Veroehdotukset vuonna 2012/13, tuliko mätkyjä vai palautuksia, mitä saat vähentää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo Tuomon linkittämä juttu on tuttu ja noinhan se siis menee. Lähinnä tässä itse etsin vinkkejä, että mitä käytännössä kannattaa vähennyksiin pistää. Monelta jää paljon vähennyksiä saamatta kun ei tiedä mitä voi sinne laittaa. Itsellä suurinpiirtein hanskassa nuot vähennykset, tuo työvaatejuttu vaan on se mikä mietityttää kun vaatteita kuluttavassa työssä olen ja työantajalta ei vaatteita tule. Mihinkään tositteisiin perustavaa tämä ei voi olla, eli tuossa lienee joku könttäsumma tai vastaava? Tällaista siis duunissa kuulin, enkä ole oikein osannut etsiä siitä mistään tietoa. Jos täällä ei kukaan tiedä, kysyn ensiviikolla verotoimistosta.
 
Tuo Tuomon linkittämä juttu on tuttu ja noinhan se siis menee. Lähinnä tässä itse etsin vinkkejä, että mitä käytännössä kannattaa vähennyksiin pistää. Monelta jää paljon vähennyksiä saamatta kun ei tiedä mitä voi sinne laittaa. Itsellä suurinpiirtein hanskassa nuot vähennykset, tuo työvaatejuttu vaan on se mikä mietityttää kun vaatteita kuluttavassa työssä olen ja työantajalta ei vaatteita tule. Mihinkään tositteisiin perustavaa tämä ei voi olla, eli tuossa lienee joku könttäsumma tai vastaava? Tällaista siis duunissa kuulin, enkä ole oikein osannut etsiä siitä mistään tietoa. Jos täällä ei kukaan tiedä, kysyn ensiviikolla verotoimistosta.
Pankissa töissä oleva kaveri puhui, että kun olivat tätä työvaatteiden verovähennysasiaa selvittäneet omalla kohdallaan, niin ne on mahdollista vähentää verotuksessa vain siinä tapauksessa, jos työvaatteissa on esim. brodeerattuna työnantajan logo. Heidänkin tapauksessa kyse olisi siis ollut mustista puvuista ja jakkupuvuista, mutta niitä voi vain siinä tapauksessa vähentää, jos ne on tehty juuri työnantajaa varten eikä niitä siten periaatteessa voi vapaa-ajallaan käyttää (Harvapa pankin logo rinnassa haluaisi hautajaisiin mennä.).

Itse en ole asiaa jaksanut selvitellä, joten tuo on täysin kuulopuhetta enkä tarkempia yksityiskohtia tiedä, mutta varmaan asiassa todenperää on.
 
Onhan tuossa Pezkulla pointti, mutta siksi ajattelinkin että se olisi joku könttäsumma, kuten on nämä työhuoneet sun muut. Ainahan niitä käytetään myös siviilielämässä. Työkaveri siis väitti (ei tee ihan samaa hommaa kuin minä, mutta vaatteiden kulutukseltaan vastaavaa) että olisi jo vuosia tuollaisen vähennyksen saanut. En tiedä minäkään todenperää ja muistui mieleeni vasta kun tuo veroehdotus tipahti postiluukusta.
 
Joo... mietein vain prosentin nostoa tuossa muta tiedä sitten vaikuttaako tuo sitten enään, onhan se toki yksi lyhennys muiden joukossa jos noista meinaa eroon päästä.
 
Eipä oo vielä tätä lappua tullut, mutta jännityksellä odotan, kun on tullut paljon muutoksia viime vuonna. Osittaista opintovapaata, työpaikanvaihtoo, vanhempainvapaata ja sen sellaista.. Vähennyksiä tulee yhteensä jotain yli 6000e (työmatkavähennys ja työasuntovähennys suurimpana). Onneks oon noitten osalta jo tehny selvitykset verotoimistossa, niin ei pitäs tulla ylläreitä niiden osalta, mut muuten voi olla että joutuu vielä vähän selvittelee.
 
Melkein kymppitonni mätkyjä. Vähän yllätti että noin paljon, mutta mätkyjä toki odotin. Joka vuosi haluan ottaa mätkyjä. Mätkyt on ainoa kerta, kun saa ILMAISTA eli korotonta lainaa.

Ihan tämmöisenä tyhmänä kysymyksenä yleisesti, miten perusduunari voi aikaansaada itselleen maksimimätkyt? Kuitenkin jos veroprosentti on X, loput menee lisäprosentilla, joka kyllä tasaa tilejä suht äkkiä?

Itse aiheeseen, veroehdotusta täällä vielä odotellaan ja varmaan kauan odotellaankin. Tuntuu että joka vuosi se tipahtaa viimeisten joukossa postilaatikosta..
 
Reilu 500e palautuksia. Ja mielummin maksan vähän liikaa veroja ja kuittaan ne sitten kertapottina takaisin, kun toisinpäin. Omaa rahaahan se kuitenkin on.

Lisävähennyksia ei taida tulla, ensi vuonna tosin alan vähentämään pk-seudun seutulippua.
 
Ihan tämmöisenä tyhmänä kysymyksenä yleisesti, miten perusduunari voi aikaansaada itselleen maksimimätkyt? Kuitenkin jos veroprosentti on X, loput menee lisäprosentilla, joka kyllä tasaa tilejä suht äkkiä?

Itse aiheeseen, veroehdotusta täällä vielä odotellaan ja varmaan kauan odotellaankin. Tuntuu että joka vuosi se tipahtaa viimeisten joukossa postilaatikosta..

Ei normiduunari oikein voikkaan, hyvä kun maksaa ees sen kympin veroja ylipäätään. Nollakorttia ei ilman kunnon kikkailua saa.

Yrittäjänä taas onnistuu helposti, siis esim toiminimellä.

Isommalla liksallakin onnistuu kun vaan yksinkertaisesti kikkailee, jättää kaikki lainavähennykset sun muut laittamatta ja ei sitä kukaan estä ilmottamasta liian pieniä tuloja kun uusii verokorttiaan. Siis niitä menneitä. Eli saa sen prosentin pieneksi, mutta en mä nyt äkkiä keksi järkisyit kymppitonnin mätkyille kun siitä joutuu jo maksaan korkojakin. Ei ainakaan itellä riittäs pokeri vetästä osakkeisiin noita rahoja, talletuksista ei tuottoa saa.
 
Ihan tämmöisenä tyhmänä kysymyksenä yleisesti, miten perusduunari voi aikaansaada itselleen maksimimätkyt? Kuitenkin jos veroprosentti on X, loput menee lisäprosentilla, joka kyllä tasaa tilejä suht äkkiä?

Itse aiheeseen, veroehdotusta täällä vielä odotellaan ja varmaan kauan odotellaankin. Tuntuu että joka vuosi se tipahtaa viimeisten joukossa postilaatikosta..

Kyse ei ole ihan "perus"duunarista". Ennakkopidätytän palkasta sen prosentin, minkä itse haluan ja loput maksetaan sitten mätkyinä takaisin, vähennysten jälkeen.
 
Ei normiduunari oikein voikkaan, hyvä kun maksaa ees sen kympin veroja ylipäätään. Nollakorttia ei ilman kunnon kikkailua saa.

Yrittäjänä taas onnistuu helposti, siis esim toiminimellä.

Isommalla liksallakin onnistuu kun vaan yksinkertaisesti kikkailee, jättää kaikki lainavähennykset sun muut laittamatta ja ei sitä kukaan estä ilmottamasta liian pieniä tuloja kun uusii verokorttiaan. Siis niitä menneitä. Eli saa sen prosentin pieneksi, mutta en mä nyt äkkiä keksi järkisyit kymppitonnin mätkyille kun siitä joutuu jo maksaan korkojakin. Ei ainakaan itellä riittäs pokeri vetästä osakkeisiin noita rahoja, talletuksista ei tuottoa saa.

Mistä lähtien mätkyistä on joutunut korkoja maksamaan? Juurihan tuota reilujen mätkyjen tietoista ottamista perustelin sillä, että korotonta lainaa tässä maailmassa saa vain valtiolta mätkyinä. Kävin vielä tarkistamassa papereista ja sen verran olet oikeassa, että nimelliset korot on jäännösverolle. Mun parin vuoden "laina" (siis mätkyt) sisältää korkoa 15€. Aika huokea korko parista vuodesta 9tonnin lainasta? Mutta joo, teknisesti katsottuna sisältää aivan naurettavan pienen koron, mutta käytännössä ilmaista.
 
Mistä lähtien mätkyistä on joutunut korkoja maksamaan? Juurihan tuota reilujen mätkyjen tietoista ottamista perustelin sillä, että korotonta lainaa tässä maailmassa saa vain valtiolta mätkyinä. Kävin vielä tarkistamassa papereista ja sen verran olet oikeassa, että nimelliset korot on jäännösverolle. Mun parin vuoden "laina" (siis mätkyt) sisältää korkoa 15€. Aika huokea korko parista vuodesta 9tonnin lainasta? Mutta joo, teknisesti katsottuna sisältää aivan naurettavan pienen koron, mutta käytännössä ilmaista.

Mistä mä muistin että jonkun 2-3 tonnin jälkeen tuo korko ois ollut jo merkittävä? Muistan varmaan liian alas tuon luvun. Eli tosiaan joo, kannattaisi noin kyllä ottaa lainaa. Tosin pitäisi saada vähän enempi suht riskitöntä tuottoa kuin mitä vaikka määräaikasest talletuksesta saa että viittis alkaa kikkaileen.
 
Oikeastaan alun perin olen alkanut mätkyjä ottamaan sen takia, että uskoin silloin verottajan mentaliikkaan niin, että vähennyksiä saa helpommin mätkyistä kuin palautuksista. Eli että siellä käsittelevä virkailija antaa ennemmin mätkyjen pienentämisen kuin palautusten kasvattamisen vähennyksillä. Ihmisiä ne on nekin. Tai oli silloin, kaippa nuo veroselvitykset käsittelee nykyään joku helvetin tietokantatietokonemyass -aparaatti. Tällöin tällainen käänteinen ihmisiin vetoava mielikuvamarkkinointi ei toimi. En tiedä.

Mulla siis on jäänyt kultaiselta 90-luvulta jo tuo mätkyajattelu päälle.
 
Oikeastaan alun perin olen alkanut mätkyjä ottamaan sen takia, että uskoin silloin verottajan mentaliikkaan niin, että vähennyksiä saa helpommin mätkyistä kuin palautuksista. Eli että siellä käsittelevä virkailija antaa ennemmin mätkyjen pienentämisen kuin palautusten kasvattamisen vähennyksillä. Ihmisiä ne on nekin. Tai oli silloin, kaippa nuo veroselvitykset käsittelee nykyään joku helvetin tietokantatietokonemyass -aparaatti. Tällöin tällainen käänteinen ihmisiin vetoava mielikuvamarkkinointi ei toimi. En tiedä.

Ei muuten varmaan kaukaa haettu. Kohta sen näkee käytännössä. Mä oon yleensä saanut mätkyjä ja ne on sitten olleet noin nollatasoa vähennysten jälkeen. Nyt siis pitäis puolentoistatonnin palautuksiin hakea samat vähennykset. Jos joutuu selvitteleen enempi, niin tässä on perää edelleen.
 
Henkilöverotuksesta en tiedä, mutta yritysverotuksen puolella on "yhtenäistämisohjeet", jonka mukaan kaikkien pitää toimia, jotta verotus on yhdenmukaista...Eli jos vaikka Timballa ois yritys niin kaikkien verottajien pitää tulla samaan lopputulokseen, ei saa riippua siitä onko esim. tuttava tai jotain...Niinku Andy sano, niin siellä on tietokantatietokonemyass-aparaatti :)
 
880 euroa palautusta. Olen lainannut taas valtiolle korotonta rahaa. Tuohon vielä matkavähennykset niin mennään yli tonnin palautuksilla.
 
Itelle vajaa 1500 ja vaimolle tonni. Tarkoituksella liian iso %. Vielä pitäis matkat laittaa vähennyksiin.
 
Back
Ylös Bottom