009 joulukuussa, joten siihen asti niitäkin rahoja voi pitää tuottamassa. Kuten sanottu pienillä kikkailuilla voi tehdä ihan kivan tilin. Ehkäpä pienen etelänmatkan saa vaivanpalkaksi.:)

Tuo lyhyt korko olikin se riskitön esimerkki. Todennäköisesti itsekin otan jonkinverran riskiä mukaan, kuitenkin niin ettei tarvitse muita sijoituksia myydä jos veronmaksun hetkellä vähän pakastaakin pörssissä. ;)

Ja vuoden vaihtuessa tuo helposti onnistuukin. Tai no voihan sitä tietysti verotoimistoon ilmottaa että palkka putos ja haluaa uuden kortin pienemmällä prosentilla. Tuskin se niitä kiinnostaa mitä kukin oikeasti tienaa tai miten paljon verojaan maksaa.

Nykynen prosentti on 16 kun tuo osittainen hoitovapaa ja korkovähennyket siputtaa sitä yhteensä jollain 8%:lla. Ton vois vaikka kymppiin tosta tiputtaa niin ei vituttas ennakkopidätysrivi niin paljon. :D

Tuo lyhyt korko olikin se riskitön esimerkki. Todennäköisesti itsekin otan jonkinverran riskiä mukaan, kuitenkin niin ettei tarvitse muita sijoituksia myydä jos veronmaksun hetkellä vähän pakastaakin pörssissä. ;)

Ja vuoden vaihtuessa tuo helposti onnistuukin. Tai no voihan sitä tietysti verotoimistoon ilmottaa että palkka putos ja haluaa uuden kortin pienemmällä prosentilla. Tuskin se niitä kiinnostaa mitä kukin oikeasti tienaa tai miten paljon verojaan maksaa.

Nykynen prosentti on 16 kun tuo osittainen hoitovapaa ja korkovähennyket siputtaa sitä yhteensä jollain 8%:lla. Ton vois vaikka kymppiin tosta tiputtaa niin ei vituttas ennakkopidätysrivi niin paljon. :D

Verokortin voi tilata nykyään netistä verkkopankkitunnuksilla. Ei tarvitse keksiä mitään selityksiä. Näppäilee mitä haluaa ja kortti tulee kotiin. Kunhan muistaa, että ne verot on sitten myös maksettava seuraavan vuoden joulukuussa.;)

eiks tos mee joteski, et jos ois jääny maksamat parin egen verra veroja ni ne ei peri niit? vai meniks se ettei ne vaan maksa palautuksina jtn pieniä summia..

Alle 10 euron jäännösveroa ei peritä eikä alle 5 euroa palauteta.

Verokortin voi tilata nykyään netistä verkkopankkitunnuksilla. Ei tarvitse keksiä mitään selityksiä. Näppäilee mitä haluaa ja kortti tulee kotiin. Kunhan muistaa, että ne verot on sitten myös maksettava seuraavan vuoden joulukuussa.;)

Kaikki lainat pitää maksaa takasin. Ja tuskin tuo mulle erityisesti olikaan. :)

Tein verottajalle oikaisuvaatimuksen pääomatulojen verotuksen osalta neljältä viime vuodelta ja viime viikolla tuli myönteinen päätös ja rahat tilille. Aloin ihmetellä asiaa viime vuoden verotuksen valmistuttua, kun käytettävissä olevien myyntitappioiden määrä ei vastannut omia laskelmia. Verotusta tarkastaessa löytyi sitten joka vuodelta isoja ja pienempiä virheitä. Kummallisen asiasta tekee se, että vuosittaisissa ilmoituksissa olen selvittänyt asian oikean laidan, mutta verottaja oli sitten satunnaisesti hyväksynyt kuluja ja laskeskellut myyntivoittoja/tappioita päin persettä. Yhden kaupan myyntitappiokin oli kirjattu voitoksi! Lisäksi ne olivat jättäneet säännönmukaisesti hyvittämättä sijoitustoiminnan korkomenoja, vaikka heillä oli joka vuodelta pankista korkotodistus. Syynä oli, etten ollut erikseen kirjoittanut lomakkeeseen että kyseiset korot ovat osakesijoittamiseen otetun lainan korkoja (korkotodistuksessa lukee muu laina).

No tulipahan ainakin mukava potti rahaa kevään taloremonttia varten. Kannattaa ehdottomasti tarkistaa verotus!

Laina on ilmainen ja maksuaikaa on 1-2v ilman korkoa (jos jäännösveron määrä on alle 2350€).

Toihan on ihan loistava.

Veroprossa taitaisi laskea ~4%-yksikköä, että siitä tulisi ton verran. Laittaa summan 12kk määräaikaistalletukseen, niin ei siinä voi hävitä mitään. Ei siitä kyllä nettoa kuin muutaman kympin.

Meni vähän perseelleen. Tuli yli tonni takaisin. Ihan turhaa lainaa valtiolle siis. Myin 2 hehtaarin ja tontinkin ja en maksanut ennakkoon yhtään. Ajattelinkin, että oli vähän liian kireetä noiden verojen kanssa... :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom