Veroehdotukset vuonna 2012/13, tuliko mätkyjä vai palautuksia, mitä saat vähentää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Aloitetaanpas ketju puhtaalta pöydältä, kun tuli viimeviikolla veroehdotus ja aihe on taas pinnalla muutaman viikon.

Tiedän että tästä on joku vanha ketju jossakin, mutta varmaan sen voi sitten linkittää tähän ja jatkaa tässä aiheesta...

Eli siis itse saan nyt kunnolla palautuksia. Rapiat 1400 euroa ja vielä puuttuu n. parinsadan vähennykset.

Mun tapauksessa erikseen haettavat vähennykset on pari yhtiökokousmatkaa, pari lehtitilausta ja muita osakesijoittamisen kuluja, kuten osa laajakaistamaksuista. N. 200 euroa olen noista saanut aikaisempina vuosina raavittua kasaan, siis vähennettyjä konkreettisia euroja lopullisessa verotuksessa.

Yleensä olen ollut +-0 verojen kanssa. Mutta olin puoli vuotta vuorotteluvapaalla viimevuonna ja annoin mennä palkasta normaalin prosentin, siis sen mitä yleensä maksan koko vuonna. Eli tästä syystä nyt tuo mulle överi palautus. Ei silti, ihan hyvä, saapahan ostettua vaikka läjän osakkeita tuolla joulukuussa. Tonni osakkeisin ja loput lapsille ja vaimolle joululahjoihin.

Mitenkäs muut? Miten kävi ja miksi? Niksejä mitä voi vähentää jos ei ole tajunnut. Vissiin jotain työvaatteitakin saa vähentää esim. varastoduunissa kun ei työantajalta tule kuiin turvakengät?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu tonni ropisee palautuksia. Viime jouluna tuli muutama satanen. Sinänsä erittäin mukava yllätys, luulin että tulisi reilu satku palautuksia.
 
Palautusta 240 (tähtäsin +-0), sinällään kyl maistuu kun kahtena aiempana vuonna maksettu mätkyjä ihan olan takaa...
 
Ihan pikku kyssäri! Sain tossa viime vuonna lainan takaisinmaksuturvan kautta 1400e (pitkä sairausloma), josta meni lisäprosentilla (sivutulo) 40%. Miten nämä huomioidaan veroehdotuksessa ?
 
750e palautuksia. En oikein tienny mitä odottaa kun tulorajat paukku viimevuonna jo marraskuun lopussa ja joulukuu menikin sitten kokonaan lisäprosentilla. Hyvä näin.
 
Melkein kymppitonni mätkyjä. Vähän yllätti että noin paljon, mutta mätkyjä toki odotin. Joka vuosi haluan ottaa mätkyjä. Mätkyt on ainoa kerta, kun saa ILMAISTA eli korotonta lainaa.

Joku linkitti tuota vero-opasta opiskeltavaksi mitä saa vähentää ja mitä ei.
Mitä jos porukka listaisi, mitä ihan oikeasti yleensä saa vähennyksiin laitettua.
Oma lista on tämä:
- Työhuonevähennys
- Työmatkavähennys
- Sanomalehti

Mitkä muut on näitä yleisiä? Mitä voi osakeomistukseen liittyen vähentää? En mä ole käynyt yhtiökokouksissa, mutta osakkeita omistan. Mistä ne tarkistaa jos ilmoitan, että kävin Nokian, Fortumin jne yhtiökokouksissa eikä mitään kuitteja bensoista ole?
 
Yhtiökokouksista on osallistujaluettelo. Se on ainut mistä mitään voi tarkistaa. Jos mä käyn Tampereella täältä Jyväskylästä yhtiökokouksessa (esim. Panostajan) niin en mä välttämättä edes käy tankilla. Eikä tuollasen kullin luikauksen takia viitti ees kahville pysätä kun kokouksessa on kahvit kuitenkin. Eli ei yksinkertasesti ole mitään kuitteja. Eli matkakulut suurinpiirtin julkisen taksojen mukaan noista, ei ole ollut tähän asti ongelmia.

Osakejutuista saanut lisäksi 20 euroa per kk nettiä ja esim. Arvopaperilehden ja Talouselämä lehden tilaukset. Ja tietty jos jonkun alan kirjan joskus ostaa, niin nekin.

Mutta kiinnostaisi tietää mitä tavan duunarina saa läpi. Mitään työhuoneita ei tarvitse. Mutta jotkut väittää että menis jotain vaatejuttujakin läpi, pitääkö paikkansa`?
 
Siis millä ihmeellä saat verotukseen jotain lehden tilauksia? :confused:

Offtopic , satutko olemaan töissä pikvalilla tai sovellalla? :D

Timballa varmaan siksi, kun nuo alan lehdet kuuluu hänen ammattiosaamisen kartuttamiseen ja pörssin seuraamiseen osakesijoittajana.

Itse vähennän paikallislehden vuositilauksen, koska verottajalle ilmoitan, että mun pitää työn puolesta tietää mitä alallani ja alueella tapahtuu.
 
Joo en kyselis jos kyseessä olis joku finanssi alalla töitä tekevä.....
Omaa veroehdotusta odottaen. Viime vuonna takas tonni , edellis vuonna vajaa pari :). Mulla tapana maksaa pari prossaa liikaa veroja että saa sit palautuksia. Ikinä en oo mätkyjä saanu.
Mitähän verottaja sanoo jos laitan viime vuoden verotukseen matkat n.3kk ajalta Jkl-Lahti , tekis n.340km/päivä ;). Meneekö läpi tollanen matka millään?
Tuli muutettua huhtikuussa viime vuonna ja kävin kuitenkin töissä vanhassa kotikaupungissa sen 3kk ajan.
 
No saan osakkeista bruttona osinkoja päälle paritonnia, että kai sitä nyt jotain sää vähentääkin jo...

Eli siis puhtaasti tuohon liittyvät lehdet menee läpi, kuten myös osa nettiliittymästä. Tänäpäivänä kun ei tiedonhankinta ja kaupankäynti onnistu ilman nettiä. Ei noista nyt isoja tule, muutama kymppi vuodessa. Tyhjää parempi ja pääsee tuntipalkoille kun menee varmaan vartti rustata nuot veroehdotuksen palautuslappuun.

Ja en ole töissä Pikvallilla enkä Sovellalla, mutta ensiksi mainitun pajan tuotteet on kyllä tuttuja.
 
800e palautuksia, kerrankin! Vissiin on ollut pikkasen turhan korkea verotusprosentti kun teen kuitenkin vain sunnuntaitöitä pari kertaa kuussa+ kesätyöt :D
 
Mutta jotkut väittää että menis jotain vaatejuttujakin läpi, pitääkö paikkansa`?

LazyJ sanoi:
Siis millä ihmeellä saat verotukseen jotain lehden tilauksia?

Voi olla, että samalla työpaikalla käyvä naapuri saa matkat vähennettyä oman auton mukaan, mutta sinä et saa. Samaa työtä tekevä naapuri voi saada vaatejuttuja läpi, mutta sulta jää vähennykset tekemättä. "Se, että verotus on toimitettu ilmoituksen mukaisesti, ei siis kerro mitään siitä, onko verotus mennyt kaikilta osin oikein. Verotuspäätökseen on syytä suhtautua kriittisesti.."

Veronmaksajien Korpela kirjoitti joulukuussa blogissaan aiheesta:

7.12.2011 8:14:38
Tehoverotus aiheuttaa hämmennystä

Tuntuuko verottajan linja ailahtelevalta? Sattuiko sinulle himoverottaja, mutta työkaverille viisas ja ymmärtäväinen? Missä vika, kun sinulta vaaditaan kaikki kotitalousvähennyksen kuitit, mutta naapuri saa saman vähennyksen pelkällä ilmoituksella?

Veroilmoituksista poimitaan vain osa manuaaliseen käsittelyyn. Poiminta voi olla aivan satunnainen ja perustua vaikkapa vähennysvaatimuksen suuruuteen.

Verotuksessa pyritään tehokkuuteen. Palkansaajien ja eläkeläisten tuloverotus hoidetaan muutamassa kuukaudessa aina vain pienenevällä porukalla. Valtaosa verotuksesta onkin tänä päivänä eri lähteistä konekielisenä saatujen tulo- ja vähennystietojen yhdistämistä ja kohdistamista. Sen tekevät tietokoneet nopeasti ja varmasti.

Ihmistyötä käytetään vasta siinä vaiheessa, kun esitäytettyyn veroilmoitukseen on tehty muutoksia. Tiedot kotitalousvähennyksen laskemiseksi tai työmatkavähennyksen myöntämiseksi ovat vain veronmaksajan palauttamalla veroilmoituksella. Palautuneistakin veroilmoituksista vain osa poimitaan varsinaiseen käsittelyyn.

Verohallinnon arvokkainta resurssia, ihmistyötä, käytetään vain olennaisten asioiden käsittelemiseen. Kone osaa vähentää työmatkakuluista omavastuun ja hylätä lain salliman enimmäismäärän ylittävän osan. Kone ei sen sijaan osaa arvioida, mikä on halvin käytettävissä oleva kulkuneuvo työmatkalle tai onko nuohous tavanomaista kotitaloustyötä.

Veroilmoitusten käsittelemistä varten Verohallinnolla on valmisteluohjeet. Valmisteluohjeiden tarkoituksena on kohdistaa työpanos mahdollisimman tuottavalla tavalla. Ohjeen sisältö on suuri salaisuus. Lisäksi se vaihtuu vuosittain.

Vähennysvaatimuksen tarkka selvittäminen vaatii yleensä kirjeenvaihtoa verovelvollisen kanssa, mikä maksaa aikaa ja rahaa.

Työohjeessa voidaan esimerkiksi määrätä, että tänä vuonna katsotaan kaikki työmatkavähennykset tai ohjeessa voi olla määräys, että alle 1 000 euron työmatkavähennykset hyväksytään vaatimuksen mukaan. Voidaan myös päättää, että joka kymmenennestä kotitalousvähennyksestä pyydetään kuitit nähtäväksi.

Kun Verohallinnon julkilausuttu politiikka on, että verotuksessa ei pyritä virheettömyyteen, vaan riittävän oikeaan lopputulokseen, on selvää, että osa verotuspäätöksistä on virheellisiä. Tosin virheet ovat pieniä.

Näiden tietoisesti hyväksyttyjen virheiden lisäksi tapahtuu ihan perinteisiä, inhimillisiä virheitä. Virkamies ei ehkä tunne jonkin pykälän tulkintaa kaikilta osin tai sattuu vain olemaan huolimaton tukevan lounaan jäljiltä.

Selvät ja riittävän suuret mokat yleensä löytyvät ja korjataan viimeistään seuraavan vuoden verotuksen yhteydessä. Pikkuvirheet jäävät veronmaksajan eduksi tai vahingoksi.

Se, että verotus on toimitettu ilmoituksen mukaisesti, ei siis kerro mitään siitä, onko verotus mennyt kaikilta osin oikein. Verotuspäätökseen on syytä suhtautua kriittisesti, mutta verottajaan on turha suhtautua epäluuloisesti.

Vesa Korpela
 
Back
Ylös Bottom